Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes

Gestart door Has-bls zaterdag 30 maart 2013, 21:56:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 sommerfeldt bestelling
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 sommerfeldt bestelling
Goed nieuws uit Hattenhofen: de factuur is inmiddels ontvangen  en vooruitbetaald.

Degenen die bij mij hebben besteld, zijn inmiddels op de hoogte gebracht via P.B. of anderszins.

De bestelling ligt klaar om verstuurd te worden uit Dld; met een beetje geluk voor woensdag in huis.

Ook zijn de LED'jes ontvangen van LEDs-Buy: straks eens aansluiten! Wordt vervolgd .....  ;)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Super...Dat wordt  binnenkort  dus zelf ook beginnen bouwen en experimenteren hiermee  !!
Groetjes

Peter
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
De LED'jes even provisorisch aangesloten om eens te kijken hoe deze gele oplichten.

Je ziet de verschillen; ook tussen de gele van Schneider en die van LEDs-Buy. Van Schneider is helder en feller en verspreidt meer licht dan die van LEDs-Buy. Die is ook wat doffer en lichtverspreiding is wat gedempter: geen baanvak verlichting dus  :D :D.
Het oranje led is duidelijk diep oranje/rood en gaat dus retour.

Gebruikte weerstanden: 1,5K en kan mogelijk nog worden opgeschroefd naar 2K.

In ieder geval stuur ik de oranje Ledjes terug en laat de gele komen: die afspraak is gemaakt met de leverancier (warme douche  :thumbup: :thumbup:) Deze ledjes bevallen mij wel eigenlijk.

Dat wordt nu voorzichtig de oranje LEDjes demonteren ...... en de nieuwe plaatsen.

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 24 oktober 2013, 22:56:12
Geel kennen ze niet in CH oranje wel.

Henk,

Ik snap het niet meer. Was je op zoek naar oranje LEDs, heb ze gevonden en nu wissel je ze weer om voor gele?!?
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Bij een led staat  altijd de kleur/kleurtemperatuur aangegeven in nanometers.
Kun je zo nakijken wat voor kleurtje die golflengte is.
Van foto's beoordelen is bijna niet te doen.Door de plaatselijk hoge lichtopbrengst slaat de camera dicht.

Mooiste referentie is iemand die vaak SBB seinen in het donker ziet.
Dus Johan zoek eens een mooi ledje uit. :D

Ik ken de kleur die je zoekt niet.Maar kijk eens bij Farnell op de website die heeft een vrij groot assortiment.
Als je de fabrikant en type hebt dan even een voordelige leverancier zoeken.
Alle goedkope led aanbieders hebben over het algemeen B keuze leds.Daar zitten dus de slechte kleuren.

Robin
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
@ ArjanM:

Het oranje LED van LEDs-Buy licht tegen het rode aan. Verschil tussen rood en oranje was nauwelijks te zien.
Het gele ledje van Schneider licht weer niet voldoende oranje: de gele van LEDs-Buy komt beter in de buurt.

@Hero:
zie hier de specs van de LEDjes: specs gele led
Kun je hier iets mee?

Ik heb nog een paar andere oranje gekleurde ledjes liggen, maar worden te rood.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Over ledjes en kleurtjes:



violet    380 nm - 420 nm
blauw   420 nm - 490 nm
groen   490 nm - 575 nm
geel      575 nm - 585 nm
oranje 585 nm - 650 nm
rood    650 nm - 780 nm

De breedte van geel is maar kort, bij 575 neig je al naar groen, vanaf 585 ga je richting oranje. Je zult dus voor jouw seintje iets moeten zoeken met een golflengte van ongeveer 605 - 610 nm. En zoals Robin zegt: die vind je o.a. bij Farnell.

Of je geeft die gele een likkie verf. :D

Gr, Ben.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Citaat van: Frotter op vrijdag 08 november 2013, 07:37:23
Over ledjes en kleurtjes:
geel      575 nm - 585 nm
oranje 585 nm - 650 nm
Gr, Ben.

Toppie Ben, thx!!!!

Met dit tabelletje doe je ons een heel groot plezier. Het verklaart mij nu een hoop waarom het oranje LEDje van leds-buy tegen het rode aan zit: Golflengte 635 nm. Dus niet geschikt voor SBB-seinen als oranje lamp.

De gele van leds-buy heeft een golflengte van 585 nm en zit dus aan het begin van oranje. Ik heb deze LED gisteravond vergeleken met het schijnsel van de oranje ledjes in de seinen van KYODO: die komen mooi overeen. 

De waarde van de 'oranje' ledjes van Schneider ligt zeer waarschijnlijk tegen 575: ze tonen niet echt geel namelijk.

KINGBRIGHT-L-2060ED-LED 1.8MM ORANGE met golflengte 625 nm kan wel eens een hele goede zijn.   

Jammer dat FARNELL alleen voor particulieren toegankelijk is als je voor grote bedragen besteld :-(
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen

Farnell is mooi punt om te zoeken.Maar met heel veel spullen veel te duur.
En als particulier kom je er niet ver.
Conrad verkoopt ook Kingbright. Heeft die ze niet?

Of anders

Mvg Robin
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Dag Robin,

Website CONRAD onderste boven binnenste buiten gekeerd maar niet deze ledjes :-(  Ook geGOOGLED met bitter weinig resultaat.

Farnell kan duur zijn, maar het kan nog velen malen gekker! Euro 0,70 voor 1 LED, da's pas duur!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Dag Henk.
Ik heb een E.mail naar je verzonden.

Wim
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Hoi Henk,

Ik heb er ook een voor een redelijke prijs, echter deze is plat aan de voorkant
Bij Reichelt bestel ik "regelmatig"
http://www.reichelt.de/LEDs-Sonderformen/V-321/3/index.html?&ACTION=3&LA=446&ARTICLE=22209&GROUPID=3023&artnr=V+321
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Dat zijn rond 3 mm ledjes, wij hebben rond 1,8 mm nodig.

Mvg, Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Misschien zijn deze wat voor je. De golflengte is namelijk 615-620 nm.

Ze zullen wel feller zijn dan die van leds-buy, maar dat valt ook op te lossen door een hogere weerstand te nemen.

Ze verkopen ze per 10, 50 of 100. Klik

Gr, John
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Wow en transparante behuizing, das mooi voor seintjes, zie je de basiskleur niet welke hij gaat branden  B) Precies wat ik zoek  :D
Thx voor zoekwerk Minus Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
 :D
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 08 november 2013, 16:35:36
Misschien zijn deze wat voor je. De golflengte is namelijk 615-620 nm.
Gr, John

Dank voor het zoeken John!! Maar lees ik dat goed?? Bei Abnahme von 5 bis 10 Stück nur noch 9.39 EUR inkl. 19% Mwst.  zzgl. Versandkosten pro Stück ??? Dat is een pittige prijs  :O!  Maar oke: je hebt er dan ook wat voor :P
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Heey +Aaaa,

Graag gedaan hoor, sommige ledjes die ik hier heb komen er ook vandaan :-) (Andere kleuren zijn ook te vinden)

Hallo Henk,

Dat is bij afname van 500 tot 1000 stuks ;).
Per 100 zijn ze ?10 (op 1 ?cent na  :-)) incl de weerstanden.

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Ik schrok al John, bedankt!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Graag gedaan Henk,

De verzendkosten zijn trouwens ?7,90.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Gisteren op de beurs bij Treinenelektronica een paar LEDjes gekocht van 625 nm om te proberen.

De LED'jes zijn nog te rood; ook met weerstanden van 1K5. 

Lagere waarde heb ik op Houten niet kunnen aantreffen: wie weet volgende week in Zupthen??

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Afgelopen dagen een eerste poging ondernomen om een seinportaal te bouwen met Sommerfeldt onderdelen en de Schneider bouwpakketten.

Mastophanging is de revue al gepasseerd: nu de ophanging aan de portaalverbinding zelf. Hiervoor heb ik in eerste aanleg messingdraad 0,5 mm gebruikt. Het oogt niet alleen filigraan maar is het ook.

De volgende poging zal ik verkoperd staaldraad van Sommerfeldt gebruiken (#090) van 0,5 mm. Is wat stugger maar laat zich ook goed buigen met een fijn tangetje.

In de bijgaande foto-bouwverslag is ook een mal opgenomen die je kunt gebruiken. Seinophanging aan dergelijke portalen vind je veelvuldig in de praktijk: net als de prachtige seinbruggen van Johan (Blausee-Mitholz).

Ik lees wel wat je jullie van deze eerste poging vinden: klaar is deze nog allerminst!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Citaat van: Has-bls op zondag 10 november 2013, 12:15:01

Gisteren op de beurs bij Treinenelektronica een paar LEDjes gekocht van 625 nm om te proberen. De LED'jes zijn nog te rood



Citaat van: Frotter op vrijdag 08 november 2013, 07:37:23

Je zult dus voor jouw seintje iets moeten zoeken met een golflengte van ongeveer 605 - 610 nm.


Gr, Ben.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Henk,

Het is weer top wat je hier laat zien , die overspanning met
de Seinen.... Prachtig . Ik ga eens kijken wat ik allemaal nodig heb voor seinen
in mijn station Ausserberg.. En dan een bestelling plaatsen bij Conrad.
Henk ik zie de 24e november in Den Bosch.

Groeten Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 07-11-2013 Vergelijking LED's voor SBB seinen
Citaat van: Frotter op zondag 10 november 2013, 15:47:11
Citaat van: Has-bls op zondag 10 november 2013, 12:15:01

Gisteren op de beurs bij Treinenelektronica een paar LEDjes gekocht van 625 nm om te proberen. De LED'jes zijn nog te rood



Citaat van: Frotter op vrijdag 08 november 2013, 07:37:23

Je zult dus voor jouw seintje iets moeten zoeken met een golflengte van ongeveer 605 - 610 nm.


Gr, Ben.

Thx Ben,

Ik zou graag eerst eens een paar van die LEDjes in handen willen krijgen om het uit te proberen alvorens ik een groter aantal ga bestellen.

LED-store.de heeft oranje ledjes met golflengte 615-620 (1.8 mm). Die neigt ook al naar oranje/rood. Wie kent deze en heeft ervaringen met deze LED's: ik vrees anders dat ook deze het niet zullen gaan worden.


Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Henk,

Oranje leds worden ook wel amber genoemd. Effe googlen op "led 1.8mm amber" geeft bijvoorbeeld klik. 606nm.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Ik ben eens aan het goochelen geweest op internet. Het blijkt dat het aanbod van GOEDE amberkleurige LED's zeer beperkt is.
Sommigen leveranciers beweren dat het LED amberkleurig is, maar als je naar de nm-waarde kijkt (>615) dan is het dus oranje/rood.

Het is zaak zeer goed op de nm-waarde te letten: die moet 590 - 610 zijn en zeker niet <585 en bovendien DIFFUUS (mat) is (dat is in ieder geval mijn grote voorkeur). En dan komt Farnell aan de bak maar wel met een beperking voor levering aan particulieren; ik zie mezelf ook geen 400 stuks bestellen om aan die ordernorm te gaan voldoen. 

Het wordt een welhaast onmogelijke opgaaf om deze amberkleurige diffuus LED-jes te verkrijgen.

Met alternatief van 585 - 590 nm kun je aardig uit de voeten lijkt me zo. Maar dat is ieder zijn eigen wens .... 
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Citaat van: Has-bls op maandag 11 november 2013, 20:41:39
ik zie mezelf ook geen 400 stuks bestellen om aan die ordernorm te gaan voldoen.
Even doorzetten. Je hebt laten zien dat je het kunt... Led maar op!  ;)

Maarre, even terug in de tijd:

Dit is toch tamelijk oranje, of vertekend deze foto heel erg...?? Wel zijn deze lampen ogenschijnlijk wat feller.

Je zou toch zeggen dat een firma als Schneider vast ook wel eens in Zwitserland komt en een ledje zoekt die overeen komt, of in ieder geval dicht in de buurt komt, met de werkelijkheid. Maar op hun website hebben ze het inderdaad over rood, geel en groen... Apart.
Hoe zit het qua vergelijkking dan bijvoorbeeld met de seinen van andere fabrikanten, bv. Microscale. Zijn die qua kleur dan anders/beter?


(gelukkig staat deze nog niet groen... :D)

Gr. Joachim
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Joachim,

Zulke oranje LED'jes zoals op je foto te zien is: die kleuren ken ik niet van KYODO en Schneider, waarvan KYODO dichter in de buurt zit. De foto van mij heeft een vertekend beeld, helaas.

Kijk nog maar eens HIER

P.S.: ben jij de 24ste nog in Den Bosch eigenlijk?
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Ey Henk,

Ok, da's helder. Wordt dan dus toch nog even verder zoeken dus...

Citaat van: Has-bls op maandag 11 november 2013, 21:17:32
P.S.: ben jij de 24ste nog in Den Bosch eigenlijk?
Zoals het nu staat niet.

Gr. Joachim
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Citaat van: Has-bls op maandag 11 november 2013, 20:41:39
Ik ben eens aan het goochelen geweest op internet. Het blijkt dat het aanbod van GOEDE amberkleurige LED's zeer beperkt is.

Het wordt een welhaast onmogelijke opgaaf om deze amberkleurige diffuus LED-jes te verkrijgen.

OEMSTRADE zijn Farnell en Element14 kennelijk alleen distributeurs van deze LEDjes. GOOGLE brengt mij niet meer verder .... helaas  :( :(

Met alternatief van 585 - 590 nm kun je aardig uit de voeten lijkt me zo. Maar dat is ieder zijn eigen wens ....
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
't Kan toch niet waar zijn dat die ledjes die wij zoeken niet te vinden zijn?

Ik heb iets in Hong Kong gevonden. Amber, 1,8mm en mat. Heb ze even een mail gestuurd met de vraag wat precies de golflengte is.

Wordt vervolgd...
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Citaat van: ArjanM op dinsdag 12 november 2013, 17:06:52
't Kan toch niet waar zijn dat die ledjes die wij zoeken niet te vinden zijn?

Ik heb iets in Hong Kong gevonden. Amber, 1,8mm en mat. Heb ze even een mail gestuurd met de vraag wat precies de golflengte is.

Wordt vervolgd...

Gaaf Arjan, we wachten af. Ik weet in ieder geval al iemand die eventueel mee wil bestellen: BM (oftewel JdeR). Valt ie?

Ik heb overigens Alphamodells enige weken een mail gestuurd of hun portaalverlichting leverbaar is. Waarschijnlijk moet ik het nog eens proberen in het Hongaars: ik ben nog steeds geen reactie ontvangen.

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Waarschijnlijk moet ik het nog eens proberen in het Hongaars: ik ben nog steeds geen reactie ontvangen.

Ez elég egyszerű, a Google ....
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Antwoord uit Hong Kong:
Citeer
hello,
thanks for contacting us.
the wavelength is 605 ~ 610 nm
if there is any other problem, welcome to contact us.
best regards
nancy

Bovenkant van de acceptabele bandbreedte. Belangstelling? klik
Ik wil er wel 100 (of meer) bestellen. Zulke gigantische bedragen zijn het niet (gratis verzending en ±?0,06 per led). Overdracht kan dan in Houten.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 10-11-2013 Seinportaal bouwen met SOMMERFELDT
Citaat van: ArjanM op woensdag 13 november 2013, 09:45:40
Antwoord uit Hong Kong:
Citeer
hello,
thanks for contacting us.
the wavelength is 605 ~ 610 nm
if there is any other problem, welcome to contact us.
best regards
nancy

Bovenkant van de acceptabele bandbreedte. Belangstelling? klik
Ik wil er wel 100 (of meer) bestellen. Zulke gigantische bedragen zijn het niet (gratis verzending en ±?0,06 per led). Overdracht kan dan in Houten.

Hey Arjan, ik doe mee met 100 stuks.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
In bericht #621 waren de maten in de tekenmal opgeven voor het lensblad van het voorsein.

Ik weet niet in hoeverre jullie er mee aan de slag zijn geweest: de maatvoering van het lensblad van het voorsein is aangepast omdat deze alsnog te krap bleek.

De nieuwe maatvoeringen zijn dan ook opgenomen in het bericht #621.

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Topic geopend om gebundeld in te kopen: Gebundeld inkopen materiaal ch-modelspoor
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Beste mensen ........................

Ik zelf, maar hoorde ook anderen met het zelfde geluid, twijfelde of de ledjes die Schneider gebruikt niet erg uit verhouding waren t.o.v. het seinblad.

Nu heb ik hier thuis een origineel Zwitsers dwergsein staan. Ik kan dus zelf de diameter dan de gebruikte glaasjes opmeten. Die zijn 7 cm in doorsnede. Als je dat omrekent in schaal 1:87 kom je uit op een gaatje van 0,8 mm

In vertrekseinen worden de zelfde diameter glaasjes gebruikt als die van de dwergseintjes. Dat zijn allemaal standaard glaasjes.
Nu heb ik een paar goede foto's met hoofd en vertrekseinen onder elkaar opgeblazen in de PC hoor  :D en ben eens aan het meten gegaan.

Ik kom met grote zekerheid uit op dat de glaasjes van de hoofdseinen 2x zo groot zijn in diameter dus 14 cm. Op schaal is dat dan 1,6 mm.

Dan zit de gebruikte leds van Schneider met 1,8 mm toch aanvaardbaar in de buurt.

Alleen de bolling steekt zo ver naar voren. Ik wil eens kijken of ik daar nog wat aan kan doen.

Tot zover weer mijn bijdrage aan dit sein topic.

Mvg, Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Johan,

Ik wil je met alle plezier een rode, groene en gele LED opsturen van LEDS-BUY om eens te zien hoe die qua bolling uitkomen.

Ze gaan morgen dan op de post (gele led heeft overigens waarde 585 nm).  Ik verneem het dan wel van je.

De dwergseinen van KYODO zijn overigens net zo lomp (maar ja: de techniek was een dikke 25 jaar geleden nog niet ver als nu) en bovendien ook niet mooi wit.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Henk, die ledjes heb ik zelf ook wel liggen, dus weet ik ook wel hoe ze er uitzien.
De Schneider seintjes heb ik nog niet. Nu kan ik de bol er wel afhalen maar dan weet ik nog niet hoe het staat in de seintjes zelf ........................
Dus opsturen heeft even geen zin.

Trouwens zie ook even je PB box over een andere visie op leds.

Mvg, Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 14 november 2013, 20:57:32

Alleen de bolling steekt zo ver naar voren. Ik wil eens kijken of ik daar nog wat aan kan doen.


De bolling kun je er af schuren.

Gr, Ben.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Als je die bolling eraf schuurt, zorg dan op zijn minst dat je de rest van de led ook lichtjes opschuurt.

Dat geeft een mooi diffuus effect aan de led :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Hoi Henk,
Ik ben tussen de bedrijven door alvast voor aan het werken voor zaterdag....
Ik ga er voorlopig van uit dat we om een poging te wagen het 4 lichts hoofdsein en het 5 lichts voorsein gebruiken, diegene die jij in je portaal hebt hangen....
Wat seinbeelden betreft ga ik hier uit van de in iTrain beschikbare seinbeelden (die ik je eerder heb gestuurd)...
Ik zal mijn laptop, gleissbox etc meebrengen zodat we als we zover zijn de boel aan kunnen sturen in iTrain....
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Citaat van: Leeeke op woensdag 27 november 2013, 20:11:36
Hoi Henk,
Ik ben tussen de bedrijven door alvast voor aan het werken voor zaterdag....
Ik ga er voorlopig van uit dat we om een poging te wagen het 4 lichts hoofdsein en het 5 lichts voorsein gebruiken, diegene die jij in je portaal hebt hangen....
Wat seinbeelden betreft ga ik hier uit van de in iTrain beschikbare seinbeelden (die ik je eerder heb gestuurd)...
Ik zal mijn laptop, gleissbox etc meebrengen zodat we als we zover zijn de boel aan kunnen sturen in iTrain....

Toppie Leo,

In Den Bosch bleek dat een paar LEDjes niet goed oplichtten. Lang naar de oorzaak gezocht en na doormeten bleken 2 soldeerpunten niet goed gevloeid.

Het beschikbare en werkend sein die nu is aangesloten is de 4-lichts hoofd EN -voorsein. Het 5-lichts hoofd en - voorsein hoop ik zaterdag werkend te hebben. Handig is om die als uitgangspunt te gebruiken: we spreken dan wel over de L-seinen!!! Dan kunnen de FB1,2,3,5 en HALT aangestuurd worden. In hoeverre iTrain compleet is moet ik ook nog onderzoeken.
Er zijn ook afwijkende seinbeelden: die staan -nog- niet in iTrain. Met Schneider-bouwpakketten zijn die afwijkende zaken wel te realiseren.

Daarover heb ik contact met Xander.



Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Ok, komt goed.
Zal het 4 lichts hoofdsein uitwerken.
Het voorsein zal apart aangestuurd gaan worden vanuit de decoder. Dit is toch het voorsein van een ander hoofdsein (normaliter)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Had het gisteren helemaal gehad met werken....
Heel veel werk maar niets kunnen doen  :P
Vandaar vandaag een snipperdag.... Dit heeft als voordeel dat ik nu fris en fruitig over het SBB seinenprobleem heb kunnen nadenken  :D
Ik heb (als het goed is) de diodeloze oplossing met mijn eigen decoder, voor onderstaande seinen
Voorwaarde is wel: max. 5 leds, en 1 led moet behalve bij stop altijd branden. Dit is echter bij de 4 en 5 lichts seinen het geval, uitgezonderd de kurtze fahrt, maar die hebben een seinbeeld wat je met jou seinen niet kunt maken (2x Oranje)
We gaan het morgen zien, vanmiddag eerst nog een appeltaart in elkaar knutselen, en de pepernoten voor Frotter niet vergeten klaar te leggen >:-D
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 13-11-2013 Bericht #621 tekenmal aangepast!!!
Leo,

Dan zal het vastzetten van 1 LED in het 4/5-licht hoofdsein de bovenste groene LED moeten zijn: deze brandt immers met FB-1,2,3 en 5. Zie ook SBB 5-licht hoofdsein Bij FB-HALT is het vastgezette bovenste groene LED'je gedoofd.

Bij het 4/5-licht voorsein zal het groene LED'je rechts in het midden vastgezet moeten worden: deze wordt gemeenschappelijk gebruikt bij de FB-1, 2, 3 en 5. Zie ook SBB 5-licht voorsein. Bij FB-HALT is dit vastgezette groene LED'je uiteraard gedoofd.

Met het bouwpakket 5-licht hoofdsein van Schneider kun je juist alle kanten op! De rode LED wordt vervangen door een oranje. Lichtvolgorde wordt dan: gr/or/gr/or/gr. Ik denk dat ook gr/or/r/or/gr kan voorkomen.

Wat vaststaat wel dat als KURZE FAHRT wordt getoond, het voorsein er onder is gedoofd. Het daarop volgende hoofdsein toont dan FB-HALT.

Ik heb met Xander (van Berros / iTrain) afgesproken dat ik hem de ontbrekende seinbeelden zal aanreiken. Hij zal beoordelen of deze in een volgende fix of update kunnen worden meegenomen. 

Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-12-2013 LED's SBB-seinen met juiste weerstanden
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-12-2013 LED's SBB-seinen met juiste weerstanden
Onlangs ben ik samen met Leo (LEEEKE) de hele dag in de weer geweest om de seinbeelden aan te sturen met zijn ontworpen decoders. Dat is vrijwel gelukt.

Alleen de kleuren van LED'jes stonden mij nog steeds niet aan. In China oranje LED's besteld die onlangs zijn aangekomen en verdeeld onder degenen die het gewenste aantal hebben besteld.

Ik kreeg alleen de helderheid van het oranje led niet tot het gewenste resultaat teruggebracht, en het rode LED brandde weer iets te zwak. Uiteindelijk vandaag en met behulp van Harald (thx mate!!!  :thumbup: :thumbup:) is het uiteindelijk gelukt. In onderstaand overzichtje geef ik de gebruikte LED's weer, met leverancier en productnummer en de gebruikte weerstanden. Uitgangsspanning 16V AC/DC. Alle LED's hebben nu een zo goed mogelijk gelijkwaardige helderheid/lichtopbrengst.

Hieronder alvast het overzichtje: de foto met de brandende LED's in behuizing plaats ik vanavond nog of anders morgen. Je ziet dat het oranje LED een hele hoge weerstand nodig heeft:



Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-12-2013 LED's SBB-seinen met juiste weerstanden
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: 21-12-2013 LED's SBB-seinen met juiste weerstanden
Een foto met het (on)duidelijke verschil tussen groen en 'oranje'. De oranje LED zit weliswaar aan de bovenkant van het spectrum GEEL maar onvoldoende oranje.