Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan Opa

Gestart door Opa-Bullcat dinsdag 03 juni 2014, 16:46:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa
Geintje Hans !

Kun je niet onder ieder segment van 2.50 mtr alvast langere draden maken die je daarna koppelt?
Aan een kant kroonsteentje eraan en je hoeft nog maar een paar keer onder de tafel.

Je ziet, er wordt driftig meegedacht.

Grtz Tony
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Tom 4 september is nog wel heel lang niks doen hoor :D, ik wilde eigenlijk asap die platen hebben liggen, dan kan ik namelijk weer verder met de LGB baan die wel rijd maar nog lang niet af is, is er geen foto van die onderkant als die zo anders is als de meeste ringleidingen die ik overal zie?

Tony, ik snapte hem al, maar ik heb het me uiteraard wel aangetrokken dus ik ben net klaar met 10 bakken van 250 x 60 met 9 mm multiplex erop.
Ik ga vannacht eens heerlijk zitten piekeren over een goede ringleiding oplossing die mij ook bevalt, ik lig liever niet op allemaal LGB rails die op de grond ligt :)
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan Opa
Hans, voor je het weet is het 4 september, de tijd vliegt voorbij.

Wij hebben daar een speciaal systeem met uitneembare gedeeltes die een soort van ringleiding vormen.
Daar vandaan kan je dan heel simpel draden aanleggen naar de betreffende sporen.

Modeltreinen is een kwestie van geduld en als je het in één keer goed doet dan zal je daar later met zo'n grote baan alleen maar voordeel van hebben.
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Dank je Tom, ik ga alles voorzien in de stroomgoot die aan de voorkant van de baan zit dan maar langere draadjes vanaf de rails zelf.

ondertussen ben ik gisteren en vandaag druk doende geweest met de opbouw van de H0 baan hier onderstaand een verslag ervan en mijn bedenkingen erover.

Eerste een foto vanaf de plek waar ik de treinen ga zie rijden als ik op mijn werkplek zit op de verhoogde vloer dus



en schaduwstation eronder, staat ook al op bovenste foto trouwens.


schaduw station de hoek in gezet,


en 5 meter schaduwstation


en dan ga ik zitten en denk NEE, NEE en nog eens NEE

Het begint verdacht veel op het zelf maken van boompjes te lijken zo met die poten onder de baan, normaal valt dat niet zo op maar als je er geen dozen en andere zaken neerzet maar een LGB treinbaan vind ik die palen niet zo'n erg fraai gezicht.
Dus ging Opa zijn denktank in en bedacht mezelf, hé ouwe je wilde ooit eens met die LGB baan tot op 2 meter hoogte gaan rijden, dus je hebt draadeinden en koppelstukken en moeren en ringen en plafond ankers zat van 8 mm, waarom hang je die tafels niet aan diverse draadeinden aan het plafond aan de voorkant en aan de achterkant op steunen( liggen ze nu ook al )

Dus ik zoeken waar ik dat zware spul gelaten had en 2 draadeinden aan elkaar geknoopt en even een test opstelling gemaakt zie onderstaande foto.



vraag is nu dus wat denken jullie ervan, ik zie liever een dunne draad van   boven naar beneden lopen die misschien nog wat te camoufleren is, als die palen van 44x44 die voor mijn LGB baan staan.
Ok je moet niet over de tafel willen kruipen, maar daar had ik toch al geen zin in :D, en veel gewicht zal het ook niet zijn, 4 per draadeinden per plaat lijkt me genoeg.

Re: Baan Opa
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan Opa
Ik denk dat het euvel hetzelfde blijft.
Straks overal draadeinde die het zicht op de baan van de kleinere schaal h0 gaan belemmeren.
Camoufleren is denk ik dat geen optie.
Misschien dunner poten nemen bijv. 60x18 en de dan haaks op de baan zetten.

Je zou ook eens kunnen kijken wat men gebruikt voor het ophangen van wandkast systemen zoals Banz Bord http://www.banzbord.nl/ of Interstar http://www.interstar-meubelen.nl/
Dan kan je alles blind ophangen en ben je verzekerd van een stevige en stabiele ophanging.
Denk dat dat een mooiere oplossing is alleen kost iets meer.
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Een kastje blind ophangen is geen probleem , maar dat gaat niet werken bij een plaat van 120cm diep Tom denk ik, ik ga er denk ik nog eens een nachtje over slapen hoe ik dat op ga lossen, voor nu zeg ik draadeinden, en als ik op de baan bezig ben poten eronder, zoveel weegt een plaat ook weer niet namelijk, en in het zicht zit er altijd wel wat.
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Baan Opa
Hans,

Ik weet niet in hoeverre een klemrail een oplossing kan zijn.
Let niet op het vuil, ze liggen al een poosje op de garage zolder.
Deze heb ik toen gehaald in de bouwmarkt.
Zijn geschikt voor 18mm plaatwerk en zijn 250cm lang.

Rob
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan Opa
Die systemen kunnen aardig wat dragen. Heb die wanden heel veel verkocht. Je zou dan iets met dunne staaldraden kunnen opvangen, zal minder hinderlijk zicht zijn dan draadeinde,
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa

Ha die Hans !

Als je toch ligt te piekeren vannacht, kun je hier ook eens je gedachten laten gaan  :P
Een lat tegen de muur en een andere er schuin tegen aan, een soort driehoeks-constructie.
Ik heb in je foto met rood een lat tegen de muur gezet en een schuine die beide platen/tafels draagt.
Om dat dat in het perspectief van je foto niet goed te zien is, heb ik ook een dwarsdoorsnede op je nieuwe muur getekend  :-)

Wanneer de lat tegen de muur tot op de grond staat, zou dat een sterke constructie moeten zijn.
Misschien kun je zelfs een combi met die muurdragers van hierboven kunnen maken.

Succes met denken....grtz Tony
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

offline
Re: Baan Opa
Hallo Hans,

Ik heb je bouwverslag wat zitten bekijken. Mooi spul trouwens, wat je daar al hebt rondrijden. Een oplossing voor geen poten en geen hangdraden is inderdaad zo'n constructie, die Tony voorstelt. Ik heb zelf in mijn garage jaren geleden een werkblad gemaakt, waar ik stalen hoekijzers  ( een beetje in de vorm van Tony zijn schets) heb toegepast. Het schuine deel is wat minder fors dan in het houten voorstel. Die hoekijzers kun je in verschillende maten krijgen, tot 1.20 m toe. Wel stevige schroeven in de muur zetten  ;).

Groeten,
Roel
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Goedemorgen mannen, ja aan zo'n hoek constructie heb ik ook lopen denken, maar dat gaat ook niet lukken, tegen de muur loopt op 21 cm een treinbaan daarbij nog 20 cm vrije ruimte voor trein opgeteld mag ik pas op 21 cm beginnen met die hoek dat lijkt mij een beetje gammele constructie worden dan, of heb ik het verkeerd dan.

IK zat vannacht al na te denken over 1 balk van links naar rechts een niet te dikke houten of wel een dikke, of een H profiel maar die dan het liefst ook weer niet erg groot dik en vooral zwaar, zouden die er zijn ? ik weet niet hoe hoog zo'n dakbalk is dan als er een dak op kan liggen dan toch ook waarschijnlijk wel een paar plaatjes hout toch ?

ff zoeken op inet vandaag denk ik voor een oplossing om 5 meter te overbruggen zonder steunen aan de onderkant :(

wordt vervolgt,....
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa
Hoi Hans !

Je bent niet de enige die piekert  :P
Ik heb bij mijn bovenbaan een lat van 360 cm , versterkt met metalen strips tegen het houten frame van de baan gemaakt.
Er rust ook bijna geen gewicht op. Dat gaat net, maar buigt toch iets door. Ik heb er halverwege een losse stok onder staan, voor als ik niet rijd, of als ik aan de baan wil werken, als extra steun. Ik vrees dat een lengte van 5 meter om een heel dikke balk vraagt en als die wat dunner is, uiteindelijk na een poos (jaar) ook wat door zal buigen.

Ik heb een schets van een ijzeren steun gemaakt, als je die om de 125 cm zet, zou het moeten kunnen.(Roel+Tony-idee)
Zou je van kokerprofiel moeten laten maken (lassen) en kan best prijzig zijn. Tenzij je iemand 'kent'.
Het stuk tegen de muur zou ook een strip kunnen zijn.


Het is geen eenvoudig probleem...misschien vind je het wel wat.

Grtz Tony
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

offline
Re: Baan Opa
Hoi Hans!

Een lastig probleem. Ik ben het met Tony eens dat je geen grote overspanningen moet toepassen. Is geen gezicht door de dikte van de balk en het risico van doorbuigen blijft. Ik weet niet of je een plaatselijke doe-het-zelf zaak in de buurt hebt, waar ze deskundig personeel hebben. Daar eens je probleem voorleggen? Of eens een plaatselijke aannemer benaderen? Een deskundige kan je vast een goed advies geven.

Groeten,
Roel
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Tony en Roel, ik ga dat niet redden met zulke steunen, ik ben vanwege de LGB baan + wagons al 40 cm ruimte kwijt vanaf de grond, nu had ik al naar mijn half lege bureau hier beneden zitten kijken en die is ook 80 cm diep en daar kan ik netjes vanaf mijn bureau stoel overal bij, dan heb ik in de keuken eens gekeken hoe hoog ik kan rijken als ik voor het blad sta als ik dat uitrek naar 80, wel dat is dan nog 250 cm, ik ben al 192 lang dus, zodat ik dan boven die baan nog planken en of "ikenee" kastjes kan hangen voor spullen enzo.

Ik ben dus net me nest uit gekomen om eens te kijken met de maten van de zolder die ik weet of ik een treintafel verdeling kan maken die gewoon nergens dieper als 80 cm is alleen in de rechterbovenhoek een helix van 120 met een gat in het midden voor het geval dat er wat mis gaat daarin.

De platen ga ik ophangen , toch aan die draadeinden , jammer dan, ik heb daar een berg van ( groothandel inkoop ) en als ik aan de baan ga werken zet ik er steunen onder niet 1 paaltje maar iets wat niet omvalt als je er per ongeluk tegenaan schopt.

Ik heb even snel onderstaand baanplan voor de tafels in elkaar gezet, ik kan door de doorgang in het midden de LGB baan nog zien, ik zal voor over de LGB rails vlonders maken, die ik over de rails leg, zodat ik, ook al kan je er op staan, niet telkens op die rails zit te klooien als ik bezig ben aan de H0 baan, de LGB baan kan, als ik die wil zien onder het werken eraan, ook rijden zonder dat die op de vloer komt bij de opstelsporen ervan.

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar over onderstaande idee en plan.


op deze manier moet het ook lukken als ik het even zo bekijk.
Re: Baan Opa
Jorg
gast

Re: Baan Opa
Hans

Gaat een hele constructie worden.
Ben benieuwd hoe je het gaat oplossen.
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa

Goedemorgen Hans !

Allereerst, mijn ene paaltje staat flink klem en is niet om te stoten, het voldoet precies. Ik gaf het alleen als voorbeeld, om aan te geven, dat je baan kan gaan doorhangen. De rest van mijn reactie was uiteraard bedoeld om van de poten onder de baan af te komen.
Ik denk nog steeds dat het kan. Maar jij moet het ook zien zitten, het is jouw baan. Het blijft leuk om mee te denken  :thumbup:

Jouw nieuwe tafelplan ziet er goed uit en biedt goede mogelijkheden om een mooie baan te maken.
Je zult wel niet meer zoveel van je LGB baan zien, lijkt me zo.
Ik neem aan dat je container- en kolenyard haaks op de rest staan, om in en uit te rijden (terug naar de hoofdbaan).
Ben uiteraard erg benieuwd, hoe je je baan gaat ophangen.

Grtz Tony
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Hallo Tony, ik ben er ook nog niet uit hoor, zoals je zei wat dat in en uitrijden betreft klopt, op het lange deel tegen de achterwand aan wilde ik iets van een grand canyon achtige scenery maken met eventueel een station bovenop die plek.

Dan het bekijken, ik zit 30 cm hoger met mijn stoel he als ik naar LGB ga kijken, en ik ga eerst die 2 yards eens los neerzetten om te kijken of ik nog wel wat van die LGB baan blijf zien dus.

Dan ben ik toch nog eens naar dat F-systeem aan het kijken ( duraline F-systeem ) die dragers zijn 60 cm draagkracht 55 kilo.

zoiets als op onderstaande scheelt in ieder geval draadeinden en pootjes op het lange deel tegen de rechte muren.


als ik 6 of 8 van die steunen tegen de wand aan plaats met flinke schroeven in de muur balken, moet dat toch blijven zitten lijkt mij. dan kan ik met werken altijd nog steuntjes zetten.
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

offline
Re: Baan Opa
Hallo Hans,

Je komt er wel! Ik vind de oplossing best acceptabel. Als je de platen niet te zwaar belast, bijv met hele gips constructies, moet het naar mijn idee best zo lukken. En beter een steuntje te veel dan te weinig ophangen.

Succes,
Roel
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Roel bedankt, als er al gips op de baan komt zal dat tegen de achterwand aan zijn waar de steunen ook al tegen de muur aanzitten, de vorm zal een plateau zijn van de grand canyon met waarschijnlijk een stationnetje erop, ik heb namelijk niet veel personen treinen hier ik dacht 3 of 4 stuks :D

dan wilde ik voor/door de grand canyon een parade spoor maken ervoor langs dus in een hele flauwe bocht met een passeer spoor erbij.

Ik ga denk ik morgen eens testen met de platen om te kijken hoe het zicht is als ik ze volgens de tekening neerzet bovebn, nu eerst voetbal en formule 1 bekijken en ff alles laten bezinken.
Re: Baan Opa
Spoorman
gast

Re: Baan Opa
Ik lees het verhaal mee maar vraag me af waarom je de LGB baan en het schaduwstation zo ver weg verstopt. Haal het lekker naar voren. Je ziet er dan meer van, kunt er beter bij en het potenprobleem is opgelost.

Eerst denken dan bouwen lijkt me.

Gr, Ben.
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Hallo Ben, Poten probleem is al opgelost, er komt een F-Systeem tegen de wand, en mijn LGB baan heeft nu eenmaal wat ruimte nodig he, en er komen nog 4 opstel sporen ook voor het geheel te liggen.

Of bedoelde je dit niet?
Re: Baan Opa
Spoorman
gast

Re: Baan Opa
Dat bedoel ik inderdaad.
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
vanavond eens begonnen met de vastzetten van de staanders met een kruislaser, toch wel handig zo'n apparaat



en ik heb alvast wat bladen tegen de muur aangeschroefd op die steunen, zit nog niet helemaal goed vast maar wilde eens kijken hoe het zo zou staan, ik ben niet ontevreden erover, beter gezicht als die poten die eronder stonden :D


en vanaf het plafond.


Word morgen vervolgt, maar mag eerst morgen het 1 en ander opruimen op zolder balkjes latjes zaagsel etc etc.