Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

"De Marage" Modelspoorbaan

Gestart door marcel01 woensdag 22 augustus 2012, 02:29:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Binnen verlichting vervolg

Het vervolg is de LEDs op hun plek, de juiste verbindingen maken, solderen en de boel wat fatsoeneren. Dat is op foto Licht06 te zien. De rest van de foto's zijn een paar weergaven van het resultaat. De laatste foto is de huidige status. 3 rijtuigen zijn nu af. Het licht op de foto oogt feller dan de werkelijkheid. Het is wel een mooi gezicht.

Groeten,

Marcel


Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Goed verslag Marcel! Ik ga dat ook binnenkort doen en hier heb ik wat aan! Die Uhlenbrock is een functiedecoder neem ik aan?
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo Marcel.
Mooi en duidelijk verslag van de ombouw en ook de foto's zijn bijzonder duidelijk! :thumbup:
Leuk ook om het spuiten van de kappen te zien, prachtige set wagons en de dakkappen zien er weer prachtig uit.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Mooi, duidelijk verslag. Hier kan ik ook mee aan de gang. Misschien voor de onwetenden (ik dus  :?) nog even een schemaatje ?
Soort decoder, wat voor gelijkrichter en condensator, van die dingen. Zou me erg verder helpen.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Bedankt voor de reacties.
KeesZ: De decoder is een DGL750 van Uhlenbrock. Deze zat in mijn sprinter (komt een LoPi V4.0 in). In principe is het gebruikt als functiedecoder, maar is het eigenlijk niet. Het adres is gelijk aan de toegewezen lokadres van de BR103 (04). Gebruik dan ook alleen de F0 (verlichting in de richting vooruit). Dit werkt. Zaak is natuurlijk de BR103 zo in te stellen dat vooruit ook vooruit is.
Albertjan: De daken zijn vrij goed gelukt, maar ze zullen opnieuw moeten. Bemerkte dat de droogtijd niet onderschat moet worden. Er zitten nu diverse vingerafdrukken op. Denk zelfs dat ik ze niet meer met de blote vingers moet pakken. Misschien is een soort laklaag nog een oplossing.

Ta2trainman: Ben ook geen doorgewinterde electronicus, ook al is electrotechniek wel mijn achtergrond. Redt me er mee. Hieronder wat gegevens.

LEDS:              5mm wit              Nr: 176724-89      aantal = 10
              2mm rood              Nr: 180276-89      aantal = 2
Gelijkrichter:   BC250C2300      Nr: Diverse              aantal = 1
Weerstanden:   R1=560Ω/0,5W      Nr:405221-8J      aantal = 1
              R2,R3=235Ω      Nr: komt uit een set.   aantal = 2
              R4,R5=106Ω      Nr: komt uit een set   aantal = 2
Condensator   C1 = 470µF/35V      Nr:444020-8J      aantal = 1

Schema:

Rijtuig 1 (laatste vanaf BR103)

Voeding via sleper en massa naar DGL750. Vanaf de decoder naar gelijkrichter en vervolgens naar rijtuig 1 en rijtuig 2 (+ en min). Enz.

Hoop dat het wat duidelijkheid schept.

PS: Nog twee foto's van het uiteindelijke resultaat.

Groeten,

Marcel

Rectificatie: De gele lijn in rijtuig 4 is fout
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel, dus jij sluit de massa niet in ieder rijtuig aan middels veercontacten op de asjes? Hou kun ja de decoder instellen als hij hetzelfde adres als de loc krijgt?
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

online
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo Marcel,

ik vind het heel netjes gedaan, ik heb een vraag ik zie een foto van de female contacten
hoe zet je de andere contacten er in en hoe lang zijn je kabels
en lopen je wagons in scherpe bochten niet vast met je contacten?


groetjes Ed
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo

Dank voor de reacties.

KeesZ

Wat je zegt klopt. De verlichting houder maakt via het chassis contact met de wielen. Eigenlijk is 90% van de rijtuig de massa via de wielen. Zo kon ik middels een draadje te solderen aan de verlichting houder de massa contact realiseren. Als door testen zal blijken dat de verlichting toch nog teveel zou haperen, dan herhaal ik de eerder genoemde actie in 1 of meerdere rijtuigen. Dan komt jou opmerking over de veercontacten in beeld, echter dan via de lichthouders.

De decoder is vooraf ingesteld. Door de decoder rechtstreeks op de CU6021 aan te sluiten kon het adres '04' ingeven. De BR103 krijgt ook dit adres. Een andere optie is wanneer met twee verschillende adressen gewerkt wordt, middels de CU6021 de adres te kiezen van de licht decoder en vervolgens het licht aan te doen. Ik stuur de baan met koploper aan en deze hoeft dit adres niet te weten. Maargoed, dit zal niet nodig zijn.

Ed

Ik snap je reactie en inderdaad kon dit wel een struikelblok zijn. Maar er is voldoende ruimte tussen de rijtuigen, zodat het in bochten niet elkaar belemmerd. Ik heb 2 foto's toegevoegd welke deze ruimte laat zien. Ik heb de boel inmiddels getest en stuitte op het probleem dat de "male" uit de connector liep. Het werkt dus niet. Ik zal iets anders moeten bedenken om de verbinding tot stand te laten komen. Nu heb ik een grote put, met oplossingen. Het is alleen bezien welke oplossing gaat werken. Plan 1 is half mislukt. De 'female' contacten kan ik laten zitten.

Wordt vervolgt,

Laatste foto is een totaal foto met de NS1213. De BR103 is nog in ombouw en onderhoud.

Marcel




Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Je kunt toch ook een stroomvoerende koppeling tussen de wagons gebruiken? Alleen heb je die natuurlijk niet in voorraad en dat is voor jou ook een deel van de lol om het met aanwezig materiaal te maken toch?
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

online
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo Marcel,

ik vroeg me dit dus af omdat ik hetzelfde probleem had en ik had mijn mini connectors zelfs los door de raampjes heen zitten en dat liep dus ook vast.

En Kees ik denk dat dit de metalen wogons zijn en voor zover ik weet zijn daar geen stroomvoerende koppelingen voor
als die er zouden zijn zou het voor mij een hele oplossing zijn

Gr. Ed
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
KeesZ.

Volgens mij is het gebruik van stroomvoerende koppeling voor deze rijtuigen een behoorlijke ingreep. (Althans zo zie ik dat). De onderstellen en koppelingen bij deze rijtuigen is een geheel en dus zullen ze gescheiden moeten worden. Dat kan natuurlijk wel met wat kunst en vlieg werk, maar zover wilde ik niet gaan. Voordeel is wel dat ze waarschijnlijk korter te koppelen zullen zijn, alhoewel de stootbuffers(of hoe dat ook heet) dan de beperking worden. Daar is dan ook wel weer wat aan te doen. Maargoed, nog even en dan kunnen er misschien wel andere onderstellen op. Toch heb ik je optie zeker overwogen.

Inderdaad is de uitdaging om het met bestaande materiaal te realiseren. Wat nog niet echt lukt maar ja..Komt goed.

Ed,

De draden tussen de wagons kunnen inderdaad belemmeren, vooral als ze stug zijn. Wat ook het geval is bij de massa draad. Dit gaf problemen. Duwde zelfs de gekoppelde rijtuig om. Een oplossing kan "buiten de dunnen draadje" zijn om de draden in een "U" te leggen. Dus hangend tussen de rijtuigen. Zo zit het bij mijn sprinter ook. Dan is er bewegingsvrijheid.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Verslag ombouw Marklin ICE2 Delta

Al jaren ligt de ICE2 delta uitvoering te wachten op de ombouw naar 5 polige hoogvermogen met de LoPi V4.0.
De uitvoering zoals ik het kocht was met een 3 polige anker met veldspoel aangestuurd door een speciale delta decoder  welke echter alleen een instelling had voor het 4 bits in stellen van het digitale adres. Het speciale vond ik de uitvoering ten opzichte van voorgaande decoders.

Dit leidde tot een rijgedrag welke alleen acceptabel was als de trein op de ingestelde maximale snelheid reed. Het afremmen en optrekken was niet om aan te zien.  Toen was het nog niet vervelend omdat ik nog niet automatisch reed maar alleen met de rijregelaar.

Na een aantal ombouwen van andere loks ben ik dus aan de ombouw van deze begonnen. Foto 01 laat zien om welk model het gaat. Nu wou ik hier geen model foto voor gebruiken en heb een mooi plaatje gezocht en deze vond ik wel prachtig.

De motor

De motor is zogezegd uitgevoerd met een veldspoel  en een 3 polige anker. Foto 02 laat de uitvoering zien.
Na de ombouw ziet de motor er uit als foto 03. Er is te zien dat de ontstoring condensator aan 1 pootje los is en inmiddels deze vast gesoldeerd. Ook is de massalip nog niet op het motorhuis gemonteerd maar ook dit is inmiddels gebeurt.

De koppelprint

In al mijn ombouwen maak ik gebruik van koppel printen. Dit om de volgende redenen:

?   Vervangen van decoder is plug out / plug in.
?   Reinigen van de motor kan volledig los van de trein.
?   Bij defecte LEDS / verlichting zijn ze los te koppelen.
?   Weerstanden hebben een solide en vaste plaats.
?   Ziet er netjes uit.

Ik teken de printen altijd in AUTOCAD. Voordeel is dat de 1:1 afmetingen meegenomen kunnen worden zodat bij de bouw alles past en er uit komt te zien zoals gepland en getekend.

Foto 04 en 05 laten de print zien welke dan al op de plaats gemonteerd is.

Verder in volgende reactie
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Op foto 05 zijn de motor/sleper/massa/front- en sluitverlichting  ook al aangesloten op de print. Foto 06 laat dit van bovenaf zien. Foto 07 is iets meer in detail vanaf de motor bekeken. Op de print zitten 3 massa aansluitingen. 1 vanaf het motorhuis middels de massa lip en 2 via de oorspronkelijke massa aansluitingen, oftewel de punten waar de originele print op vastgeschroefd was. Mijn ervaring is dat je geen genoeg massa aansluitingen kan hebben (Indien ze effectief zijn). Vaak was de massa verbinding slecht vanaf alleen de massa aansluiting via het motorhuis. Had ook met de antislip bandjes te maken. Deze zorgde voor een inconsequente verbinding bij bewegingen van de lok waarbij wielen wat boven rail zweefde.

Decoder:

Vervolgens de decoder in de connector en programmeren maar. Foto 08
Eerst nog los en wanneer alles correct is ingesteld is en geen rare dingen zijn kunnen de draden netjes gebundeld worden. Dit laat foto 09 zien

Enige probleem is dat de print voor de front- en sluitverlichting kapot lijkt te zijn. Hoe ik ook testte en aansloot. Er kwam geen lichtpuntje uit. Dit wordt dus of een nieuwe zien te krijgen of iets creeren. Maargoed, na het ijken van de ICE2 is de volledige trein in dienst gegaan en rijd zijn rondjes. Naar volle tevredenheid.


EINDE
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Netjes gedaan. :thumbup:

Ledprintje goed aangesloten (niet + en - verwisseld)? En de juiste voorschakelweerstanden gebruikt? Ledjes kun je overigens eenvoudig doormeten, even het witte omhulsel verwijderen zo te zien.

Mogelijk moet je het printje aanpassen maar zeker weten doe ik dat niet, iets vergelijkbaars speelt bij de Marklin Motorpost:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33179.0

Gr, Ben.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Ben

Dank voor je reactie.

Alvorens ik de ICE2 demonteerde heb ik de aansluitingen gevolgd en gecontroleerd vanaf de (oude) print. De gele en grijze draden zaten op transistor uitgangen met voorschakelweerstanden van 1K (smd 102). Ik heb dan ook 1k gebruikt. De paarse draad is volgens mij de + retour naar de decoder.

Ik heb enkele fotos hieraan toegevoegd.

Hoe ik ook doormeet, mijn meter geeft geen sjoege. Alle combinaties gehad en ook rekening gehouden met de plus en de min. Ik heb geen idee verder.

Marcel


Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
De plus-aansluiting van de decoder is bij een ESU de blauwe draad.
De gele en witte zijn voor de betreffende LED, eentje voor elke rijrichting.
In die 2 lijnen moet je ook die weerstanden opnemen.

Ik denk ik meld dit maar even, als je dat al weet is nog geen man over boord  :)

grv Huub
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Huub,

Bedankt voor je feed back.

Dit is me inderdaad wel bekend. Zoals je het omschrijft hebt en via het plaatje duidelijk maakt, zo is het ook aangesloten. Ik heb alleen 1K gebruikt maar dat is detail.

Beter info krijgen die je al weet dan in het duister tasten zonder enige ruggesteuntjes.

Nogmaals bedankt,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Front - en Sluitverlichting ICE2 opgelost

Het regent en het waait. Mooi moment om de front - en sluitverlichting van de ICE2 aan te pakken.

Eerst een aantal gegevens opmeten en aan de hand daarvan een printje gemaakt. Deze is op foto 1 te zien.
De ledje testen en vervolgens de kap er op.

Front verlichting foto 2
Sluitverlichting foto 3

Ziet er goed uit en weer iets opgelost. Op naar de volgende reparaties.

Marcel
"De Marage" Modelspoorbaan"
Lid sinds: 2010

offline
"De Marage" Modelspoorbaan"
Hallo,

Na enige bezigheden, hierbij een verslagje van die werkzaamheden.

Omdat mijn M*ICE3 niet naar tevredenheid liep en ik de verlichting vervangen in LEDS, ben ik ijverig aan de slag gegaan. Als eerst de Restuarant rijtuig maar even uit elkaar gehaald. Met alle voorzichtigheid uiteraard en het nodige maar even schoongemaakt. Dat was geen overbodige luxe. De wielstel asje en wormtandwiel waren behoorlijk vervuild. Hieronder wat foto's van de gedane actie. Na het schoonmaken alles weer in elkaar gezet, behalve de print.

De bedoeling was om de snelheid van de motor te reduceren. Dit wilde ik oplossen door 5 in serie geschakelde diode 1N4001 (max 1A) tussen de decoder en motor te plaatsen. Dit dan 2 x ivm de rijrichting. Volgens de datasheet zouden ze ±0,7V per stuk nemen bij een stroom 0,5A. Ik zou dus ±3,5V lager kunnen voeden op de motor en zo de maximale snelheid lager hebben en een hoger bereik met de decoder stappen.

Zo gezegd, zo gedaan. De diodes gesoldeerd tussen motor en decoder, maar helaas. In de eerste plaats is de maximale spanning op de motor zo groot, dat deze 3,5V niet veel indruk maakte. In de tweede plaats toonde ICE3 onvoorspelbaar gedrag. Hoe dit kan weet ik niet, maar was onacceptabel. Ik meende dat de diode alles wel doorlieten, maar wellicht met bepaalde blokspanning, wordt er toch gefilterd of zo. Kan het niet verklaren.

Foto's Reviesie.



Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Vervolg_ICE3

Na de schoonmaak en mislukte actie, verder met de verlichting.

De originele licht wordt vervangen door LEDS om het stroomverbruik naar beneden te halen, een poging om het flikkeren te stoppen en wat zachtere licht te creeren.

De verlichting in het restuarant rijtuig wordt gerealiseerd door 1 lampje. Het andere gedeelte is niet verlicht. Hier heb ik ook een LEDje geplaatst. Ik maak gebruikt van softwit. De foto's hieronder zeggen genoeg. De ruimte tussen de print en het dak is niet ruim. Maar genoeg om gelijk te richten met 4 1N4148. Een weerstand zorgt voor de juiste spanningsval met de gewenste stroom.

Foto 1,2 en 3 zeggen wat over de locatie. Foto 4 en 5 zeggen wat over de gelijkrichter enz...

Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Het brand

Het realiseren van de LED verlichting was geen moeilijke klus, maar wel eentje waarbij voorzichtigheid geboden is. De werkzaamheden vinden zich toch plaats om en nabij de print plaat en zo..Maargoed, testen (foto1/2), kap er op, aan kop en staart rijtuigen koppelen en gaan. (Foto3,4,5.)

Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Dat was het voor deze keer weer. Volgend veslagje zal gaan over het verlichten van de Plan E rijtuigen. ze zullen worden gevoed vanuit de LoPi 4, welke ingebouwd zit in de M*NS1213. Hieronder een voorproefje..Tevens een foto van wat aanwinsten voor komende tijden. Ook nog een ombouwsetje. Ben van plan om in tractie te gaan rijden met mijn BR212 lokjes. Waarvan dan 1 volledig ook zelfstandig kan rijden en de ander als dummy (delta uitvoering) gaat functioneren. Maar dat is voor veel later. Genoeg te doen.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel, wil je in de gaten houden dat een 1N4001 een langzame diode is en niet geschikt is voor 20 - 30 kHz ?
De 1N4148 is het andere uiterste, die heeft een schakeltijd van maar 4 ns, maar is een stuk lichter (qua max. stroom).

Verder moet je bij een decoderuitgang naar de motor geen diodes toevoegen; de decoder krijgt geen tegen-emk meer, enz. enz.

grv Huub
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Huub

Bedankt voor je reactie..

Dat de 1N4001 een trage diode is wist ik inderdaad niet. Het effect van het toevoegen van diodes ten aanzien van de invloed op de motor kon ik alleen maar evaren en niet verklaren. Goed dat je het aangeeft. Het was wel een beetje een onbezonnen actie, waarvan ik dacht dat het ergste wat kon gebeuren, vreemde reacties waren en verder niet.

Dat de 1N4148 snel is en lage stromen kan hebben wist ik dan weer wel. Daarom kan het ook goed dienen als gelijkrichter voor de Ledjes. Stroom is hier ±14 mA. Moet zeggen dat resultaat wel naar wens is. 1 rustige rijtuig tussen de flikkerende rijtuigen is wel een motivatie om de rest van de ICE3 ook te voorzien van leds.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo

Zoals eerder vermeld wilde ik in de Plan E rijtuigen verlichting inbouwen. Jammer van deze rijtuigen is de toch de grote afstand tussen de rijtuigen. Om hier verandering in te brengen moeten de koppelingen welke 1 geheel vormen met het draaistel ingekort worden. Na wikken en wegen besloot ik dit niet te doen. Dit om het feit dat ik niet wist waar het zou eindigen. Ik neem dus voor lief dat de onderlinge verbindingen zichtbaar zijn. Nu zijn dit zeer dunne draadjes (0,14mm) maar aangezien ik alleen geel en rood heb in deze dikte heb (incl. dunne isolatie) is het toch wel storend in zicht. Als  ik ooit zwart kan bemachtigen dan zal dit worden aangepast.

Eerst heb ik de rijtuigen volledig ontleed om zo de werkzaamheden goed uit te kunnen voeren. Als koppelingen gebruik ik voor aan de rijtuigen  soldeerschoenen en koppeling tussen de rijtuigen soldeerpennen. Beide in de maat 1mm.

Onder de deuren aan de kopse kant heb ik twee gaatjes geboord (1.5mm) en ook in de bodem een doorvoergaatje (1.5mm). Dit is op Foto 1 te zien.

Aan de soldeerschoenen zijn de draadjes gesoldeerd voor de binnenverlichting. De soldeerschoenen gemonteerd in de gaatjes en met 1 sec lijm vastgelijmd. Het resultaat is op foto 2 te zien.

Nu kon ik de binnenverlichting in het dak inbouwen, maar ik koos om een afdekplaatje te maken waarop de gehele binnenverlichting wordt opgebouwd. Na de maten te hebben opgemeten, is het in autocad getekent. Foto 3

Na het uitprinten, aftekenen en solderen is op foto 4 te zien hoe het binnenwerk er komt te zien. Alle rijtuigen zijn parallel gemonteerd. Iedere rijtuig is dus een groep met eigen weerstand. Het verbruik is per groep ongeveer 13-14 mA. Het totale verbruik is dan 65 mA-70 mA. Foto 5 laat het eind resultaat zien. Op deze foto is ook de verlichte ICE3 te zien, waarbij de tussenrijtuig voorzien is van led verlichting en de kopse rijtuigen nog lampjes hebben. Het verschil is duidelijk zichtbaar en inmiddels is de ICE3 volldeig met ledverlichting uitgevoerd. Hierna volgt daar ook nog wat over.

groeten

Marcel


Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Netjes....  :thumbup:
Marcel.... ooit aan een watervaste zwarte stift gedacht?

maakt alles wat rood is zwart.....

groet Winno
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Winno.

Daar heb ik inderdaad aan gedacht en misschien is het een goede oplossing. Ik twijfelde over het hechten aan de isolatie. In ieder geval bedankt voor je input.

Verlichting Plan V deel 1

Op een gegeven moment deed de verlichting naar 1 richting het niet meer van de Fl* Plan V. Omdat er druk gewerkt werd aan andere projecten moest het treinstel even wachten om wat aandacht te krijgen. Het moment was aangebroken en als eerste de lampjes gecontroleerd of ze nog heel waren. Dit was het geval en na de verbindingen te hebben gecheckt (dit deed ik niet goed, bleek later een draadje los te zitten aan de motor print.) en deze leken ook goed. Toen besloot ik om het treinstel om te bouwen naar led verlichting, inclusief de binnenverlichting welk niet aanwezig was.

Als eerst heb ik in beeld gebracht hoe de situtie is als het gaat om schema van de verlichting, aansluitingen en decoder. Dit schema is in foto 1 te zien.

Vervolgens ben ik het schema gaan tekenen hoe ik het wilde hebben. Foto 2 is daar het resultaat van.

De front/sluit verlichting printjes zijn verwijderd en daar zijn ledjes doorgevoerd. Wel de aansluiting goed geisoleerd want de doorvoergaten zijn als massa opgezet. De boel gesoldeerd en deze voorbereid voor het aansluiten. Foto 3 en 4.

Om het plan te realiseren moesten de gebruikte onderdelen een verborgen plekje  krijgen. Zo ook de gelijkrichter en condensator. Aan de motorkant kon het precies achter de motor. Dit laat foto 5 zien. In de motorloze bak is dit in de WC ingebouwd.

Vervolg in volgende reactie
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Verlichting Plan V deel 2

De front/sluitverlichting worden op een printje aangesloten wat twee antiparallel gemonteerde diodes bevatten en de weerstand. Foto 1

Het stripje in de kap voor de bovenleiding is verwijderd. Wanneer de kap van de bak is dan werkt het treinstel niet. In de kap zit een verdraaibare lipje (keus bovenleiding /middenrail) welke voor een doorverbinding zorgt als de kap er op zit. Deze is uitgeschakeld omdat door op de print een jumper geplaatst te hebben.

Na alles te hebben aangesloten en dichtgebouwd zijn foto 2 en 3 het resultaat.

De laatste foto is het resultaat van het inbouwen van een ledje in de Mp3000. Deze gaat aan als de lok op de toegewezen blokken (rangeer) binnenrijdt en weer uit bij rijden. Dit is meteen een inleiding tot nog meer verlichting inbouw in meerdere loks. (Volgende reactie).
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo

Al  eerder genoemd is de verlichting in de ICE3. Hieronder wat foto?s van het resultaat. Als laatste een foto van de sprinter met binnenverlichting.

Volgend project is de ICE2

groetjes,

Marcel

Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Mooie resultaten Marcel! Zal voor jou best gemakkelijk zijn, maar ik ben bij het tweede schema al volledig de weg kwijt.  :D
Absolute leek als ik ben op het electronicagebied.....

Misschien komt dat ooit nog een keer.  ;)
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Frenkievee,

Bedankt voor je reactie.

Dit gaat inderdaad nog en het inbouwen was meer werk. Waar ik dan weer moeite heb met het gepriegel van de onderdelen en draadjes. En het is ook een groei geweest om dit soort dingen te doen.. Het allerbegin (toen ik er ooit mee begon) was niet zo soepel.

Inbouwen verlichting ICE2

Het inbouwen van de binnenverlichting in de ICE2 is een aardig omvattend projectje. De treinstel bestaat uit 5 delen. De bak met motor is geheel gesloten en deze hoeft dus niet. De restuarant rijtuig is al voorzien van binnenverlichting maar dan met lampjes. Deze worden vervangen door ledjes. Aan de koppelingen zitten de kopere contacten  welke  als stroomvoerende koppeling dienen.

De resterende rijtuigen hebben deze contacten niet. Nu heb ik navraag gedaan of deze contacten te bestellen zijn en dat kan. Maar dan inclusief de koppelingen. Ze kwamen op 6 euro per koppeling. Nu heb ik er 6 nodig (3 male / 3 female) en inclusief de verzendkosten zou dit op 40 euro komen. Reden genoeg om zelf de contacten  te maken. Ik heb immers de voorbeelden welke aan de restaurant rijtuig zitten. Ik had nog wat materiaal liggen en hiermee ben ik mee aan de slag gegaan.

Foto 1 laat het materiaal zien en een contact aan de restaurant rijtuig. Foto 2 is een gemaakte contact voor de female koppeling. Dit gaat goed.

De binnen verlichting zelf worden gemaakt van op maat gemaakte kartonne afdek plaatjes met de originele print uit de restuarant rijtuig als voorbeeld. Foto 3 en 4.

Ook is de lichtbreker te zien welke in de rijtuig zit. Nu heb ik nog genoeg van deze lichtbrekers uit de ICE3 en deze pas precies in de rijtuigen van de ICE2. Dat komt dus mooi uit.

Wordt vervolgt.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Binnenverlichting ICE2 (vervolg)

Hallo

Hier het vervolg van de binnenverlichting van de ICE2.

De bak met motor was nog niet voorzien van connectors in de koppeling. Teven moesten er wat modificaties uitgevoerd worden, want de AUX2 van de LoPi V4 wordt gebruikt als voeding voor de schakelbare binnenverlichting. Ik heb gekozen voor Aux2 omdat de paarse draad er anders toch maar wat los bij hangt. De groene (Aux1) kan ik dan altijd nog als reserve gebruiken, indien nodig.

Omdat alle koppelingen (male/female) van dezelfde uitvoering zijn heb ik hier 1 foto van. (Foto 01). Viel me achteraf wel mee, al was het wel even priegelen. Het zagen en boren nam zijn tijd wel even in. Maar het reslutaat vind ik goed gelukt en ben er ook tevreden over. De connectoren zijn vastgelijmd met 1 sec lijm (alleen aan mijn vingers) en de palletjes welke bij de originele connectoren zijn platgedrukt als klem, zijn hier door de dikte van het materiaal ongemoeid gelaten.

Foto 2 is een weergave van 1 rijtuig die af is..Tja, oranje.......

Foto 3 is een weergave van de bordrestaurant welke af is..Tja, blauwig......

Foto 4 en 5 zijn foto's van de 2 rijtuigen gekoppeld aan de motorwagen....Of ik dit nu zo mooi vind?????? Als ik naar de ICE3 kijk op de foto's dan is er niet alleen een wereld van verschil, maar dat lijkt toch veel mooier...En dan te bedenken dat de rijtuig waar ik nu mee bezig ben rode interieur heeft..Wordt zo een Nibit trein. Als het totaal af is, zal ik nog wel even kijken of ik dit zo wel wil houden...Anders de spuitbus erover........

Tot zover deze kleine update. Als het geheel af is, laat ik dit nog wel zien...En de besluit wat ik met de regenboog doe.


groeten,

Marcel




Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Ziet er strak uit. Het kleurverschil is inderdaad fors, maar ik denk dat je moet kijken hoe het totaal er uit ziet. Ik heb ook een stam van 4 wagens verlicht, twee hebben bruin/rood interieur en twee licht bruin, dat geeft ook kleurverschil, maar stoort niet echt.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Kees

Bedankt voor je compliment.

Reactie is wat laat maar wilde reageren wanneer het dan ook echt klaar is. Dat is dan ook zo en heb wat foto's toegevoegd. In het geheel ziend is het ook niet echt storend en moet ook even wennen natuurlijk. Aan de andere kant ben ik geneigd om het toch uniform te maken, maar het ontbreekt me ook even aan de moeite te nemen. Moet zeggen wanneer zo een projectje klaar is, dat ik er dan even klaar mee ben. Als ik het met de tijd toch niet echt mooi vind dan kan het zo maar zijn dat ik in een keer de knoop doorhak en de klus dan klaar. Valt het uiteindelijk mee dan zal het niet zo snel gebeuren.

De BR103 is was ook zo een klusje..Tijden loop ik al rond om de koppelprint te reviseren en in een keer had ik de drive om dit te doen. Hier is ook een foto van toegevoegd. Is een moment dan moet het gewoon gebeuren en ben achteraf dan blij en tevreden dat het gedaan is. Uiteindelijk dubbelwerk, maar dat zal in de hobby soms niet te vermijden zijn. Veel lukt, maar niet alles.

Groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

Sinds het buiten beter weer is geworden (nu even niet dan), zijn de werkzaamheden dan ook gericht op buiten. Op de Marage is het dus vrij stil. Af en toe nog rijden als het weer niet mee zit. Wel heb ik laatst nog twee IRM tussenrijtuigen aangeschaft. Deze wilde ik al een hele tijd en het geheel is weer een mooi plaatje geworden. Nu het compleet is kan ik me komende tijd focussen op de binnenverlichting. Hieronder wat plaatjes van het geheel.

groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

Ik bezit al weer een tijdje de combinatie BR101 (reclame AGFA uit startset:29856) en rijtuigenset 43304. Een totaal plaatje is hieronder toegevoegd. Nu wil ik in de rijtuigen binnenverlichting inbouwen. In de BR101 zit nog een FX decoder maar deze wil ik vervangen voor een LoPi V4.0. Voornamelijke reden is het afstellen van de maximale snelheid. Met de potmeter is de minimale snelheid nog veel te snel. Zo heb ik meer bereik om de tussenstappen uit te voeren.

Via Aux1 of Aux2 wil ik middels stroomvoerende koppelingen de rijtuigen voeden en schakelen. Nu ben ik totaal niet op de hoogte van de beschikbaarheid aan stroomvoerende koppelingen (twee polig), laat staan welke ik nodig heb. Zowel voor de lok naar rijtuig als rijtuig naar rijtuig.(Wellicht hetzelfde te gebruiken)

Misschien kan iemand me hierin adviseren?

groeten,

Marcel


Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo,

Laatst een filmpje gemaakt om het rijgedrag, optrekken en afremmen in beeld te brengen. Alle modellen komen voorbij. Ook mijn laatst aangeschafte BR601 / VT11.5, alwaar de nodige problemen lagen maar inmiddels opgelost zijn..
//


groeten,

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Aliebengalie
gast

Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel.
Heel mooi filmpje , met heel veel mooi materiaal wat je hebt.
En alles schitterend in beeld gebracht.
Bedankt voor de mooie film , echt genieten was dit..... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel

Bedankt voor het delen van dit prachtige filmpje.
Veel suc6 met de verdere bouw van de baan.
Groeten uit Antwerpen.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Alex en Jorg

Bedankt voor de positieve reacties. Het camarawerk kan nog wel wat strakker, maar ging om het gedrag en waar nog wat te verbeteren is.

Groeten

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
qua positieve reactie sluit ik me geheel aan bij Alex en Jorg.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Ruud ook bedankt voor deze positieve aanmoediging.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Planning 2015

Nu het aantal modellen is toegenomen op de baan, wordt het krap met de beschikbare opstelsporen. Wanneer ik de baan een tijdje niet gebruik, kies ik er voor om alle treinen zo op te bergen dat ze niet langdurig aan daglicht/UV blootgesteld worden. Nu kan het nog net, maar ik heb nog wensen.

Tevens heb ik nog zaken die ik anders wil opzetten en dus komt er een nieuwe baan. De ruimte wordt hierbij uitgebreid. Nu gebruik ik de helft van de zolder omdat de andere gedeelte andere doeleinden hebben. Dit gaat veranderen en kan ik het er dus bij betrekken. Het plan is om die ruimte te gebruiken als schaduwstations en hellingen/daling. De nu gebruikte ruimte zal dus hoofdzakelijk het zicht gedeelte worden, zonder stijgen en dalen. Wel met enkele schaduwstations. Ook zal deze ruimte meer gevuld gaan worden. Nu heb ik de vrije ruimte ruim gehouden, maar het kan effectiever. De treinen zullen dan op 3 nivo?s te zien  zijn. Aan het station met rangeer oost, zal weinig veranderen. Deze opzet bevalt me goed en kan dan met de bovenleiding goed uit de voeten.
Hoe het er precies uit komt te zien, moet ik nog goed bekijken en plannen.

Wel word het ijkspoor slimmer gekozen en een programmeerspoor toegevoegd. Deze ontbrak er nog aan.

Tevens gaat er nog een verandering plaatsvinden waar ik al op het voorbereiden ben. Ik ben de 14 stappen motor regeling niet zat, maar wil een nivo hoger. En dan dus naar 27/28 stappen. Het grootste gedeelte van de verzameling is hier al klaar voor. Wat nog moet zijn de Ma NS1855, Ma ICE3 en de Ma Cargo sprinter. Vandaag heb ik de tweede Mp3000 afgerond. Hier heb ik ook wat foto?s van toegevoegd. En een filmpje mbt het schakelen met AUX1&2.

//


Welke centrale er wordt aangeschaft, weet ik nog niet. Ik denk aan de TAMS Easy Control. Niet duur en een goede koppeling tussen baan en modelspoor aansturing met PC. Samen met koploper is eigenlijk wel een vereiste, want ik ben meer dan tevreden over dit voor mij kompleet pakket.

Ik wens iedereen vanuit Harlingen fijne feestdagen toe en een geweldig 2015??

Groeten,

Marcel

Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hallo iedereen,

Na de eerste benodigde voorbereidingen, is de start begonnen van de nieuwe baan. Het nieuwe plan is een uitbreiding op de bestaande baan. Nu de baan verplaats wordt naar een andere ruimte, zijn er wat meer mogelijkheden tot wat de baan nodig had. Dat was meer opstelruimte vanwege de uitbreiding van het aantal loks. Met de 23 opstelsporen, was de huidige baan tot zijn max gekomen. Het nieuwe plan bezit nu de mogelijkheid om 36 treinen te stallen en het aantal blokken in de neerwaartse spiraal zijn hier niet in mee genomen. Dan zou het uitkomen op 42. Maar in eerste instantie zullen treinen in de klimspiraal niet stoppen. Dit is een mogelijkheid voor de toekomst, mocht de verzameling tot het aantal uitkomen.
In de eerste plaatjes is het plan te zien. 2 schaduwstations met ieder een opstelmogelijkheid van 15 treinen. Via de klimspiraal, wordt van schaduwstation 1 naar schaduwstation 2 gereden. Vanuit 2 wordt via de paradebaan naar of rechtstreeks naar het station gereden of wel via schaduwstation 3. Hier kunnen 6 treinen staan. De rangeersporen zijn nog niet ingevuld, omdat dit gaat afhangen van de aanwezige bouwpakketten welke later ingepast worden. Dat beeld is me nog niet duidelijk.
De ruimte is zo een 5,5 meter lang en 3 meter breed. De baan wordt in een L gebouwd. De breedte van muur tot paradebaan is ongeveer 1,4 meter en de lengte ongeveer 4,5 meter. De keerlus / schaduwstation 3 ten westen van het station is dan 1 meter bij 3 meter. De hoogte begint van 70 cm en eindigt ongeveer op 1,1 meter. Er is hierbij gekozen voor een goede bereikbaarheid onder de baan zonder belemmerd. De opzet van de baan is ook gebaseerd op bereikbaarheid. Er is tussen het station en paradebaan voldoende ruimte om hier tussen te staan en te werken. De vorm van de schaduwstations (1 en 2) is ook zo, dat alles bereikbaar blijft.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Voor de bouw is uitgegaan van het klimspiraal. De vorm (railbanen), zijn getekend met ACAD en hierop is het frame gemaakt. Dit met de benodigde gaten patroon voor de draadeinden. Na alles te hebben uitgezaagd (latten 50x22) is het frame opgebouwd. Dit is op de foto te zien. Er is ook nog een plaatje van de baan in 3D.
Vervolgens zijn alle delen uitgezaagd welke in de klimspiraal worden gebruikt. Materiaal is 8mm multiplex. De tussen hoogte is 100mm. Dit wordt bereikt door het gebruik van PVC buis welke op die maat worden afgezaagd. Het stijgingspercentage zit rond de 2.2%. Als geluid demping wordt 4mm kurk gebruikt. De huidige baan is met 2mm gedekt, maar denk dat 4mm toch iets meer zal dempen. Het kurk wordt vastgelijmd op die plekken waar zich geen rail bevindt. De lijm droogt vrij snel op en wacht na het lijmen in de regel een uurtje of 2. Tot nu toe werkt dat goed. Draadeinden zijn 6 mm en worden geplaatst in de slagmoeren, welke in het frame gemonteerd zijn.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Nog wat fotos van het klimspiraal en de huidige situatie. Het is best wel een werkje, maar ook leuk om te doen met eigenlijk direct resultaat. We gaan lekker door.

Tot de volgende keer.

Marcel
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Je klimspiraal ziet er stevig en prachtig uit Marcel. :thumbup: :thumbup:
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Marcel

Amaai wat een indrukwekkende baan gaat dit worden.
De helix zier er zeer solide uit.
Blijf je vorderingen natuurlijk volgen.
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Michel en Jorg

Bedankt voor de reacties.

Het frame is inderdaad stevig en er komt zeker wel wat gewicht op al met al. Wat er nog niet op zit zijn wat extra blokjes op de poten, welke het frame extra ondersteuning geven. De poten zitten met 5 x 50 schroeven vast op het frame en vertrouw er op, maar baat het niet dan schaad het ook niet.

De baan is zoals nu gepland ongeveer 151 meter, maar de rangeer sporen etc zijn hier niet in meegenomen. Deze lengte komt natuurlijk ook grotendeels door het aantal opstelsporen welke niet in zicht komen. In zicht is ongeveer een derde van het geheel.

Het is de eerste keer dat ik een klimspiraal op deze manier opbouw en vind het zelf ook wel indrukwekkend. Vond ik ook al als ik de vele op dit forum bekeek, maar zo voor mijn neus is het best wat. En het moet nog groeien!!!! Ben bijna bij de aftakking naar schaduwstation 2.

groeten,

Marcel


Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: "De Marage" Modelspoorbaan
Hoi Marcel.
Wat een indrukwekkend en prachtig ontwerp en bouw van schaduwstation en spiralen! :thumbup:
Na al het gevriemel voor de inbouw binnenverlichting zal dit wel een verademing zijn!? :D

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.