Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Gotthard - The End

Gestart door Jongslog dinsdag 10 december 2013, 21:24:51

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Gotthard - Design
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gotthard - Design
Ik ben bijna jaloers op je sporenplan en aanpak. Alleen als ik de baan zo zie, dan is een beetje lange trein zichtbaar in 3 of 4 delen omdat deze onderbroken wordt door de korte tunnels. Is dat voor jou mogelijk een issue of helemaal niet?
Re: Gotthard - Design
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Design
@Bassie: Een beetje lange trein is bij mij zo'n 7 raillengtes. Op elk bijna niveau is de trein dan een keer volledig te zien. En inderdaad zijn er veel gedeelten waar de trein onderbroken wordt door een tunnel. Ik moet gaan ervaren hoe storend dat is. Weglaten van tunnels kan altijd nog. Het 2D plaatje vertekent wat omdat de rivieren over de bruggen lopen :)
Jouw aanpak liegt er ook niet om hoor, die volg ik ook met belangstelling.
Gotthard - Infrastructuur
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Infrastructuur
Inmiddels heel wat tijd gestoken in het aanleggen van wat ik maar noem de infrastructuur. Bekabeling, S88 terugmelders, K83 en K84's aangebracht. Ik besteed er nu veel aandacht aan in de hoop straks tijd te winnen. Meestal was ik met mijn sceneryprojectjes altijd weer bezig om even een stroomkabeltje met de juiste spanning aan te leggen om iets te testen. Nu heb ik op mijn knutselbureau gewoon een kroonsteenstrip liggen met alle beschikbare voltages, wel zo handig. En zoiets netjes aanleggen kost wel even tijd.

De elektronica zit op een centrale plaats. Als ik het ladekastje weer onder de tafel schuif zit alles meteen mooi afgeschermd. Ik heb nog niet eerder op deze schaal gewerkt met zoveel S88's dus het is nog afwachten of er straks niet allerlei spookmeldingen gaan ontstaan zoals je weleens leest op dit forum. Vooralsnog de eerste S88 aangesloten en die werkt.



De eerste helling van de spoorbaan is ook een feit. Nog niet af hoor, kurk en vangrail ontbreken nog en de constructie is nog wat provisorisch. De loop van het traject uitgezaagd en met hier en daar een pijler op hoogte gebracht. Ongeveer uitgerekend wat de pijlerhoogte moet zijn op basis van de lengte van het spoor en het maximale hellingspercentage. Hierbij een nieuwe methode bedacht. Met behulp van een smartphone-app controleer ik het stijgingspercentage. Het waterpas geeft de helling in graden aan. Zolang ik niet boven de 2 graden uitkom gaat het goed. Geen idee of dit betrouwbaar is maar het lijkt aardig goed.

Re: Gotthard - Infrastructuur
Hallo Henk.

Wij hebben een stuk aangesloten en dan getest.Als alles goed is dan verder bouwen.We hebben toch 3x kortsluiting gehad en 4 melders waar problemen mee waren.Je kan dit dan veel makkelijker vinden.Als je zoals wij met rails werkt wat al gebruikt is dan kan een verbogen lipje al een hoop ellende veroorzaken.

Wat de hellingen betreft.Wij hebben draadstangen gebruikt.Dat hoeft natuurlijk niet maar met het stellen van de hoogte is het toch wel heel makkelijk.

Harald & Alex
Re: Gotthard - Infrastructuur
Hoi Henk.

Hoe heet die smartphone app???
Lijkt mij wel handig.

Groetjes, Gino
Re: Gotthard - Infrastructuur
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Gotthard - Infrastructuur
Even Googelen op waterpas app . Keuze genoeg.
Re: Gotthard - Infrastructuur
Inmiddels gevonden in de App store.
De iHandy waterpas (gratis)
Gotthard - Schaduwstation in concept
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Schaduwstation in concept
De eerste opritten zijn gemaakt en daarmee komen ook de eerste uitdagingen in beeld. Boven het schaduwstation loopt een spoor op 20 centimeter hoogte er overheen om aan de linkerkant weer in het zicht te komen. Het idee is om het schaduwstation als een fantasiecombinatie van Biasca met de draaischijf en Bellinzona als modern station wel zichtbaar te maken met kijkgaten.

Dat spoor wat er overheen gaat zit me dus eigenlijk een beetje in de weg. Nu had ik nog spoorbruggen van de M-rails liggen die niet passen op de C-rails. De zijkanten van de brugdelen afgehaald en bevestigd aan een lange plank die nu als brug dienst doet. Daarmee wordt het spoor wat eigenlijk een beetje in de weg zit ineens wel interessant. Het Betriebswerk krijgt daardoor meteen een mooie "industrie-uitstraling".

De brugpijlers ga ik in baksteen uitvoeren denk ik. Door de draaischijf en de ligging van het station is er alleen geen ruimte voor de brugpijlers,in elk geval niet op de juiste positie. De opstelling op foto 1 lijkt me nog redelijk hoewel dit waarschijnlijk in het echt niet zou kunnen. Het spoor anders laten lopen is geen optie want dan moet het hele baanplan weer overhoop en dat ga ik niet meer doen. Iemand betere suggesties voor de brugpijlers?



Het onderste kijkgat is bedoeld voor het paradespoor. Twee sporen komen hier in het zicht als de nieuwe Alptransit-tunnel. Deze sporen zijn lekker lang zodat flinke treinstellen zoals de ICN mooi in beeld komen.



Het bovenste kijkgat wat ik nog moet maken geeft met name een blik op het schaduwstation. Dat ziet er dan ongeveer zoals op de foto hieronder uit als je naar het station rechts kijkt. Het schaduwstation gaat dus een mooi stukje scenery worden (althans dat hoop ik) met lantaarns verlicht. En door het kijkgat kun je dan turen en telkens iets nieuws ontdekken.



En dan wat meer een totaalbeeld van de stand van zaken tot nu toe.



En hier de volle breedte van het paradespoor in beeld.

Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
Ha die Henk !

Begrijp ik het goed, dat je de draaischijf en het station alleen door de kijkspleet kunt zien ?
En dat de brug wel zichtbaar wordt ?

Als dat zo is , zou ik me om die midden-peiler niet druk maken, die hoeft in het echt ook niet altijd.

Je bent verrassend en gedurfd bezig, leuk !

Grtz Tony
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
@Tony: Dank voor je reactie, het doel is inderdaad de kijker te verrassen. De stalen brug zat oorspronkelijk helemaal niet in het plan en zal in zijn geheel verdwijnen in het schaduwstation onder de berg scenery en sporen die er nog bovenop gaan komen.
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept

Hoi Henk !

Dan zou ik de kijksleuf hoger maken. Nu kan dat nog tamelijk eenvoudig.
Ik neem aan dat je ta2trainman's baan kent, die heeft iets wat er op lijkt.

Je maakt het lekker spannend zo  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
Hallo Henk,

Als ik het goed begrijp zie je de brug "gewoon" en het BW eronder alleen via een kijkgat. In dat geval zou ik een dun plaatje leggen net boven het kijkgat. Aan de onderkant iets aanbrengen van lucht en wolken of zo en een lampje ter immitatie van het zonlicht. kun je eventueel dus dag en nacht bedrijf laten zien.  Dit alles zie je toch alleen maar via het kijkgat. Aan de bovenkant heb je dan ruimte voor een korte pijler oo de juiste plaats. Dan zie je van bovenaf het BW niet meer en is de brug niet meer gelegen over het BW, maar kun je een andere landschapsinvulling geven.

Wil je toch de brug over het BW hebben, dan zijn er twee oplossingen. De eerste is een grotere boogbrug maken, bijvoorbeeld zoals de nieuwe spoorbrug bij Zwolle. Dan heb je geen middenpijler nodig. De tweede is een "stalen" schoorconstructie aanbrengen tussen het midden van de brug ( waar de twee bogen elkaar raken) en de onderkant van de beide pijlers. Een omgekeerde V vorm.

Groeten,
Roel
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
 :) Je gaat ook als een trein door hoor ... ik blijf het volgen ... :thumbup:

Groeten Freddy

Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
Met ICN op jouw spoor krijg je al aardig indrukken van de lengte in zijn totaliteit van je modelbaan.
En dan is jouw ICN nog niet eens op volle bedrijfslengte van 7-wagenstel!

Blijf bij je over je schouder meekijken.  :thumbup:
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
@Tony: goed plan om de kijksleuf die er nog moet komen wat groter te maken, daar ben ik mee aan de slag.

@Roel: ik kies er voor om de brug wel over het BW te laten lopen omdat ik het effect wel erg leuk vind en daarmee is de brug dus onderdeel van het plaatje door het kijkgat. Ik ben aan het kijken of een schoorconstructie gaat lukken maar ook daar is weinig ruimte voor.

De brugdelen heb ik nu verder vastgelijmd. De pijlerhoogte nog wat aangepast. Ik dacht ze eerst taps toe te laten lopen maar dat zag er niet uit. Daardoor leek de brug lager en de pijlers leken minder robuust. Ik puzzel verder.
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
Als je onder de brug als eerder aangegeven een plaatje maakt(water)
Dan de brugpijlers zetten
en dan onder de pijlers (optisch) achter je draaischijf
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept

Hoi Henk !

Nog maar es in paint gerommeld, misschien een idee om iets anders dan een peiler onder de brug te maken.
Een soort extra vakwerk-draagbalk aan de onderkant, misschien een gruwel voor een ingenieur  :P

Ik denk trouwens nog steeds dat een extra pijler niet hoeft (uit scenery-oogpunt ), het gaat toch om de sfeer die je oproept.

Op de foto kun je zien wat ik bedoel.
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
Of (als dat daar voorkomt) een tui brug
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Schaduwstation in concept
Dank voor het meedenken maar weer.

Uiteindelijk kom ik toch weer uit bij de eerste opzet van de pijlers onder de brug. Vanuit de scenery geredeneerd oogt dat toch het beste vind ik. Hierbij ook mijn overweging om juist deze stalen brug in het schaduwstation zichtbaar te maken wat het naar mijn idee wel bijzonder maakt. En zo'n brug van twee meter is best indrukwekkend als zeg ik het zelf. Het klopt totaal niet met de werkelijkheid maar dat was bij mijn schaduwstation toch al het geval.

De brug voorzien van een grijstint zodat het nu één "stalen" geheel is. De pijlers voorzien van een ruwe oude steensoort. De oude stenen brug is blijkbaar gesneuveld en vervangen door een moderne stalen brug. De inrichting van het Betriebswerk opgezet met bekoling, zand en water. De perrons op maat gezaagd. Hiervoor 2 MDF platen gebruikt zodat een perronhoogte van 16mm ontstaat. Ook niet op schaal maar dit oogt wel aardig denk ik. Het station moet ik nog in een geeltint verven en dan lijkt het heel redelijk op het stationsgebouw van Bellinzona.



Nu verder met de grote lijnen van de omgeving. Door de kijkgaten moet een compleet geheel aan scenery zichtbaar zijn. En dat levert ook weer uitdagingen op. Het achterste stijgende spoor verdwijnt uit het zicht met een plaat er voor. De zijkanten worden met een talut en bomen e.d. gesloten. Het spoor op de brug loopt aan beide zijden een tunnel in. En het grappige is dat aan de buitenkant van de berg straks diezelfde tunnel is te zien. Geen idee of dit gaat werken zoals ik het mij nu voorstel. We prutsen verder.
Gotthard - Bellinzona station
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Bellinzona station
De inrichting van het schaduwstation blijkt nog best lastig omdat ik nog niet weet hoe de hogere niveaus van de spoorbaan precies uitkomen met het benodigde frame voor de ondersteuning. Dat zal ook nog deels bepalen wat wel of niet zichtbaar kan zijn. Ik ben er nog niet uit dus ben ik maar eens aan de slag gegaan met het station zelf.

Mijn oude station Bonn HBF van Faller heb ik al eens onder handen genomen om het een mediterraan tintje te geven.



Nu blijkt dat het gebouw best veel weg heeft van het stationsgebouw van Bellinzona.



Daarom opnieuw de kwast gepakt om te kijken of ik het gebouw nu daarop kan laten lijken. De verflagen maken het nu helaas wat minder strak en in model vond ik het gebouw weinig sprekend in de kleur geel. En het gaat er uiteindelijk om dat je iets leuks op de treintafel hebt staan ook al lijkt het dan niet precies op de werkelijkheid. Door het wheateren met een dunne grijze tint kon ik wel de bewerking in de muur weer ophalen en komt het gebouw wel tot leven vind ik.

Re: Gotthard - Bellinzona station
Opazwitserland
gast

Re: Gotthard - Bellinzona station
Henk,

Is best geslaagd.  Is inderdaad geen echte copie, maar moet dat? Mooi :) :thumbup:
Re: Gotthard - Bellinzona station
Henk.

Best geslaagd hoor en zoals al gezegd hij hoeft er niet 100% op lijken dat is ook haast onmogelijk elk raam en deur naar voorbeeld te maken.

Harald & Alex
Re: Gotthard - Bellinzona station
Hij past er leuk tussen.
Enige wat echt mist is de betonnen overkapping aan de rechterzijde.Die is vrij overheersend aanwezig op je voorbeeld foto.
Maar die is er wel aan te maken.
Verschillen in ramen en deuren vallen niet eens op.Weer een mazzeltje voor je.

Robin
Re: Gotthard - Bellinzona station
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Bellinzona station

Mooi gedaan Henk !

Je hebt Bellinzona van vóór de verbouwing nagemaakt :thumbup:
De ontvangsthal is in 1924 flink aangepakt, maar dat weet bijna niemand meer  :P
Ze vonden het toendertijd teveel op station Bonn lijken....

Zo zie je maar weer........grtz Tony
Gotthard - Koploper
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Koploper
Het heeft iets magisch! Locomotieven die geheel zelfstandig rijden en mooi optrekken en afremmen. De eerste test met het automatisch rijden met Koploper gedaan. Het ging redelijk goed. De locs haperen af en toe door vuil denk ik. De Engelse kruiswissel weigerde af en toe dienst. Ik had nog nieuwe aandrijvingen liggen dus heb ik de wissel voorzien van het nieuwe type en zowaar die werkt betrouwbaar.

Koploper draait op een minilaptop. Die kon ik mooi claimen voor de treinenhobby omdat het ding nogal traag is om een beetje leuk op te internetten. Voor mijn toepassing met Koploper snel genoeg. Nadeel is wel het kleine scherm. Ik hoop dat ik de hele baan wel kan tekenen in 1 scherm.

Bij het testen ging het (natuurlijk) ook mis. De blokken 8 en 9 met de kruising in het midden heb ik blijkbaar niet goed in koploper gedefinieerd. Ik zou verwachten dat als ik de kruising meeneem in de bezetmelding van blok 8 het dan niet mogelijk is om blok 9 te berijden. Dat blijkt wel het geval. Ik heb dit ooit wel voor elkaar gehad maar ik weet niet meer hoe ik dat had gedaan. Het zal de leeftijd wel zijn...

Re: Gotthard - Koploper
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - Koploper
In van naar de wissel selecteren
Re: Gotthard - Koploper
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gotthard - Koploper
Of een blok groep maken waarin maar een van de blokken bezet mag zijn.
Re: Gotthard - Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Gotthard - Koploper
Hallo Henk,

er zitten structurele fouten in je tekening, wat het tekenen en programmeren erg fout gevoelig maakt.

De kruising kan nooit deel uitmaken van een blok, net zoals een wissel nooit tot een blok hoort.
Er zijn lijnen over de kruising maar ook over een aantal wissels heen getekend
Bezetmelder 1,1 is aan lijnen in verschillende blokken 8 en blok 9 toegekend.
Lijnen van een blok vooraf toekennen aan een blok en niet aan een wisselstraat.

Ik heb het een en ander in jouw baanplan aangepast, zie bijlage hieronder, misschien kan je deze als voorbeeld gebruiken,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Gotthard - Koploper
Lid sinds: 2014

offline
Re: Gotthard - Koploper
Hallo Henk,

Ook op een laptop kun je meestal een extern beeldscherm aansluiten. Als je scherm te klein is, kan dat een oplossing zijn. Een beeldscherm is geen dure investering.
Groeten,
Roel
Re: Gotthard - Koploper
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Koploper
Dit forum werkt toch wel super. Fijn dat er zoveel mensen zijn die meedenken in oplossingen!

@Roel: ik bedoelde eigenlijk de lage schermresolutie, die blijf je ook op een tweede beeldscherm houden.
@Walter: Dank voor de hulp. Ik ben duidelijk nog niet ervaren met het configureren van Koploper. De cruciale stap van het koppelen van lijnen aan de blokken was ik vergeten!
@Nero: De kruising had ik ook geselecteerd bij de wisselstraat maar dat lost het niet op want de kruising wordt vrijgegeven als de actie is gebeurt.
@Hero: De sporen 8 en 9 met de kruising zijn nogal kort. Een loc met wagons houdt vrijwel altijd de kruising bezet waardoor het andere spoor ook bezet is. Een blokgroep maken waarin er maar 1 bezet mag zijn is naar mijn idee de oplossing, maar hoe doe ik dat?

Ik heb nu onderstaande optie gevonden waarbij je naar mijn idee de randvoorwaarde mee kunt geven dat het andere spoor bij de kruising vrij moet zijn. Die zou je dan voor alle blokken/routes met spoor 8 en 9 moeten definiëren.

Re: Gotthard - Koploper
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gotthard - Koploper
Het schermpje wat je toont is om een vervolg route te claimen bij twee richting verkeer.
Zou je kunnen misbruiken maar......

Je trein is dus te lang voor de blokken 8 en 9.

Al de lengtes bij aanvulling blokgegevens ingevuld? En het vinkje wisselstraat bezet houden bij te lange trein gezet ?
Dan moet je je kruising wel bezet houden zolang je daar nog staat.
We kunnen beter het probleem aanpakken als een lapmiddel als oplossing inzetten. ;)

Zowel blokgroepen al aanvulling blokgegevens vind je onder het uitrol menu 

Onderhouden->Baan definities->........

Mvg Robin
Re: Gotthard - Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Gotthard - Koploper
Hallo Henk,

Een trein mag dus eigenlijk nooit stoppen op een wissel of kruising zonder aanvullende voorwaarden voor te korte blokken. Middelen als deadlock beveiliging is een lapmiddel zonder het feitelijke probleem aan te pakken.

cruciaal is hier dat de kruising niet deel uit mag maken van blok 8 of blok 9, wil je dit ooit goed kunnen beveiligen, wil je dit toch beveiligen met blokken en terugmelders in plaats van de kruising alleen in een wisselstraat te gebruiken, dan dien je aan alle poten van de kruising een blok te maken, en dan gebruik maken van wat te doen bij te korte blokken met bezethouden wisselstraat en vorig blok, zo krijg je een goede flankbeveiliging,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Gotthard - Koploper
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - Koploper
In het hele baan plan zitten meer van dit soort (o)verlopen en wissels/kruizingen
zoals t nu is in dit stukje ,en hij wil dit overal doen ,dan heb je meer van deze problemen in het vooruitzicht
heb ook even gekeken en getekend in zn backup
maar daar lopen idd de lijnen door en dan een wissel of kruizing erop
en wissels die er niet inzitten
Re: Gotthard - Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Gotthard - Koploper
Hallo Henk,

ik heb 4 blokken met allen 1 melder met jouw baanplan gemaakt, en diverse aanpassingen gemaakt volledige uitleg via mail gestuurd,

aangepaste database in bijlage.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Gotthard - Koploper
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - Koploper
Inmiddels uitgebreid aan het testen met koploper. Het gaat nog zeker niet vlekkeloos maar ik kom steeds een stapje verder, zeker met de hulp van Walter. Af en toe lijkt een wissel te weigeren of wordt een bezetmelder overgeslagen. Dat zal wel niet want alle "hardware" werkt goed. Wel speelt een haperende loc af en toe parten waardoor de geleerde remweg niet klopt. Voorlopig nog genoeg te sleutelen met de software om het allemaal te doorgronden.
Gotthard - Station en perron
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Station en perron
Na het schilderen van het stationsgebouw Bellinzona bezig gegaan met de perronoverkapping. Van karton het dak gemaakt en met onderdelen uit de Fallerset 120181 de boel opgepimpt. Voor de verlichting maak ik gebruik van een SMD-lichtstrip. Dat zijn veel teveel LED's dus ik heb ze zwart geschilderd om het licht te dimmen :)

Aan de uiteinden heb ik de palen zelf gefabriceerd met het buisje van een wattenstaafje zodat ik het snoertje kan doorvoeren. De paal omwikkeld met wat schilderstape voor een verdikking en voorzien van een verfje. De bedoeling is om meer overkappingen tussen de sporen te maken. Daar zit maar 4 cm ruimte tussen dus het worden smalle perrons.

De trap is natuurlijk een beetje onzin maar die vond ik gewoon mooi en de achterkant zie je niet dus dan maar hier. Er zit nog een kier onder het bord SBB CFF FFS, daar moet ik nog wat op verzinnen.



Een goede foto is mij niet gelukt, in werkelijkheid ziet de verlichting er beter uit. Met flits zie je het helemaal niet meer.



Op twee perrons komt een lichtbord met de dienstregeling en reclame. Dit zijn USB-foto-sleutelhangers waar ik zelf afbeeldingen op heb gezet. De foto's worden achter elkaar automatisch getoond. De USB-kabel steekt er aan de onderzijde in zodat ik ze kan voorzien van stroom of nog even de PC er aan kan hangen om afbeeldingen aan te passen. Naar verhouding is het bord wat aan de grote kant maar het effect is erg leuk.



Helaas de foto is bewogen.

Re: Gotthard - De hoogte in
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De hoogte in
Het schaduwstation voorzien van een grintmat in grijs en in bruin. Dan ziet het er al aardiger uit. De verlichting van het stations en de perrons moet nog aangesloten worden. Voordat ik verder ga met de afwerking wil ik toch eerst weten hoe de rest van het spoortraject gaat lopen zodat ik beter kan bepalen wat ik met de scenery kan doen. Of misschien moet doen om bepaalde delen juist aan het zicht te onttrekken.

Volgens tekening een stuk van het traject uitgezaagd en zo ongeveer op hoogte gebracht. De praktijk blijkt dan toch lastiger dan de theorie. De zichtbare delen moeten op een bepaalde hoogte komen vanwege de scenerywensen. "In de berg" moeten de hoogteverschillen kloppen om de sporen op de juiste hoogte te krijgen en ook om de juiste doorrijhoogte te krijgen. De hellingen zijn hier en daar dan toch steiler dan 3% maar dat blijkt voor mijn treinstellen niet zo'n probleem. Toch wil ik de stijging wel zoveel mogelijk binnen de normen houden.



Over het voorlopige resultaat ben ik wel tevreden. Het effect van de hoogteverschillen is al veel sterker dan ik had verwacht.



Het spoor aan de voorzijde moet met een lus weer op hoogte komen om vervolgens weer over alle andere sporen heen te gaan. Dat wordt nog een uitdaging want ik heb de indruk dat ik me hier verrekend heb. Nog maar eens studeren op de oplossing.

Re: Gotthard - De hoogte in
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - De hoogte in

Je bent een complete achtbaan aant fabrieken, Henk !
Voor een buitenstaander moeilijk om daar het uiteindelijke plaatje in te zien.
Wel spannend om te volgen.....ik hoop dat alles volgens plan gaat en blijft rijden.

Grtz Tony
Re: Gotthard - De hoogte in
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gotthard - De hoogte in
Je gaat als een speer Henk  :)

3% steiging is volgens Marklin maximaal, maar soms ontkom je er niet aan wat steiler te gaan.
De treinen trekken dit meestal wel alleen schijnen ze harder te slijten.

Je station is erg mooi geworden, de lcd sleutelhangers kun je Misschien wat verder naar achteren plaatsen dan lijkt hij optische kleiner.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Gotthard - De hoogte in
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - De hoogte in
mooie klim zo
komt daar boven in nog een halte
Re: Gotthard - De hoogte in
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De hoogte in
Dank voor alle reacties. De ruwbouw gaat verder om te bepalen of het allemaal een beetje leuk uitkomt in de praktijk.

@Tony: Nou het gaat niet helemaal volgens plan. De sporen die stijgen en dalen kruisen elkaar dus de hoogtes worden iets anders gekozen om dit op te lossen. Voorlopig denk ik wel dat het haalbaar blijft om met normale hellingen een en ander te realiseren. Daarom bouw ik nu ruw even verder om dit soort verrassingen te tackelen.

@Degeluidsman: Ja de treinen zullen harder slijten met zoveel klimtrajecten maar zoveel rijd ik nou ook weer niet dus dat is niet zo'n probleem. Bij de LCD sleutelhangers is met name de behuizing nogal fors uitgevallen. Nog verder naar achteren plaatsen lukt niet dus dat wordt camoufleren met andere attributen op het perron.

@Nero: Helaas geen ruimte voor een halte, misschien wel iets dergelijks bij een baanwachtershuis of zo. Op de top komt station Göschenen.
Re: Gotthard - De hoogte in
Lid sinds: 2012

offline
Re: Gotthard - De hoogte in
Hallo Henk,

Ik zie dat jij afwijkt van de 3%. Ja de treinen zullen sneller slijten, maar ja wat is sneller. Je hebt gelijk als je zegt dat je niet veel rijdt. Maar als je veel rijd over een vlakke baan, zullen de locs ook slijten. Als ik oudere en soms ook nieuwere railplannen van M*rklin zie, en ik reken een beetje dan gaan zij ook over de 3% stijgingspercentage.

Ik vraag me af wat dan de "gouden"-regel is. Zelf ben ik aan het worstelen met een nieuw baanplan en kom ook soms boven de 3% uit. Misschien maar eens een testbaan maken met een stijging boven de 3% met wat wagons erachter. Kijken wat er gebeurd.

Je baan begint er heel goed uit te zien. Mooi al de kronkels van de baan. Lijken je treinstellen net slangen  ;)

Grt JP
Re: Gotthard - De hoogte in
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De hoogte in
@Rocky: Bij mijn vorige baan die op een ander forum is te zien had ik de stijgingspercentages heel keurig aangehouden. Achteraf had ik daar eigenlijk spijt van. Het kost veel ruimte en veel rails. De treinen konden de hellingen met gemak aan, ook met een vrij lange sleep. En een treinlengte van zo'n 7 railstukken (anderhalve meter) vind ik lang genoeg en die laat zich makkelijk omhoog trekken. De treinlengte moet ook een beetje in verhouding zijn met het landschap vind ik.

Een blik op mijn vorige treinbaan:


Nu heb ik wat testen gedaan en gemerkt dat steilere hellingen geen problemen geven. En ik stam nog uit het analoge tijdperk met M-rails waar de Märklinboekjes 9 mm stijging per railsje lieten zien wat neerkomt op 5% dus waar hebben we het over? :)  Nu weet ik ook wel dat analoog in die zin niet te vergelijken is met digitaal maar ik waag het er op en maak gerust hellingen van 4%. Dat het geen probleem is moet de praktijk nog gaan bewijzen. We zullen zien.
Re: Gotthard - De hoogte in
Hallo Henk, Rocky en anderen,

Het hellingpercentage van 3% moet je als een richtgetal, een gemiddelde beschouwen. Een lange helling moet niet zo steil zijn, bij een korte mag dat wel. En een helling in het zicht staat netter met een laag percentage dan een helling uit het zicht.

Ik kies er voor om bij het ontwerp van max 3% uit te gaan en de werkelijke waarde af te laten hangen van de locale situatie. Dan kan het wel eens 2,8% maar ook 3,25% zijn, zeker als de helling in een rechtstand is en niet in het zicht valt.

Groeten
Roel
Re: Gotthard - De hoogte in
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - De hoogte in
zit je nog wel op dat andere forum
zie je daar niet direct
en je had op een berg die kerk oid
volgde je daar ook al :thumbup:
Re: Gotthard - De hoogte in
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Gotthard - De hoogte in
Inderdaad Jerry!  :thumbup:

Henk, heb je dat prachtige (zelfbouw) klooster nog
en zo ja, ga je het weer op deze modelbaan plaatsen?

Groeten,

Erik.
Re: Gotthard - De hoogte in
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Gotthard - De hoogte in
@Nero en @Erik:
Het zelfbouwklooster gaat zeker weer een plek krijgen op de treintafel, net als de zelfbouw van die Kirche von Wassen en het station Wassen.
De vorderingen met de bouw plaats ik alleen op dit forum. Twee fora bijhouden vind ik wat teveel van het goede. Ik volg nog zeker met belangstelling de bouwkunsten van anderen op het andere forum en ook Stummiforum bekijk ik regelmatig.

@Roel:
Dat heb je juist geformuleerd. Ik probeer ook altijd om de "extreme" hellingen uit het zicht te houden.
Re: Gotthard - De hoogte in
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gotthard - De hoogte in
volg ik je in stilte hier  :thumbup:
Gotthard - Ruwbouw
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Gotthard - Ruwbouw
Met het bouwen kwam ik er toch achter dat sommige delen niet mooi uitkomen. Geometrisch klopt het perfect, tussenruimte ook in orde voor de scenery, hoogte klopt, en toch... het staat niet mooi. Dus tijdens het bouwen wat wijzigingen aangebracht. Ik leg nu eerst het hele traject en zaag dat op maat. De pijlerhoogte is nu even niet belangrijk, het gaat mij nu even om de ligging van de sporen. Het boeltje ligt nu dus op elkaar boven het schaduwstation. Het wordt ook nog een hoofdbreken hoe ik die rails straks op hoogte ga krijgen zonder allerlei ongewenste steunpilaren midden in het schaduwstation.

Aan de linkerkant heb ik de voorste bochten verder naar binnen gelegd. Die verdwijnen straks grotendeels in de berg maar hierdoor heb ik betere mogelijkheden om de berg straks een natuurlijke vorm te geven.



Aan de rechterzijde nu ook begonnen met bouwen. Het linkerdeel is de zuidkant van Gotthard, het rechterdeel de noordkant. Links de vele spiraaltunnels bij Dazio Grande en Biaschina. Het rechterdeel staat vooral in het teken van de keerlussen bij Wassen en de spiraaltunnel bij Pfaffensprung. Beide delen klimmen afzonderlijk van elkaar naar het station Göschenen bovenop de berg. Dat moet dus straks samenkomen en ook nog passen...

Met de andere ligging van de sporen zou het kunnen dat het linker en rechterdeel nu overlappen. Dat hoeft geen probleem te zijn als de hoogte maar verschillend is. En dat is denk ik niet het geval dus dat wordt puzzelen met de pijlerhoogte.



Op de voorgrond komt de Chärstelenbachbrücke bij Amsteg. Nu blijkt bij het bouwen dat deze optisch niet zo mooi uitkomt omdat deze te dicht op het volgende niveau spoor zit wat er achter loopt. Dus nog wat puzzelen om deze brug wat schuiner te laten lopen om deze meer naar voren te laten komen. Met dit soort wijzigingen moet ik er wel voor zorgen dat het weer precies aansluit op het traject wat er al ligt anders is het einde zoek met aanpassen en bouwen.


Re: Gotthard - Ruwbouw
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Gotthard - Ruwbouw

Mooie uitdaging om dat goed te krijgen, Henk.
De werkelijkheid op je baan is altijd anders, dan de gelikte computer-simulaties.
Goed dat je het nu al aanpast  :thumbup:

Grtz Tony