Vandaag is weer zo'n dag.....
vandaag heb ik de gekregen Marklin 01 097 (3048) van zolder gehaald.
ik zou nog foto's plaatsen......
Ik heb er een hard hoofd in toen ik de loc voor het eerst zag...
zo in de doos lijkt het nog wat... alles zit erop en eraan, wat lossen delen nog in een zakje, maar zo als het eruit ziet compleet...
uit de doos gepakt en de schoer los gedraaid uit de bovenkap.....schroef is dol gedraaid.....
eerst valt het op dat de schoorsteen los zit.....
die schoorsteen is een rookgenerator, vuil, verstopt en voorzien van tin....
vermoedelijk is deze defect...., dan maar geen rook,
wielen zitten los op de as en wel zo los dat er ook veel speling aanwezig is.
de as is ook beschadigd door een hamer of iets dergelijks...
wielen zitten vol met lijm tussen de spaken..
omkeer schakeling is niet meer compleet....
ik mis het een en ander...
waarom die schakelwals erin zit weet ik echter niet, er is geen telex koppeling aanwezig.
en voor de verlichting is die ook niet....
Het motor schild heeft intern een scheur in de isolatie.
of dit van invloed is op de werking van de motor is mij nog niet bekend.
de veldspoel mist een deel, en ik mis een draad aansluiting....
ook is er aan gesoldeerd op een plaatst waar dit niet hoort...
toen ben ik er maar eens rustig voor gaan zitten.
wielen schoon gemaakt van de lijm en kleine beschadigingen van de hamer weg gevijld...
alle bewegende delen los gemaakt van het onderstel en in een bakje wasbenzine gedompeld....
nu nog schoon maar later lekker zwart....
alle onderdelen schoon geborsteld en uitgestald om te drogen en beter te bekijken...
de wielen weer gemonteerd aan 1 kant op de assen, nadat ik de beschadigingen heb weg gevijld en gepolijst.
daarna de wielen aan 1 zijde van de loc uitgelijnd met de drijfstangen eraan, om deze soepel te laten lopen.
daarna de andere zijde de wielen 1 voor 1 erop gezet,
wat een werk is dat zeg....
zeker als de wielen soms veel te los zitten en ik ze heb moeten vast zetten met secondelijm...
dan moet je de wielen goed hebben staan voordat de lijm opgedroogd is, en niet te vergeten in lijn maar ook de breedte moet kloppen...
maar het is gelukt.
zowel links als rechts staan de wielen in lijn zodat ze niet klemmen en de wielen staat tussen 13,6 en 13,9 mm breed.
de aandrijving is helaas iets smalle uitgekomen, dat wiel had zoveel speling dat ik blij ben met de 13,6 mm tussen flensen.
de loc heeft al op de baan gestaan om te controleren of de stand van de wielen correct is,
en hij is inmiddels onderweg naar Meiningen voor de vervolg werkzaamheden.....
http://www.dampflokwerk.de/getrokken door de BR81 heeft de BR01 zijn eerste rondjes gemaakt om de wiel stand goed te controleren.
heel af en toe stoppen de wielen even, waarschijnlijk omdat er nog geen smering aanwezig is en daardoor wat extra wrijving ontstaat...
Groet Winno