Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wederopbouw zwitserse baan: 161129 Nieuw Topic SBB-BLS Dwergseintjes

Gestart door Has-bls zaterdag 30 maart 2013, 21:56:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
De volgende twee foto's tonen het resultaat van 2 varianten portaalbouw, naast de standaard portalen van Sommerfeldt uit de catalogus #370, #371 en #387 (RhB).

Helemaal af is het nog niet: de draden over de transportsteunen moeten nog verder verwerkt worden. In eerste aanleg fijn 'diamantlitzte' gebruikt, maar blijkt nog iets te stug. Ik zal nog eens omzien naar ijzergaren uit grootmoeders tijd.

Het geheel geeft in ieder geval een indruk van het proefstuk..
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Mooie oplossing Henk, kijk altijd weer vol bewondering naar je oplossingen.
Je vordert gestaag.

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Hallo Henk,
Ik moet eerlijk bekennen ik heb er nooit zo op gelet, maar de transportdraden hoeven toch niet strak gespannen te staan. Of is het juist daarom dat je uitkijkt naar ijzergaren uit "grootmoederstijd", dat hangt wat slapper.
Ik ga de 16e naar de Ch op vakantie en zal daar eens goed op gaan letten en evt foto's er van maken.

Groetjes Herman.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Hoi Herman,

De transportdraden staan zeker niet zo strak in de praktijk. De 'diamantlitze' moest wel strak getrokken worden anders wordt het een slingerboel. Vandaar nu het zoeken naar ijzergaren: dat is soepel, hangt wat slapper, is sterk en verteert niet.

Ik heb wat foto's van Opazwitserland maar nog geen echte close-ups. Dus houd me aanbevolen!

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Hallo Henk,

Top, dat je dit doet alles tot in de puntjes uitgelegd,
hier hebben we wat aan. Chapeau :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:.

Van de week weer eens verder met de module ik ga er de fijne rijdraad voor
gebruiken.

Groeten Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Dank jullie wel allemaal!

Johan: succes. Laat je ons wat beelden zien over je vorderingen?
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Ziet er idd weer goed uit Henk, ook erg duidelijke foto's.
Heb nog geen tijd gehad voor de seinen... Ben eindelijk gestart met de verbouwing.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Dag Leo,

Succes met de verbouwing! en wat de seindecoders betreft: geen haast!

Misschien handig om meerdere CH-rijders hierin te betrekken?? POLL uitzetten?

Ik denk bij voorbeeld aan Oosterom, ArjanM, Marc-lin, de Iris (er zijn er vast meer) en de seinen van Schneider / Alphamodell mee te nemen?
Die hebben mogelijk nog meer seinbeelden dan de 4 lichtbeelden van KYODO.
Schneider heeft de rode draad als common+.
Common+ of common- bij Alphamodell mij niet bekend, evenals MicroScale. Even uitzoeken nog.

(bij gebruik van o.a. Littfinski moeten de weerstanden van de seinen worden verwijderd, aangezien deze al in de decoder zelf zijn gebouwd: http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=de:ls-dec-sbb).
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Henk,

Zal nog even een foto van mijn module uploaden.

Bedankt voor de info.

Groeten Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Hoi Henk,

Eerst eens kijken of we jouw seinen aan de gang kunnen krijgen mbv wat diodes en mijn decoder voor ik een polletje uitzet  :D
Jou seinen hebben maximaal 4 seinbeelden, wat goed te doen is. Diodes ontkom je niet aan als we mijn wisseldecoder gebruiken.
Verbouwing vordert.... Donderdag begonnen met slopen, vrijdag en zaterdag opbouwen.
Sinds vanmorgen is de dakdekker gereed, kan dus vanavond aan de slag met lood & voegspijker.  :D
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Niet te scherp plooien dat lood en niet te strak aankloppen! Maar dat weet je natuurlijk al......
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Goede avond Henk,

De foto's die je van Opazwitserland hebt gekregen kun je die wellicht met ons delen?

groeten Martin.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Goedenavond Martin,

Dat wil ik zeer zeker doen en Paul heeft het ook al aangegeven aan mij! Ik ben op dit moment bezig om een selectie te maken uit zijn foto's en daarmee verwijzen naar de Sommerfeldt artikelen. Ik ben al een eindje op weg: ik verwacht zaterdagmorgen het e.e.a. te kunnen plaatsen.

Hij heeft een grote hoeveelheid gestuurd, dus is niet even simpel het juiste er uit te plukken.

Het mes snijdt overigens aan 2 kanten: er zijn ook foto's aanwezig met seinen. Dus ook dat komt goed van pas.

Dus graag even jouw/jullie geduld.. Er staat nog meer op stapel  ;)
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Goedenavond Henk,

Bedankt voor de opbouwende reactie, en de tijd en energie die je
in de uitleg over de bovenleiding hebt gestoken. :thumbup: :thumbup:

Groeten en wacht met spanning op  zaterdag,

Johan
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Hoi Henk,

ik rij dan geen Zwitsers maar vindt het fantastisch wat je hier allemaal laat zien. Vele forumleden maar ook lezers zullen dit waarderen :thumbup:

Groetjes, John
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-08-2013: wijziging forum-naam !!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-08-2013: wijziging forum-naam !!
Beste forummers,

Het zal jullie nauwelijks of niet zijn opgevallen: mijn forumnaam has-bls heeft een kleine - technische - wijziging ondergaan.

Het is nu Has-bls. Inderdaad, de eerste letter met een hoofdletter. Voor de rest wijzigt er niets.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-08-2013: wijziging forum-naam !!
Heeft dat ook een diepere bedoeling Henk? Of staat dat gewoon deftiger?  :D
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-08-2013: wijziging forum-naam !!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-08-2013: wijziging forum-naam !!
Jajajaja Kees,

Je probeert mij tot uitspraken te ontlokken. Maar oké, het staat ietsje deftiger.  ;) ;) ;) ;) ;)
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-08-2013: wijziging forum-naam !!
 :thumbup: :D 8o :thumbup: :mrgreen: :roll:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-08-2013: wijziging forum-naam !!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-08-2013: wijziging forum-naam !!
Het ziet er erg strak uit Henk (je naam bedoel ik  :D)
Zit erover te denken om Leeeke aan te passen naar Léééke, maar ik twijfel nog  ;)
Lood zit erin hoor Kees, netjes en niet te strak.... :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-08-2013: wijziging forum-naam !!
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-08-2013: wijziging forum-naam !!
 :D :D :D Hey Leo, vind je dat niet een beetje 'overdone' ???? Leeeke met 3 e's en dan ook nog streepjes erop??

Als ik je goed begrijp dan zijn jouw decoders al met weerstanden uitgerust, dus dan moeten ze bij mijn seinen er af gehaald worden.

Dat wordt een voorzichtige bezigheid aangezien deze op de dwergseinen na, voorzien zijn van flinterdun gekleurd lakdraad.

Hoe gaat het nu met de verbouwing? Het weer begint wel even tegen te zitten nu, maar voor land en tuin bitterhard nodig.


Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-08-2013: wijziging forum-naam !!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 07-08-2013: wijziging forum-naam !!
Hoi Henk,
Eigenlijk wel, maar het staat zo leuk  :D
Mijn decoders hebben geen ingebouwde weerstand hoor. Bij jou seinen moeten we alleen oppassen dat de voedingsspanning naar de decoder niet te hoog wordt. 12V wissel wordt zo'n 15 a 16 volt gelijk.... en jou seinen zijn uitgelegd voor 12 - 14V gelijk of wissel.
De aangebouwde weerstand van mijn Viessmann sein werd behoorlijk warm bij 16V wissel. 12V vond hij een stuk aangenamer.

Ik heb precies het weer gehad wat ik nodig had voor mijn dakje  :D
De dakdekker was dinsdagmorgen klaar, ik heb dinsdagavond het lood in orde gebracht, en gisteren de hele dag getest met wat regen op waterdichtheid.... Alles dicht! Nu kan ik binnen met een gerust hart het plafond gaan leggen....
Vanavond nog ff een muurtje voegen en dan ben ik buiten helemaal klaar....

Groetjes
Léééke  :P
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SBB / BLS Portalen-1
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SBB / BLS Portalen-1
Beste forummers;

Hierna een eerste serie foto's van SBB en BLS-portalen uit het grootbedrijf die ik op een proefstuk aan het nabouwen ben.

Er zijn wezenlijke verschillen in de hangsteunen en uitleggers, soms zie je 'SBB' ook op 'BLS' terugkomen. Vermoedelijk zijn een aantal delen zo universeel, dat ze door diverse spoorwegmaatschappijen in gebruik zijn.
Met Sommerfeldt kunnen evenwel redelijke alternatieven worden nagebouwd.

De rasechte modelspoorbouwer met een goed gevulde beurs zal voor BLS bovenleiding het merk 'Barin' aanschaffen, de derde bouwt zelf en de vierde zal mogelijk de onderdelen 3D laten printen. Meestal een kunsthars of kunststof, metaal of messing zal nauwelijks of niet voorkomen.

Brunigbahn heb ik nu een mastvariant zien plaatsen: ook dit is een van de diverse type masten en uitleggers langs de BLS-linie.
Van 'Blausee-Mitholz', als 'Opazwitserland' als uit eigen archief laat ik diverse foto's de revue passeren en vergelijk het met de producten die de CH-forummers met S* hebben klaargespeeld.

De foto's zijn ter beschikking gesteld door de copyright-houders waarvoor hartelijk dank! Hun foto's heb ik met toestemming bewerkt door de Sommerfeldt artikelen er in te vermelden.

Verder heb ik nog een paar portaalvarianten onder handen: resultaten volgende week. 
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SBB / BLS Portalen-1
Henk,

Als velen volg ik je bouwvorderingen. En ik vind het echt toppie hoe je in detail de werkelijkheid wilt benaderen in je dio. :thumbup:

Maar waarom nu ook niet een stukkie laagprofiel rail neergelegd i.p.v. het "lelijke" k-rail? Het doet een beetje afbreuk aan het geheel. :(

Met groet, Ben.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SBB / BLS Portalen-1
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SBB / BLS Portalen-1
Ach ja Ben,

Ik had nog wat sloopstukken in een hoekje liggen. Dus die heb ik gebruikt. Misschien met een roestkleurtje dat het wat minder opvalt? Het gaat tenslotte om de bovenleiding toch??

Door jullie op weg te helpen, althans dat hoop ik, schiet de bouw van mijn baan er nu wel even in......  :D Maar dat heb ik er graag voor over!

Er komen nog meer foto's ......
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SBB / BLS Hängestütze
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SBB / BLS Hängestütze
De hangsteunen kennen ook diverse varianten en die kunnen we in de Sommerfeldt-artikelen weer terugzien.

Op de volgende foto's de varianten te zien met verwijzing naar Sommerfeldt artikelen:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SOMMERFELDT SBB/BLS Portalen-1
Hallo Henk,

Als ik dit al zie en de fotos die je voorheen plaatste van je werken wordt dit beter dan het Sommerfeldt handboek. Ronduit schitterend. Je bent en wordt het licht in de duisternis voor velen. Felicitaties
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SOMMERFELDT SBB/BLS Portalen-1
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SOMMERFELDT SBB/BLS Portalen-1
Hangisolatoren en Portaalverlichting van ALPHAMODELL:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SOMMERFELDT SBB/BLS Portalen-1
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SOMMERFELDT SBB/BLS Portalen-1
Citaat van: Opazwitserland op vrijdag 09 augustus 2013, 21:44:34
Hallo Henk,

Als ik dit al zie en de fotos die je voorheen plaatste van je werken wordt dit beter dan het Sommerfeldt handboek. Ronduit schitterend. Je bent en wordt het licht in de duisternis voor velen. Felicitaties
Paul

Mede dank zij jouw prachtige foto's! Ik ben er nog niet klaar mee: er volgen nog een aantal. Maar niet meer vanavond hoor .... ;-)
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 04-08-2013: (#507+#579) SOMMERFELDT-14
Citaat van: Leeeke op dinsdag 06 augustus 2013, 12:50:28
Jou seinen hebben maximaal 4 seinbeelden, wat goed te doen is. Diodes ontkom je niet aan als we mijn wisseldecoder gebruiken.

Leo; op de vorige foto's kun je de 3- en 4-lichthoofdseinen al ontwaren als uitrijseinen bij Station Aigle.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SOMMERFELDT SBB/BLS Portalen-1
Ik word er stil van.... Heel wat inspiratie voor mijn eigen bovenleiding project. :thumbup:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SOMMERFELDT SBB/BLS Portalen-1
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SOMMERFELDT SBB/BLS Portalen-1
Ik vind het erg korte spoortje naar de kopverlading in Re 325 1e foto een bijzonder leuk en modelbaan geschikt detail.

Groetjes Jeroen



Een mens stopt niet met spelen omdat tie ouder wordt maar een mens wordt ouder omdat tie stopt met spelen.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SOMMERFELDT SBB/BLS Portalen-1
Heb regelmatig naar je kunstwerken mogen kijken , neem me petje er voor af.
Maar dit is niets voor mij , ik ben al een beetje gek , maar zou hier helemaal krankjorum van worden.
Al dat peter peuterig werk ..... waar haal je je geduld vandaan man.
Het is prachtig wat je maakt , maar niet voor mij......
Al dat precisie werk........brrrrrrr .
Nee hoor er moet voor mij voldoende ruimte zijn.....en dat is voor jou niet voldoende.......prachtig werk.
En geniet er maar van.....ziet er allemaal prima uit.

Mvg: Alex
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: SOMMERFELDT BLS Portalen-2
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: SOMMERFELDT BLS Portalen-2
Van Johan de Reuver (Blausee-Mitholz) de navolgende foto's ontvangen.

Zelf ik er nog een gevonden met een typische BLS-zijarm. Foto's spreken verder voor zich. Komt er een eind aan?? Nee er volgt nog het een en ander!

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SOMMERFELDT SBB/BLS Portalen-1
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 09-08-2013: SOMMERFELDT SBB/BLS Portalen-1
Citaat van: Opazwitserland op vrijdag 09 augustus 2013, 21:44:34
Hallo Henk,

Als ik dit al zie en de fotos die je voorheen plaatste van je werken wordt dit beter dan het Sommerfeldt handboek. Ronduit schitterend. Je bent en wordt het licht in de duisternis voor velen. Felicitaties
Paul

You make me blue .....  :oops:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: SOMMERFELDT SBB-uitleggers e.d.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: SOMMERFELDT SBB-uitleggers e.d.
Een paar varianten van SBB uitleggers EN een middenmast welke tevens dienst doet als afspanmast!


Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: SOMMERFELDT SBB-uitleggers e.d.
Hallo Henk,

Ik vind het nog steeds super wat je doet. :thumbup:top.

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: verder met (portaal)SOMMERFELDT-15
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: verder met (portaal)SOMMERFELDT-15
Vandaag een vierde variant onder handen genomen. Uitgangsprincipe is het proefplankje bestaande uit 3 parallelsporen.

Het portaal is opgebouwd uit de volgende onderdelen:

1 zakje #174 @ 10 stuks richtarmen (er worden 3 richtarmen gebruikt);
2 stuks #301 zij-armen;
1 zakje #306 @ 2 stuks dwarsdrager met 2 U-lasprofieltjes (1 stuks benodigd + 2 u-lasprofieltjes);
1 zakje #315 @ 10 stuks isolatorsteunen ( er worden 3 steunen en 3 ogen gebruikt!);
2 stuks #318 masten 130 mm;
1 zakje #505 @ 20 stuks isolatoren, bruin (er worden 3 isolatoren gebruikt);
1 zakje #507 @ 5 stuks hangsteun met zijarmen en isolatoren (er worden 2 zijarmen en 2 isolatoren gebruikt).

De opbouw en werkzaamheden zijn beschreven in de volgende tien foto's:
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: verder met (portaal)SOMMERFELDT-15
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: verder met (portaal)SOMMERFELDT-15
En de tweede serie van 5 uit 10:

Correctie bij foto's 4+5:  Het portaal is op onjuiste hoogte gemonteerd en daarmee ook de onderkant rijdraad. De dwarsverbinding moet gemeten vanaf bovenzijde, 10mm zakken (dus op ca 90 mm ipv 100 mm) gerekend vanaf bovenzijde mastvoet. De zijarmen komen dus uit op ca 72 mm hoogte, nadat de richtarm #174 is gesoldeerd op de zijarm, moet onderkant rijdraad op ca 69-70 mm hoogte zitten, gemeten vanaf bovenkant mastvoet.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: verder met (portaal)SOMMERFELDT-15
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: verder met (portaal)SOMMERFELDT-15
Ook Johan de Reuver (alias Blausee-Mitholz) volgt mijn draadje hier (en ik de zijne). Hij heeft lont geroken van priegelwerk met Sommerfeldt en is ook aan de slag gegaan om de belgische hangsteun #507 een echt BLS-smoeltje te geven.

Klik Ombouw BLS-hangsteun Johan de Reuver

Mooi gedaan en  wat mij betreft van hieruit chapeau Johan!!
Re: Wederopbouw zwitserse baan seinbeelden met 5 lichten
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan seinbeelden met 5 lichten
Op deze foto zie je portaal hoofdseinen met 5 lichten.

Van Schneider heb ik alleen hoofdseinen met 4 posities in plaats van 5. Maakt microscale die wel?
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: verder met (portaal)SOMMERFELDT-15
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: verder met (portaal)SOMMERFELDT-15
Dag Jan,

ALPHAMODELL maakt ook seinen met 5 lichten: http://www.railtop.ch/html/alphamodell.html Die jij nu bedoelt en ziet is het gecombineerde 'Einfahrsignal+Ausfahrvorsignal'

MicroScale heeft een aardig palet aan seinen: http://www.microscale.ch/downloads/flyer-301.pdf

Het handboek met o.a. Fahrbegriffe http://www.microscale.ch/downloads/signalhandbuch2010.pdf
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: verder met (portaal)SOMMERFELDT-15
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: verder met (portaal)SOMMERFELDT-15
Het handboek heb ik gekocht. Ik meen rond 1984. Zal het eens opzoeken.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: verder met (portaal)SOMMERFELDT-15
Hoi Henk,

Ik gebruik de seinen van Schneider en deze hebben ook 5 lampen.

groeten Martin.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: verder met (portaal)SOMMERFELDT-15
Over de bovenleiding masten: ik denk dat we kunnen stellen dat de afdelingen "bovenleiding" van zowel de SBB als de BLS optimaal gebruik maken van de modulaire opbouwmogelijkheden om elke oplossing te kunnen creëren.
Het is dus leuk om te kijken wat er allemaal mogelijk is met de componenten die we hebben van S* en met enige "aanpassing" daaruit kunnen maken. Ook denk ik dat wij dezelfde creativiteit aan de dag kunnen leggen en we waarschijnlijk iedere oplossing die we zelf verzinnen met enig speurwerk ook in het grootbedrijf kunnen aantreffen.
Wat natuurlijk ondertussen wel interessant wordt voor dit "basistopic over CH bovenleiding" is de vraag welke uitvoering de "standaard oplossing" is bij het grootbedrijf (die dus het meest gebruikt wordt) en welke aangepaste oplossingen gebruikt worden bij welke afwijkende situaties.
Ik stel dus voor dat we Paul (en anderen) weer naar CH sturen om naast de bijzonder duidelijke detailfoto's ook overzichtsfoto's te maken van de situatie die heeft geleid tot de creatieve oplossing van de afdeling "bovenleiding"....
(Wat we natuurlijk zouden willen hebben is het detail handboek dat de SBB en BLS ongetwijfeld hebben van hun bovenleiding systemen...)
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 10-08-2013: verder met (portaal)SOMMERFELDT-15
Hallo allemaal,

Met plezier neem ik nog wat fotos in september.  Ik had laatst ook de indruk die Henk heeft.  Maak zelf iets en je zal het wel terugvinden in realiteit.  Onvoorstelbaar hoeveel varianten de Zwiters hebben,
Groetjes
Paul
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-08-2013: Kruisen SBB-draden in praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-08-2013: Kruisen SBB-draden in praktijk
Van Krokodil14253 ontving ik via PB het volgende (quote):

"Je hebt veel foto's van bovenleiding in-t-echie geplaatst met artikelnummers daarbij. Nou heb jij het over de moderne bouwwijze, en zoals je zelf al aangeeft, het is zo verschillend in Der Schweiz. Toen ik de voorbereidingen trof, om de bovenleiding op mijn diorama te bouwen, ben ik in mijn vakantie naar Thun geweest, omdat daar nog de oudere overspanningen aanwezig waren. Ik heb daar veel foto's gemaakt.

Waar ik ook enkele foto's van heb (en wat ik even niet zo 1-2-3 in je draadje terugvind, maar misschien heb ik het gemist of nog niet bekeken) is de typisch Zwitserse "constructie", die boven Engelse wissels hangt. Meestal heeft het doorgaande spoor een normale draad; het kruisende spoor heeft een soort van ruitvorm in de draad gebouwd. Deze constructie heb ik nagebouwd, met behulp van Sommerfeld Profi draad (0,5 mm) Als je interesse hebt, wil ik je wel foto's toesturen; model en/of echie."

"Op de foto's kun je de ruit duidelijk zien. 2 foto's heb ik vanaf de Grosse Schanze in Bern gemaakt; 2 andere zijn vanaf het perron gemaakt. Op de foto's kunje goed zien, dat de breedte van de ruit bijna net zo breed is als het sleepstuk van de stroomafnemer".

Harry; hier maak je diverse lezers blij mee!
Je foto's van het typisch kruisen van de draden heb ik geaccentueerd daar waar het omgaat en op jouw aanbeveling hier ook geplaatst. Uiteraard zijn we erg benieuwd hoe jij deze constructie hebt vertaald naar model, inclusief gebruik Profi-draad!!


Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-08-2013: Kruisen SBB-draden in praktijk
Hallo Henk,

Als ik jou zo bezig zie dan jukken mijn handen om ook weer te gaan beginnen, maar dan met de Hollandse bovenleiding.
Ik heb daar al meer aan gedacht maar wil het dan niet meer werkend maken.
Maar omdat straks bij mijn bovenste niveau wel de bovenleiding te maken boven al die wissels, kruisingen lijkt me een hele uitdaging.
Vind het zo toppie wat jij aan het doen bent.
Nou heb ik geluk dat ik het al eens heb gedaan dus ik weet nu wat ik fout heb gedaan.
Je moet er geen Märklin bovenleiding van willen maken en dat deed ik wel, dus zal ook foto van moeten gaan maken.

vr.gr. Gunther.
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-08-2013: Kruisen SBB-draden in praktijk
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-08-2013: Kruisen SBB-draden in praktijk
Ha Gunther,

Wat een geluk dat je NS-Sommerfeldt nog niet hebt weggedaan en leuk te lezen dat dit topic jou weer gaat inspireren  :thumbup: :thumbup:.

Mogelijk dat jij op jouw beurt een aantal NS-rijders blij kunt gaan maken!? Draden kruisen boven wissels en engelsmannen is allemaal hetzelfde principe. Kruising is simpel ...  ;)

Je hebt het boek S* Anbauanleitung ???  :idea: erg raadzaam om ook die aan te schaffen!

Re: Wederopbouw zwitserse baan update 11-08-2013: Kruisen SBB-draden in praktijk
Hi Henk maar gaat dat dan over de NS.
En het is in de Duitse taal.
En je weet ik spreek en lees alleen de Flakkeese taal.
Dus ik zal toch ook foto's moeten nemen en ik kom wel een keer langs om bij jou raad te vragen.
Maar voorlopig niet, want ik ben weer eens flink aan het tobben, heb nergens zin in.
Ben een Donderdag met onze kleinzoon naar de TRM in Ouddorp geweest en ben daar nu nog versleten van.
Maar hij had een fijne dag met opa en oma en daar gaat het om.

vr.gr. Gunther.