Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bad Drieberg-Steinbrücke

Gestart door Narwal donderdag 05 december 2013, 14:18:33

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo 3-Rail collegae,

Een aantal van jullie hebben mij misschien al een paar keer op zien duiken in diverse draadjes. Het wordt nu maar eens tijd dat ik een eigen topic begin over het bouwen van mijn baan: Bad Drieberg-Steinbrücke.
Ik ben al een paar jaar bezig maar door tijdgebrek gaat het allemaal niet erg snel. Geduld is een onontbeerlijke eigenschap voor deze hobby en dat heb ik voor dit wel, maar?.ook van mij mag het soms ook wel wat sneller. Ik hou er van om schoon, overzichtelijk en in een logische volgorde te werken en ook dat komt de snelheid niet altijd ten goede maar zoals ik het zie hopelijk wel aan het eindresultaat.

Ik bouw mijn baan op zolder met als handicap drie schuine dakkanten, drie dakramen en een paar dakbalken die in de weg zitten. Dat heeft zo weer z?n uitdagingen. Het gaat een ?U? vormige baan worden met twee ongelijke poten. De verleiding was groot om de kortste poot langer te maken, meer rails, maar uiteindelijk wil ik ook een werktafel bij de baan hebben om reparaties en onderhoud te kunnen doen zonder in de rommel te werken.

Mijn baan speelt ongeveer in tijdperk III, in de omgeving "Zuid Duitsland". Dat wil niet zeggen dat ik me hier erg strak aan houd. Enige vrijheid en fantasie moet mogelijk blijven. Hierdoor is het mogelijk om wat te spelen met tunnels, bruggen en bergen dus met hoogte verschillen en schaduwstations. Technisch gezien vind ik stoomlocomotieven geweldig. Puur mechanisch en daarom veel te zien aan de buitenkant. Ook het onderhoud van deze locomotieven is wat intensiever en vergt wat meer ruimte en daarom een mag een BW niet ontbreken! Toch rijden er straks natuurlijk ook wat diesel- en elektrische locomotieven rond voor de nodige afwisseling. Op mijn baan is het BW wat over gedimensioneerd maar het is gewoon een mooi stuk spoorbouw wat niet mag ontbreken.

Door de beschikbare ruimte en mijn eisen ben ik na heel veel uren puzzelen in wintrack uiteindelijk op mijn spoorplan uit gekomen. (ik zit nu na héél véél aanpassingen en wijzigingen op plan versie 9) Een dubbelsporig paradebaan stuk, hierop rijden in de voorgrond van de baan lange passagier- en goederentreinen. Dit zijn in feite twee verschillende banen die niet met elkaar in verbinding staan. Dit gedeelte wordt geëlektrificeerd. (bovenleiding)
Het bovenliggende gedeelte is een lokaal spoor. Hierop rijden de boemeltjes met passagiers- of goederenwagons door het heuvelachtige landschap, door tunnels en over bruggen van station Friedrichshöhe naar station Güglingen en gaan aan beide kanten fictief verder via een keerlus/schaduwstation. Hierop rijden stoom- en diesellocomotieven. Op dit niveau bevind zich ook het BW.

Zoals gezegd: het bouwen gaat niet snel. Dat gaat dan dus ook op voor posten van de vorderingen van mijn baan. In het begin zal dat wat sneller gaan omdat ik al wel het een en ander klaar heb. Ik kijk wel regelmatig snel wat er allemaal op dit forum gebeurd maar heb niet altijd de tijd om te reageren op vragen en/of opmerkingen, dat betekent dus niet dat ik niet geïnteresseerd ben.

Uiteindelijk moet het allemaal gaan uit zien zoals hieronder.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Je ontwerp ziet er zeer mooi uit. Mooie rangeermogelijkheden en een groot paradespoor.
Ik ga dit volgen :)

Grtzz Jesper
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Wat je schrijft is herkenbaar: ik plan al jaren, maar er komt maar niets...

Dit ziet er allemaal veelbelovend uit! Niet te groot, vloeiend, top!

Ik heb de notificatie maar eens aangezet :-).

Succes met bouwen!

Groet,
William
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Mag ik vragen met welk programma je dit hebt opgemaakt ?

Guy
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel

Prachtig ontwerp dat word een leuke baan.

Tony
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Je plan ziet er veelbelovend uit!
Dat gaat vast een mooie baan worden.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Guy,

Deze 3D plaatjes zijn gemaakt met Wintrack.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
mooi plan ,
het volgen waard , verlang naar de eerste fotos
grtjs jens
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Ziet er goed uit! ik ben erg benieuwd naar de vorderingen!

Veel bouwplezier!

mvg: Jerom
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Wat zijn de maten van de tafel?

Groet,

Frank
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allen,

Ik ben zelf ook wel tevreden over dit plan. Ik vind hier alles in terug wat ik graag op een baan wil zien. Uiteraard zit ook dit plan, zoals waarschijnlijk bij iedereen, barstens vol concessies. Dat is gewoon een vast gegeven bij deze hobby.

Voor de duidelijkheid zal ik er gelijk een tekening met maten van de onderbouwconstructie en het in wintrack gemaakte railplan bijzetten. Voor liefhebbers staat dit plan ook als wintrack bestand (versie 10) onder in mijn draadje Bad Drieberg-Steinbrücke in het stuk Banenplan ontwerpen. 
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En nu begint dan eindelijk het bouwen! Nadat wij in dit huis zijn komen wonen was vanaf het begin de zolder gereserveerd voor mijn toekomstige spoorbaan. Maar voordat deze hier klaar voor was moest er uiteraard door het hele huis van alles gebeuren. Ik vond dat van minder belang dan de zolder maar helaas waren daar de meningen over verdeeld. Dat heb ik dus verloren. Eerst de rest, dan de zolder. Uiteindelijk, als laatste de zolder helemaal opgeknapt, en kon het beginnen!

De bedoeling is om een stabiele onderbouw te maken zodat ik, als ik na deze baan ooit een andere wil bouwen, op dezelfde onderbouw inclusief achtergrond en elektrische stroomkringen zo weer verder kan.

Maar het is gelukt. De basis staat.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Zo! Fraai en strak timmerwerk.
Succes met de verdere opbouw van je baan.
Ga het met belangstelling volgen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Citaat van: narwal op zaterdag 07 december 2013, 10:28:22
de meningen over verdeeld. Dat heb ik dus verloren.
:D Ja, dat is heel herkenbaar. Wij mannen kunnen dat nooit winnen.  O:-D
Maar de onderbouw ziet er heel strak uit.  :thumbup: Dat belooft wat.
Suc6 met de opbouw.

Dirk-Jan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Lopen je foto's niet een beetje achter met waar je in werkelijkheid bent?
Je geeft hier aan dat je nu net de tafel gebouwd hebt, maar in je andere draadje in "baanplannen" zeg je dat je schaduwstation al klaar is.
Er staat wel een mooie tafel strak gebouwd hoor, keurig!

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Peter,

Scherp, je hebt helemaal gelijk. Ik had in mijn draadje Baanplannen nog zo gezegd: niet verder vertellen.......want dat hoort eigenlijk in Modelbaanbouw :D

Als ik dan toch een topic start over de bouw van mijn baan dan wil ik daar ook over complete bouw wat vertellen/laten zien. Nu heb ik wel de kans om het wat te rekken, want zoals ik al zei: het bouwen gaat i.v.m. tijdgebrek niet erg snel. Ik kan nu wel wat sneller voortgang laten zien, maar als ik eenmaal ben aangeland op het punt van waar ik nu ben met bouwen gaat het posten helaas een stuk langzamer.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Je hebt een leuk baanplan ontworpen.
Ook slim om 2 aparte banen te hebben.
Als er storing op een baan, dan rijden er toch nog treinen op de andere baan.

Ik weet miet of je er de ruimte voor hebt, maar ik zou proberen om in je schaduwstations van je boemeltjespoor meer sporen te leggen.
Dan kun je (in de toekomst) nog meer materieel rijden.

Groeten,
Ton.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemorgen allen,

Soms zie ik geweldig mooie banen waar veel tijd en geld aan is besteed maar over de baan heen zie je dan het spreekwoordelijke ?bloemetjes behang? of iets anders wat afbreuk doet aan zo?n mooie baan. Dat is natuurlijk zonde. Ik wil dat bij mijn baan in ieder geval niet, dus moet er een passende achtergrond komen.
Omdat ik de baan bouw op zolder met de al genoemde hindernissen was dit een hele puzzel. Hoe hoog komt het hoogste tracé, welke diepte (breedte) wordt het baanplan, hoe hoog moet de achtergrond worden, en hoe doe ik dat dan bij de hoeken, balken en dakramen? Dat zijn de vragen die moesten worden uitgewerkt. Nadat mijn baanplan klaar was en ik een passende achtergrond had gevonden kon ik hier aan beginnen.

De basis voor de achtergrond is klaar voor de volgende stap: het aanbrengen van de platen.

Hallo Ton,

Het zijn zelfs drie banen! Twee banen in het dubbelspoor gedeelte en het lokaal/enkelspoor daar boven. In eerdere versies van mijn baanplan had ik in de schaduwstations meer opstelsporen. Ik ben er nog niet helemaal uit of dat weer terug komt of niet, maar het zou nog best kunnen.

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Heel sjiek :thumbup:

Gr mark
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En op de platen komt dan bloemetjes behang?  :-)
Maar effe zonder gekheid; dat ziet er weer strak uit. En je hebt gelijk. Je ziet te vaak dat de achtergrond erbij inschiet, en dan op een bepaald moment is het te laat. Dan kan men er niet meer bij. Goede planning om het zo te doen. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Het was behoorlijk puzzelen om de achtergrondplaten goed in de hoeken te krijgen. Het mooiste is dat de achtergrond in de hoeken geen rechte hoek van 90° maakt maar mooi rond loopt. Dat klinkt eenvoudig maar viel wel tegen, zeker omdat zich precies in twee hoeken ook nog overstekende dakbalken bevinden. Hier heb ik van karton mallen gemaakt om de juiste afmetingen voor de uitsparingen voor de balken op het buigbaar MDF over te kunnen nemen.

Nadat de vier buigbaar MDF platen in de hoeken waren gemonteerd konden eenvoudig de andere multiplex platen op het achtergrond frame worden gemonteerd. De volgende stap is het wegplamuren van de schroefkoppen en de naden tussen de platen en daarna een primer aanbrengen.

Dirk-Jan: als je nog een mooi bloemetjes behang weet hou ik me aanbevolen! ;)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,

Zou het zo laten, hoeft geen baan op, want het is nu al ontzettend mooi om naar te kijken ;)
Erg mooi gemaakt, ben benieuwd naar het vervolg.
Ik ga er vast voor zitten.

Gr.Wim
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Strakke voorbereiding, dat beloofd wat voor het verdere werk, netjes gedaan.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
caponordtraveller
gast

Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Knap al gestart !
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoezo, ik ben ook geen timmerman? Kan ik je niet inhuren? Toppie. :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dag Marcel.

Strak werk allemaal! :thumbup:
Ook een bijzonder slim baanplan om op deze wijze gescheiden met lange
treinen te rijden en met korte te rangeren op een relatief klein oppervlak!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allemaal,

Geef mij niet teveel eer! Ik trek misschien wat meer tijd uit om een stabiele onderbouw te maken dan gemiddeld maar als ik jullie bouw activiteiten zie is daar helemaal niks mis mee, en ben ik niets beter. Binnenkort plaats ik wel weer wat foto's van het vervolg.

Martin: als ik jouw onderbouw bekijk heb jij mijn hulp niet eens nodig. Jij bent zelf handig genoeg!

Wim: het is wel de bedoeling dat er een trein komt te rijden hoor, anders had ik mijn topic wel kunnen plaatsen op het Modelspoor-Onderbouw Forum!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel,

Ben benieuwd wat er op de onderbouw komt, ik heb gelezen k-rail, dat klinkt al goed :D Als de rest van de baan net als de onderbouw word dan word het prachtig. Succes met de bouw ik blijf het in ieder geval volgen. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

groeten Martin.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag 3-railers,

Het zijn gelukkig regenachtige, donkere dagen voor kerst dus kunnen we mooi aan het werk met onze baan!

Het plamuren, schuren en in de grondverf zetten van de achtergrondplaten is klaar. Het spreekt vanzelf dat je geen schroeven wilt zien in de achtergrond dus dit was helaas noodzakelijk. Of het in de grondverf zetten echt nodig is weet ik niet maar ik kan me zo voorstellen dat MDF en multiplex behoorlijk lijm kunnen opzuigen dus maar het zekere voor het onzekere genomen.
Ook een afwerkingslijst gemaakt voor de bovenkant en die in de verf gezet. Op ruwe MDF en multiplex is dat haast onmogelijk goed schoon te houden en aangezien stof de grootste vijand is in onze hobby dit maar gelijk helemaal afgewerkt. Nu kan ik die wel makkelijk stofvrij houden.

Volgende stap is het aanbrengen van de Faller achtergrond Oberstdorf: 2 x 180516 en 2 x 180517.

Martin: jouw baan weer eens opnieuw bekeken; dat is pas mooi werk! Ik ben vooral onder de indruk van jou gips kunstwerken, bruggen en tunnels! Ik kan haast niet wachten tot ik zover ben.

Alle 3-rail collegae en andere bezoekers van dit forum fijne feestdagen gewenst!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedenavond allen,

De afmetingen van de onderbouw staan nu vast dus vond ik dit een mooi moment om eens te kijken hoe mijn railplan in schaal 1:1 op deze onderbouw past, en of dit ook in de buurt komt van wat ik ervan verwacht. Soms komen op zo?n moment dan nieuwe problemen om de hoek kijken of blijkt dat iets wat in het plan mooi past of staat in de praktijk tegen valt of niet helemaal aan de verwachtingen voldoet.

Een van de voordelen van WinTrack is dat een railplan als XPS document kan worden afgedrukt. Ik stond wel te kijken van de nauwkeurigheid in schaal 1:1, het komt exact overeen met de echte rails! Je moet wel even slim kijken wat en hoe je wilt afdrukken, een beetje passen en meten, maar dan klopt het ook helemaal. Ik heb alles afgedrukt op A3 formaat en daarna alles aan elkaar geplakt, en op de onderbouw gelegd.

Naar aanleiding van deze test heb ik toch weer een aantal veranderingen aan het baanplan gemaakt omdat ik de stoomwerkplaats niet helemaal mooi vond passen. Daar kun je dan beter te vroeg dan te laat achter komen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel, langzaam begint nu e.e.a. zichtbaar te worden, leuk.
Dat uitprinten is wel handig.
Kun je dat zelf of laat je het doen? In dat geval ben ik benieuwd naar de kosten ervan. Straks voor mijn eigen baan.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat doe je goed Marcel het uitprinten geeft meteen je baan mooi weer. :thumbup:
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hoi Marcel. Wat een veelbelovend begin. Prachtig plan en geweldig mooi geweartherde gebouwen, vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo,

Cees: als je uitprint als XPS bestand slaat WinTrack dit bestand op jouw computer op zodat je dit overal kunt laten uitprinten. Wel er om denken om de printerinstellingen in schaal 1:1 en b.v. A3 formaat te zetten. Het is niet slim om je hele baan in een keer uit te laten printen. Dan maakt WinTrack een vlak (rechthoek) waar jouw hele baan in past en dan heb je veel lege vlakken papier. Het beste is om gedeeltes van jouw baan, bijvoorbeeld alleen een station, uit jouw plan te kopiëren en op te slaan als nieuw plan, en deze uit te laten printen. Op die manier is de hoeveelheid gebruikt papier, en daarmee de kosten redelijk in de hand te houden. Ik vind het wel een hele duidelijk manier om te zien of je railplan ook over komt zoals je hebt bedacht.

Michel/Arie: deze manier geeft het railplan inderdaad heel duidelijk weer en geeft ook mij meer idee waar ik mee bezig ben.

Nu dan eindelijk de achtergrond. Omdat de combinatie Marcel, behang en lijm niet de meest succesvolle is heb ik de hulp ingeroepen van een kennis die daar handiger in is. Zoals eerder gezegd wordt het de Faller achtergrond Oberstdorf: 2 x 180516 en 2 x 180517, elk bestaand uit drie delen. Deze past waarschijnlijk heel goed bij het landschap wat ik voor ogen heb. (is altijd maar afwachten) Nadat de eerste delen zijn ingesmeerd met behanglijm uit het bekende gele pakje, blijkt de kwaliteit van het papier van de achtergrond niet erg bijzonder te zijn. Het lijkt nu meer op natte kranten! Ook het aanbrengen moet daarom heel voorzichtig gebeuren, ook niet teveel wrijven want dan krijg je een vlekkerig landschap.(!) Uiteindelijk is het na een heel gepuzzel bij de balken en de ronde hoeken toch gelukt. Wel, net als bij gewoon behang wat luchtbellen maar die zouden na het opdrogen wel verdwijnen.

De volgende morgen natuurlijk meteen kijken hoe het er uit ziet. Dat was schrikken, het zag er niet uit. :-( :-( :-( De achtergrond was op veel plaatsen weer losgegaan. Blijkbaar zet deze achtergrond als het nat wordt behoorlijk uit en als het opdroogt krimpt die weer. Als er dan vier hoeken in zitten, en het eigenlijk één grote achtergrond is geworden, zal dat waarschijnlijk de reden zijn geweest dat bijna alles weer los kwam. Natuurlijk snel alles weer er afgehaald om te voorkomen dat het zou gaan scheuren, en bedenken hoe nu verder.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Van welk materiaal is de achtergrondposter gemaakt?

Misschien heb je een verkeerde lijm gebruikt?

Mvg
Spoorbrug^^
(Edwin)
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
De onderbouw ziet er degelijk uit en ook de plaat waar de achtergrond op moet komen lijkt mij prima in orde, zeker omdat die geschilderd is. Ik vraag me af of de behangerslijm wel in de juiste mengverhouding is. Misschien te waterig waardoor het papier doorweekt? Dikkere lijm kan geen kwaad mits deze mooi is glad is geroerd. Succes met de volgende poging!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
heb je behangplaksel gebruikt? Wellicht is spuitlijm een goed alternatief?
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo mede-railers,

Weer een nieuwe poging gedaan om de achtergrond er nu definitief op te plakken. Weer met behanglijm maar nu een sterkere versie voor textielbehang. We waren op de hoogte van de niet al te beste papierkwaliteit dus daar schrokken we nu niet meer van. Ik heb van Faller veel gebouwen gemaakt en die zijn van een zeer goede kwaliteit. Jammer dat ze bij het achtergrond papier steken laten vallen. Dat verwacht je niet. Uiteindelijk zat het er weer op, nu maar afwachten.

De volgende dag zat het nog gewoon op! :P Er zijn een paar stukjes waar ik niet helemaal tevreden over ben maar je moet niet vergeten dat het een achtergrond is, en dat dus later de aandacht moet gaan naar de baan en niet naar het ?achtergrondbehang?.

Daarna ook nog op het forum gezocht naar soort gelijke problemen. (best slim: achteraf kijken hoe je iets had moeten doen) Er staan tegenstrijdige adviezen en ervaringen op. Ik weet niet meer wie, maar iemand die ook problemen had met het aanbrengen van een Faller achtergrond, heeft al eens gezegd de achtergrond te plakken met spuitbuslijm. Een deel tegelijk, achtergrond inspuiten met lijm, rustig wachten, achtergrond plakken, dan pas het volgende deel, enz. Lijkt mij achteraf een veel betere methode dan met behanglijm.

Wat verder nog opvalt is de nauwkeurigheid van WinTrack. Vergelijk de achtergrond maar eens met het 3D plaatje waar dit topic mee begint. In de praktijk zit de achtergrond op exact dezelfde plaats als in die plaatjes, met zelfs dezelfde niet helemaal mooi kloppende overgangen van de achtergrond. Ook daar had Faller iets meer aandacht aan kunnen besteden, kijk bijvoorbeeld naar de kleur van de lucht en de overgangen met de bergen.

Daarna nog de afwerking bij de dakbalken afgewerkt. Al met al ben ik best tevreden met het resultaat. De onderbouw met achtergrond is nu eindelijk klaar voor de volgende fase: het aanbrengen van de aansluitingen voor de CS II, voedingen, boosters, transformatoren en de voedingsringleidingen en aansluitpunten.

Edwin, Henk en Doef: ik denk dat hiermee jullie vragen en oplossingen ook zijn beantwoord. Bedankt voor het meedenken! :thumbup:

Verder wil iedereen het beste wensen voor 2014!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Beste Marcel,

Het begin van je baan is al een pracht stuk om te zien, mooie achtergrond en stevige onderbouw constructie.
De 3d afbeeldingen geven een prachtige baan weer.

Het printen van het rail plan heb ik ook gedaan en dat geeft goed weer hoe het een en ander komt uit te zien.

Blijf je bouw zeker volgen, ook al gaat dit lang duren (net zoals bij mij :D).

Gr.
Piwie.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Gelukkig is het goed gekomen met de achtergrond Marcel. Ik ben er ook ooit mee aan het stoeien geweest.

vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Piwie,

De bouw lijkt hier op dit forum misschien wel snel te gaan maar zoals je zegt het duurt allemaal wel even. Het plaatsen van het bouwen is nu een inhaalslag maar als ik op het punt zit waar ik op dit moment ben gaan de updates helaas wel wat langer duren.

Hallo Arie,

Het is inderdaad met de achtergrond toch wat geworden! Gelukkig ben ik niet de enige met dit soort problemen. Dat geeft weer hoop, het ligt niet alleen aan mij.

Het vervolg van mijn aanvalsplan:

Er kan nu worden begonnen met het aanleggen van het elektrische gedeelte. Ook bij het aanleggen hiervan ben ik er vanuit gegaan dat dit ook een basis moet zijn voor de eventuele volgende te bouwen banen op dezelfde onderbouw.

In het binnen gedeelte van het frame komt een kabelgoot voor de ringleidingen. In totaal zes stroomkringen, met ieder een voedings- en massa kabel, dus twaalf kabels. Dit zijn 1,5 mm2 soepele kabels. Ik heb er voor gekozen om voor iedere groep een eigen massa kabel te trekken om te grote stromen in kabels te voorkomen. Als je een gemeenschappelijke massakabel gebruikt is de totale stroom de som van de stromen van de afzonderlijke groepen en kan zomaar veel hoger worden dan je denkt. In de aansluitblokken zijn de massa?s van de groepen wél met elkaar verbonden zodat er in feite wél een gemeenschappelijk massa is. De kleuren van de kabels zijn voor de digitale groepen uiteraard rood en bruin en voor de verlichtingsgroepen geel en zwart.

De verdeling is als volgt:

Groep 1   Decoders (CS II)
Groep 2   Dubbelspoor Linksom (voeding + booster)
Groep 3   Dubbelspoor Rechtsom (voeding + booster)
Groep 4   Enkelspoor (voeding + booster)
Groep 5   Verlichting
Groep 6   Verlichting

Ik heb in WinTrack de kabelgoot ingetekend, en op welke plaats verdeelplaten worden gemonteerd. WinTrack is duidelijk geen tekenprogramma wat gemaakt is voor elektrisch tekenwerk, veel te bewerkelijk. Die moeite hadden de ontwerpers zich eigenlijk kunnen besparen. Het verdere elektrische tekenwerk doe ik in MS Visio. Toch geeft dit wel een duidelijk beeld. Ik heb voor de aansluitplaatsen bewust voor Märklin verdeelplaten gekozen. Zo kan ik op veel plaatsen de diverse punten op de juiste stroomkring aansluiten, maar ook makkelijk los maken i.v.m. storing zoeken ingeval van problemen. Alle andere verbindingspunten worden gesoldeerd of met schroefverbindingen gemaakt.

Aan de voorzijde van de lange poot loopt de 230 V~ voeding naar het midden gedeelte waar de CS II, digitale voedingen en trafo?s  komen en aan de achterzijde van de hele baan lopen de kabels voor de terugmeldingen. Ik ga er vanuit dat ik dan genoeg afstand tussen de diverse kabels zit om spookmeldingen te voorkomen.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marcel,
Niet elke modelspoorder bezit kennis van all diciplines binnen de modelspoorbouw. Daarom is het zo fijn als je de kunst bij elkaar kunt afkijken, als je van een onderwerp wat minder kennis van hebt.
Bedankt voor het delen van de info.
Succes
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Marcel,

Dat is een mooie tekening, die kan je goed van past komen bij het leggen van de bedrading.

Gr.
Piwie.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Goedemiddag mede Märklinisten,

De eerste werkweek van dit jaar zit er al weer op. Net of ik geen vakantie heb gehad. Die twee weken vakantie gaan ook veel te snel, veel sneller dan twee weken werken lijkt wel. In de vakantie tussen de verplichtingen door wel lekker aan de baan kunnen werken, de vorderingen in dit topic kunnen bijhouden en ook eens wat meer de diverse topics van anderen door kunnen kijken.

Cees: ik heb op dit forum ook al heel veel van anderen opgestoken. Mijn manier om dit topic bij te houden is meer beschrijvend hoe ik iets doe. Als anderen daar dan weer dingen van oppikken is dat mooi meegenomen. Zo leren we weer van elkaar, en dat is precies waar dit forum voor is bedoeld!

Piwie: één van de dingen die ik ook leuk vind is tekenen in MS Visio. Als je een elektrisch schema aan het tekenen bent, ben je verplicht om rustig over dingen na te denken en wat je wilt bereiken. Uiteindelijk hoef je dan tijdens het bouwen alleen maar uit te voeren waar je al heel veel over hebt nagedacht. Het grote voordeel is dan dat je niet tijdens het aansluiten van bedrading nog diverse dingen hoeft te bedenken en dat verkleind dan weer de kans op fouten. Bijkomend voordeel: als je later storingen hebt, iets wat gegarandeerd gaat gebeuren, kun je precies nazoeken waar de fout moet zitten.

De ringleidingen zijn gemonteerd. Dit is wel een leuk schoon klusje. Meten, op maat maken, monteren, draden trekken, aansluiten op verdeelplaten, coderen en daarna uiteraard testen. Op de nieuwe Märklin verdeelplaten zit nog één 2,5 mm aansluiting voor het oude Märklin stekker systeem. Deze gebruik ik om de voedingskabels op de verdeelplaten aan te sluiten. Hiervoor heb ik de 2,5 mm stekkertjes van Brawa gebruikt omdat in deze stekkertjes de 1,5 mm2 kabels veel makkelijker te monteren zijn dan in de originele oude Märklin 2,5 mm stekkertjes.

Als volgende moet er een tijdelijke ?besturingscentrale? worden gemaakt.
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Dat ziet er strak uit...
mijn complimenten.  :thumbup:

groet Winno
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo Marchel,

Ziet er mooi uit die ringleiding, zie alleen een klein dingetje waar problemen mee kunnen onstaan  :O

Ik zou persoonlijk niet die stekker blokken gebruiken.

Probeer eens met soldeer stroken, kan het nooit los geraken, je zoekt je straks een breuk onder je baan  :?

Succes ver met je baan, hou het in de gaten.

Gr Einte
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Hallo allemaal,

Gelijk maar even het laatste deel van het bouwen van de onderbouw er achteraan plaatsen. De ringleidingen moeten nu tijdelijk worden aangesloten op de wat ik gemakshalve maar even de ?besturingscentrale? noem. (CS II, schakelnetdelen, boosters, terminal en voedingen voor de verlichtingsgroepen) Tijdelijk omdat ik nog over een aantal dingen nadenk en dus nog niet weet of er nog meer bij moet komen. Zeer waarschijnlijk komt er wel een computer bij, om later toch met I-Train te gaan besturen. Maar dat is later.

Einte: jouw opmerking had ik al verwacht. Ik heb bij mijn eerdere banen ook altijd verdeelplaten gebruikt en dat beviel mij prima. De problemen die jij aangeeft heb ik nooit gehad. Wel ben ik het met jou eens dat er betere methodes zijn om elektrische verbindingen te maken. Alle andere verbindingen onder mijn baan zijn daarom gesoldeerd of geschroefd. Ik zet alles op tekening (is voor mij een deel van de hobby) en in geval van storing zoeken kan ik altijd iedere aansluitplaat, of aansluitpunt daarop, eenvoudig los maken om de fout op te sporen.
Aangezien ik iedere 3 à 4 railstukken een voedings- èn massakabel aansluit zal er ook in het geval van een enkele slechte verbinding of los stekkertje niet gelijk veel fout gaan. Ook zijn op de aansluitstroken de massa?s van alle stroomkringen met elkaar verbonden. Dit om massa problemen zoveel mogelijk voor te zijn. (foto 54: verbinding tussen 11-12, 13-14, 15-16. foto 55 verbinding tussen 12-13, 14-15)

Winno: Bedankt! :thumbup:

Nu kan ik eindelijk beginnen met de aanleg van de dubbelspoor schaduwstations!
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
En we gaan weer verder,

Het tracé voor de schaduwstations is uitgemeten en uitgezaagd. Dit heb ik gedaan met behulp van de al eerder genoemde 1:1 printen. Weer blijkt hoe nauwkeurig dit werkt. Met de ruimte die ik naast de sporen extra neem kom ik op de lengte van 4,78 meter op de millimeter nauwkeurig uit!
Nadat de multiplex plaat op de juiste hoogte is uitgelijnd en gemonteerd heb ik de ?vangrails? aangebracht. Je wilt tenslotte niet dat het rijdend materiaal een duik neemt als het een keer fout mocht gaan! Dit is hetzelfde materiaal als de bekende hardboard plaat die veel als achterkant van bouwpakket kasten (van o.a. de afhaal Zweed) wordt gebruikt. Hiervan heb ik een aantal stroken van 3 cm breed laten zagen bij ?mijn? lokale bouwmarkt.
Daarna het sporenplan uitgetekend en de kurk railbeddingen aangebracht. Dit zijn beddingen uit twee delen van Jeweha en die heb ik verlijmd met gewone houtlijm.

Ik kan nu echt eindelijk rails gaan uitleggen???
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Keurig gebouwd Marcel, dat beloofd wat ;) vr gr Arie
Re: Bad Drieberg-Steinbrücke
Oei Marcel, de vangrail staat wat kort op de rail zo te zien. Kun je wel met lange rijtuigen of treinstellen door de bogen?

Gr, Ben.