Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes

Gestart door Has-bls zaterdag 30 maart 2013, 21:56:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-08-2013: Kruisen SBB-draden in praktijk
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-08-2013: Kruisen SBB-draden in praktijk
Citaat van: Has-bls op zondag 11 augustus 2013, 14:38:42
Van Krokodil14253 ontving ik via PB het volgende
Citeer:
" Toen ik de voorbereidingen trof, om de bovenleiding op mijn diorama te bouwen, ben ik in mijn vakantie naar Thun geweest, omdat daar nog de oudere overspanningen aanwezig waren. "

Zijn er nog meer plekken waar dat geldt? Ik kom in september in ieder geval in de buurt van St Gallen, Chur, Brig, en Delemont, maar met zo'n S*-pas moet het mogelijk nog een klein ommetje extra te maken voor een leuke kiek.

En zijn er tips waarop specifiek te letten?
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-08-2013: SBB / BLS Portalen-2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-08-2013: SBB / BLS Portalen-2
Van Krokodil14253 nog de volgende afbeeldingen van OUDE SBB-portalen, gefotografeerd op Thun-Bhf:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-08-2013: Kruisen SBB-draden in praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-08-2013: Kruisen SBB-draden in praktijk
Citaat van: Jan22 op zondag 11 augustus 2013, 16:26:38
Citaat van: Has-bls op zondag 11 augustus 2013, 14:38:42
Van Krokodil14253 ontving ik via PB het volgende
Citeer:
" Toen ik de voorbereidingen trof, om de bovenleiding op mijn diorama te bouwen, ben ik in mijn vakantie naar Thun geweest, omdat daar nog de oudere overspanningen aanwezig waren. "

Zijn er nog meer plekken waar dat geldt? Ik kom in september in ieder geval in de buurt van St Gallen, Chur, Brig, en Delemont, maar met zo'n S*-pas moet het mogelijk nog een klein ommetje extra te maken voor een leuke kiek.

En zijn er tips waarop specifiek te letten?

Dag Jan,

Kijk maar eens wat je op de plaat kunt zetten in Delémont en St-Gallen. Wie weet kun je daar nog oud spul aantreffen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 18-08-2013: Correcties S*-posts / TIPS
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 18-08-2013: Correcties S*-posts / TIPS
Beste forummers,

In een 3 tal door mij geplaatste posts met betrekking tot het maken van 'afwijkende' portalen, zijn foutieve waarden opgegeven bij en/of in fotomateriaal. Het zijn de volgende posts:

Post #298, #293 en #338: de aangegeven maten zijn in de posts aangepast (zie ook bijgevoegde pagina 'Profillehre': normale waarde onderkant rijdraad).

#388 Afspaninrichting: praktijk heeft inmiddels uitgewezen dat het meegeleverde garen van SOMMERFELDT de tand des tijds niet kan doorstaan. Een zeer sterk (letterlijk en figuurlijk) alternatief is om ijzergaren te gebruiken en in diverse kleuren verkrijgbaar. Dit verweert zo goed als niet.

Vraag het moeder-de-vrouw: zij zal het vrijwel zeker gebruiken om knopen aan te zetten! Of ga anders naar een fournitouren-winkel.

Post #300: ik heb op de eerste foto het zogenaamde 'diamantlitze' gebruikt als transportdraad. in #302 reageerde Herman dat de draden wel strak staan terwijl in de praktijk deze een beetje doorhangen. Ik ben er mee aan de slag gegaan en het ijzergaren daarvoor gebruikt. Ook dit levert niet de praktijksituatie op.

Qua optiek oogt de 'diamantlitze' stukken beter, maar dat is ieder zijn smaak.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update : 29-08-2013 WiKi (Media) Zwitserland
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update : 29-08-2013 WiKi (Media) Zwitserland
Beste mede CH-forummers,

Het is een lange tijd stil gebleven van mijn kant. Diverse spannende zaken in werk en privé (gelukkig leuke) slokten veel tijd op. Daarnaast heb ik enkele keren overleg gevoerd en onlangs een bezoek gebracht aan een WiKi-beheerder met het volgende resultaat:

Na overleg met een van de WiKi-beheerders is een opzet gemaakt voor de inrichting (van een reeds op de achtergrond aanwezig) Zwitsers platform. Het gaat geen SWISS-RAILIA heten (die naam hou ik wel aan voor discussies eventueel in dit topic of een nadere topic), maar is ondergebracht in een landencategorie.

Een eerste aanzet is om de media-hoek (boeken, tijdschriften, beelddragers en catalogi) te gaan vullen. Hoe ziet de indeling er uit?? Klik op Media Zwitserland. Uiteindelijk is het is de bedoeling dat ik geholpen wordt om dit media-onderdeel te vullen. Hoe en in welk vorm zal ik jullie op een later tijdstip laten weten.

Zoals jullie ook kunnen lezen is ook een media-platform voor de USA ingericht en is er rekening gehouden met de inrichting van een media-platform voor Nederland en Duitsland: klik op Media per land (Harald: Duitsland iets voor jou en lotgenoten???) [/b]

Zodra media-Zwitserland is gevuld met reeds aanwezige - oude- zaken (mede gevuld door de WiKi-beheerder???) ga ik in overleg hoe het item 'Bovenleiding - Zwitserland' en 'Seinen - Zwitserland' in te richten, enz. Dat zijn toch wel de kernpunten waarover heel veel vragen zijn, maar ook dito kennis aanwezig is. Meer nieuws hierover zal ik z.s.m. laten weten.

Enkele forummers hebben hun ideeën naar mij in een PB geuit en zullen, zo nodig aangepast en/of rekening houdend met, in de WiKi-structuur kunnen worden opgenomen. 

Met dit gegeven gaat een wens van vele CH-forummers in vervulling (en mogelijk van NS en DB-rijders): maar dat kan en zal nooit kunnen slagen met hulp en input van jullie. Een heel belangrijke vraag die nu op-popt: op wiens medewerking mag ik gaan rekenen met leveren van informatie??? Reacties in dit topic of in een PB.


Dat mijn forumnaam technisch is aangepast van has-bls naar Has-bls heeft als reden, dat Wiki-gebruikersnaam met een hoofdletter moest beginnen.

Groeten,
Henk
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 29-08-2013: WiKi (Media) Zwitserland
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 29-08-2013: WiKi (Media) Zwitserland
Hallo CH fanaten,

Ik ben met mijn station bezig om in te richten d.w.z. bovenleiding en seinen aanschaffen. Ik heb besloten om Sommerfeldt bovenleiding te plaatsen maar nu wil ik daar ook seinen bij hebben, de een gebruikt Schneider de ander Alphamodel. Nu vind ik de Schneider erg mooi maar dat zijn kant en klare modellen maar bij Conrad worden die ook aangeboden als bouwpakket. Nu is mijn vraag, heeft iemand ervaring met deze seinen (Conrad) of zijn de kant en klare de mooiste, of toch Alphamodel. Ik ben me nog aan het orienteren.

Groetjes Herman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 29-08-2013: WiKi (Media) Zwitserland
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 29-08-2013: WiKi (Media) Zwitserland
Hallo allemaal,
Ik heb nog een kleine tip: de afspanning wordt met een veer aan de maast bevestigt, mmar je kan ook een draadje dor de tafel voeren en de veer onder de tafel monteren. Zo wedr dat door een kennis van mij gedaan en dat werkt zeker zo gemakkelijk. Je hangt de veer gewoon over een spijker oid en je kan bij te weinig druk of door rek in de leiding eenvoudig nastellen zonder met je grote hande tussen je diamanten spinneweb te moeten opereren.


Groeten Jeroen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 29-08-2013: WiKi (Media) Zwitserland
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 29-08-2013: WiKi (Media) Zwitserland
Jeroen,

De methode die jij schetst is niet geheel onbekend: de veer achterwege laten, de draden over de katrollen laten lopen, draad door tafelblad (gebruik metaalgaren en GEEN S* garen!!). Aan het eind van het draad een visgewichtje knopen: zo blijven de rijdraden ook op spanning! 

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 29-08-2013: WiKi (Media) Zwitserland
Hoi Herman,

Ik wist niet dat Conrad Schneider signalen verkocht, als Conrad ze als bouwpakket levert ben ik wel geinterreseerd.

Leuk dat er diverse forummers met de bovenleiding bezig zijn.

groeten Martin.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 29-08-2013: WiKi (Media) Zwitserland
Herman,

Ik heb de seinen gevonden op de site van Conrad  8o deze had ik nog nooit gezien ik ben alleen benieuwd hoe ze eruit zien als bouwpaket. Ik wil namelijk twee hangende seinen voor aan de portaal mast. Ik ben benieuwd, net als jij, of iemand deze bouwpakketjes weleens gemaakt heeft anders ga ik er denk ik maar eens wat bestellen.

groeten Martin.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 29-08-2013: WiKi (Media) Zwitserland
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 29-08-2013: WiKi (Media) Zwitserland
Citaat van: de iris op woensdag 18 september 2013, 19:30:25
Hallo CH fanaten,

Ik ben met mijn station bezig om in te richten d.w.z. bovenleiding en seinen aanschaffen. Ik heb besloten om Sommerfeldt bovenleiding te plaatsen maar nu wil ik daar ook seinen bij hebben, de een gebruikt Schneider de ander Alphamodel. Nu vind ik de Schneider erg mooi maar dat zijn kant en klare modellen maar bij Conrad worden die ook aangeboden als bouwpakket. Nu is mijn vraag, heeft iemand ervaring met deze seinen (Conrad) of zijn de kant en klare de mooiste, of toch Alphamodel. Ik ben me nog aan het orienteren.

Groetjes Herman.

Herman/Martin,

Kun jullie hier een directe link plaatsen naar het bewuste artikel van Conrad??? Scheelt ons zoeken ;-)
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 29-08-2013: WiKi (Media) Zwitserland
Op de Duitse site

http://www.conrad.de/ce/de/product/419376/2208-H0-H0-SBB-Hauptsignal-mit-Vorsignal-54-LEDs

de Nederlandse site

http://www.conrad.nl/ce/de/product/419376/2208-H0-H0-SBB-Hauptsignal-mit-Vorsignal-54-LEDs

Er staan meerdere SBB seinen op de Conrad site. Ik heb nog geen hangende seinen gevonden
Maar het lijkt me dat je van de onderdelen van de bouwpakketten deze wel kunt maken.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-09-2013: SBB-Seinen via CONRAD
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-09-2013: SBB-Seinen via CONRAD
Dank je Jaap voor de link,

Je hebt mij op het spoor gebracht naar de volledige pagina met Zwitserse seinen bij Conrad: http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/1607101/H0-seinen-bouwpakket?page=2:

Het is wel een koopje en als het inderdaad allemaal bouwpakketten zijn dan gaan we vast hier de ervaringen lezen van degenen die zich er aan gewaagd hebben!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-09-2013: Bovenleiding SCHAFFHAUSEN / ARBON
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-09-2013: Bovenleiding SCHAFFHAUSEN / ARBON
Hallo allemaal,

Na een poosje stilte en een voortijdige beëindiging van onze vakantie in Duitsland (weggespoeld van de regen de laatste paar dagen), weer wat nieuws van mijn hand. In onze vakantie zijn we o.a. naar de FALLER-fabriek geweest in Gütenbach/Schwarzwald. Daar kwamen wij bij toeval terecht.

Ook tante M* hebben wij bezocht op vrijdag. Daar kwamen we Martin Oosterom nog tegen. Verder een rit gemaakt met de Sauschwändzlebahn (film volgt nog) en autoritten door Schwarzwald en rondom de Bodensee gemaakt. Daarbij ook Mainau bezocht.

Vakantie Zwitserland zat er dit jaar niet in: In Stein am Rhein zijn we ons wezenloos geschrokken van de enorme prijsstijging sinds 2 jaar door de opgelopen koers van de Chf t.o.v. de Euro.

Ik kon het niet nalaten onderweg de nodige foto's te schieten van het fenomeen Zwitserse bovenleiding. Twee zijn er gemaakt net buiten de spoortunnel onder Schloss Laufen/Schaffhausen. Deze spoortunnel is voorlopig buiten dienst vanwege grote renovatie.

De eerste serie van 7 foto's zijn rondom Schaffhausen genomen. Arbon volgt z.s.m.:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-09-2013: Bovenleiding SCHAFFHAUSEN / ARBON
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-09-2013: Bovenleiding SCHAFFHAUSEN / ARBON
...... en de laatste twee van Schaffhausen:

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-09-2013: Bovenleiding SCHAFFHAUSEN / ARBON
Die sein bouwpakketten lijken wel heel erg op de Schneider seinen.
Die heb ik een keer van de bekabeling ontdaan en lakdraad aan gezet.
Dat was een (messing?)voorplaat aan een messing mast.
Die mast is ingekort en op een seinbrug geplaatst.Staand in de korf.Eventueel met een messing stripje ook op te hangen aan de brug zelf.De ombouw is te vinden in het bouwdraadje van Harold en Alex.

De Duitse bouwpakketseinen  van Conrad steek je met een paar druppels seconden lijm zo in elkaar.
Je moet alleen wel draadjes aan de leds solderen. Dat vraagt wat ervaring met een soldeerbout maar is goed te doen.
Als gepriegel geen probleem is zet je ze dus zo in elkaar.Dan lijkt me bovenleiding masten verbouwen moeilijker.

Robin
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 20-09-2013: Bovenleiding SCHAFFHAUSEN / ARBON
Hallo allemaal,

De link hoef ik niet meer te plaatsen die is er al.

Ik heb nog eens gekeken naar de seinen bij Conrad, als je op het sein klikt krijg je hem wat groter en als je dan bovenaan kijkt dan staan de artikelnummers van Schneider erbij vermeld, dus ik ga er van uit dat dit Schneider seinen zijn.

En als ze zo makkelijk te maken zijn zoals Robin schrijft dan ga ik er voor, ik ga in ieder geval er een als proef bestellen.

Groetjes Herman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Zoals beloofd nog een foto serie uit Arbon van het oude Seinhuis, bovenleiding en seinen.

Wat mij boeit: wat zijn dat voor grote dingen op de grond voor het Seinhuis?? Wie weet dit?
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Serie van 5 Bovenleiding
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
De laatste 5 met seinen e.d.

Heel typisch is een uitrijsein die hangend aan een half portaal is bevestigd.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SOMMERFELDT-16
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SOMMERFELDT-16
Een tijdje geleden heb ik via Vleugels een rest partijtje SOMMERFELDT op de kop weten te tikken. De dubbele uitlegger (weliswaar DB) wil eens gaan toepassen zoals op één van de foto's in eerdere posts is te zien (afkomstig van Opazwitserland oftewel Paul Janssens).

Rechtsonder op diezelfde foto SOMMERFELDT #064 Mastklampen: rechtstreeks besteld bij Sommerfeldt.

Op de tweede foto zijn mastklampen te zien van SOMMERFELDT. Dit onderdeel heeft geen ersatzteilnummer. Onlangs in Göppingen op de IMA-dagen heb ik even met Barbara en Jürgen Sommerfeldt kunnen spreken en hen uitgelegd dat ik graag dit type in bezit zou willen hebben.

Dat was geen probleem: bestelling ter plaatse geregeld en betaald. Vervolgens heeft Jürgen keurig het gewenste opgestuurd en lag bij thuiskomst na onze vakantie op de deurmat. Toepassingen zijn terug te vinden op eerdere posts: hoe te gebruiken zal ik te zijner tijd hier tonen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Citaat van: Has-bls op donderdag 26 september 2013, 20:09:42
Zoals beloofd nog een foto serie uit Arbon van het oude Seinhuis, bovenleiding en seinen.

Wat mij boeit: wat zijn dat voor grote dingen op de grond voor het Seinhuis?? Wie weet dit?
Volgens mij zijn dat twee bellen.
Heb die ook wel eens werkend gezien in het Zwarte Woud op een historisch lijntje.
Weet alleen even niet of er werd gebeld voor als een trein langskomt, of als vertreksignaal.

Groeten,
Ton.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Dank je Ton voor de uitleg. Ik had het vermoeden maar wist niet zeker.

Vast nog iemand die de exacte toepassing kent van deze bellen?
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Henk,

Volgende maand komt er een stuk over de Zwitserse bovenleidingen in de Rail Hobby.

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Citaat van: Günther op vrijdag 27 september 2013, 00:01:38
Henk,

Volgende maand komt er een stuk over de Zwitserse bovenleidingen in de Rail Hobby.

vr.gr. Gunther.

Hey Gunther,

Bedankt voor de Tip!! Ik zal de kiosk in de gaten houden. Of misschien dat ie ook op Houten verkrijgbaar is.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Hallo Henk,

Ze zijn al een poos stukken aan het schrijven over bovenleidingen.

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Maar dit is de eerste uitgave over CH-bovenleiding neem ik aan?
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Ja :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Citaat van: Yeoman op donderdag 26 september 2013, 21:13:24
Citaat van: Has-bls op donderdag 26 september 2013, 20:09:42
Zoals beloofd nog een foto serie uit Arbon van het oude Seinhuis, bovenleiding en seinen.

Wat mij boeit: wat zijn dat voor grote dingen op de grond voor het Seinhuis?? Wie weet dit?
Volgens mij zijn dat twee bellen.
Heb die ook wel eens werkend gezien in het Zwarte Woud op een historisch lijntje.
Weet alleen even niet of er werd gebeld voor als een trein langskomt, of als vertreksignaal.

Groeten,
Ton.

Hallo Henk,
Die grote "dingen" zijn inderdaad bellen, ik heb ze op het station in Filisur in de CH gezien, deze bellen geven flink wat geluid, en gaan bellen wanneer er een trein in aantocht is.

Ik heb inmiddels de SBB seinen van Conrad ontvangen en het zijn inderdaad seinen van Schneider maar nu als bouwpakket ik zal er foto's van maken en dan zie jullie ze hier in dit draadje wel.

Groetjes Herman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Herman, helemaal top, ik wil ze ook gaan bestellen!
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Goede morgen Herman,

Ik ben benieuwd hoe ze eruit zien als bouwpakket, ik wil een aantal seinen hangend maken aan de portaal masten en ik wil ze bij microscale bestellen of deze bouwpakketjes gebruiken als dat gaat. De rest van mijn seinen zijn namelijk ook van Schneider.

groeten Martin.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Hallo Ch. fans,

Hier dan de foto's van het bouwpakketje van de Schneider seinen, voor mij ziet het er goed uit alles zit er bij, en ik denk dat ik ze in elkaar zet voorlopig zonder de mast, want ik wil ze laten hangen aan de Sommerfeldt overspanning van de bovenleiding.

Wanneer ik ze klaar heb dan plaats ik hier wel een foto.

 



Zoals jullie zien ook goed verpakt en een beschrijving erbij.

Groetjes Herman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Herman,

Als je ze hangend aan de mast maakt, denk er dan om de volgorde van de lampen ook op de kop te doen. Waarschijnlijk ten overvloede, maar het zou voor mij typisch zo iets zijn waar ik achter kom wanneer ik bijna klaar ben.

Ik ben benieuwd naar wat het wordt. Zover ziet het er goed uit.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Ziet er bekend uit.

Als je de lamphouders/zonnekleppen er op zn kop inzet heb je aan de bovenkant dat messing stangetje en kan je hem zo aan je seinbrug te solderen.
En met een paar lakdraadjes ziet er ook nog wat slanker uit.

Mvg,Robin
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Citaat van: de iris op zaterdag 28 september 2013, 18:47:00
Hallo Ch. fans,
Hier dan de foto's van het bouwpakketje van de Schneider seinen, voor mij ziet het er goed uit alles zit er bij, en ik denk dat ik ze in elkaar zet voorlopig zonder de mast, want ik wil ze laten hangen aan de Sommerfeldt overspanning van de bovenleiding.
Wanneer ik ze klaar heb dan plaats ik hier wel een foto.
Groetjes Herman.
Ik ben ook zeer benieuwd naar het resultaat Herman.

Citaat van: ArjanM op zaterdag 28 september 2013, 19:05:29
Als je ze hangend aan de mast maakt, denk er dan om de volgorde van de lampen ook op de kop te doen.

Dank voor de tip Arjan.  Dit is mij, en ik denk bij velen met onder, nooit opgevallen. Heb jij foto?s van het grootbedrijf waarop je dit kunt zien en zo ja: wil jij deze met ons delen?
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Hallo Herman,

Alvast bedankt voor de tip van de bouwpakketten. Ben ook erg benieuwd hoe het er gaat uitzien.
Hou ons op de hoogte
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Bedankt voor het plaatsen van de foto, de bestelling gaat bij mij ook de deur uit. Je kan ze mooi zelf  samenstellen om aan de portaal masten te hangen. Wat Arjan ook al vermeldde de lampjes kun je onderste boven monteren, super.

groeten Martin
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Citaat van: Has-bls op zondag 29 september 2013, 10:43:05
Heb jij foto?s van het grootbedrijf waarop je dit kunt zien en zo ja: wil jij deze met ons delen?

Henk, Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Als je de mast versie maakt is het rode licht het tweede van boven. Zo zal het ook in de handleiding staan, wellicht met een mooi plaatje waarop het buisje beneden staat. Als je de seinen hangend wil maken, moet het buisje boven, maar het rode licht nog steeds het tweede van boven zijn. Dat betekent dat de volgorde van de kleuren op z'n kop moet t.o.v. de staande versie. Dat is wat ik bedoelde.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 26-09-2013: SBB Bovenleiding + Seinen ARBON
Ha Arjan,

Je bent me net voor: terwijl ik het nalas dacht ik: oh chips: hoe logisch. Dank je wel Arjan, ik zal mijn nog wat slaperige hoofd nog eens onder de koude kraan houden  :D
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Op 12 oktober a.s. wordt er een bovenleiding-dag georganiseerd. Het is nog geen echte workshop. Voor verdere gegevens klik op één van de onderstaande linkjes:

Als je wilt komen plaats dan je reactie op dit topic:
forumbericht-demonstratie-bovenleiding

Voor degenen die voor het eerst naar Werkendam komen:
Routebeschrijving

Op de 3-rail gastendag te Den Bosch: 24 november a.s. zullen de demonstrateurs ook aanwezig zijn.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Henk,


Nog even over die bellen , ( Lautenwerken ) kondigden een trein aan uit een
bepaalde richting. Op de site van hotel Grischuna in Filisur Graubunden
staat een linkje www.schmalspurbahn.ch
Op station Filisur staan er  3 van deze bellen .

Groeten Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
He bedankt Johan!

Dat is inderdaad de term die ik kwijt was: Lautenwerke.  En ze zijn nog steeds in werking op Bhf Filisur?
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Hallo Herman.
Ik heb je mailtje ontvangen,het ging over de Conrad side.
Ik heb het bouwpaket van de sein paal toch kunnen vinden.
Stond nl tussen de Viessmann seinen in.

Groet Wim
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Hoi Henk,
Zoals eerder aangegeven zijn wij in het weekend van de Demo net een weekendje weg.
24 November ben ik er echter wel bij....
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Hallo Henk,

Op 12 okt. kom ik ook naar de H.I.P. ik zal de Schneiderseinen mee brengen.

Groetjes Herman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Citaat van: Has-bls op zondag 29 september 2013, 18:56:27
He bedankt Johan!

Dat is inderdaad de term die ik kwijt was: Lautenwerke.  En ze zijn nog steeds in werking op Bhf Filisur?

En of ze nog in werking zijn.
Het hele terras van het hotel loopt leeg als er een afgaat. >:-D
Alle spotters naar de baan en de vrouwen breien rustig verder.

En wie met de trein mee wil komt uit 't dorp naar boven lopen.(de locals dan,de toerist staat er al ongeduldig te wachten)

Robin
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Zo'n belgeluid in een geluidsmodule op je modelbaan: dat zal wat wezen!!
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 01.10.2013:
Hallo Henk,
Hierbij een link naar het LÄUTEWERK,(zo heet zo'n ding in het duits) van Filisur.
Läutewerke we(o)rden gebruikt om de aankomst van een trein te melden. Aanhand van de "melodie" is te horen uit welke richting.
Läutewerke stonden op ieder zwitsers station totdat ze door een luidspekermededeling " Achtung auf Gleis Y Einfahrt von Zug XYZ aus Z" overbodig werden-
in HO te koop van BRAWA en Modellstudio Born
en nu maar "genieten! :D

http://webcam.schmalspurbahn.ch/filisur/glocken.html

Peter
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Hallo Henk,
In HO niet bij Brawa  :idea: maar bij Bemo en Born
Sorry Peter
Re: Wederopbouw zwitserse baan: update 29-09-2013: Bovenleidingdag HIP Werkendam
Hallo Ch.fans,

Bij deze de foto's van de gemonteerde Schneider seinen, het is niet moeilijk om ze in elkaar te zetten, alleen het solderen aan de leds vergt toch wel wat ervaring.
Gelukkig is dat voor mij geen probleem, vandaar dat ze voor mijn gevoel een goed alternatief zijn voor de kant en klare seinen van Schneider.
Zijn er vragen dan lees ik ze graag.
Overigens neem ik ze mee naar de gastendag om in samenwerking met Kroko en Has-bls ze te bespreken in hun demostratie.









Groetjes Herman.