Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin HUSA 37205

Gestart door Tinus maandag 12 augustus 2013, 18:09:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin HUSA 37205
Tinus
gast

Marklin HUSA 37205
Is zo'n conducteursfluit nou handig bij deze lok? :D

Groet Tinus
Re: Marklin HUSA 37205
Spoorman
gast

Re: Marklin HUSA 37205
Re: Marklin HUSA 37205
wimpietrein
gast

Re: Marklin HUSA 37205
Dacht het niet het is eigenlijk een goederentrein net zoals de stationsmededeling ook niet erg realistisch dat hoor je op de kijfhoek niet
Groet wimpy trein (heb hem wel besteld) 
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Citaat van: wimpietrein op maandag 12 augustus 2013, 19:42:57
Dacht het niet het is eigenlijk een goederentrein net zoals de stationsmededeling ook niet erg realistisch dat hoor je op de kijfhoek niet
Groet wimpy trein (heb hem wel besteld)

Je hoeft die functietoets ook niet in te drukken, maar het mag natuurlijk wel ;) :D...


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Je kunt ook wat kappen ruilen als je nog andere 1600/1700 hebt ...

of gewoon de stationsmededeling oproepen wanneer nog meer treinen in het station staan ...
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2012

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Deze loc heeft ook geluid van compressor en ventilator, komen deze overeen met de 1700 of alleen de 1600? dus gebruiken ze de zelfde geluiden als bij de 1711
Re: Marklin HUSA 37205
willem twee
gast

Re: Marklin HUSA 37205
Citaat van: Spoorman op maandag 12 augustus 2013, 18:15:24
Jazeker. :D

http://www.flickr.com/photos/44569235@N03/5482452408

Met groet, Ben.

Oh mooie foto van de oer uitvoering met geel nummerbord en gele sluitseinhouders........... Klik voor het model
Re: Marklin HUSA 37205
wimpietrein
gast

Re: Marklin HUSA 37205
Dat is een goed idee de kap ruilen ik heb nog zo'n gele 1600 van M zonder geluidsfunctie  bedankt voor de tip
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2012

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Is de sound functie de zelfde als bij de 1711?
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Ik snap die kap-wissels niet zo goed. De nieuwere modellen hebben ook sluitseinen, andere verlichting etc. Volgens mij levert dat nog wel wat problemen op.
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2012

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Als ik een kap wissel doe, dan is dat met de 1773, die heeft wel de nieuwe functies en verlichting
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Citaat van: Wijbe op donderdag 15 augustus 2013, 11:22:30
Ik snap die kap-wissels niet zo goed. De nieuwere modellen hebben ook sluitseinen, andere verlichting etc. Volgens mij levert dat nog wel wat problemen op.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar als het je meer om het geluid gaat ...
Persoonlijk zou ik het ook niet doen omdat ik het zelf geen probleem vind.
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Is er inmiddels al iemand die deze loc in huis heeft? Zo ja: graag wat mooie foto's.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Op MP zag ik deze lok al wel te koop staan.

Gr. Roy
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Het is al vaker gevraagd en dan nu dan nog maar eens:
Hoe zit het nu met het geluid?
Is het echt 1600 of is het geluid gelijk aan de 1711?
Het grootste verschil in het geluid is toch de compressor.(Is het die lawaaïge van de 1600 of niet?)

Grtz. Frits
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Zaterdag de HUSA loc opgehaald bij mijn huisleverancier in Antwerpen. Mooie loc en goed geluid, echter na 15 minuten testrijden is de loc gestopt. Geen verlichting meer, geen geluid en niet meer bewegen. Vandaag de kap open gedaan en niets te zien wat niet in orde is. De decoder even als test vervangen door een locpilot V3.0 21 pins. Met deze decoder rijdt de loc opnieuw. Dus zal een retour Marklin worden om de decoder te vervangen.
Groeten,
Patrick
Re: Marklin HUSA 37205
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Dat is balen, ik hoop dat je snel weer een nieuw model in huis hebt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Vrijdag de HUSA locomotief terug naar de winkel gedaan en een nieuwe loc meegekregen. Echter vandaag loc laten proef rijden en na 20 minuten hetzelfde probleem als de vorige. Geen beweging of licht meer. Het wil niet lukken met deze loc, ik hoop dat andere kopers meer geluk hebben dan ik. Het is ook geen probleem van mijn baan, gezien een Mehano classix Crossrail loc die ik vrijdag heb mee genomen probleemloos rijdt. Een beetje balen toch.

Patrick
Re: Marklin HUSA 37205
Was even nieuwsgierig.
Is het nog goed afgelopen met de loc Patrick?
Hebben anderen deze ervaringen ook met deze loc?
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Peter,

Vorige week is de loc terug gekomen van Marklin, dit is dus de 5de decoder.
De laatste keer heeft de loc in totaal een 6 uur gereden waarna deze niets meer deed.Nu is er een schrijven van Marklin bij waarop staat dat de decoder vernieuwd is.
Loc is nu getest op alle functies en die zijn goed, echter hij heeft nog niet lang gereden. Dit zal iets voor het einde van de week zijn.
Hou je op de hoogte.

Patrick
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Pieter, mijn verontschuldigingen voor de verkeerde naam (Peter).

Patrick
Re: Marklin HUSA 37205
Hallo Patrick,
Wat een gedoe jo. En je hebt er al 5 versleten? Krijg je dan steeds een nieuwe decoder of steeds een nieuwe loc?
Ben benieuwd of ook andere forum lezers dit probleem hebben (gehad) met de Husa.
Gr. Pieter
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Pieter,

Heel het verhaal draait om 2 loc's die mijn leverancier ter beschikking had. Dus telkens gewisseld.
Hopelijk blijft deze nu werken zoal het hoort.
De geluiden van de loc zijn mooi en na het inrijden zijn de rijeigenschappen ook zeer goed.
Ik ga de loc wel meerdere dagen inzetten om zeker te zijn dat deze blijft werken.
Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groeten,
Patrick
Re: Marklin HUSA 37205
Hallo Patrcik,
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Ben zelf ook van plan de Husa aan te schaffen dus vandaar.
Ik heb het koploper debacle nog in mijn achterhoofd te zitten dus ben wat voorzichtig geworden.
Ik heb me een tijdje terug laten verleiden tot het aanschaffen van een koploper die inmiddels veranderd is in een gillende keukenmeid....  :-(  Nou ja, de verhalen zijn bekend...
Gr. Pieter
Re: Marklin HUSA 37205
De mijne doet het goed en is bere-sterk ! Groet Arend.
filmpje!!!
Re: Marklin HUSA 37205
Prachtig Arend, en op die grote baan van jouw komt ook alles tot zijn recht  :thumbup:
Re: Marklin HUSA 37205
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Geweldig Arend,

Mooie sleep, hier heb je wel een grote baan voor nodig  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Beste medeforum gebruikers,

de Marklin loc 37205 heeft na ongeveer 70 km (volgens Koploper) gereden te hebben er de brui aan gegeven. Vermoedelijk weer de decoder die stuk is, dit is dus in mijn loc de 5 de decoder.
Ik bestuur mijn baan met CS1R en 2x booster van ESU, andere locomotieven blijven rijden zonder problemen. Mijn leverancier reeds op de hoogte gebracht dat ik maandag de loc terug zal binnen brengen. Word hier toch moedeloos van.
Groetjes

Patrick
Re: Marklin HUSA 37205
Hoi Patrick,

Misschien heeft jouw dealer de Roco versie nog van deze lok....    ;)

Met vriendelijke groet

Frank
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Citaat van: PatrickP op zaterdag 08 februari 2014, 16:50:24
De Marklin loc 37205 heeft na ongeveer 70 km (volgens Koploper) gereden te hebben er de brui aan gegeven. Vermoedelijk weer de decoder die stuk is, dit is dus in mijn loc de 5 de decoder.
Ik bestuur mijn baan met CS1R en 2x booster van ESU, andere locomotieven blijven rijden zonder problemen.

Beste Patrick,

Ondanks het feit dat andere locomotieven wel blijven rijden, wil ik je toch het advies geven eens de spanning van je baan te controleren. De ene decoder is ten slotte de andere niet.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Frank,

De Roco rijdt hier ook rond en gelukkig zonder problemen.

Maikel,

Dat zal ik zeker doen maar ik weet dat ik op een bepaald moment de voeding van mijn bolsters op een hogere volta heb gezet omdat anders mijn wisselaandrijvingen het niet goed deden.
Dus mogelijk geeft dit nu het probleem met de Marklin decoder.
Zal morgen op de CS1R eens controleren wat er als spanning wordt aangegeven.

Allebei dank voor het meedenken.
Groetjes,

Patrick
Re: Marklin HUSA 37205
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marklin HUSA 37205
De spanning uit je centrale dient 19 volt te zijn.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Bedankt Peter, zal morgen de controle doen.
Mvg,

Patrick
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Zoals afgesproken heb ik de spanning op de baan gecontroleerd, de CS1R geeft 20,8 v aan, booster 1 geeft 20,6 aan en booster 2 geeft 18,8 aan. Deze instellingen staan vermoedelijk al enkele jaren zo. Gisteren nog een 6 tal Marklinloc's op baan gezet en deze doen het probleemloos.
Vandaag ga ik de voeding van de boosters trachten aan te passen zodat er ongeveer 19 volt op de baan komt.
Ik hou jullie op de hoogte.
Mvg,

Patrick
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Vandaag de loc naar mijn handelaar gebracht en voor alle zekerheid nog even op een programmeer rail aan een Ecos gezet. Geen reactie meer, dan op een analoge aansluiting gezet en raar maar waar, de lampjes gingen branden en de loc begon te rijden. Nadien terug op de programmeer rail en de loc (MFX) ging zich aanmelden. Dus alles werkt terug.
Morgen eerst de spanning op mijn baan terug schroeven en de loc terug laten testrijden.
Word vervolgd.
Mvg,

Patrick
Re: Marklin HUSA 37205
Afgelopen week ook een HUSA (37205) aangeschaft. Ik heb op mijn baan een MS2 met een 60052 trafo (60VA). Als ik in het info menu kijk van mijn MS2 dan zegt hij dat er 21,5 V is. Dat lijkt mij wat te veel maar heb met mijn andere locs nooit problemen gehad. Durf nu de HUSA dus niet op de baan te laten rijden gelet op bovenstaand verhaal. Wie weet of dit kan? of moet er een lichtere trafo komen?
Re: Marklin HUSA 37205
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Piet,

Het voltage is in orde hoor, je kunt de lok gewoon inzetten.
Een lichtere trafo geeft nog altijd dezelfde spanning, alleen het maximaal af te nemen vermogen (VA) neemt af.
Het zou toch gek zijn als je telkens een andere trafo zou moeten gebruiken.
Al je spullen zijn tenslotte van Marklin, dus gegarandeerd compatibel.
Re: Marklin HUSA 37205
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin HUSA 37205
In principe behoren de Märklin locs 24 V AC te kunnen verdragen. Dat is juist de kracht van de Märklin decoders, bedoeld voor de analoge rijders.
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Pieter,

veel succes met deze mooie loc, hopelijk gaat het bij u beter dan bij mij.
Loc is reeds 6 x naar Marklin geweest voor een andere decoder, 2 weken terug opnieuw opgehaald in Antwerpen.
Na 55 minuten rijden heeft de decoder het weer opgegeven.
Decoder voorlopig vervangen door een oudere ESU LokPilot V3, daar rijdt de loc nu al een 10 tal uren mee rond.
Natuurlijk ben ik nu de mooie geluidsfuncties kwijt.
Decoder laat ik terug sturen naar Marklin, maar de loc niet meer.
Mogelijk steek ik er een ESU 21 pins V4 sound in.

Met vriendelijke groeten en veel succes,

Patrick
Re: Marklin HUSA 37205
Hallo Patrick,
Bedankt. De loc doet het prima. Een prachtige loc inderdaad in mooie koningsdag kleuren  :D (of WK kleuren).
Wat me wel opvalt is dat deze loc erg gevoelig is voor vieze rails. Zodra er ook maar enig slecht contact is dan stopt hij terwijl mijn andere locs zich daar niet zo druk om maken.
Voor mij een reden om de rails weer even flink onder handen te nemen.

Jij ook nog succes met je loc en ik hoop voor je dat het goed uitpakt allemaal.
Groeten van Pieter
Re: Marklin HUSA 37205
Nu, 8 jaar later... :O Heeft mijn Husa nu ook de brui er aan gegeven.  :?
Voor het eerst in 2 a 3 jaar deze lok weer eens op de baan gezet en dat ging in eerste instantie prima.
Maar na ong. 10 min. viel hij stil en verspreide een vreemde branderige chemische geur. Lijkt er op dat een component op de decoder doorgebrand is. Zie ook foto.

Wel jammer want het is een prachtige lok. Ik heb er nu tijdelijk even een andere 21-polige decoder in gedaan en nu rijdt hij weer prima maar wil er wel graag weer een nieuwe sounddecoder in.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
En wat zou een goede vervanging zijn? Op de onderdelen tekening staat decoder 260079 genoemd bij de 37205 maar deze is niet meer verkrijgbaar. Wat is een goed alternatief?
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Zeg het maar.

Ik heb dit ook al 2x meegemaakt kort achter elkaar aan, verschillende oorzaken.
Sluiting of overbelasting in motor, bedrading of component.

Msd3 of esu laatste versie m4?.
Wat het handigste voor je is en welke je van de 2 in je lok had zitten. (marklin gebruikte ook esu voor nog niet zo lang geleden)

Marklin mailen of ze hier een vervangende voor geprogrammeerde decoder voor kunnen leveren?

Re: Marklin HUSA 37205
Blijft een raar fenomeen. Misschien dat de 60977 wat is, deze heeft al geluiden in zich van een elektrische lok.
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2022

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Citaat van: PietMarklin op woensdag 14 december 2022, 17:22:19En wat zou een goede vervanging zijn? Op de onderdelen tekening staat decoder 260079 genoemd bij de 37205 maar deze is niet meer verkrijgbaar. Wat is een goed alternatief?


Een Esu LokSound V5. Esu heeft ook een geluidsbestand met 21 functies voor deze lok wat je er in kunt zetten (of laten zetten).
Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Beide kan.

Deze msd3 heeft een standaard geluid, wat gelijk werkt na het wisselen en op nieuw wissen/ aanmelden.
Uitwisselen en klaar, maar er is kans dat het geluid en functies iets anders is dan dat je gewend bent.

Zelf maak ik meestal een passend project uit de M-bieb of vanaf nieuw project om dit te laten kloppen bij het type lok.
Dit kan ook later over de 60977 msd3 heen geschreven worden, dat is geen probleem.

Als je weet welke decoder er origineel in zit kun je dit ook aanhouden, dit zou ik doen.
In oudere loks zit vaak een esu decoder.

Als er een esu decoder in zat zou je net als wat Ben zegt een esu decoder die m4 kan door de winkel laten programmeren met de passende project geluid.

Het is zoals ik lees "om het even" welke je kiest omdat je de lok niet gaat verbouwen en daardoor niet de extra uitgangen en mogelijkheden nodig hebt.
Beiden hebben hun voor en nadelen, beiden zijn gewoon gebruikt door marklin.
Beiden zijn goed en hebben dcc, mm en mfx(m4) tegenwoordig als ik mij niet vergis.

Zelf heb ik tot nu toe het meest msd3, omdat ik dit thuis kan doen via de programmer.
Maar ik wil ook nog de programmer hebben van esu zodat ik oudere marlin loks nog met esu decoder van de originele sound op nieuwe decoder kan voorzien.
Dit wijkt af van het marklin geluid uit de Mbieb.
Zag dat esu nog de oude soundfile's van de 3.0 e.d. heeft. :D

De 37205 lok staat niet standaard in de marklin M-bieb zoals ik zie.
De 37177 serie 1600 wel.
Welke kan worden aangepast naar je functielijst van de lok in kwestie.
In principe kun je dit zelf ook doen aangezien het programma zelf niks kost en niet al te ingewikkeld is, je komt alleen te zitten dat je dit nog op je decoder moet programmeren.


Zelf zou ik dus bij het merk houden wat er in zat. ;)
Dit i.v.m. het geluid en functies wat je kent bij deze lok.



Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2022

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Citaat van: DA79 op donderdag 15 december 2022, 09:19:24Maar ik wil ook nog de programmer hebben van esu zodat ik oudere marlin loks nog met esu decoder van de originele sound op nieuwe decoder kan voorzien.

Zag dat esu nog de oude soundfile's van de 3.0 e.d. heeft. :D


Zet dat maar uit je hoofd, de sound kun je niet van een oude decoder plukken en op een nieuwe zetten.
Re: Marklin HUSA 37205
Derk, Bedankt voor je heldere uitleg.

De kapotte decoder in de Husa lijkt op de 60940 decoder dus ik denk dat die het is. Dat is een msd sound-decoder welke onder de uitloopmodellen valt.
De 60940 is nog verkrijgbaar maar is maar een tientje goedkoper dan de meer recente 60977. Dus ik denk dat ik de 60977 dan maar doe. Dan heb ik het ongeveer weer gelijk zoals het was.

je hebt het over de Mbieb. Wat bedoel je daarmee en waar vindt ik die?
Heb je een decoder-programmer nodig zoals de 60971 (soort USB stick?) om sound naar de decoder te uploaden of kan dat ook met de CS3?




Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin HUSA 37205


Geen idee of dit wil, heb dit nog niet uitgetest omdat marklin in een video dit afraad i.v.m. de hoeveelheid data wat je over brengt.
Dus ik doe dit altijd via de usb stick programmer.

De programma zelf is wel gratis en kun je bij hun van de site halen.
Voordeel is dat je bekend bent met de cs3, daar is deze programma op gebaseerd.

Als je de Mdecodertool3 hebt gedownload en je start deze op kom je op de 4 mogelijkheden.
Van marklin server laden (bieb), project openen, decoder uitlezen en nieuw project.

Als je op "van marklinserver laden" klikt zie je een lijst.
De M is van marklin en de 1e twee cijfers is dat waar het product mee begint.
In jouw geval M37 aanklikken, daarna zie je een lijst.

Deze vink je aan en bevestigd deze.
Als deze zich opent, dan sla je deze nog een keer op op je harde schijf in een andere map en eventueel een andere naam.
Zo hou je de originele bestanden schoon en kun je je eigen project gaan aanpassen.
En verpruts je deze dan open je op je pc het originele bestand weer en slaat deze weer onder een andere naam op.

Qua programma;

Je hebt dan 5 pagina's.
1e is decoder instellingen, adres e.d. hierin pas je de naam aan van je lok en het adres die het lok moet hebben.
2e is motor, als de msd3 decoder goed werkt bij 1e keer kun je hier hetzelfde invoeren voor de inrijrit aan.
Als je de motor weet, dan kan je dit invoeren.
3e pagina is Sound,  identiek aan de cs3 bewerking.
4e pagina is ook identiek aan de cs3 onder mapping, alleen iets overzichtelijker en uitgebreider.
Dit kun je aanpassen aan je originele functielijst of zelf dingen toevoegen.
5e pagina: soundkeuze, hier kun je geluiden toevoegen en weghalen. (Mbibliothek links boven openen en bestanden naar sound1,2,3,4,5,enz slepen)
geluiden aanpassen, maar let op er zijn altijd 2 geluiden zonder uitgang onder aan de lijst.

De decodertool3 is grotendeels gebaseerd op de cs3 "lok bewerk" menu's dus als je daar mee redelijk uit de voeten kunt dan is deze programma zo te leren.
In tussentijd kun je de gekochte msd3 in de lok laten zitten tot je een gewenste bestand hebt gemaakt.
Eventueel kan iemand met een programmeer stick je het bestandje op een clubmeeting of zo, deze zo op je msd3 zetten als je het bestand of beter je laptop en msd3 mee neemt.
Het overzetten zelf duurt niet zo lang.
Mocht je in het noorden wonen pm

Zit er een klein foutje in, geen probleem, dit haal je met de cs3 er later wel weer uit.
Zoals ik aangaf komen de mdecodertool3 en de cs3 vrij veel met elkaar overeen qua opzet, wat het gebruik ervan als je beide toevallig hebt vereenvoudigd.

Het belangrijkste is dat de sounds zijn geladen op de msd3 die je wilt gebruiken, de rest kan je later nog eventueel aanpassen met de cs3 met lok bewerken en eventueel mapping.

(mapping heet in de mdecodertool3 de functielijst)
-----------------------------------------------------

Ben,

Dat bedoelde ik ook niet.
Zag dat esu nog geluid bied voor de 3.0 en de 3.5
De esu programmer 5 laad deze wel in het programma.
Heb mij alleen nog niet verder in het programma verdiept.
Moet nodig eens gebeuren. ;)





Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2020

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Je hebt voor het maken van een msd3 bestand dus niet perse die usb stick nodig.

Je kan in dit programma dus het bestandje opslaan en meenemen op usb naar iemand met wel deze stick of een winkel die deze erop dan opzet.
Je hebt wel het programma Mdecodertool3 nodig, vandaar ook in mijn tekst, laptop meenemen naar iemand met een stick :D  ;) 



Re: Marklin HUSA 37205
Lid sinds: 2022

offline
Re: Marklin HUSA 37205
Citaat van: DA79 op donderdag 15 december 2022, 20:48:48Ben,

Dat bedoelde ik ook niet.
Zag dat esu nog geluid bied voor de 3.0 en de 3.5
De esu programmer 5 laad deze wel in het programma.


Maar nogmaals: daar heb je niets aan. Hoe wil je dat in een decoder krijgen?