Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Problemen met ombouwset

Gestart door AlbertG vrijdag 13 december 2013, 17:26:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Problemen met ombouwset
Ik wil de lok uit de set 2860 voorzien van een Lopi 4.0 decoder (in combinatie met een 5* ombouwset). De lok is voorzien van led verlichting aan de voor- en achterkant.
Kan ik deze leds direct aansluiten op de Lopi of moeten daar nog weerstandjes tussen? En zo ja welke, en aan welke kant van de led?

Albert.
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Er moeten ALTIJD weerstanden in serie met LEDs geschakeld worden !
Soms zitten ze op decoders of andere printplaatjes van M* maar lang niet altijd.

grv Huub
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Dat zijn geen LED's, doch minilampjes met steekfitting.
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Citaat van: nobody op vrijdag 13 december 2013, 17:30:13
minilampjes met steekfitting.
Bedankt voor de reacties.
Dit verandert de zaak. Dan hoeven er ook geen weerstanden voor.

Albert.
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Albert,

Let even op voordat je begint. Je gaat, waarschijnlijk, ook de magneet vervangen en dat kan problemen geven omdat er te weinig ruimte is. Ik heb een deel van het frame weg laten frezen om een en ander passend te krijgen.

Jan
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Jan, de magneet van een 5 polige motor is kleiner in omvang dan de huidige veldmagneet en in het frame rondom de motor is genoeg ruimte, dus ik begrijp niet waarom jij een deel van het frame hebt weg moet laten frezen.
Er zijn er hier al genoeg ombouwtopics van de EP5/Br152 geweest en daar kwam frezen nooit ter sprake.
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Bij analoog zitten er 600080 steeklampjes in, voor digitaal moet je 610080 nemen i.v.m. een hogere spanning.
Je kunt er ook een stabistor van 2,1 V tussen zetten.

Mvg,
Peter
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Citaat van: Kappa op zaterdag 14 december 2013, 09:21:27
Jan, de magneet van een 5 polige motor is kleiner in omvang dan de huidige veldmagneet en in het frame rondom de motor is genoeg ruimte, dus ik begrijp niet waarom jij een deel van het frame hebt weg moet laten frezen.
Er zijn er hier al genoeg ombouwtopics van de EP5/Br152 geweest en daar kwam frezen nooit ter sprake.

Ad,

Na jou opmerking begreep ik mijn eigen opmerking ook niet meer. Nu valt het mij op dat de lok van Albert al gedigitaliseerd is en die van mij was dat niet. Ik heb de grootste ellende gehad met die magneet. Pas toen ik mijn lok vergeleek met een andere E52 viel het mij op dat op mijn frame een opstaand deel zat wat op de andere afwezig was. Ik heb eerst nog getracht de magneet bij te werken maar die viel na wat "bijslijpen" domweg uit elkaar. Toen maar met het frame bij een bevriende smid langs gegaan. Het opstaande deel was vlot verdwenen waarop de magneet wel paste.

Jan
Elok uit set 2860: waar dient dit onderdeel voor?
Op het drijfwerk van de EP5 zit een rode staaf die in de lok uitkomt (Zie de pijl op de foto). In de lok zit deze staaf nergens aan vast. Ik neem aan dat deze staaf op het model zit om hem er waarheidsgetrouw uit te laten zien. Weet iemand wat de functie van deze staaf bij een echte EP5 is?

Albert.
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Deze drijfstang zit in 't eggie aan 't excentriek op de motoras.
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Bedankt Wim. Op termijn maar een zien of de lok in een spoorwegmuseum staat.

Albert
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
EP 5 21 534 im DB-Museum Nürnberg ===> klik
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Permanente magneet past niet
Het probleem waar Jan (JB) op wees is me nu duidelijk. In de cirkel zie je een gootje waar de magneet is past. De originele magneet past hier ruim in. De permanente magneet is dikker en past er niet in. De opstaande rand wegslijpen lijkt de enige optie.

Albert.
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Hoi Albert,

Over datgene wat jij dikker noemt (permanente magneet), is helemaal geen magneet, maar een doodgewone spoel.

Die wordt pas magnetisch als er spanning op die spoel komt te staan, en een magneet werkt zonder spanning al 8)

Dus je hebt het waarschijnlijk verkeerd ingeklopt ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Hoi Albert,

Het motorstel is toch als draaistel uitgevoerd?
Dan zou de veldmagneet toch niet in dat smalle sleufje moeten zitten, anders kan het motorstel niet meer draaien.
Of zit ik er naast?

Als het goed is zit er wel een veer tussen de magneet en dit plaatje, waarschijnlijk moet je aan de onderzijde van de nieuwe magneet een kunststof plaatje lijmen om de veer gript e geven.
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Ad, Albert,

Dat was inderdaad het deel waar ik ook ruzie mee had (en waar het frame van mijn EP5 verschilde van die van een digitale E52). Op de een of andere manier wilde het bij mijn model niet passen toen ik de veldmagneet plaatste. Het draaistel wilde niet meer draaien. Ik zal zo eens kijken of ik een foto kan plaatsen.

Jan
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
...koste even wat moeite.....

Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Leds aansluiten
Yeah....

Ik moest even kijken of het werkt  :)

Zie hier mijn oplossing, de beide opstaande randjes waar Ad ook al naar verwees zijn hier weg gefreesd.

@Ad, vraag me ook niet waarom die twee randjes er bij dit model opzitten, ik heb geen flauw idee, misschien om het veertje op zijn plaats te houden. Ik heb echter een klein deel laten zitten en tot op heden ben ik het veertje nog niet verloren.....

Jan
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Nieuwe magneet past niet
Hoi Jan,
Bedankt voor de foto. Bij mij zat die veer er toch echt verticaal in dacht ik.
Dit project gaat even in de ijskast tot de kerstvakantie. Gelukkig duurt dat niet zo heel lang meer.
Beste optie voor dit moment is de oude spullen terugplaatsen. Kan deze prachtige lok in ieder geval weer rijden.

Zodra er vorderingen zijn laat ik het weten.

Albert.
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Problemen met ombouwset
Albert,

Ik heb geen idee waar het veertje zat, ik had hem opeens in mijn handen nadat ik de lok had geopend  :) Zoals je ziet past hij er verticaal niet meer in dus ik heb hem maar zo geplaatst.

Succes met de ombouw !

Jan
Re: Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Problemen met ombouwset
Er is nog een tussenoplossing mogelijk zag ik, namelijk een hamo magneet i.p.v. een 5* ombouwset. Ik heb er nog 1 liggen.
Volgens dit draadje past de Hamo wel zonder freeswerk.
EP5 met Hamo magneet.

Op 1 van de foto's zie je de veer ook zitten onder de magneet.

Albert.
Elok uit set 2860 voorzien van Lopi 4.0: Project toch nog geslaagd
Dankzij  bovengenoemd draadje van John (Tilly) heb ik de lok toch om kunnen bouwen naar een ESU 4.0, maar nu met Hamo magneet.
De lok rijdt nu al een stuk beter en ik heb nog niets gewijzigd aan de instellingen op de decoder.

Allen bedankt voor de bijdrage.

Albert,