Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Museum MECL - Losheim am See 2014 met veel foto's!

Gestart door frenkievee zondag 01 juni 2014, 21:14:15

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Museum MECL - Losheim am See 2014 met veel foto's!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Museum MECL - Losheim am See 2014 met veel foto's!
Afgelopen week zijn wij lekker een weekje wezen bijtanken in Duitsland. We zaten vlakbij Losheim am See in het Saarland, waar bleek dat er een museumbaan met bijbehorend museum en dergelijke gevestigd is. Dit is de Museums-Eisenbahn-Club Losheim die over het spoor van de voormalige Merzig-Büschfelder-Eisenbahn (MBE) 12 rij-dagen per jaar verzorgt.

Uiteraard heb ik, na ontdekking hiervan een paar uurtjes daarvoor vrijgemaakt en de nodige foto's gemaakt. Eerst nog met mijn Olympus 8 megapixel camera en na aanschaf van de nieuwe 16 megapixel Fuji er nog even heen gereden (was toch minder dan 6 km, dus .....  :P ).

Hieronder in diverse posts mijn verslag. Enjoy!

De deur van het pand was open, maar binnen was de kassa gesloten en liep er verder niemand rond. In de grote zaal, waar volgens de diverse brochures en foto's locomotieven en wagons moesten staan, stonden alleen tafels en stoelen opgesteld en waren de sporen gevuld met (betonnen?) vullingen om een gladde vloer te krijgen. Dus onverrichter zake weer weg........

Maar... ondanks dat alles gesloten leek, is het station en de sporen wel gewoon toegankelijk, zij het dat er bordjes staan dat betreden van de spoorbaan niet is toegestaan. Heel vreemd, maar ons Duits was opeens niet toereikend om dat te kunnen lezen.....  B)
Bij de ingang stond een veldbaan/smalspoortreintje opgesteld.


De donderbussen, die in gebruik zijn bij de museumbaan tussen Losheim en Merzig-Ost.




Het logo van de MECL op een van de wagons:


Een paar diesel-locs:


Overzicht van de perrons en de perronsporen. Links staan goederenwagens, die achter de dieselloks gekoppeld staan. Op de achtergrond links een paar rijtuigen van de Deutsche Post, die door de MECL gerestaureerd zijn. Rechts de donderbussen, maar nu van de andere kant.








Een stukje doorgelopen en een kijkje terug naar het station Losheim. Op een kopspoortje staat nog een gele diesel-lok. Gezien de staat, vermoed ik van de serie 'roestbak'......




Re: Losheim am See - 2014
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Losheim am See - 2014
Vanaf hier een paar verslagen met de nieuwe camera. Wel heb ik een en ander verkleind tot 800x600, behalve de eerste foto. Deze is weer klikbaar, met dit verschil dat er nu een nog grotere foto achter zit, waardoor de teksten nog beter leesbaar zijn :)



Op het terrein staan geen rijvaardige stoomlocomotieven opgesteld, die staan veilig binnen, kwam ik later tot de ontdekking. Wel staat er een loc van naar ik denk BR81 (maar corrigeer me als ik dat niet goed heb!!), die gerestaureerd moet worden.




Voor (vanaf het parkeerterrein gezien) de stoomlok staan een paar tankwagons en een afgedekte Köf.






De MECL heeft een aantal rijtuigen van de Deutsche Post staan, waarvan er twee gerestaureerd zijn, maar een derde achter op het terrein op een doodlopend spoortje staat opgesteld. Deze is nog niet helemaal in de oude staat terug....





Re: Losheim am See - 2014
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Losheim am See - 2014
Deel 3....

Op het gedeelte tussen het blauw-beige postrijtuig en de stoomloc staan een aantal oude tot zeer oude wagens. Een aantal van deze hebben zelfs nog spaakwielen! Leuk detail is dat een van deze één as met spaakwielen heeft en één as met dichte wielen:


Helaas meer roest dan metaal.....


Twee typen wielen. Hier is ook de ingepakte Köf weer te zien.


Nog een afbeelding van de diesel-lok van de serie "roestbak". Hopelijk vindt men daar nog tijd en geld om deze te kunnen herstellen.


Overzicht van het emplacement(je) richting het station.


Re: Losheim am See - 2014
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Losheim am See - 2014
Op het station zelf:



Een rijvaardige Köf met een platte wagen met een tank erop.


Een donderbus in onderhoud. De verf was er blijkbaar niet al te lang geleden op gedaan, want het rook nog als nieuw. Het lichtere gedeelte is geschuurd en klaar om geschilderd te worden. Men is dus wel druk met onderhoud!


Het rode Buffet-rijtuig. Hoe ik dat weet? Staat in grote gele letter op de zijkant.  :D


Een van de gerestaureerde post-rijtuigen. Aan de andere kant is een loopplank tussen het perron en dit rijtuig, zodat je binnen kunt kijken (uiteraard op dagen dat het museum open is, wat vorige week dus niet het geval was.... helaas).






Niet geheel onbelangrijk: ook niet rail-voertuigen, die toch op de rails kunnen rijden. Deze Unimog is hier tenminste goed voor voorbereid.

Re: Losheim am See - 2014
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Losheim am See - 2014
En de laatste bijdrage in deze serie:

Platte wagen, die gebruikt wordt voor het vervoer van kolen, met een transportband erop. Ik vermoed om deze richting de lokomotief te krijgen.


Verder wat sfeerbeelden:




Vanaf de overweg die wat verder van het station af ligt:


Even spelen met de zoom-functie (ben van 5x zoom naar 30x gegaan, dus moest het even testen. Werkt wel, geloof ik  B) )


Vlakbij de overweg vond ik deze behoorlijk rotte smalspoor stoomlocomotief naast een gebogen gebouw.


Toen ik wat verder liep, leek dit gebouw wel op een vroegere lok-loods, maar nu in gebruik als opslag/garages. Een en ander leek mij privé-bezit, dus ik heb niet de brutaliteit genomen om het terrein op te lopen. Wel heb ik de straat ernaast in gelopen en tot mijn niet geringe verbazing bleek er in de tuin van het (best wel grote) huis een complete smalspoorbaan te liggen.
Helaas maar twee plaatsen waar ik foto's kon maken, dus die zijn dan ook gemaakt.
Wel zichtbaar is nog net een wagonnetje:


Het meest linkse spoor liep een garage naast het huis in. Op de achtergrond is het halfronde gebouw te zien. Deze heeft in totaal 4 deuren.

Re: Losheim am See - 2014
Hoi Frank

Bedankt voor het plaatsen van je prachtige foto reportage. :thumbup: :thumbup:
Hele mooie plaatjes. :P :P

Tony
Re: Losheim am See - 2014
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Losheim am See - 2014
Even nog Google Maps aangesproken om te zoeken naar de lokatie van het smalspoortje in het laatste bericht. Er blijkt zelfs een draaischijf met lokloods in de tuin te staan.....  8o

Kijk hier op Google Maps!
Re: Museum MECL - Losheim am See 2014 met veel foto's!
Leuk om te zien! moest een leuke ervaring zijn geweest om daar te lopen! De foto's zijn ook goed gelukt!