Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes

Gestart door Has-bls zaterdag 30 maart 2013, 21:56:56

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Citaat van: Hero op dinsdag 22 oktober 2013, 12:28:47

Misschien is dat laatste 5e ledje wel aan het volgende sein te hangen? Ik kan me voorstellen dat een groene of gele wel niet aan afhankelijk is van een bepaalde stand van het volgende sein.
Of dat de 3e groene led alleen getoond mag worden als het volgende sein ook minimaal dubbel groen toont.

Mvg Robin

Dag Robin,

Waar doel  je precies op? De seinbeelden van een paar postings terug?

Citaat van: Seinwezen op dinsdag 22 oktober 2013, 11:23:45
Hoi heren,

het is vast wel mogelijk om eens een demo over de OC32 te organiseren :D.

Dus bij voldoende animo gaat die demo er zeker komen.

Groeten Sander.

Dag Sander,

Goed initiatief!!! Ik denk dat zo?n demo OC32 al op voorhand op een succes zal worden.
Hoeveel deelnemers maximaal gezien de ruimte boven bij HIP??

Je mag mij en LEEEKE alvast noteren: prik een datum, laat intekenen en vol = vol.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Citaat van: Leeeke op maandag 21 oktober 2013, 22:21:59
Er wordt aan gewerkt.... Heb nog meer projecten lopen, dus pin me niet vast op een week of wat....

Dag Leo,

We spreken elkaar a.s. zaterdag: we zitten in dezelfde workshop! Praten gelijk even bij en neem mijn ooit zelf ontwerpen (tekening) diodesturingen mee.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Hoi Henk,
Leuk dat we in dezelfde groep zitten!
Zijn dat de tekeningen die je me al een keer via de mail gestuurd hebt?

@Sander,
Mij mag je idd noteren  :D
Zeker gezien de mogelijkheden is de OC32 erg interessant (al blijf ik natuurlijk ook hobbien met mijn eigen printjes)
Ik vermoed dat je snel een volle groep zult hebben.... :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Dag Leo,

Nee, dat zijn niet dezelfde tekeningen (Scans van KYODO) heb gezonden. Ik zal eens kijken of ik de eigen tekeningen kan scannen en mailen. Anders neem ik ze zaterdag mee.

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Citaat van: Has-bls op dinsdag 22 oktober 2013, 12:41:16

Dag Robin,

Waar doel  je precies op? De seinbeelden van een paar postings terug?



Ik doel op de foto's met je fahrbegriff'n
Als je begriff 5 (3x groen voor de meelezers) toont zal je volgende blok dat ook moeten doen of in ieder geval Fb3 (2x groen) moeten tonen.
Via een diode aan de 2e groene lamp van het volgende sein kun je de 3e groene van het sein schakelen.
Scheelt je de 5e decoderuitgang.
Is alleen de computer zijn macht kwijt. :( En heb je draden rommel onder je baan.
Maar voor de 25 euro die de decoder kost waar je 3 seinen aan hangt denk ik niet dat je dit moet willen.

Robin
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Ben, ik geloof dat je mij stukje niet goed hebt gelezen.
FAKE.

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Wel goed gelezen Gunther maar ik snap het niet. :(

Welke decoder pas je dan toe tussen de Ecos, Koploper en het seintje?

@Henk: het goede nieuws is wel dat iTrain het CH seinstelsel volledig ondersteunt naar ik lees in de handleiding. In de keuze van de decoder heb je de vrije hand.

Gr, Ben.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Begrijp ik je goed Günther, als ik denk dat je je seinen alleen visueel gebruikt?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Hallo allemaal,

Tracht de discussie te volgen, maar zal nog veel moeten leren, ik ben al blij dat ik litfinski decoders kan sturen via mijn ecos.  Zal toch nog herhaaldelijk is moeten afzakken (of is het opstijgen) naar HIP voor een paar workshops.
Berggroeten
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Hallo Hans,

Jij hebt het helemaal door. :thumbup:
Ben, vriend Hans die heeft het gesnapt.
Wat heb je nou aan werkende seinen als je koploper of Itrain gebruikt.
Dat zijn dubbele kost en dubbele spullen.
Ik had gedacht dat men dit wel door zou hebben.

Henk, Heb je de Rail Hobby al gelezen over de Zwitserse bovenleidingen!!

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Hallo Paul,

Moet je zeker doen naar de HIP.
Daar zijn en komen mensen die zeer veel weten en kunnen.

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Citaat van: Günther op dinsdag 22 oktober 2013, 14:09:52

Wat heb je nou aan werkende seinen als je koploper of Itrain gebruikt.


Het staat wel leuk als het sein van kleur veranderd als het nodig is.

Dat je niets aan de baanspanning doet om een trein te laten stoppen is een ander verhaal.Maar dat bespaard je alleen de kosten van een relais.

Robin
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Hallo Robin,

Dat is nou precies wat er bij mij gaat gebeuren.
Wel laten verspringen en 3 sec. later vertrekt een trein.
Zo werkt het nu ook in mijn schaduwstation, maar dan zonder seinen.

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Hi

Da's nu net het mooie van deze hobby, je ziet de seinen verspringen, de treinen stoppen en gaan weer zonder dat er iets geschakeld hoeft te worden en zonder extra investering in de tunnels.

groet
Harald
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal

Citaat van: Günther op dinsdag 22 oktober 2013, 14:32:16Dat is nou precies wat er bij mij gaat gebeuren.Wel laten verspringen en 3 sec. later vertrekt een trein.Zo werkt het nu ook in mijn schaduwstation, maar dan zonder seinen.


Günther,


Ik snap dat koploper of itrain regelt dat je seinen verspringen en dan de trein gaat rijden. Ik snap ook
dat je daar geen volledig sein voor nodig hebt wat de rijstroom beïnvloedt, alleen ledjes/lampjes ( dus optisch
of fake zoals jij dat noemt ).


Jij schrijft eerder :

Citaat van: Günther op dinsdag 22 oktober 2013, 10:05:41
Ik ga mijn seinen straks gewoon met koploper aansturen.
Dus dat wil zeggen fake besturing.

Dan hoef je ook geen OC32, Littfinski of  Qdecoders te kopen en te gebruiken.



Wat ik nou graag wil weten is hoe jij het voor elkaar krijgt om via koploper of itrain lampjes/ledjes aan
te sturen zonder decoder. Dat is ook wat Ben vraagt.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Hallo fonzo99,

Zoals ik al aangaf heb ik daar koploper Piet voor die dit voor mij gaat doen.

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Citaat van: Hero op dinsdag 22 oktober 2013, 13:27:53

Ik doel op de foto's met je fahrbegriff'n Als je begriff 5 (3x groen voor de meelezers) toont zal je volgende blok dat ook moeten doen of in ieder geval Fb3 (2x groen) moeten tonen.

Robin

Dag Robin,

Ik heb het een en ander eens nagezocht en me voor de zekerheid voor laten lichten door nog een CH-kenner pur-sang. Ik citeer het volgende van 'Blausee-Mitholz':

'Na fahrbegriff 5 kan alles komen, inderdaad eerst het voorsein van het volgende hoofdsein. Na Fahrbegriff-5 komt normaal gesproken gewoon groen fahrbegriff 1.

Fahrbegriff 3 en 5 zie je niet op de hoofdbaan die zie je als uitrijsein bij een station. Fahrbegriff 6 zie je ook op stations voorkomen.

Voorbeeld is Kandersteg spoor 1 als een goederentrein moet stoppen. Na het uitrijsein dan geeft het fahrbegriff 6 (dubbel geel). Sein daar na is rood staat 300 meter verder op.

Robin denkt even in NS trant, hier in NL hebben we een seinstelsel waarbij geen voorseinen wordt gebruikt'.

Je stelling 'Via een diode aan de 2e groene lamp van het volgende sein kun je de 3e groene van het sein schakelen.
Scheelt je de 5e decoderuitgang' gaat dus helaas niet op.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Ik dacht dat alle seinen langs de lijn de fahr begriffen toonden.En dus niet alleen de eerste.
Dan gaat het feest dus niet door inderdaad. Ik zit niet zo in het CH seinstelsel.(dat weet Johan wel)
De logica in dit blok zeer snel is in het volgende blok ook behoorlijk op snelheid blijven was meer dat dit in me opkwam.

En een voorsein dat dubbel groen toont kan ook gewoon die 3e groene led aansturen. ;)  >:-D
Het was maar een voorbeeldje waar je eventueel bij zou kunnen prikken.
Feit is eigenlijk dat met de huidige decoder prijzen het de moeite niet is die gepuzzel te doen.
Gewoon alle leds apart en de seinbeelden in het aanstuurprogramma configureren.

Robin
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Heren,

Wow, ik ben verrast met het tumult over de OC32. Op zich wilde ik niets opstoken, maar ik denk dat het voor menigeen een prima, meer flexibele oplossing is. Voor sommigen die wat minder met draden en programmeren hebben zijn natuurlijk andere decoders als LTD, Qcoder en Leeeke's knutselwerk een prima alternatief. Het perkt je alleen voor sommige situaties wat in (ik doel op bv. het extra groen op een andere poort).

Waar ik nu echt benieuwd naar ben is Gunthers oplossing, zonder decoders, en sluit me aan bij de vraag van Ben en Alphons: hoe laat jij fysieke ledjes verspringen zonder een decoder? (virtueel snap ik en kan ik ook, alleen is dat hier niet het onderwerp)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Hallo Arjan,

Dan ga je toch op mijn draadje verder al daar behoefte aan is.
Daar heb ik echt geen probleem mee hoor.
En hoe het precies werkt bij hem moet ik dan een keer aan hem vragen.
trouwens ik denk dat ik volgend jaar de eerste seinen ga zetten.
NS seinen wel te verstaan, want ik rij NS en door mijn stoom tik met 20 DB Stoomloc.

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Citaat van: ArjanM op dinsdag 22 oktober 2013, 18:05:30

Wow, ik ben verrast met het tumult over de OC32. Op zich wilde ik niets opstoken, maar ik denk dat het voor menigeen een prima, meer flexibele oplossing is.


Ik wil wel het initiatief nemen tot een topic over de OC32 met een NL sein en servo demo. Als dat kunstje landt is DB of CH niet al te moeilijk mits men verstand heeft van het 1:1 seinstelsel (wat ik niet heb).

Programmeren, aansturen DCC of serieel etc., opnemen in iTrain of Koploper, filmpje er bij voor de leuk enz. Wie wil kan het mooi aanvullen met zijn ervaringen o.a. die van jou of overwegsturing.

Kan Leon wel vragen of ik wat van zijn plaatjes mag gebruiken.

Gr, Ben.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Ik wacht af Ben goed idee
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Ben,

Daar waar nodig wil ik wel aanvullen met mijn servo ervaring (heb jij ook, dus ik denk niet nodig), duitse seinen (vorige baan) en zwitserse seinen (huidige baan). Hoewel ook voor de laatste geldt dat als je het voor Nederlands kunt, de andere geen probleem meer zijn. Zeker nu Leon voor de meest gangbare Europese landen zgn. device definitions beschikbaar heeft gesteld. Kwestie van laden en gaan.

O ja, ik zag dat bij de nieuwe N seinbeelden ook een knipperend signaal voorkomt. Ook dit is met de OC32 geen probleem. Ik ben een keer bij iemand wezen kijken die zelfs z'n eigen seinbeelden had gemaakt, omdat ie de gewone wat saai vond. The sky is the limit (als je zo ver wil gaan ;-))
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 Ombouw van SCHNEIDER voorsein SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 Ombouw van SCHNEIDER voorsein SBB
Ombouw van het SCHNEIDER 419377 SBB 4-licht Voorsein

Hoofdseinen worden in Zwitserland voorafgegaan door voorseinen. Het voorsein geeft aan welk seinbeeld (Fahrbegriff) de machinist op het volgende sein kan verwachten.

AlphaModell levert zowel een 4- als een 5-licht voorsein (kant en klaar).

MicroScale kent een uitgebreider palet van seinbeelden dan die van AlphaModell en Schneider. Het prijspalet van MicroScale is er ook naar ?

Schneider beperkt zich tot de levering van een 4-licht voorsein. Met wat kleine kunstgrepen is deze in een handomdraai verbouwd naar een 5-licht voorsein.  In een volgende serie foto?s zullen de Fahrbegriffe HALT, 1, 2, 3 en 5 worden getoond.

Ombouw van Schneider voorsein: nodig een 3 mm metaalboor, extra lenskapje (meestal aanwezig in de bouwpakketten, anders bestellen bij Schneider als onderdeel), extra oranje LED, een stukje vertind draad.  De ombouw laat zich makkelijk volgen aan de hand van de volgende foto?s en is met een beetje handigheid in een avondje gerealiseerd: 
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 Ombouw van SCHNEIDER voorsein SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 Ombouw van SCHNEIDER voorsein SBB
De serie met de lichtbeelden: het is nu om te laten zien wat de ombouw opgeleverd heeft.

De seinbeelden zijn ontleend aan het Zwitserse BAV (Bundes Amt für Verkehr).

De voorseinen laten zich nu makkelijk combineren met de hoofdseinen.....

De bestelde lakdraden zaten 22/10/2013 nog niet in de post: vandaar nog de poten te zien aan de LED's.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Citaat van: Günther op dinsdag 22 oktober 2013, 14:09:52

Henk, Heb je de Rail Hobby al gelezen over de Zwitserse bovenleidingen!!

vr.gr. Gunther.

Hoi Günther,

Nee ik heb de Railhobby nog niet gezien, ligt nog niet in de kiosk. Maar ik loop er dagelijks langs om te kijken of ie al in de winkel ligt; kan elk moment komen.

Dank voor de tip.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 Ombouw van SCHNEIDER voorsein SBB
Hoi Henk,

Ik heb hem al drie dagen in huis vandaar.

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 Ombouw van SCHNEIDER voorsein SBB
Hallo Henk en Gunther,

Ik heb Railhobby vorige week donderdag al ontvangen.  De Belgen krijgen het precies sneller dan de Nederlanders.  Leuk artikel.
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 Ombouw van SCHNEIDER voorsein SBB
Goedemorgen Henk,

Wederom duidelijke en heldere uiteenzetting van de seinbeelden. Helemaal top. :thumbup:

Ik zat mijzelf nog wel even af te vragen of het ook een idee is om in je topic een index te maken. Je hebt intussen al heel wat specifieke zaken met betrekking tot bovenleiding en seinen uitvoerig behandeld. Op deze manier zijn je inspanningen nog beter en makkelijker te vinden voor iedereen.

Gr. Joachim
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 Ombouw van SCHNEIDER voorsein SBB
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 Ombouw van SCHNEIDER voorsein SBB
Dag Joachim,

Dank voor je waardevolle tip: ik ben er ook door anderen al op geattendeerd. Het wordt nu een beetje heel erg veel graven door dit topic.

Met de seinen ben ik nu even uitgeknutseld, aan de modelbaan bouwen komt er ook nog niet echt van.

Tijd om eens orde op zaken te stellen in het topic en ga jullie idee eens uitwerken en ten uitvoer brengen.   

Zat even te met het idee om topic af te laten splitsen maar laat dit toch varen. 

Het raakt direct en indirect toch de wederopbouw (zonder tijdlimiet) zwitserse baan.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 Ombouw van SCHNEIDER voorsein SBB
Hi allemaal,

Nog even een mededeling over de OC32.
Wie is lid van de HCC/m club want op hun bijeenkomst wordt er altijd een demo gegeven en vragen beantwoord.
Binnenkort zaterdag 16 nov. in Utrecht.
Ook heeft Leon van Perlo "VPEB" een lezing bij ons gegeven, misschien iets voor bij HIP?

groet
Harald
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 Ombouw van SCHNEIDER voorsein SBB
Citaat van: Opazwitserland op woensdag 23 oktober 2013, 09:56:25
Ik heb Railhobby vorige week donderdag al ontvangen. 
De oktober uitgave in september al gelezen...
'k Ben geabonneerd op de digitale versie, vandaar... :)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 Ombouw van SCHNEIDER voorsein SBB
Ik op allebei de uitgave.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Op advies en suggesties van meerdere CH-forummers een begin gemaakt met de indexering van dit topic.

Seinen en hun gebruik is reeds opgenomen onder indexpagina: SOMMERFELDT bovenleiding moet helemaal worden uitgekauwd maar dat gaat binnen redelijk korte termijn lukken.

Voorts wil ik een vertaling maken van het BAV-seinreglement uit het duits naar Nederlands + afbeeldingen. Dit omdat een aantal van ons de duitse taal niet helemaal machtig zijn. Materiaal is afkomstig van een Zwitserse website en heb inmiddels toestemming verkregen om dit materiaal te gebruiken en te vertalen. Dit vanwege mogelijke auteurs- en eigendomsrechten (Urheberecht).

Wie heeft er op voorhand belangstelling voor de nederlandse vertaling?? Deze komt beschikbaar in pdf-bestand.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Henk, is dat van de website die ik in een PB-tje aan je heb doorgegeven? (dat ik weet of ik de goede Fahrdienstvorschriften zit te lezen...)
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Hallo Henk,

Je blijft een bezige bij.  Maar zalig dat wij er kunnen van genieten.  Als het veel vertaalwerk vraagt wil ik altijd voor een deel helpen in de mate van het mogelijke.
Groetjes
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Paul, als het de Vorschriften zijn die ik heb dan is het heeel veeeel vertaalwerk......
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Voor de liefhebbers van draden, masten en seinen en wat nog meer misschien wel leuk... ;)

http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=38&t=5823&p=38845#p38845

Gr, Jan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 Ombouw van SCHNEIDER voorsein SBB
Citaat van: Haradigi op woensdag 23 oktober 2013, 12:46:24

Nog even een mededeling over de OC32.
Wie is lid van de HCC/m club want op hun bijeenkomst wordt er altijd een demo gegeven en vragen beantwoord.
Binnenkort zaterdag 16 nov. in Utrecht.


Zo lang hoef je niet te wachten. Komend weekend op Eurospoor zijn er al mogelijkheden demo's te aanschouwen en vragen te stellen over de OC32 bij PiCommIT op stand 11.E.035.

Gr, Ben.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Citaat van: keeszondag op woensdag 23 oktober 2013, 23:53:03
Henk, is dat van de website die ik in een PB-tje aan je heb doorgegeven? (dat ik weet of ik de goede Fahrdienstvorschriften zit te lezen...)

Hoi Kees,

Nee dat is gelukkig niet de documentatie van de link naar de BaV, maar een zeer verkorte versie waar de CH-modelspoorder in de basis veel aan kan hebben. Ik ben tenslotte nog niet ?op rust? zoals Paul dat zou zeggen ;-)


Citaat van: Opazwitserland op woensdag 23 oktober 2013, 23:53:20
Hallo Henk,

Je blijft een bezige bij.  Maar zalig dat wij er kunnen van genieten.  Als het veel vertaalwerk vraagt wil ik altijd voor een deel helpen in de mate van het mogelijke.
Groetjes
Paul

Bedankt voor je aanbod Paul, kan van pas komen. Geniet ervan in Zwitserland hoor!!! Begin volgend jaar ga ik maar eens ween dagje minder werken. Daar hoef ik zo weinig voor in te leveren dat het overwegen meer dan waard is. Dus meer tijd voor hobby en de aanstaande kleinkinderen.  :-) ;)


Citaat van: 44er op donderdag 24 oktober 2013, 00:08:18
Voor de liefhebbers van draden, masten en seinen en wat nog meer misschien wel leuk... ;)
http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=38&t=5823&p=38845#p38845
Gr, Jan

Dag Jan,

Je bent me net voor met de link. Johan stuurde mij gisteren nog meer gegevens.  Ik neem de link op in het topic SWISSRAILIA deel 1 onder het kopje seinen: betekenis en gebruik.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Mooi knutselwerk Henk, mijn complimenten.

Heb ik nog wat varianten voor jou  ;)


Meestal hang bij dubbelspoor één sein in de midden en één is aan de portaalmast bevestigd. Zien we hier aan de achterzijde. Deze seinen hangen bij Kandergrund
Achter het sein bevinden zich beschermroosters welke bescherming bieden aan de persoon die defecte lampen moet vervangen i.v.m. de bovenleiding. Leuk detail om ook in model te verwezelijken.


Hier zien we dezelfde seinen nog eens hangen in een totaal plaatje.


Sein combinatie bij Lalden BLS Süd-Rampe. Het stationnetje is 3-sporig (wat anders dan 3-rail  ;) :-) )
Ook hier hangt het voorsein van spoor 3 aan de portaalmast.
De grote hoofdseinen zijn niet volledig bezet, de onderste positie is met een afdekplaatje afgedekt.


Uitrijseinen van Interlaken Oost. Bij het linker sein ook een positie afgedekt.

Kun je allemaal met die Schneiderseintjes maken.


Dan hier nog een gecombineerd sein. Nu als voorsein (2x oranje brand) maar de middelste pit kan rood branden en dan geld het als een hoofdsein. Trein mag rood dan ook niet passeren.
Dit sein is weer afwijkend van wat in de boeken te vinden is. In de boeken geven ze de bovenste rij 3 lampen naast elkaar, deze heeft op de onderste rijd 3 lampen op een rij. Dus toch weer afwijkend.
Dit seintje staan aan het enkelsporige baanvak bij Twann aan het meer van Neuchatel.

Zo maar wat knutsel ideeën voor jou  :thumbup:

Mvg, Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
 :offtopic:

:D ;) :thumbup:

Scheelt een hoop op en neer mailen tussen jou, mij en nog wat ander volk.

Welkom terug dus. Kan ik mijn Spoorforum account tenminste opzeggen want daar is voor de modelspoorder nada te beleven.

Gr, Ben.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Ben ook alleen maar voor jou terug gekomen Ben om je te ontlasten  ;) :D

Mvg, Johan

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 24 oktober 2013, 15:26:09
Ben ook alleen maar voor jou terug gekomen Ben om je te ontlasten  ;) :D
Mvg, Johan

Hey wouw Johan,

Wie heeft dat kunnen bedenken dat je hier weer actief bent geworden. Speciale gast??? Dat doet je zeker recht!!!

Herzlich Wilkommen!!!!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Jullie hoeven de soldeertin achter de leds geeneens zwart te maken zie ik. :D

Mooie aanvulling Johan. En welkom thuis.

Robin
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 21-10-2013 SCHNEIDER CH-seinen aan S*-portaal
Lakdraden gisteren ontvangen en aan de slag gegaan. Ze laten zich makkelijk vertinnen en solderen aan de kathodes. Het resultaat zien jullie op de volgende foto's. Het wegwerken van de draden door het alu-buisje bevalt mij prima: eventueel is dit ook toe te passen door de portaalligger, vooropgesteld dat deze verder niet wordt gebruikt door hangsteunen Sommerfeldt #308. 

Achterzijde LED lak ik nog af met matzwart tegen teveel doorschijn.

Heb ze besteld bij klikkie doen. Staat ook op de beurs in Houten.

Wil je ook aan de slag met afwijkende seinbeelden? Voordelig 1,8 mm LED-jes zoeken en kopen en met name lastig te verkrijgen oranje: klikkie doen

Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!

Henk dat linker sein zit gewoon aan de portaalmast vast. Jou voorbeeld zul je niet aantreffen.

Mvg, Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Er wordt hier elke keer gesproken over "oranje". Moet dat niet "geel" zijn?

Gr, Ben.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Ha Johan,

We gaan geen race tegen de klok doen hoor: deze is genomen in Goppenstein. Links hangend aan portaal:
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 23-10-2013 INDEX TOPIC !!!
Citaat van: Frotter op donderdag 24 oktober 2013, 19:34:20
Er wordt hier elke keer gesproken over "oranje". Moet dat niet "geel" zijn?

Gr, Ben.

De gele LED'jes zijn citroengeel en te helder. Oranje led is warmer en komt veel beter in de buurt. Zie ook een paar posts terug van Blausee-Mitholz: uitrijsein Interlaken toont niet echt geel.

Ook de BAV wijst duidelijk in de Fahrbegriffe op ORANJE-lampen en geen gele. De Handleiding MicroScale spreekt ook over oranje-lampen.