Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mijn "Testbaan"

Gestart door Zeewier woensdag 26 juni 2013, 13:36:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn "Testbaan"
Zeewier
gast

Mijn "Testbaan"
Zoals jullie al konden lezen in mijn 'intro' topic ben ik bezig met een testbaan te maken voor de verschillende (op)bouw technieken van een modelspoorbaan (terug) onder de knie te krijgen.

In dit topic zal ik dan ook de vooruitgang hiervan proberen bij te houden.

Alle tips en/of opmerkingen zijn uiteraard welkom, ik kan er alleen van bijleren  :)


Bedoeling van de testbaan is om een klein landschap te simuleren waarin zowel een kleine stad, wat bergen en wat 'algemen' scenery in voorkomt. Er zullen geen rondjes gereden kunnen worden op de baan, enkel pendelen zal mogelijk zijn. Dit omdat ik de baan niet al te groot wou maken.

Opbouw van de baan:










Hier met het provisoire "baanplan" en wat geïmproviseerde wissels die ik nog niet had:




Momenteel ben ik bezig met een testlandschap om men gipskunsten wat te oefenen en met het ineen steken van verschillende gebouwen.
Re: Mijn "Testbaan"
crosserke
gast

Re: Mijn "Testbaan"
Ik wens je in ieder geval veel succes toe!!
Zelf zit ik ook nog in de fase 'testbaantje' en er valt heel wat nieuws te ontdekken!
Veel plezier ermee.
Groetjes Stephanie!!
Re: Mijn "Testbaan"
gentpilot
gast

Re: Mijn "Testbaan"
beste Zeewier

ik wens je veel bouwgenot toe en hopelijk wordt dit een mooie ervaring
groetjes
Patrick
Re: Mijn "Testbaan"
Lid sinds: 2008

offline
Re: Mijn "Testbaan"
Hoi Zeewier

Ik wens je veel plezier met de bouw van je testbaan.
Je hebt al een goed begin gemaakt zo te zien.
Het ziet er netjes uit. :thumbup:

Tony
Re: Mijn "Testbaan"
Zeewier
gast

Re: Mijn "Testbaan"
Het is al een aantal weken geleden maar nu toch wat tijd gevonden om nog wat fotos te uploaden van de baan.

Zoals verheen al gezegd is dit gewoon een testbaan om alle facetten van het modelbouwen (terug) onder de knie te krijgen in afwachting van een grotere baan waar ik normaal binnen een maand of 3 aan ga beginnen.

Bekabeling:







Overzicht:











Test met spoor ballasten die niet zo geslaagd is, maar bon, we maken er wel iets van  :D







Andere ballast gebruikt op ander stukje baan, geeft al een beter zicht:



Wat heuvels maken:















Kleurtje geven:











Zoals jullie zien, nog redelijk wat werk, maar we komen er wel  :)

Opbouwende kritiek en tips steeds welkom! B)
Re: Mijn "Testbaan"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn "Testbaan"
Dag Zeewier! O:-D
Niets is beter om te leren dan door het zelf te proberen! :thumbup:
Natuurlijk wordt dit niet gelijk het allermooist maar op ons forum is al zoveel geprobeerd dat je allerlei methoden kunt uit proberen, daarna gewoon het mooiste behouden! :D

Veel plezier en succes met het bouwen van je testbaan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Mijn "Testbaan"
Lid sinds: 2008

offline
Re: Mijn "Testbaan"
Ik zie dat je goed bezig bent zeewier. :thumbup:

Tony
Re: Mijn "Testbaan"
Zeewier
gast

Re: Mijn "Testbaan"
Klein stukje van de baan wat aangekleed:





Re: Mijn "Testbaan"
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Mijn "Testbaan"
Dat ziet er leuk uit dat doorkijkje

gr Ed
Re: Mijn "Testbaan"
Zeewier
gast

Re: Mijn "Testbaan"
Ondertussen nog wat gedaan aan het "bos" hoekje. Enkel het spoor moet er nog ballast worden en de preisers moeten er nog op (die zijn gisteren geleverd  :) )


























Re: Mijn "Testbaan"
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn "Testbaan"
Ziet er reeds mooi uit. :thumbup:
Re: Mijn "Testbaan"
Lid sinds: 2008

offline
Re: Mijn "Testbaan"
Het Bos hoekje ziet er prima uit. :P

Tony
Re: Mijn "Testbaan"
Zeewier
gast

Re: Mijn "Testbaan"
Ondertussen weer al een paar weken verder en dus nog wat verder gedaan aan de baan...

Hieronder nog wat foto's  :)




















































Re: Mijn "Testbaan"
Lid sinds: 2008

offline
Re: Mijn "Testbaan"
Mooie Update

Ziet er prachtig uit. :thumbup:

Tony
Re: Mijn "Testbaan"
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Mijn "Testbaan"
Dat ziet er heel netjes uit
ik heb een puntje ik vind de bochten in de weg wel erg haaks en dan twee zo achter elkaar kan je dat nog veranderen?


voor de rest ziet het er erg leuk uit zeker de houtzagers


gr Ed
Re: Mijn "Testbaan"
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn "Testbaan"
"de hourzagers" :help:
Re: Mijn "Testbaan"
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Mijn "Testbaan"
oeps hourzagers moet natuurlijk houtzagers zijn

voudje bedankt   reeds veranderd

gr Ed
Re: Mijn "Testbaan"
Zeewier
gast

Re: Mijn "Testbaan"
Citaat van: eddyflame op dinsdag 26 november 2013, 23:17:00

ik heb een puntje ik vind de bochten in de weg wel erg haaks en dan twee zo achter elkaar kan je dat nog veranderen?


Ik weet het, dat steekt me zelf ook wat tegen. Wanneer de andere kant van de weg aan de beurt is dan breng ik het groen zo wel aan dat de bocht wat "vloeiender" wordt  :)
Re: Mijn "Testbaan"
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn "Testbaan"
Die planken liggen daar blijkbaar al een hele lange tijd. Er groeit reeds gras of mos op. :)
Re: Mijn "Testbaan"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Mijn "Testbaan"
Zo, dat zijn lekker haakse bochten. Vroeger veel met die Lego platen gespeeld ofzo?

Maar ziet er leuk uit inderdaad. Heb je wel genoeg ruimte daar?? Wowie, ik denk dat een gemiddelde modelspoor club daar zelfs enorm tevreden mee zouden zijn.
Re: Mijn "Testbaan"
Lid sinds: 2013

offline
Re: Mijn "Testbaan"
Mooi om te zien hoe je de kale planken zo hebt weten aan te kleden! Ziet er al heel mooi uit!
Re: Mijn "Testbaan"
Zeewier
gast

Re: Mijn "Testbaan"
Citaat van: Shaggy op woensdag 27 november 2013, 10:40:17
Heb je wel genoeg ruimte daar?? Wowie, ik denk dat een gemiddelde modelspoor club daar zelfs enorm tevreden mee zouden zijn.

Bedoeling is dat in de ruimte binnenkort begonnen wordt met een nieuwe, grotere, digitale baan. Eerst moet er nog wat voorbereiding gebeuren zoals dat gat aan de auto dichtmaken met gryproc. Zo ontstaat er een afsloten ruimte van 5m op 10m waar men nieuwe baan in kan.

Bedoeling is dat deze nieuwe baan in een U vorm gemaakt wordt met lengtes van 6m op een breedte van 1m, dus in totaal een 13m² bebouwbare oppervlakte. Zo kan ik wel even verder  :D
Re: Mijn "Testbaan"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn "Testbaan"
Hoi Zeewier.
Geweldig dat je binnenkort in zo'n mooie en grote ruimte met een nieuwe baan kunt gaan beginnen! :thumbup:
Alle kennis die je ondertussen met je testbaan opgedaan hebt, kun je mooi gebruiken om baan en scenery te gaan bouwen.

Veel plezier en succes met de nieuwe bouwstart.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Diorama Berglandschap
Zeewier
gast

Diorama Berglandschap
Nog eens even een kleine update van de bezigheden de laatste tijd.

Nu mijn testbaan (zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44550 ) zo goed als klaar is ben ik ondertussen bezig met de onderbouw van men grote, vaste baan (zal zo'n 7m op 5m op 7m worden in een U vorm). Hiervoor maak ik later nog een apart topic, maar tussendoor toch nog maar eens begonnen aan een diorama om het knutselen niet te verleren en daarvoor dus dit topic.

Het diorama is ongeveer 1m20 breed en zo'n 50-60cm diep.

Eerste foto geeft een ruwe indruk weer van hoe ik het in het begin zag. Nadien is er wel een pak piepschuim bijgekomen.

























Zoals je ziet nog wel wat werk, maar we komen er wel  :)
Re: Diorama Berglandschap
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Diorama Berglandschap
Ha Bart,

Dat ziet er leuk uit. Mooi om te zien wat je bedoeling is geworden en dat de basis wat oude rommel is.
Door een beetje creatief met afval om te gaan hoeft de hobby toch echt niet duur te zijn . :thumbup: