Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Digitrax loc decoders

Gestart door MarcRaad vrijdag 11 oktober 2013, 02:11:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitrax loc decoders
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Digitrax loc decoders
Aangezien de Amerikaanse Digitrax DCC Loc decoders veel goedkoper zijn dan de decoders van de  bekende Europeese merken, overweeg ik om daar eens mee te gaan experimenteren  :idea: .
Heeft iemand daar al ervaring mee opgedaan  :help: .
Werken ze naar behoren in de 3rail locs  :help: .
Weet iemand van eventuele specifieke technische problemen met deze decoders  :warning: .
Wat zijn de voor- en nadelen van deze decoders  :help: .
Weet iemand of de CV's van deze decoders ook met het ECoS 50200 Command Station of de ESU Programmer in te stellen / aan te passen zijn  :help: .

Alle info is welkom  :-*

Marc
Re: Digitrax loc decoders
Seinwezen
gast

Re: Digitrax loc decoders
Dcc decoders moeten gewoon reageren op het dcc protocol.
Dus Amerikaans of Europees moet niet uitmaken.

Ben wel benieuwd naar een link en prijzen >:-D.

Groeten Sander.
Re: Digitrax loc decoders
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Re: Digitrax loc decoders
Sander,

Denk ook dat de Digitrax decoders wel op het DCC protocol reageren maar zit, zoals je gezien hebt, met nog andere vragen over de compatibiliteit van de Digitrax decoders.

Zo heeft de Digitrax fabrikant het op hun website http://www.digitrax.com/ alleen over gelijkstroom systemen met een 12 volt voeding en vraag ik me dus af in hoeverre hun decoders ook geschikt zijn voor de 19 tot 20 volt wisselstroom voeding die wij voor onze M systemen toepassen.
Digitrax refereert in hun documentatie ook nergens naar het merk M.
Ook de indeling van hun CV's wijkt sterk af van de ESU CV's (Daar ik uitsluitend met ESU apparatuur werk is dat het enige waar ik e.e.a. mee vergelijken kan).
Ik vraag me daarom ook af of de Digitrax decoders correct op de ESU apparatuur zullen reageren en of je de Digitrax decoder CV's ook met de ESU apparatuur kunt instellen / aanpassen, of dat je er dan weer een Digitrax programmer voor aan moet schaffen.

Ik heb inmiddels een goed contact gehad met de Technische Support afdeling van Digitrax en zij hebben mij aangegeven dat hun decoders op onze wisselstroom systemen zouden moeten werken, maar dat zij verder niet bekend zijn met de motoren in onze locs en dus niet weten of die zullen werken.
Voor dit laatste ben ik niet bang, want bij inbouw van een decoder bouw je de motor toch om naar gelijkstroom.

Wat ik ook gevonden heb is dat de geluidsprofielen (sound projects) van Digitrax vrijwel uitsluitend op Amerikaanse locs gebaseerd zijn en dat is voor de geluidsfanaten onder ons wellicht een probleem.
Vooral voor diesel locs maakt dit een behoorlijk verschil, omdat deze in de "United" States meestal diesel elektrisch zijn en bij ons diesel hydraulisch.
Wie goed met .wav files overweg kan, kan echter zelf Digitrax geluids profielen bouwen, maar dit is volgens Digitrax wel erg veel werk.
Ik betwijfel ook of de ESU geluidsprofielen makkelijk, of missschien helemaal niet, naar Digitrax geluidsprofielen om te bouwen zijn.

Een paar dingen die me los van het bovenstaande overigens ook opgevallen zijn is dat de emblemen van ESU en Digitrax sterk op elkaar lijken en de kleurcodes van hun bedradingen ook sterk overeenkomen.
Zou toeval dan toch bestaan  :help:

Een Digitrax dealer met gunstige prijzen die ik gevonden heb is Litchfielstation, de link naar hun site is: http://www.litchfieldstation.com/

Marc
Re: Digitrax loc decoders
Citaat van: MarcRaad op vrijdag 11 oktober 2013, 11:46:32
Een paar dingen die me los van het bovenstaande overigens ook opgevallen zijn is dat de emblemen van ESU en Digitrax sterk op elkaar lijken en de kleurcodes van hun bedradingen ook sterk overeenkomen.
Zou toeval dan toch bestaan  :help:
Maar de prijzen van ESU Loksound en die van Digitrax lijken daarentegen geenszins sterk op elkaar...
Re: Digitrax loc decoders
Citaat van: MarcRaad op vrijdag 11 oktober 2013, 11:46:32
Een paar dingen die me los van het bovenstaande overigens ook opgevallen zijn is dat de emblemen van ESU en Digitrax sterk op elkaar lijken en de kleurcodes van hun bedradingen ook sterk overeenkomen.
Zou toeval dan toch bestaan  :help:

Nee, toeval bestaat niet, maar er bestaan wel normen waarin de zaken voor wat betreft kleurcode en CV's in zijn vastgelegd zodat niet iedereen het warme water opnieuw hoeft uit te vinden, en zodat er bepaald zaken universeel zijn en ook uitwisselbaar zijn.

De Digitrax decoder zal perfect werken met de modernere gelijkstroom motoren die Marklin tegenwoordig gebruikt in zijn modelen, ook kunnen de meeste Marklin centrales ook overweg met het DCC format, dus wat staat je nog in de weg zou ik zeggen. En de voeding die je gebruik voor het laten werken van je digitale centrale heeft daar geen invloed op.  Wat er uiteindelijk op de rails komt is een digtal signaal Motorla, MFX, DCC of
Selectrix of een mix daarvan.
Re: Digitrax loc decoders
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Digitrax loc decoders
Hoi Marc,

De kleuren zijn inderdaad gestandaardiseerd. Met de ECoS en/of de programmer zijn de CV-waarden van niet-ESU decoders soms wel aan te passen, maar soms geeft de programmer hier een fout op. Daarom heb ik een DigiTrax PR3 ook in huis.

Het is niet mogelijk om de ESU-geluiden makkelijk uit elkaar te halen, want ze zijn helemaal ingepakt.

Om zelf iets te maken is inderdaad erg lastig en tijdrovend, want sommige rijgeluiden van b.v. stoomloks bestaan uit wel 30 verschillende stukjes geluid, die allemaal op elkaar afgestemd zijn. De editor van ESU kan daar goed mee omgaan en je kunt dit ook zelf aanpassen, maar het kost ook dan veel tijd.

Ik ben zelf slechts zover gegaan, dat ik aan standaardgeluiden diverse andere geluiden heb toegevoegd voor verschillende landen, etc.

Groet,
Bert
Re: Digitrax loc decoders
Citaat van: treinbert op vrijdag 11 oktober 2013, 20:47:43
Het is niet mogelijk om de ESU-geluiden makkelijk uit elkaar te halen, want ze zijn helemaal ingepakt.
Veel geluiden zijn te halen uit de Sound Library (Loksound Template Pack 1.4)
Re: Digitrax loc decoders
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Re: Digitrax loc decoders
Met de geluiden uit de Sound Library kun je inderdaad een hoop doen bij de ESU LokSound decoders en ik heb daar, ondanks het ontbreken van een fatsoenlijke handleiding, al veel leuke resultaten mee weten te bereiken.
Waar het hier echter om gaat zijn de Digitrax Sound Projects welke bijna uitsluitend geluiden van Amerikaanse locs bevatten en niet compatibel zijn met de Sound Library geluiden van ESU.
Degenen die er aan hechten het juiste geluid bij zijn Europeese locs te horen zal deze dus zelf moeten bouwen. Dit kan met behulp van .wav geluidsfiles, maar is volgens Digitrax zelf ook erg bewerkelijk  8o :( .
Zag dat Digitrax wel een paar geluidsprofielen van Italiaanse treinen heeft, maar wie wil die na het Fyra debacel nou nog toepassen  :o) .

Marc