Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

3 polig anker of 5polig?

Gestart door rjvdh zaterdag 04 januari 2014, 20:51:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3 polig anker of 5polig?
Lid sinds: 2011

offline
3 polig anker of 5polig?
Bete forumleden,ik heb diverse Delta loks van ongeveer 10jaar ouderdom.Allemaal in goede mechanische staat,en  allen met een 3 polig anker en brommerig rijgedrag. Is er eenvoudig verbetering te krijgen door er een 5polig anker in te zetten? Dan ben ik voor zo,n ?10 klaar Bedankt voor de tips Ruud
Re: 3 polig anker of 5polig?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3 polig anker of 5polig?
Nee dat gaat niet.
Het brommen en slechte rijgedrag is inherent aan delta decoders.
Wil je echt verbetering dan rest alleen nog de delta met motor eruit en een 5 polige motor met Lokpilot of mLd erin.
Of de bestaande motor met een magneet naar DC ombouwen.
Re: 3 polig anker of 5polig?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3 polig anker of 5polig?
Hallo Ruud,

Een 3-polig anker is niet 1 op 1 uit te wisselen met een 5-polig anker, tenzij de inbouwmaten exact gelijk zijn.
Alleen de 35xx ankers hebben dezelfde inbouwmaten, als de 31XX/33xx/34xx.
Maar, de ohmse weerstand van ankers uit de 35xx is beduidend lager, dan die van de 3-polige ankers, zodat je ook hier nog problemen kan ondervinden.
De ankers uit de z.g. ombouwsets hebben ook een ander motorschild en veldspoel nodig ivm andere afmetingen.

Verder, de onderdelenprijs van een los 5-polig anker komt al gauw op ca. ? 20,=.

M.v.g. Marcel
Re: 3 polig anker of 5polig?
Optie: inbouwen Uhlenbrock 76200 decoder voor Allstrom motoren (motor hoeft niet omgebouwd te worden).

Link: https://www.uhlenbrock.de/intern/index.htm

Ga naar Download > Handbücher > (kies taal) > 76200.


Willy
Re: 3 polig anker of 5polig?
Beste Majesteit en Ruud,

Heb laatst mijn Märklin NS 1145 willen ombouwen naar een 5 polig anker maar dat heeft volgens Dhr Keuterman van de Firma Keuterman te Borne niet zo veel zin, beter is het het advies van Zijne Koninklijke Hoogheid "Willy" op te volgen en een goede decoder aan te schaffen. De mijne rijd fijn met een Tams LD-G 33 of een Esu lopi 4

Doe er u voordeel mee

Groet

Rino
Re: 3 polig anker of 5polig?
Wanneer de ESU Lopi V4 of de Tams LD-G 33 ingebouwd wordt, dient tevens een permanent magneet gebruikt te worden :important:
De Tams LD-W 33 kan een z.g. "allstrom" motor aan.
Re: 3 polig anker of 5polig?
Citaat van: nobody op maandag 06 januari 2014, 13:42:45
Wanneer de ESU Lopi V4 of de Tams LD-G 33 ingebouwd wordt, dient tevens een permanent magneet gebruikt te worden :important:
De Tams LD-W 33 kan een z.g. "allstrom" motor aan.

Dat wel natuurlijk!
Ik heb het geluk gehad dat ik een Hamo uitvoering heb Klik
Helaas heeft de W uitvoering geen lastregeling en railcom, dus toch maar een magneet? Net als bij het 5 polig anker?
Zowel Tams Klik als Esu Klik hebben daar oplossingen voor.

Groet

Rino
Re: 3 polig anker of 5polig?
Citaat van: Rockerbox2 op maandag 06 januari 2014, 15:04:20
Helaas heeft de W uitvoering geen lastregeling
Daarom adviseerde Willy (in een eerdere reactie) de Uhlenbrock 76200 aan. Die heeft wél lastregeling en is geschikt voor
een allstrom motor.