Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Digitaal totaal pakket?

Gestart door Zeewier donderdag 24 oktober 2013, 11:05:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaal totaal pakket?
Nogmaals een vraagje ivm digitaal rijden  :)

Aangezien mijn analoog project stilaan ten einde loopt ben ik al volop bezig om plannen te maken voor mijn grote digitale baan. Na lang overwegen heb ik toch besloten om de baan ook via de pc aan te sturen dus met Koploper of met iTrain.

Nu is mijn vraag of iemand me een goed totaal pakket kan aanbevelen qua bezetmelders, terugmelders, wissels, welk digitaal station,... en dergelijke.

Ik heb al veel goeds gehoord over Ecos in combinatie met bepaalde viessmann bezetmelders, maar ik zou hier ook eens de vraag willen stelen...

Alvast bedankt  :P
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Wat je ook koopt gebruik een centrale en bezetmelders die op een loconet bus kunnen worden aangesloten.
Ik heb zelf een IB - basic met koploper en S88 bezetmelders en wisseldecoders van Rosoft.
Een prima installatie.
De ECOS ken ik niet maar ziet er mooi uit en hoor ook goede berichten over deze centrale maar als je via de PC gaat besturen is het uiterlijk en bedieningsgemak van de centrale niet meer zo van belang.
Viessman is naar mijn mening te duur, er zijn vergelijkbare producten voor een lagere prijs en de zelfde of betere kwaliteit.
grt Piet.
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2023

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Oei Zeewier,


Das een leuke vraag.


Ik denk dat je informatie gaat krijgen over combinaties die bij mensen perfect werken, maar wat allemaal gebaseerd is op
persoonlijke voorkeuren. Daarbij spelen veel zaken een rol, zoals merkvastheid, financiën, gebruikersgemak, technische kennis etc.


Je kan bv. wel stellen dat Ecos ic.m. Viessmann bezetmelders ideaal is, maar als je daarvoor het geld niet ter beschikking hebt moet je het of
2e hands doen, of uitwijken naar andere merken/mogelijkheden.
Wel staat vast dat als je kiest voor koploper, je geen CS2 hoeft aan te schaffen.




Re: Digitaal totaal pakket?
Waar het bij mij vooral om gaat is het gebruiksgemak. Mijn "elektrische" kennis is niet zo groot dus de installatie van alle onderdelen zou niet te ingewikkeld mogen zijn  :?

Aangezien dit mijn eerste digitale baan zal worden heb ik nog geen ervaring met bepaalde merken dus vandaar de vraag. Qua prijs maakt het opzich niet veel uit, al is goedkoop steeds meegenomen  :D

Ik vermoed dat het niet veel uitmaakt, maar ik zal toch maar vermelden dat ik met K-rail ga werken.
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Citaat van: Zeewier op donderdag 24 oktober 2013, 12:10:34
Waar het bij mij vooral om gaat is het gebruiksgemak. Mijn "elektrische" kennis is niet zo groot dus de installatie van alle onderdelen zou niet te ingewikkeld mogen zijn  :?
Daarom is denk ik loconet het makkelijkste.

Citaat van: Zeewier op donderdag 24 oktober 2013, 12:10:34
Ik vermoed dat het niet veel uitmaakt, maar ik zal toch maar vermelden dat ik met K-rail ga werken.
Nou dat maakt wel uit hoor, je hoeft aan K-rails niets aan te passen, in de vorm van electrisch scheiden van de rails.
Maar je moet wel een draad aan de rail die als melder gaat dienen bevestigen.
En het scheiden van de secties moet je met kunststof railverbinders doen.

grt Piet.
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Beste Zeewier,

Het is net als met auto's, de éne vindt merk "X" de beste, de tweede merk "Y" en de derde merk "Z", hier bij mijn vereniging (MSG/Den Bosch) rijden we met de programma's Koploper, iTrain, Traincontroller en Railware, daarnaast rijdt er ook nog een baan met de Raptor, ga geen discussies aan want die discussies worden heel erg lang en er komt geen conclusie.

Als centrale wordt op 3 banen de Tams Easycontrol gebruikt (Traincontroller, Railware en iTrain, het is een redelijke goedkope centrale met veel mogelijkheden maar weinig toeters en bellen, dus zee rgeschikt om met computers te werken waar de toeters en bellen al in zitten.

Groet, Anne W
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Hoi Anne,

Je vergeet te melden dat je bij de Tams centrale nog een booster erbij moet plaatsen, want de centrale zelf voert geen vermogen naar je baan.

Tams is een goed alternatief voor iemand die een 6021 gewend is en iets meer wil, voor de IB kan je dan ook kiezen, want die kan wel zonder boosters in eerste instantie.

Wordt er meer gevraagd dan blijven boosters altijd een noodzakelijk kwaad.

Tja en wil je een gadget centrale, ga dan voor de Ecos of de CS2 ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Digitaal totaal pakket?
Qua gemak zou ik gaan voor de ECoS icm RoSoft s88n terugmelders.
En wisseldecoders van AJ ofzo. Elke K83 is goed.

Er wordt wel gezegd det de centrale maar een doorgeefluik is, maar als je lokdecoders wilt programmeren en uitlezen werkt de ECoS gewoon makkelijk en erg goed.

En waarom zou je loconet nemen?
Lijkt mij alleen handig bij modulebanen.

Groeten Sander.
Ps. Kom eens kijken bij ons. Daar rijdt een grote marklin baan met bovenstaande combo.
Re: Digitaal totaal pakket?
Dat er enorm veel verschillende mogenlijkheden zijn dat had ik ondertussen al begrepen  8)

Daarom net mijn vraag wat jullie zouden aanraden aan iemand wie zijn eerste digitale baan gaat maken. Ik zie trouwens ook verschillende soorten (bezet)melders van 1 fabrikant maar wat zijn de verschillen hier tussen?

De bedoeling is trouwens ook dat ik, eens ik een keuze heb gemaakt, ik een test setup maak (gewoon een ovaal met 2 wissels ofzo) en hier alle melders en dergelijke al eens op aansluit om te testen. En nadien dit toe te passen op de echte baan. Hiervoor zou ik dan ook een idee moeten hebben wat best te nemen.

Groet,

Bart
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
De optie, die veel mensen vergeten is Dinamo, want dan kun je ook nog met analoge loks rijden voor vergelijkbare prijs bij een gemiddeld grote baan.

Ik heb hier 4 verschillende centrales met diverse mogelijkheden. Iedereen is altijd hier welkom om het een en ander in de praktijk te zien.
Ik zal ook diverse mogelijkheden meenemen naar de forumdag en laten zien.

Groet,
Bert
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Hoi,

Je zou ook eens kunnen kijken naar CC-Schnitte i.c.m. LDT HSI-S88 interface en de terugmeld en schakelmodules van Rosoft. Dit werkt samen met in mijn geval een MS2 van M*. Het voordeel hiervan is dat je geen dure centrale nodig hebt zoals bijv. een CS1 of 2, of een Ecos. Ik ben ook een beginner in de digitale trein wereld en dit systeem bevalt me prima. Kijk anders voor meer info in een topic van Leeeke. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=36921.0

Ik verwacht dat Leeeke ook nog wel een reactie plaatst hier haha
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Beste Bart,

Zoveel mensen zoveel zinnen: je krijgt nooit een éénduidige mening uit een groep mensen, zeker niet uit een groep modelspoorders.

In bezet melders zijn twee hoofdverschillen:

stroomdetectie, er loopt "rijstroom" of niet in een geïsoleerde sectie, voor 2-rail (en Märklin M-Rail)

massadetectie, er staat een wielstel op een geïsoleerde railstaaf, voor 3-rail

bij massa detectie is er weer een keuze mogelijk om e.e.a. te doen met de 5 volt die de detectieaansluiting van je centrale levert of hiervoor een extra gescheiden circuit te gebruiken die gevoed word door de rijspanning

inderdaad, begin altijd met een ovaaltje met twee wissels en maak je daar helemaal vertrouwd mee, ook met het te gebruiken computerprogramma.

Beste Hans,

Je hebt helemaal gelijk, maar voor grotere banen moet je toch naar meer boosters, en één van de aanbevelingen is om de te gebruiken boosters, en de bijbehorende trafo's, van hetzelfde merk (boosters) en specificaties (trafo's) te laten zijn, bij een vereniging ontkom je niet aan meerdere boosters of één hele grote, zoals op de bekende "Märklin Baan" van de MSG/Den Bosch.

Bij de keuze voor een IB zou ik wel mee laten wegen of ik 2-rail (DCC)/3-rail (DCC) of 3-rail (Märklin decoders) ga rijden, de IB gaat nog steeds niet verder als Märklin Motorola 14 stappen.

Nogmaals beste Bart,

Ja, de modelspoorwereld is een echte hobbywereld, vandaar al die keuzes......., ik weet niet of je een perfectionist bent, zo ja, dan mag je nog wel een poosje uit trekken voor je studie.

Groet, Anne W

Re: Digitaal totaal pakket?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Hallo Bart,

Schrijf je eens in voor een workshop koploper of ITrain bij Hobby in Praktijk, hier laten we duidelijk zien wat er allemaal bij komt kijken om digitaal te gaan rijden.

We hebben ook een demo baan staan waar alle elektronische onderdelen aan de bovenkant gemonteerd zijn zodat je duidelijk kunt zie hoe het aangesloten dient te worden.

Meer info op hobbyinpraktijk.nl


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Digitaal totaal pakket?
Aliebengalie
gast

Re: Digitaal totaal pakket?
En zo kun je er nog een boel meer verzinnen.

Wat wil je er aan gaan besteden ?
En je keuze , nieuw of gebruikt.

Ik gebruik decoders van Albert Jan , en ben daar zeer tevreden mee.
En scheeld allemaal roepies die ik weer ergens anders voor kan gebruiken.

Ik begrijp ook dat er andere ook redelijk goedkope decoders zijn die een extra aansluiting hebben voor een extra voeding , zodat ze niet allemaal je digitale spanning opeten.

Er zit dan vaak geen behuizing om de print , daar is verder niets mis mee.
Alleen spaar je hier behoorlijk wat geld mee uit.

Als voedings bron gebruik ik de Intelibox basic met daarbij 7 x de AlbertJan bezet melders
Daarbij nog 7x de Albertjan wisseldecoders (reden zijn , goed en goedkoop met een prima garantie als er überhaupt iets mee zou zijn).
En dan nog een partij inbouw wissel decoders van Marklin (scheeld me een berg draad trekken op moeilijk begaanbare plekken).

Maar steek links en rechts is je hoofd naar buiten , ga is bij de mensen kijken , en kijk daarna wat en waar je naar toe wil.
En nogmaals het ligt er ook aan wat je er aan kwijt wilt zijn.
De keuze ligt bij jezelf.

Mvg: Alex die je heel veel suc6 wenst bij de toch altijd moeilijke keuze.

Re: Digitaal totaal pakket?
Allemaal bedankt voor de reacties, hier ben ik toch al wat wijzer door geworden.

Na nog wat rondkijken en nadenken denk ik dat ik voor volgende opstelling ga gaan:

- ECOS 2
- Marklin K-rail (Heb hier al een massa sporen van dus keuze is evident)
- Marklin decoder voor bezetmelding ( http://www.conrad.be/ce/nl/product/245138/Maerklin-60881-Decoder-s-88-RJ45-60881 )
- Marklin wisseldecoder ( http://www.conrad.be/ce/nl/product/245125/Maerklin-60831-Decoder-m83-60831 )

Als ik het goed voor heb dan heb ik ook het volgende nodig om de kabel van/naar de bezetmelder aan de rail te koppelen:

http://www.conrad.be/ce/nl/product/403569/Maerklin-rails-7500-H0-Massa-aansluiting-1-stuk

Ook dit ga ik nodig hebben vermoed ik om de rails te isoleren? (Onderstaande blijkt ook geschikt te zijn voor K-rails?)

- http://www.conrad.be/ce/nl/product/214586/Fleischmann-rails-6433-H0-Rail-isoleerder-12-stuk


Is bovenstaande een goede opzet voor een digitale beginner?  :)
Re: Digitaal totaal pakket?
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Ben ik helemaal met je eens Ben.
De functionaliteit van de alternatieve decoders & S88 melders doen niet onder voor die van M*.
Kwaliteit van R* is prima.

Maar ik kan me best indenken dat iemand vasthoud aan 1 merk....
Ik rij zelf alternatief met de CC-Schnitte en een MS2. Voor het tijdverdrijf bouw ik nu zelf mijn wisseldecoders....
Als ik zelf een centrale moest kopen dan kocht ik ook een Eco's.... dat is voorlopig nog niet nodig  :D
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Citaat van: Leeeke op donderdag 31 oktober 2013, 13:12:42
Ik rij zelf alternatief met de CC-Schnitte en een MS2. Voor het tijdverdrijf bouw ik nu zelf mijn wisseldecoders....
Als ik zelf een centrale moest kopen dan kocht ik ook een Eco's.... dat is voorlopig nog niet nodig  :D
Hoi Leeeke,

Kijk dit begrijp ik effe niet.

Waarom eerst investeren in apparatuur om van de CAN-Bus gebruik te maken, om vervolgens te investeren in een apparaat die ook een CAN-Bus heeft, maar er niet zo mee omgaat als de CS 2/MS 2?
Of is dat probleem ook al uit de wereld?

Dat een ieder bij zijn eigen merk blijft is een keuze, en besef ook dat niet iedereen het naadje van de kous weet.
Maar let dan ook eens op wat de vragensteller wil.

Aangezien de baan in den beginne niet groot zal zijn, zou je kunnen denken aan een MS 2, maar ook Esu heeft daarvoor een soort van instapper die luistert naar de naam Esu Navigatoren ook vele decoders kan bedienen.

Waarom even concentreren op alleen deze twee?
Ten eerste:  Je kan deze mogelijkheden zien, om later uit te breiden op de grotere centrales.
Ten tweede: Zijn beide opties geschikt voor kleinere banen.
Ten derde: De prijs van beide is gunstiger, dan die van de duurdere centrales.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Digitaal totaal pakket?
Railbouw Leerdam
gast

Re: Digitaal totaal pakket?
Voor wisseldecoders kan je ook even bij digirails kijken. Die hebben met de dr4018 een leuke decoder voor een mooie prijs. Tevens kan je zo'n decoder inzetten voor je seinen, verlichting etc. Deze decoder is voorzien van presets voor de diverse seinstelsels. En de prijs is best aardig.

Gr Dieuwe
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Een CS2 was toen ik startte ver boven mijn budget. Ik heb 2 kids die handmatig moeten kunnen rijden mbv een handset.
Om die rede ben ik toen gestart met een MS2. Later kwam toch de wens om via de PC te kunnen rijden, vandaar de CC-schnitte.
Dit is digitaal rijden voor een redelijke prijs (mits je al een MS2 hebt).
Mijn enige rede om over te stappen zou zijn is dat het lastiger is om de MS2 te voorzien van boosters, maar ok dat is op te lossen.
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Interessant topic daar ik net als Zeewier ook de overstap wil proberen. Aangezien ik geen geld te veel heb en nu de 6021 plus 2 boosters gebruik heb ik besloten om voor de Interface van Marklin te gaan icm Koploper of Itrain. Eerst maar eens een testbaantje uitleggen en langzaam aan de mogelijkheden gaan proberen. Vind ik het niks dan hou ik het bij de oude vertrouwde schakelrails icm seinmodules met treinbeinvloeding. Werkt op zich ook prima maar de nieuwschierigheid naar rijden via de PC heeft nu even de overhand. Gr, Hans
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Hoi Leeeke,

Nu snap ik het iets beter, maar als je dan toch investeert in de CC-schnitte, zou ik eerder in een goed programma verder investeren, dan in de Ecos, want die springt anders om met die bus (ecoslink).

Ik dacht juist dat je die Ecos wilde aanschaffen en dan verder met de CC-Schnitte, maar dat kan dus niet.
Eigenlijk heb je dan haast geen reden meer om over te stappen, en als je dat onverhoopt toch doet, heb je niet veel meer aan je MS 2.

Want je kan ook de boosters zoals bijvoorbeeld die oude delta controllers inzetten.
Niet dat je van mij geen Ecos mag aanschaffen, maar gezien je keus voor de CC-Schnitte leek met dat juist ook onlogisch ;)


@ Hans,

Dat is een hele mooie start Hans, en je zal zien dat als je simpel start je de materie digitaal ook beter gaat snappen.
Terug kan altijd, maar ik weet zeker als je de gemakken kent van een baan met pc besturing, je niet meer terug wilt ;)

Zo ken ik er eentje, die niks van programma's wilde weten, maar nu ook niets anders meer wil :D
Zijn naam is wel bij velen bekend :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Hans, de 6021 stamt dan ongeveer uit de oertijd, maar is nog steeds oerdegelijk.  Je kunt er alleen niet alles mee programmeren.
Re: Digitaal totaal pakket?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

online
Re: Digitaal totaal pakket?
En in dit alles is de intellibox niet genoemd. Ook een prima centrale die je voor een prima prijs kan vinden, zowel nieuw als 2e hands.  ;)
Re: Digitaal totaal pakket?
Olav:
Citaat van: Aliebengalie op donderdag 24 oktober 2013, 17:50:46
Als voedings bron gebruik ik de Intelibox basic met daarbij 7 x de AlbertJan bezet melders
:)
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Citaat van: janstuif op zaterdag 02 november 2013, 12:26:33
Hans, de 6021 stamt dan ongeveer uit de oertijd, maar is nog steeds oerdegelijk.  Je kunt er alleen niet alles mee programmeren.
Die 6021 stamt uit het stenentijdperk als je het bekijkt vanuit elektronisch standpunt, maar ik ben met je eens dat ie oerdegelijk is, maar nog steeds kan je de decoders ermee programmeren, behalve die van het DCC protocol.
Want dat is ergens jammer, dat ie begrenst is op twee getallen, zodat je de hogere c.v. waarden niet kan bereiken.

Maar in die tijd vonden we vier functies ook al overdreven, net zoals we nu gewend raken aan lok's met 21 functies.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Naast de 6021 heb ik nog een MS2 die ik kan aansluiten op een vrijliggend stuk spoor. Daarmee progammeer ik de locs hoewel ik hier ook weinig kaas van heb gegeten. Dus nog genoeg te leren  :D. Gr, Hans
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Hallo Zeewier, ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik tevens wat vragen stel via jou topic? Ik wil de baan gaan verdelen in blokken (heb ik nu ook al) en deze blokken via massadetectie aansturen/beveiligen zodat een losgeraakte wagon de boel niet in de soep laat lopen (blok blijft bezet). Het is me duidelijk dat ik de C-rails moet gaan knippen om 1 spoorstaaf te isoleren zodat detectie via de wielen mogelijk is en op dit blok de bezetmelders moet aansluiten. Maar als ik in een blok een sein opneem dien ik het blok dan te verdelen in 3 secties? 1 binnenkomst blok, 2 afremgedeelte en 3 stopsectie? Ik heb nu een paar Marklinafremmodules en deze werken zoals beschreven. Maar moeten deze 3 secties ook worden aangehouden zodra ik bv via Koploper ga rijden of zorgt het besturingsprogamma zelf voor het afremmen indien een volgend blok bezet is?

Gr, Hans
Re: Digitaal totaal pakket?
Citaat van: Hans 2.0 TDI op zondag 03 november 2013, 10:26:38

Maar moeten deze 3 secties ook worden aangehouden zodra ik bv via Koploper ga rijden of zorgt het besturingsprogamma zelf voor het afremmen indien een volgend blok bezet is?


Het is niet OF maar EN en het antwoord is dus JA.

Koploper voor beginners: KLIK HIER waarin alles over blokken, secties enz.

Gr, Ben.
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Bedankt Ben, inderdaad een nuttige link waar ik blij mee ben. OF maar EN = JA is me niet duidelijk maar een testbaantje zal duidelijkheid gaan scheppen. Gr, Hans
Re: Digitaal totaal pakket?
Hans vervang het 16e woord in het citaat dat Ben heeft geplaatst.
Het antwoord is dan dus ja EN ja :D

Robin
Re: Digitaal totaal pakket?
 :D

Bedoeld wordt: 3 bezetmeld secties is prima en Koploper regelt het afremmen en stoppen als het volgend blok bezet is.

Seinen kun je uiteraard toepassen maar staan er voor de leuk en hebben geen functie meer in de besturing. Koploper regelt het juiste seinbeeld.

Gr, Ben.
Re: Digitaal totaal pakket?
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Digitaal totaal pakket?
Dank je Ben, duidelijk nu. In basis zelfde werking als afremmodule met het verschil dat deze de rijspanning per sectie aanpast terwijl bij Koploper dit door het programma wordt geregeld via de detectie (per sectie binnen het blok). Seinen staan er idd nu ook al voor de ''leuk''. Gr, Hans
Re: Digitaal totaal pakket?
Hans,

Alleen wordt nu de baanspanning niet geregeld door koploper, maar het aantal rijstappen in de decoder, de baanspanning blijft overal constant.


Groetjes