Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baanplan 240 x 120 cm.

Gestart door Pelikaan maandag 09 september 2013, 12:16:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan 240 x 120 cm.
Lid sinds: 2013

offline
Baanplan 240 x 120 cm.
Goedemorgen,
Ik vind het erg moeilijk om een baanplan te ontwerpen. De ruimte die ik heb is beperkt.
Ik heb al een baan liggen maar daar ben ik niet tevreden over.
Wie kan mij helpen aan een baanplan van 240x120 cm.
Vriendelijke groet,
Wim
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Hallo Wim,

Laat eens zien wat je nu hebt en vertel er dan meteen maar bij wat je wensen zijn.

Waar bevind zich de spoorlijn, welk tijdperk wil je gaan rijden, met wat voor station ben je tevreden.
Welk thema wil je gaan rijden, bv hoofdlijn met zijlijn aftakking. Of wil je juist veel rangeren, dan zullen er wat meer opstel sporen moeten komen.
Dubbelspoor of enkelspoor. Gezien de ruimte lijkt het beter om bijvoorbeeld voor enkelspoor te gaan.

Vertel zoveel mogelijk. Dan kunnen we eens gaan kijken wat er allemaal mogelijk is.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Hoi Pjedro,

In de bijlagen 3D plannen van de baan waar ik nu mee bezig ben. Ik vind de baan echter net te groot voor het oppervlak dat ik ter beschikking heb.
Ik zou graag een baan hebben met meerdere niveau's. Tijdperk III-IV. Land Duitsland. Rangeermogelijkheden. Schaduw station.

Ik hoop dat je nu een beter beeld hebt van mijn wensen.
Groet,
Wim
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Hoi Wim,

Wat is er net te groot aan deze baan? Dit is toch een prachtig ontwerp?
Of ben je hier niet tevreden over het schaduw station? Het zichtbare gedeelte vind ik prachtig.

Moeten van dit ontwerp uitgaan of wil je iets totaal anders?
Gaan we van deze uit moet je even het Wintrack bestand in de bijlagen zetten kunnen we makkelijker aanpassen en laten zien wat de bedoeling is.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Hoi,

Waarom heb je niet vermeld dat dit niet jouw eigen werk is? Het plan + de 3D's zijn gemaakt door Franky.

Edit: Op advies van Charlie wat 'netter' geschreven.
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Zei een 14 jarige tegen een 68 jarige.  :(
Zou je netter kunnen verwoorden Brian. :|

Gr.  Charlie
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Charlie, ik heb niet naar leeftijd gekeken. Inderdaad niet heel netjes van mij, en daarom aangepast.
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Nee dit is inderdaad niet mijn eigen werk. Zo handig ben ik helaas niet met Wintrack. Niet aan gedacht om dat te vermelden. Sorry!
Met het baanplan is niks mis maar het is te groot voor de ruimte die ik heb. Het past net niet.
Ik zou graag een heel ander ontwerp hebben.
Groet,
Wim
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
In google Ho baanplannen intypen krijg je er genoeg.
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
marklinmanus
gast

Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Hoi Wim
Heb je zelf al een idee hoe het zou moeten worden?
Zoja zet het eens op papier gewoon met een potlood en plaats dat hier op het forum.
Er zijn genoeg forumleden die dat dan weer om kunnen zeten in wintrackbestand.
Zo krijg je een baanontwerp wat jij mooi vind en niet een ander.
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Hoi Wim,

Vermoed dat je, zoals de meeste modelspoorders niet uitkomt in lengte, met dit banenplan.
Ik liep vroeger ook altijd spaak met de beperkingen van precies deze afmetingen.

Op dit banenplan zou je "de kaasschaafmethode" toe kunnen passen: aan de rechterkant een krappere boog, eventueel wat opstelspoortjes opgeven daar, de boog niet helemaal vanaf het op tekening gezien meest beneden gelegen spoor laten beginnen; dan kun je mss tot max. 30-40 cm. pakken. Het kleine kopstationnetje links boven gaat schuift dan ook wat naar links.
Hoeveel lengte heb jij dan wel ter beschikking en wat is de lengte van het geposte baanplan met andere woorden wat kom je precies tekort?
Ik heb helaas geen railprogramma dus kan in deze niets voor je betekenen maar idd pas het zelf aan zoals je het voor ogen hebt;ik weet zeker dat er een forumlid jouw wensen ook in een mooi railplan kan "vertalen".
Wanhoop niet want qua thema moet je met pakweg 200 x 120 cm. ook uit de voeten kunnen: mss gaan voor iets kortere rijtuigen, zeg maar iets meer nadruk op het thema zijlijn.
Ik ben benieuwd of je er uitkomt.

Succes,

Leon
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
marklinmanus
gast

Re: Baanplan 240 x 120 cm.
hoi Wim,
Ik ben zelf ook aan het ontwerpen en dat plan past op 240x120.
Er valt genoeg te rangeren in ieder geval



Misschien kun je er wat bruikbaars van gebruiken
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Ik heb het baanplan van Hermanus bekeken en die baan ziet er leuk uit. Leuk die reacties en het meedenken van jullie.
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Ook de baan van Marklinmanus is veelbelovend. Een baan tekenen lukt en hier op zetten lukt voorlopig niet omdat ik tot 1/2 oktober in het buitenland ben en alleen een laptop ter beschikking heb. Maar ik kan wel al het voorbereidende denk werk doen.
Groeten,
Wim
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Inmiddels weet ik de exacte afmetingen van wat ik kwijt kan. 247 x 122 cm. Dus net even wat meer centimeters. Wil iemand mij helpen een plan in Wintrack te maken. Wintrack heb ik inmiddels aangeschaft maar heb er nog totaal geen ervaring mee.
Vriendelijke groet,
Wim
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
zoals gevraagd hier het wintrackbestand
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Ik zit zelf ook te denken aan dit oppervlak, ben nog niet serieus bezig maar dit is mijn eerste schetsje.


Misschien ook een optie

De puntenranden eromheen geven de 240 bij 120 begrenzing aan
Hoogte tussen de niveaus is ca 10 cm en helling max 3%

als ik Scarm mag geloven

Groet,
Berend

Oja, Op basis van Mrail gezien dat is wat in mijn kast ligt
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Hoi Berend,
Bedankt voor het meedenken, Succes met je baan!!
Met vr. gr.
Wim
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Graag gedaan
dank voor het opwerpen van het 240 bij 120 idee!
Denk dat dat voor mij ook een formaat gaat worden waarvan ik gelukkig wordt.

Groet,
Berend
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
hallo allemaal,

Wim heeft gekozen voor het sporenplan van Hermanus. Het is ietsje aangepast, omdat de beschikbare ruimte 2,45 m is en het sporenplan van Hermanus was 2,47 m.
Die paar centimeter lijkt niet veel, maar is net voldoende om je treinen tegen de muren aan te laten schuren en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Eergisteren hebben we (Wim en ik) de benodigde zaagsneden in zijn bodemplaat gemaakt om te kunnen dalen en stijgen, zoals het baan plan aangeeft. (zie baan plan onderaan)
Links onderin lijkt het wat krap, maar op de baan zelf is het geen enkel probleem. En hebben we ruimte genoeg.


Nadat we de zaagsneden gemaakt hadden, moest de rails er weer op. Want we moesten natuurlijk kijken of het allemaal nog wel paste.
Had ik geen twijfel over, want we hadden het van te voren heel goed gepland.
De linkerkant.


en de rechter kant.



Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
 
Ik ben opzoek naar een leuke baan om te maken.
En toen kwam ik het 3D ontwerp tegen van deze baan (in het begin van deze topic)
Kan er iemand mij het volledige railplan bezorgen?

Alvast bedankt!
Mvg,
Gino
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Citaat van: hermanus op zaterdag 21 september 2013, 12:12:05
zoals gevraagd hier het wintrackbestand
Probeer de bijlage van bovenstaande reactie eens :thumbup:
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Ik heb helaas geen wintrack, ik heb mac osx systeem.
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
 @citaat @citaat

Het enige plan waarvan ik zie dat het als bijlage gepost is, is het plan van Hermanus. Het plan wat Gino re-post, is het plan van Franky.

Hem kennende, zit het geheim en het verrassende van dit plan juist in het onzichtbare deel. Ik ga eens kijken wat ik voor je kan doen  ;).

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Hoi Gino,

Beter laat dan nooit!

Met vriendelijke groet,
William

Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baanplan 240 x 120 cm.
Hallo Gino,
Ik heb in de afgelopen 5 jaar een baan gebouwd op 260x160cm.
Misschien kun je wat ideetjes opdoen in mijn blog: coenmodelbaan.blogspot.com