Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baan Opa

Gestart door Opa-Bullcat dinsdag 03 juni 2014, 16:46:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Baan Opa
daar ik ook al enige tijd mee lees hier, dacht ik vandaag met het risico van verkeerd te plaatsen ik zet mijn laatste aankoopje van hobbyworld eens hier neer.

Als er animo is en ik weet waar ik de rest zoals bannen plan en aanleg neer kan zetten, ga ik daar verder met mijn banenplannen voor zowel LGB als voor gelijkstroom H0

Onderstaand stammetje mag dadelijk netjes gaan pendelen over de canyon van A naar B op de baan, die voor de rest zal bestaan uit kolen en container overslag en sporen.




Ik hoor het kommentaar wel :)

Hans
Re: Baan Opa
nobody
gast

Re: Baan Opa
Citaat van: Opa-Bullcat op dinsdag 03 juni 2014, 16:46:34
pendelen over de canon
:help: :help: :help: Canon camera? Of...?
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
verholpen al.
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa
Ha Hans !

Vooral plaatsen, die banen en plannen !!!
Daar is het forum toch voor ?
Ben benieuwd .......................grtz Tony
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Banen plan heb ik niet echt, ik kwam op iemand zijn website precies een banenplan tegen zoals ik het ongeveer wilde hebben, en omdat in een anyrail achtig programma het na te gaan tekenen vond ik zonde tijd, ook daar ik eigenlijk alleen maar met flexrails aan de gang wil en deze waar nodig inkort, of doorhaal als er een terugmeld blok komt te zitten.

Ik heb mijn baanplan dus maar gelijk schematisch in iTrain gezet, en dat functioneerd nu wat virtueel rijden betreft, ook dit zal wel aanpassingen krijgen nog, maar we zijn dankzij de hulp van iTom :) redelijkop de juiste weg.

Op dit ogenblik zijn de bouwvakekrs druk bezig op het dak met een nieuwe etage waar ik mijn "Kantoor" en hobby ruimte krijg. Nog even geduld dus wat de ruimte en hobby hoek foto's betreft :)

Of jullie geintereseerd zijn in foto's van mijn 2 layout's zijn weet ik niet, echt veel is daar niet op te zien eigenlijk.

Kan wel verklappen dat het allemaal amerikaans word zowel H0 als LGB.

Dus nog even geduld, en dat heb ik totaal eigenlijk niet.
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baan Opa
Of wij enthousiast zijn... komt u vanzelf wel achter  ;)
Alvast een kiekje van het kantoor in wording?


Simon
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
We zullen eens een plaatje neerzetten van de treinzolder, en er komt ook een stukje kantoor voor mezelf in.



maar het is nu weer pinksteren, dus volgende week 1 dag minder , maar de bovenkant gaat in ieder geval wel dicht, ze moeten een trapgat maken voor het inmeten van de trap.
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa

Da's een flinke, ingrijpende klus, Hans !

Daar had je ook een wagon voor kunnen kopen  :P
Maar zonder gekheid, ook foto's van plannen zijn leuk om te bekijken. Heb ik ook gedaan.
Zal nog wel wat maandjes duren, voordat je op die zolder aan de slag kunt....., maar de voorpret is ook leuk.

Grtz Tony
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Okay, dan maar eerst mijn LGB baan laten zien, die komt op de grond als schaduwstation en op 30 cm afwerking canyon en een station en parade spoor , tenminste dat is de gedachte van mij.

het schaduwstation.


de hoge baan met station.

zoals je kan zien is de baan een soort omgekeerde U, dit omdat ik ook nog wil loppen ergens op de vloer :D

De trein staat al in iTrain dus virtueel kan ik dankzij iTom rijden erop, alleen nog eventjes de rails neerlegen ;)

en dan de tekening waar ik mijn eigen H0 baan op geinspireerd heb, het is een tekening dus deze baan staat niet in anyrail of een ander programma, ik had er namelijk geen puf meer voor en ik ga toch bijna alleen met flexrails werken vanwege de hele ruime bochten, ik heb namelijk alleen maar amerikaanse loks ( GigBoy's ) en diesel treinen.

de tekening.( ik heb trouwens toestemming om deze tekening te gebruiken van de eigenaar )

even deze tekening omdraaien dan valt die precies over de LGB baan.


Deze hele baan zit ondertgussen ook al in iTrain wederom dankzij iTom hier en ook hier geld, nog even rails leggen en een tafel maken, het schaduw station komt op 70 cm hoogte( 5 rails links en rechts ) en de hoofdbaan op 95 cm en de top of de canyon weet ik nog niet, maar het is de bedoeling dat daar 1 van de 2 pendel stations op komt met 5 sporen, dat is ook enigste plek waar voorloppig mijn personen rijtuigen komen te rijden.
De hoogte top-canyon naar omhoog staat mij vrij dus, kan tot 270 cm hoogte, zover ben ik nog niet, trouwens ik ben helemaal nog niet zover, weet alleen dat er hier pllusminus 400 mtr flexrails liggen en veel wissels in de aanloop tot de bouw moet.

Wat mij betreft mogen ze nu dus wel eens klaar zijn, ik wil laminaat gaan leggen daar :)


dat waren even de tekeningen en mijn gedachte over de 2 banen die beide amerikaans worden.
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa
Ha die Hans !

Das snel zeg !
Zo te zien heb je veel foto's/films van Amerikaanse banen gezien en er inspiratie van gekregen.
Ziet er goed uit, van dit soort banen gaat een bepaalde rust uit, terwijl er toch best veel rails te zien is.

Zo maak je ons lekker steeds nieuwsgieriger en zo hoort het ook....grtz Tony
Re: Baan Opa
Spoorman
gast

Re: Baan Opa
Had e.e.a. al gespot op het Amerikaans spoor forum maar kennelijk ben je daar vertrokken. Ben benieuwd naar het vervolg hier. :)

Gr, Ben.
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
zooooooooooooo, wat een ruimte zeg, ben net even wezen gluren op zolder, de eerste keer dat ik erop kon komen voor iemand met hoogte vrees.

Ik ben me daar toch een boel hele boel blij zeg dat willen jullie niet weten man o man, van binnen ziet het er nog beter uit als ik dacht, vergat alleen om me rolmaat mee te nemen, dus zo even echt gaan meten en dan anyrail in want ik zie nu al aanpassingen vanwege het trap gat wat meer in de schuine kant zit.

even van Hoek naar hoek.








En de plek voor mijn werkplek, hobby en bedrijf dus
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan Opa
Daar kan je wel een aardig baantje in bouwen.
Mooie ruimte hoor.
Succes met de afbouw en de opbouw van de baan welke we zeker hier gaan volgen.
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa
Nou Hans, kun jij nog wel slapen ?

Dat ziet er uitnodigend uit, daarboven. Mooie lichtinval ook.
Met die houten wanden is het al Amerikaans  :thumbup:
Maak je nog een foto van de buitenkant ?
Ben ik wel nieuwsgierig naar.....................Grtz Tony
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Halo  Tony, als je in mijn handtekening kijkt zie je dat ik daar zojuist de link ( Klikkie doen ) heb neergezet zodat je alle foto's kunt bekijken van de verbouwing en de rest van ons huis/tuin enzo :D
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, het belangrijkste hangt :)



Maandag trap plaatsen /steiger weg
Dinsdag trap afwerken/pipowagen weg /container weg / laminaat omhoog
Woensdag stukadoor plafond opbouw/airco's aan sluiten

En dan loopt er ergens tussendoor ook nog een electrieker dingen aan te sluiten en zo  :lol:

En ik loop ook nog in de weg uiteraard.

Re: Baan Opa
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan Opa
Mooie ruimte hoor.

Groetjes Dennis
Re: Baan Opa
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baan Opa
 B) B) :) Dat is erg mooi geworden, een nieuwe treinenzolder voor een nieuwe treinbaan.  :thumbup:
Denk er wel aan om de kantoorhoek niet te groot maken, zonde van de ruimte  :-)

Dirk-Jan

Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa
Dat lijkt wel een airco, Hans !

Ik begrijp dat je daar erg blij mee bent  :thumbup:

Ik kreeg dinsdag je link niet open, maar nu wel. Das een lekker rommeltje geweest, zeg.
En de voorkant van het huis ziet er zeer acceptabel uit, daar was ik benieuwd naar.

Wat zul jij popelen om aan de slag te gaan........grtz Tony
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Moooooooiiiiiiii.

Zijn we er klaar voor? wel ik nog net ff niet :) vandaag 11 pakken laminaat gelegd in mijn ruimte :) maar ben nu aan het verhoogde bureau toe, ja mijn bureau/werkplek/knutselgebeuren bedrijfsruimte(minimaal) komt boven op een ovaaltje te liggen, een dubbele keerlus zonder keerlus gebeuren, ik zal morgen eens wat posten zoals ik het in gedachten heb allemaal :)

Nu ff geen puf meer voor ben versleten zo ongeveer :) en ik heb geen haast er ligt een stapel platen en vloerdelen en anders soort hout in de weg, het ligt wel op 3 hondjes dus ik kan het verrijden.
Re: Baan Opa
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baan Opa
Heerlijk he, laminaat leggen....
Hier twee weken geleden 12 pakken in de woonkamer weggelegd..... Zaagblad compleet versleten op het laminaat....

Maar je ruimte is wel heel erg mooi!  :thumbup: Kan me voorstellen dat je daar heel blij mee bent!
Re: Baan Opa
Lokkie
gast

Re: Baan Opa
Hoi Hans,

Wat een super ruimte heb je daar voor je treinbaan. B)

Gr.
René
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan Opa
Het is echt prachtig geworden :P :P :P :P

Tony
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
even wat vorderingen aan 1 deel van de baan, het is niet veel maar is ook geen aangenomen werk.

Maar ondertussen zit Opa niet stil uiteraard, we gaan te keer als een dolle , een hondsdolle :D , onderstaand een paar foto's en een filmpje van de eerste bocht onder de vloer uit, ik zet wel een beschrijving neer wat en hoe op de foto staat en of te zien is.

Zo als eerste de hoek, waar mijn hout opslag schuin tegen de muur stond opgeruimd, uiteraard alle latten netjes op de gewenste maat gezaagd, en hoog tegen de muur weggeborgen. ook gelijk wat planken tegen de muur voor de losse spullen enzo, en een plank is nooit weg.


Ondertussen werd ik bijna omver gelopen door het baanwerkers volk wat nu eindelijk ook eens wat kon gaan doen, opzij ouwe we moeten meten, want meten is weten toch ;) Rechts op de foto komen de 2 sporen onder mijn verhoogde vloer uit, die keerlus.


Daar we eindelijk eens wat ruimte hebben ook maar de eerste R3 bocht gelegd en dat stuk recht op maat gezaagd anders paste het niet, gelukkig is het schaal 1:22,5 dus grote stappen snel klaar :D


Er werd mij vriendelijk doch dringend verzocht door de spoorwerkers om de dozen met rails te sorteren omdat het anders geen werken was met dat gezoek telkens.

En als je dan goed je best doet krijg je onderstaande, ik heb ze maar niet verteld dat er nog een berg rails in de tuin ligt.


De baan werkers waren ondertussen ook aardig opgeschoten met de bocht op hoogte te leggen. De baan begint te stijgen zodra die onder de vloer vandaan komt, tenminste 1 spoor dus die andere blijft op de grond.


de eerste wissels liggen er ook al,


alleen het linker paar ligt nog te dichtbij, maar daar staat nog het 1 en ander in de weg, de hondjes zijn op, ik moet naar de "karwei kennel" verse halen dan kunnen daar de dozen en zo ook op, scheeld verplaatsen telkens.


Onderstaand een test rit van de baanwerkers-baas.


Oja nog even een foto van de klus-, hobby-, en bedrijf-werkplek.


word vervolgt.
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan Opa
Wat een geweldige ruimte.
Ik dacht dat er een h0 baan kwam, maar dit vind ik ook mooi hoor.
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Hallo Tom, die H0 baan komt er ook echt wel, maar waarom zou ik de grond niet benutten voor mijn LGB baan :)

dus eerst even een deel van onderstaande tekening leggen, en dan gaan we eens die ruimte volzetten met een baan met een M vorm, dus langs de achterwand 60 cm diep en de poten 120 breed, dan heb ik als ik het goed uitreken 3x120 cm = 360 cm, de ruimte is 750 cm breed , hou ik dus ongeveer 390 cm loop ruimte over tussen de poten van de M, go misschien kijken voor een extra poot aan die M :) , ik zet even 2 baanplannen hieronder eerst van de LGB baan, op de vloer en op maximaal 50 cm van de vloer, een soort omloop, en de tekening die jij vast wel kent als baanplan in iTrain :D :D

De LGB baan dus.


En de H0 baan :D , deze staat alleen in iTrain dus alle kans dat er nog wel iets wijzigt , de linker en rechterkant is schaduwstation trouwens. de 2 onderste sporen van links naar rechts lopen trouwens over het werkblad wat op 100 cm van de vloer zit ( en 75 cm van de verhoogde vloer )


Zoals je ziet bijna al het materiaal is aanwezig, rails, wissels en diverse big boy's, en een beste partij zin ook.

Hans
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa

Je gaat lekker te keer, Hans !

Vergeet niet je baanwerkers af en toe een pintje te geven, dan werken ze ook door als jij even naar beneden gaat  :P
Een heerlijk lichte ruimte heb je  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Zo vanmiddag laat toch nog wat even kunnen doen, eerst allemaal steuntjes zagen die telkens 1,5 cm hoger waren, zodat ik per meter maar 3 cm stijging heb. gaat goed zover, alleen lastig soms kom je net een paar extra handen tekort.
Toch vandaag op de 30 cm kunnen komen na de 2 de bocht van de baan, betekend dat er dus gewoon al 10 meter rails ligt wat normaal zichtbaar is, die lus alleen via webcams he :)

foto van de rechterkant


en 1 van de linker kant.


wordt vervolgt,......
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Gek word je als alles telkens verplaatst moet worden nu maar alles in het midden neergezet op de platen voor die andere Treinbaan H0 die nog komt, eerst de rails op de vloer klaar hebben zover mogelijk dan.


Okay niet alles maar het meeste in ieder geval :D

En vanmiddag toch weer wat meters gemaakt en het eerste kunstwerk geplaatst :)

Hoekie om en kunstwerk.




En de steinz tuft nog steeds met gemak naar boven, trouwens doet de 2-8-8-2 mallet dat ook maar die is meer om te kijken of hij goed de bocht uit komt, die steekt nogal wat over voor en achter zelfsmeer als die caboose met zij-lichten.

Vanavond eens even kijken boven het trapgat hoe we daar uit gaan komen met een korte brug.

Wordt vervolgt,....

Hans
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa

Hoi Hans !

Lekker bouwrommeltje  :P, zal menigeen bekend voorkomen en is soms onvermijdelijk. Ben je over een poos weer helemaal vergeten.
Ik word steeds benieuwder hoe dit vloerbaantje er uit komt te zien. Het idee is erg leuk  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Dank je Tony, om je een idee te geven van hoe het eruit zou kunnen gaan zien, moet je de bochten die je nu ziet lopen, eigenlijk tegen en in een bergwand bekijken, dit is nog steeds het grove werk namelijk het is passen en meten de schaal is groot 1:22,5 maar ook zwaar, ik moet alles even tijdelijk en stevig vast maken anders kukelt er zomaar 10 kilo trein uit de bocht :(  of het trapgat in.

Om een idee te geven hoe ik het in gedachten heb zie onderstaande foto.


origineel op http://www.frolin.net

Oja gisteren nog een stuk verder gewerkt boven het trapgat.



als ik de bocht enzo ook aansluit ziet het er tocch al beter toonbaar uit lijkt mij, denk er zelf even lucht of een berg achter als achtergrond.


Dit staat dus gewoon nog niet op hout aan de onderkant dus he, ik kan met mijn 192cm gewoon de trap op en aflopen dus echt in de weg hangen nee, en toch een hmmmm gevoel, maar als er geen brug zit is een een kale bedoeling met rails over een plankje, dit geeft nog wat veiligheid ook, oja in die muur links op de eerste foto komt een gat richting onder mijn bureau dus.
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa

Hoi Hans !

Bedankt voor de foto's, het beeld van de zolder wordt steeds completer zo.
Je zou i.p.v. de brug ook een (houten) muurtje kunnen maken, is misschien makkelijker met poetsen e.d.

Je moet er inderdaad niet aan denken, dat het zaakje het trapgat in klettert....

Grtz Tony
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Tony, ik ga die bochten in bergen wegwerken, en waar de rails zichtbaar is maak ik korte Tresles, of bruggetjes van aluminium, moet ik even bekijken als het rijd, morgen dus ergens hoop ik dat er eindelijk eens een loc een rondje mag rijden hier :)

Ondertussen ben ik ook al door de muur heen en over het trapgat, is nu alleen nog los allemaal he, en die draadjes worden uiteraard weggewerkt als er ook maar iets gaat rijden.

de bocht voor de brug

en het gat

en onder mijn bureau, even een caboose neergezet zonder rails, anders valt plankje niet op :D


Vanavond eens kijken of we onder het bureau uit kunnen komen richting baan die er al ligt, maar daar zit een kleine opslag in de weg zoals gewoonlijk :D


ach verplaatsen doe ik geregeld zaken die in de web liggen :D

wordt vervolgt, ....
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa

Heerlijk fotoverslag.....en aan stopcontacten geen gebrek, zo te zien.....

Grtz Tony
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Ach tony jij heb een mannetje met een kruiwagen ik had er hier 1 die stopcontacten aan wilde leggen, er zitten er maar een 40 onder het bureau, en dadelijk als ik weet wat waar komt te staan, soldeerbout en mini apparaatjes ook nog 6 in het werkblad zelf, hier hopelijk geen verdeeldozen en losse stekker bakken meer dadelijk.

Zei ik terwijl er 3 haspels op de grond liggen terwijl ik bezig ben  >:-D >:-D >:-D
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Vandaag eindelijk de eerste lus kunnen dichtmaken dus hopla rijden met de handel, vanavond eens kijken of ik nog wat anders op de rails kan zetten.

En nu onderstaande filmpjes, de eerste is een Steinz die ik even 30 minuten heb laten rondrijden, niet op de filmpje hoor, die duurt 46 seconden.



En als 2de filmpje mijn trots al zeg ik het zelf de 2-8-8-2 Mallet, ook even een tijd laten rijden rails schoonmaken en motor het stof eraf :D



zo en nu gaan we eens demping en grit aanbrengen op de baan, tenminste op dat deel, de wissel die je in laatste stukje van 2de film ziet is richting vloer waar de opstel sporen komen.
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan Opa
Misschien een luik maken in dat trapgat, als er dan 1 naar beneden flikkert dan valt de schade mee.
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Tom dit waren maar enige proef rondjes, en er komen bergen daar, en een vangnet op dat stuk onder de baan, en de treinen moeten niet ontsporen is geen zwitserland hier :)
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan Opa
Citaat van: Opa-Bullcat op zondag 17 augustus 2014, 18:38:32
de treinen moeten niet ontsporen is geen zwitserland hier :)

Ik help het je hopen  O:-D
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa
Mooie filmpjes, Hans !

Niet te veel geluid dempen, het is wel een trein hoor, mag je gerust horen , volgens mij.
Je trapgat kun je omdopen in death-trains-valley, om de spanning erin te houden  :P

Grtz Tony
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Zo vanavond eens een paar andere op het spoor gezet boven, ook Opa rijd met de "NS" reden deze kasten hier maar trouwens :)


en nog maar 1 op te genieten.


Uiteraard hebben we vandaag niet stil gezeten en na veel poets en schuurwerk is de baan aangesloten, op de opstel sporen na dus, daarvoor ga ik eerst de H0 treinbaan platen in elkaar schroeven en poten ervoor maken van 44 x 44 cm.

Vandaag begonnen met de rails van 21 cm naar o cm, boven in de foto die linker wissel gaat omlaag.


Om vervolgens na een meter of 6.


en een bocht onder de stijgende baan door op 0 cm uit te komen.


Vervolgens gaan we richting trapgat.


En komen we uit op de begin wissels van de opstelsporen, die dus nog niet aangelegd gaan worden nu. na een bocht krijgen we weer een stuk rails van bijna 6 meter.

Oeps foto van 4 wissels vergeten :)



En komen we uit waar we via de wissels uit bij het punt waar we 2 weken geleden dacht ik begonnen zijn, de 2 sporen die onder mijn verhoogde bureauvloer liggen.


Ik ben trouwens benieuwd of iemand ziet wat er zo op het eerste gezicht niet klopt bij de opstelsporen :D

Morgen gaan we als we de laatste wissels en wat recht gepoetst te hebben een kijken wat de Stainz ervan vind, liever liet ik eerst de schuur loc rijden maar die is digitaal en zover ben ik nog lang niet.

wordt vervolgt,....

Re: Baan Opa
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan Opa
ja je rails loopt tegen de andere wisselsteller aan toch???

Gr Ed
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
Hallo Ed, nee het begin van de opstel sporen heeft 4 wissels en het eind zitten er maar 3, ik kom er 1 tekort dus.
was foto vergeten in de reeks, staat er nu wel bij.
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa

:-) :-) :-) en ik maar zoeken  :-) :-) :-)
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan Opa
Ja, lekker. Raad de plaat maar die zit er niet bij. Maak er anders n kopspoor van.
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
@ Tom, speciaal voor jou met andere platen begonnen :)

Dit is inderdaad H0 baan waar ik nu mee bezig ben, wat een pokke baan, eerst frames maken, 250 x 50 cm en vervolgens een plaat triplex 9mm erop, ben net met de 3de begonnen, tenminste die ligt klaar nu, maar ik geloof dat het morgen verder gaan word, onderstaand de foto's van de slavenarbeid :D

Dames en Heren, vanmorgen hebben diverse loc's complete rondjes op de baan gereden, dus ook onder mijn bureauvloer, alles liep op rolletjes tot er 1, uiteraard onder die vloer ontspoorde, gelukkig kon ik er vanaf de zijkant bij dus scheelde me dat vloer loshalen, die staat namelijk vol met spullen die eerst op een paar hondjes met platen stonden maar die had ik nu nodig dus alle dozen op die vloer gezet.

Afijn toen alles weer normaal reed zonder ontsporingen enzo vond ik het tijd worden om dan toch maar eens aan de platen voor de H0 baan te gaan beginnen, wat een werk zeg, 10 frames maken die bestaan uit 2 lange 250 cm latten en 4 korte ertussen, dan ben je wel even zoet elke verbinding 2 schroeven erin en gaan met die banaan, die schroeven zijn nu bijna op.


Na deze frames gelijk maar begonnen aan de toplaag van die baan delen.


En dan zit in elke plaat 50 schroefjes ook nog eens.


Dit is mijn tijdelijke werk/zet bank, allemaal klosjes erop zodat ik frame en plaat exact op elkaar leg en kan aftekenen, werkt wel lekker zo op deze manier moet ik zeggen.


Gelukkig hebben we nog genoeg plaat materiaal en gaan we dus gewoon vanavond nog eens als een dolle te keer :D tenminste als ik zin heb om een paar honderd schroefjes te gaan halen bij Karwei :D :D


Trouwens voor jullie zeggen die platen zijn breder als dat frame wel dat klop, in het overstekende stuk past namelijk precies een kabel goot, die met al die gaatjes aan de zijkant, Opa ligt namelijk niet graag onder de baan te solderen of te verbinden, vind het al erg genoeg dat ik voor de ringleiding daar moet bevestigen, de wissels moeten ergens stroom vandaan krijgen he, de rest van de baan komt via de blokbeveiliging aan stroom.

Iemand soms een idee voor die ringleiding zodat je niet onder je baan hoeft te liggen ik ben nu toch nog bezig.

wordt vervolgt,.....
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Baan Opa
De ringleiding boven de baan maken, dan lijkt het net alsof je een baan met bovenleiding hebt. ;)

Rob
Re: Baan Opa
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan Opa


Hé Hans , ik had gedacht dat je verder zou zijn.... :P :P :P

Grtz Tony
Re: Baan Opa
Opa-Bullcat
gast

Re: Baan Opa
@Rob, bovenleiding gaat het niet worden op  mijn baan, ik ga amerikaans rijden dus stoom en diesel zal het zijn.

@Tony, ga je lekker, ik werk mezelf uit de naad om ook eindelijk een wat H0 uit te kunnen stallen, soms open ik en doos hier en denk ik huh heb ik dat ook :).
Maar we gaan rustig verder eerst dadelijk eens Karwei van schroefjes ontdoen, tis dat ik haast heb anders kocht ik ze wel bij de groothandel, Karwei gooit ze echt 6 x over de kop als het niet meer is maar ja met weekend voor de deur wil ik toch nog even wat platen kunnen maken.
Gelijk maar eens 44x44cm balkjes halen voor de pootje, die voorraad is opgegaan aan het vloer frame :)


Re: Baan Opa
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan Opa
Citaat van: Opa-Bullcat op donderdag 21 augustus 2014, 18:06:41

Iemand soms een idee voor die ringleiding zodat je niet onder je baan hoeft te liggen ik ben nu toch nog bezig.


Kom maar eens kijken in Werkendam hoe we dat daar oplossen, vanaf 4 september zijn we weer open.