Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"

Gestart door dezee zondag 04 maart 2012, 19:15:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Citaat van: AlbertJan op zondag 18 november 2012, 15:20:37
Hallo Wim.
Je hebt helemaal niets teveel toegezegd, de bouwplannen en de al gebouwde winkels beloven een prachtig sfeertje.
Het lijkt mij, aan het aantal mensen op het terras te zien, dat jij ons een lekker druk stadstafereel gaat voorschotelen.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Hallo AlbertJAn,

Bedankt voor de complimenten, het zal nog wel enige jaren duren voordat de stad volledig voorzien is van bemensing en stadgarnituren. Ik heb nu eerst een verlichtingsplan van de straatverlichting gemaakt, die we de komende tijd maar eens bij elkaar gaan sparen.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Citaat van: Golfer op zondag 18 november 2012, 09:41:26
Hallo Wim,

Het ziet er prachtig uit! Zeker zo'n winkelstraat maakt me jaloers. Ben bang dat ik er geen ruimte voor heb. Het is een mooi duits stadje met die achtergrond erbij.

groet,
Michiel
Hallo Michiel,

De achtergrond heb ik samengesteld uit het JOWI assortiment en exact op maat door JOWI laten printen.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Citaat van: Günther op zaterdag 17 november 2012, 19:41:46
Hallo Wim,

Ik had je draadje nog nooit op gemerkt wat een fantastiesch ontwerp en je bent al heel ver.
Ga je ook met koploper rijden op dat je niet zoveel problemen krijgt als ik met je K-rails.
Ben van armoe over gestapt naar C-rails.

Succes met de afbouw van je mooie baan. :thumbup: :thumbup:

vr.gr. Günther.
Hallo Gunter,

Ik rij inderdaad met Koploper en alles wat je nu ziet loopt prima. Ik heb na het uitleggen van de baan ongeveer 6-8 maanden proefgereden en alles ingeregeld in Koploper. Al het rollende materiaal is al ca 2 jaar van de baan omdat ik nu met de scenery bezig ben en verwacht ook niet dat dit de komende 2 jaar er nog opkomt, behoudens dan het testrijden van kleine aanvullingen. In Koploper is dus inmiddels alles ingeregeld. Problemen met K-rail heb ik nog nooit gehad.

Ook jij veel succes met de bouw van jou baan.
mvg
Wim
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Citaat van: martjo op zondag 18 november 2012, 10:45:58
Dat ziet er goed uit :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Die stadhuizen heb ik zelf ook maar wat jij er van maakt is geweldig!!
Ben erg benieuwd naar de winkelstraat. Wordt het zo druk als een zaterdagmiddag straat of als een lege maandagochtend straat?

groeten Martin
Hallo MArtin,
Bedankt voor de leuke reactie. Ik probeer ernaar toe te werken om de winkelstraat, met ervoor een markt, in te richten als met de drukte van zaterdag. Dit zal een geduldig werkje gaan worden en de nodige preisertjes kosten.

mvg
Wim
Re: Bouw Virgental aanleg "Stadswegen"
De afgelopen maanden ben ik ook begonnen met de aanleg van de straten in de stad en zijn een aantal woningen, in de omgeving van de stadspoort, op een verhoging gezet. Hiervoor moest ook een trappetje en een steunmuurtje worden aangelegd. Nu is ook te zien waar een klein stadspark(je) gaat komen, en is het standbeeld ook al geplaatst .

Re: Bouw Virgental aanleg "stadwegen"
Het bovenste deel van de stad is inmiddels ook voorzien van gipswegen en stoepen. Op dit deel van de stad ligt ook de brandweer kazerne en een antiekhandel waar het (toegangs) hek ook al geplaatst is. Verder staat hier ook de plaatselijke apotheek.
Re: Bouw Virgental
oetbeem
gast

Re: Bouw Virgental
Ziet er gaaf uit vooral die stenen muur om die weg heen echt mooi bedacht

Mvg Danny
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Citaat van: oetbeem op zondag 18 november 2012, 16:37:43
Ziet er gaaf uit vooral die stenen muur om die weg heen echt mooi bedacht

Mvg Danny
Hallo Danny,

Die ronde steunmuur was een hele klus, maar redelijk gelukt. Ik heb eerst alles van hout gemaakt en toen de malen met gips hierop gelegd. Na het uitharden houd het zijn vorm en kun je het na het op maat zagen zo plaatsen. Dit op maat zagen was een "avontuur" omdat ik gelijk ook rekening wilde houden met de afdekstenen die erop zijn gelegd, dus goed uitmeten en strak zagen met de figuurzaag.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Wow erg mooi, ik ben erg onder de indruk.

Gr henk
Re: Bouw Virgental
Piwie
gast

Re: Bouw Virgental
In 1 woord, GEWELDIG.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw Virgental
Het begint er echt goed uit te zien. Succes ook met alle preisertjes, want je gaat er echt wel wat nodig hebben. Maar het gaat er dan vast heel gezellig uitzien.

groeten Martin
Re: Bouw Virgental
Kahubi123
gast

Re: Bouw Virgental
Hoi Wim,

Dat ziet er prachtig uit :thumbup:

Groet Hubert
Re: Bouw Virgental
martvdb
gast

Re: Bouw Virgental
Hallo wim,

Wat een enorme mooi weg die je daar aanlegd., erg knap.

Groet
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bouw Virgental
Ik zie dit draadje nu voor het eerst ben absoluut onder de indruk van de kwaliteit van het bouwwerk en de sfeer die je weet neer te zetten.

Ik vraag me wel af hoe je het bouwen zo tegen het schuine dak hebt ervaren. Ik heb zelf de keuze gemaakt om ook tot dicht onder het schuine dak te werken maar merk dat lang werken daar niet mogelijk is omdat ik dan snel last krijg van mijn rug door het continu gebukt staan. Heb je daar ook last van gehad of heb je dat anders opgelost?
Re: Bouw Virgental
oetbeem
gast

Re: Bouw Virgental

Daar heeft dan aardig wat werk in gezeten zeg !
Het resultaat mag er zeker wezen ;)
Veel succes met de rest van de bouw

Mvg Danny
Citaat van: dezee op zondag 18 november 2012, 16:45:56
Citaat van: oetbeem op zondag 18 november 2012, 16:37:43
Ziet er gaaf uit vooral die stenen muur om die weg heen echt mooi bedacht

Mvg Danny
Hallo Danny,

Die ronde steunmuur was een hele klus, maar redelijk gelukt. Ik heb eerst alles van hout gemaakt en toen de malen met gips hierop gelegd. Na het uitharden houd het zijn vorm en kun je het na het op maat zagen zo plaatsen. Dit op maat zagen was een "avontuur" omdat ik gelijk ook rekening wilde houden met de afdekstenen die erop zijn gelegd, dus goed uitmeten en strak zagen met de figuurzaag.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Citaat van: Chimeara op dinsdag 20 november 2012, 14:26:03
Ik zie dit draadje nu voor het eerst ben absoluut onder de indruk van de kwaliteit van het bouwwerk en de sfeer die je weet neer te zetten.

Ik vraag me wel af hoe je het bouwen zo tegen het schuine dak hebt ervaren. Ik heb zelf de keuze gemaakt om ook tot dicht onder het schuine dak te werken maar merk dat lang werken daar niet mogelijk is omdat ik dan snel last krijg van mijn rug door het continu gebukt staan. Heb je daar ook last van gehad of heb je dat anders opgelost?

HAllo Roger,

Ook bij ons is het een gegeven dat ik er rekening mee moet houden dat er aan beide kanten een schuin dak is. Zoals je kunt lezen op pagina 1-2 heb ik alles goed voorbereid door alles vooraf (uit) te meten en de planning met Windigital te doen en uiteindelijk ook nagedacht over hoe de bekabeling aan te leggen en welke kleuren waarvoor te gebruiken. Eenmaal begonnen met de bouw loopt de 0-laag nagenoeg tot tegen het schuine kant. Tussen laag 0 en de bovenliggende lagen heb ik ter hoogte van het schuine deel een luikje gemaakt die ik eruit kan halen bij het werken aan de baan. Hierin kan ik rechtop en rondom goed werken. Zoals je op de eerste foto's kunt zien is het geheel opgebouwd uit een open raamwerk., waartussen de luiken. Deze luiken geven mij later ook de mogelijkheid om ook op hogere leeftijd overal makkelijk bij te kunnen komen en dieper in de baan te werken aan de details.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bouw Virgental
Dank voor de uitleg. Ik denk dat het bij mij niet gaat werken gezien de geringe helling van het dak.

Maar nogmaals, ik vind jouw baan schitterend, echt een lust om naar te kijken. :)
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Bouw Virgental
ziet er goed uit je baan. je verhogingen en straten mogen er ook wezen. ben benieuwd naar de rest van je baan

gr john
Re: Bouw Virgental aanleg "Toiletgebouw"
Bouw toiletgebouw station
Zoals al eerder aangegeven heb ik voor het toiletgebouw bij het  station mijn oog laten vallen op het toiletgebouw van Artitec (10.266). Het is een Frans model wat natuurlijk niet thuishoort bij Duitse gebouwen, maar het is zo mooi dat ik toch besloten heb om het aan te schaffen. De bouw was een geduldig werkje, omdat je het gebouwtje ook zelf moet schilderen en zelfs de verf moet mengen, maar al met al redelijk geslaagd. Het gebouwtje is voorzien van verlichting en voor de passagiers, die straks aan gaan komen op spoor 2, kunnen gelijk zien welke film in de bioscoop wordt getoond.

mvg
Wim
Re: Bouw Virgental
nobody
gast

Re: Bouw Virgental
Mooi. Een sieraad op 't perron :important:
Re: Bouw Virgental aanleg "Toiletgebouw"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw Virgental aanleg "Toiletgebouw"
Dag Wim.

Staat prima toch !? :thumbup:
De verlichting komt ook erg mooi over.

Groeten,

Erik.
Re: Bouw Virgental aanleg "Toiletgebouw"
Past prima hoor ziet er goed uit, mooi de verlichting erin?

Gr henk
Re: Bouw Virgental aanleg "Kleine lokloods"
Hallo allen hier weer een kleine update van de bouw Virgental waar ik nu bezig ben met de bouw van een kleine lokloods met omgeving. Van het merk Luft had ik al een burcht aangeschaft maar men heeft  nog meer mooie modellen. Zo heb ik het model "Am Hang 3 Traktorwerkstatt H323" aangeschaft. Deze werkplaats wil ik, op de linkerkant van de baan, in de rotswand inbouwen en op het hierboven gelegen terrein een kleine lokloods. Deze lokloods heb ik aangeschaft van het merk Haberl & Partner op de website modellbahnkeller. De bouw van dit model heeft ca 3 weken geduurd omdat alle muren bekleed moesten worden met  kleine latjes die 1 voor 1 moesten worden aangebracht. De ramen en vensterbanken zijn van koper wat op kleur en in vorm, met  hier en daar wat soldeerwerk, gebogen moesten worden.  De deuren zijn gemaakt van dezelfde kleine latjes en de scharnieren zijn van koper gemaakt. Al met al was dit een mooi project, die ik grotendeels aan de eettafel heb kunnen maken.

De lokloods is te bereiken via een aftakspoor vanaf het station en loopt over een kleine brug met hieronder een doorlopende weg die weer door een tunnel loopt. De tunnel is van het merk Vampisol en de brug van het merk Joswood (Lasercut). In de navolgende foto's zien jullie de plek waar alles moet  komen en de eerste resultaten.
Re: Bouw Virgental aanleg "Kleine lokloods"
Op de navolgende foto's kunnen jullie de eerste bouwwerkzaamheden van de lokloods zien en het uiteindelijke resultaat van de loods. Verder nog wat foto's met de tractor werkplaats, die nog moet worden ingebouwd, en het  spoorbrugje met daaronder de tunnel.
Re: Bouw Virgental aanleg "Kleine lokloods"
Van de firma Artitec heb ik hier ook een bezandigstoren no:10.229 voor gebouwd. Gebruikelijk bij Artitec moet je alles zelf schilderen, wat een precisie maar zeker een geduldig werkje is. Hierbij een aantal foto?s van het uiteindelijk resultaat.
Re: Bouw Virgental aanleg "Kleine lokloods"
Ziet er goed uit :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw Virgental aanleg "Kleine lokloods"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw Virgental aanleg "Kleine lokloods"
Wat een werk zo,n gebouw in elkaar zetten maar dan heb je ook wat  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ik vind je baan erg mooi en kijk met veel plezier naar je update,s


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Bouw Virgental aanleg "Kleine lokloods"

G-E-W-E-L-D-I-G.

Wat een kennis en kunde! Wat een inzicht en doorzettingsvermogen.Wat een liefde voor de hobby.Maar bovenal:

Wat een inspiratiebron!

Geweldig.
Bouw Virgental bouw "2 Sporige E-lokloods"
Hallo allemaal,

Het afgelopen jaar is er weer het nodige aan Virgental gebouwd en zal hiervan de komende tijd weer over wat berichtjes plaatsen.

Op het BW komt een 2 sporige lokloods (Faller 120165) voor E-loks. Bij het bouwen van deze loods heb ik vooraf de stenen van de muren voorzien van verschillende kleuren en uiteindelijk alles gevoegd. De binnenmuren zijn voorzien van een gipslaagje. Uiteindelijk alles vervuild. In de loods zijn voor beide sporen inspectiekuilen aangelegd die verlicht zijn.
Re: Bouw Virgental aanleg "Kleine lokloods"
Hoi,

Ziet er goed uit :important: maar hoe ga je dat doen met de pukko's? ;)

mvg

Leon
Re: Bouw Virgental aanleg "Kleine lokloods"
Citaat van: br_86_132 op dinsdag 12 november 2013, 19:05:28
Hoi,

Ziet er goed uit :important: maar hoe ga je dat doen met de pukko's? ;)

mvg

Leon
Hallo Leon,

Van de firma Weinert heb je speciale (no3225) afdekplaatjes van een soort traanplaat. Die liggen er nu al op en de loks lopen hier prima over heen, de kleur is nog zilver maar zal tzt smerig worden gemaakt. De reden dat ik voor deze afdekplaatjes heb gekozen is dat hieronder te verlichting verborgen zit zodat je niet in de lampjes kunt kijken.

mvg,
Wim
Bouw Virgental bouw "Kleine bekolingskraan"
Hallo allemaal,

Op het BW mag natuurlijk een bekolingskraan (Faller 120148) niet ontbreken. Ook deze is tijdens de bouw vervuild en in de giek is een viessmann spot aangebracht die moet schijnen op de grijper tijdens de werkzaamheden. In de kraancabine is een ledlampje met natuurlijk een kraanmachinist aangebracht. De kraan is geplaatst op k-rail waarop spanning is gezet, zodat de kraan verplaatst kan worden. De wielen van de kraan zijn aan de onderzijde voorzien van een klein draadje wat rust op de rails en contact maakt, de draadjes komen via het frame uit in de giek, door de kraan nu te plaatsen op de rail gaat de spot en het licht in de kraancabine branden. Voor het onderliggende kolenspoor is een stootblok met betonlook gemaakt met daarop een stoplicht wat van een Marklin stootblok is gehaald, ook dit geheel is weer geweatherd en voorzien van onkruid.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental aanleg "Kleine lokloods"
Waarom heb je die spot op de giek geplaatst en niet aan het kraanhuis ?
Re: Bouw Virgental aanleg "Kleine lokloods"
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 14 november 2013, 07:50:47
Waarom heb je die spot op de giek geplaatst en niet aan het kraanhuis ?

HAllo Johnny,

Ik wil zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat je in in een lamp(je) kan kijken, vandaar de keuze om het op de giek te plaatsen. Verder schijnt hij nu naar beneden op de laadschep, wat mij handiger leek. Maar wanneer je hem op het kraanhuis zet zal hij zeker een bredere straal hebben.

mvg,
Wim
Bouw Virgental aanleg BW "de askuil"
Hallo allen,

Het afgelopen jaar heb ik voor de BW, via Ebay, een askuil kunnen scoren die na de bekolingsinstallatie komt te liggen. Als alternatief voor de puko?s heb ik ervoor gekozen om een metaaldraadje te spannen en deze aan de onderzijde van de tafel vast te zetten met een kroonsteentje en aangesloten, dit functioneert perfect. De H-balken waarop de sporen liggen heb ik roestig gemaakt. Hiervoor heb ik eerst zwarte verf aangebracht en hierop in de natte verf weer bruine wheatherpoeders aangebracht, later komt er wel as in te liggen. Om te voorkomen dat ik straks tijdens overige werkzaamheden aan de BW het e.e.a. per ongeluk afbreek, komen de waterkranen er pas later op. Voor de fotoshoot heb ik er een stomer op gezet, die perfect over het spoor (draadje) loopt.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Virgental
Wim,

een heel fraai geheel, schitterend om te zien.


groet
jan
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Citaat van: janstuif op vrijdag 15 november 2013, 09:02:20
Wim,

een heel fraai geheel, schitterend om te zien.


groet
jan

Bedankt Jan.

Ik ben nu al een aantal jaren aan het bouwen. Eerst het frame dan de sporen en bekabeling met detectie en daarna ca 6 maanden proefdraaien. Ik ben nu denk ik ca 3 jaar aan het bouwen met het landschap en maak regelmatig foto's. Deze foto's sla ik in een map per half jaar op, zodat je zo nu en dan weer terug kunt kijken. Zoals iedereen bekend voor zal komen is dat je wel eens het gevoel hebt dat er weinig voortgang is. Wanneer ik dan weer een half jaar terug kijk, zie ik dat er wel voortgang is. Verder betrap ik mij er zelf regelmatig op dat ik soms dingen op de foto zie die mij nog niet eerder waren opgevallen, meestal verbeterpunten.

Voor een ieder veel bouwplezier en voor de mensen die ik op de Gastendag weer zie, tot zondag 24 november.

gr
Wim

mvg
Wim
Re: Bouw Virgental
Frank1971
gast

Re: Bouw Virgental
Hallo Wim

Allereerst een prachtige baan. Ik ben erg onder de indruk.

Kun je mij de maten van de baan vertellen??

Groetjes Frank
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Hallo Frank,

De baan is een U-vorm is 5,40 x 2,50 en heeft 4 niveaus op pagina 2 kun je de tekeningen zien.

mvg,
Wim

Edit Herman05: Citaat vorige bericht verwijderd
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2011

GTW 2/6 Thurbo (CH)

offline
Re: Bouw Virgental
Je hebt er weer een volger bij! 😃
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Virgental
Beste Wim,
ik heb 3 jaar geleden het genoegen  gehad om je baan te zien, ik had bovenleiding van je overgenomen.  Toen was ik al onder de indruk,  is nu nog veel mooier.  Succes met de bouw verder.

Groet Jan
Bouw Virgental bouw fasade woningen
Het volgende project

Ik ben ongeveer 10 weken bezig geweest met het volgende project. Aan de achterkant van de BW komt een straat te liggen. Omdat hiervoor te weinig ruimte over is gebleven is het idee ontstaan om gebruik te maken van fasade woningen. Eerst heb ik een aantal woningen, van een vorige baan, gehalveerd zie 1ste foto.
Bouw Virgental bouw fasade woningen
Omdat deze huizen niet de sfeer weergeven die ik in gedachte heb ben ik gaan zoeken naar een alternatief, wat ik uiteindelijk gevonden heb bij Artitec. Artitec heeft een mooie reeks fasade woningen waaruit een selectie is gemaakt. Voor het in elkaar zetten moet je echt veel geduld hebben mn wanneer het gaat om ze te schilderen. Hiervoor moet je zelf met diverse basis kleuren de juiste kleur mengen, hoe dit moet staat prima in de handleiding. Omdat ik graag de woningen van verlichting wilde voorzien heb ik de achterkant dichtgemaakt met karton en interieur aangebracht in de panden, wat er niet standaard bij zit. Al met al veel maar wel leuk werk. Uiteindelijk is in de straat naast een pakhuis ook een kantoorgebouw, schoenmaker een bakker en een kroeg opgenomen. Deze laatste 2 panden zijn op een verhoging aangebracht. Onder de bakker is een kelder aangebracht waar de bakkerij in ondergebracht is, lijkt mij later een leuke plek om een bakfiets voor te zetten.
Bouw Virgental bouw fasade woningen
Door het aanbrengen van een straatnaam, huisnummers en wat reclame hier en daar ontstaat er al een beetje sfeer wat ik in gedachte heb.. De straten moeten nog wel op kleur worden gebracht en het straatmeubilair moet nog worden geplaatst, wat ik later weer ga oppakken.
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Virgental
Heel fraai vormgegeven.  Grote klasse
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw Virgental
De sfeer die hier vanaf straalt komt bijna door me beeldscherm heen.
Schitterend gedaan Wim. :thumbup:
Re: Bouw Virgental
Stoomlocfan
gast

Re: Bouw Virgental
Wat een schitterende baan en wat een geduld en disipline om deze tot in de perfectie op te bouwen. Ga deze baan met zeer veel genoegen volgen.
Re: Bouw Virgental
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Bouw Virgental
 :) Je moet even de naam van je topic aanpassen, het zou moeten zijn;
Profi bouwt Virgental.

Dirk-Jan
Re: Bouw Virgental
addietje
gast

Re: Bouw Virgental
Wauw, ik ben net nieuw op dit forum en beschouw me als een herintreder, maar als ik dit zie.......pffff ik heb nog een lange weg te gaan. Wat een super mooie baan.

Groet Ad
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bouw Virgental
Hoi Wim,

ben je een beetje uit het oog verloren maar het is opnieuw prachtig wat je aan het maken bent. Om de één of de andere manier straalt alles wat je maakt sfeer uit.

Toppie dus :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groetjes en ga zo door, John