Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Digitale vraagjes

Gestart door Zeewier woensdag 03 juli 2013, 10:14:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale vraagjes
Zeewier
gast

Digitale vraagjes
Hallo,

momenteel ben ik nog bezig met een analoge testbaan ineen te knutselen, maar ik zou, eens deze testbaan af is, willen overschakelen naar digitaal zodat ik met meerdere treinen kan rijden.

Ik heb al redelijk wat opgezocht omtrend digitaal rijden maar heb toch nog een aantal vraagjes:

1) Zijn K-rails geschikt om digitaal te rijden?
2) Ik heb gezien dat veel mensen hun bezetmelders en dergelijke aan de sporen solderen, maar aangezien ik 0,0 kennis heb van solderen, vroeg ik me af of dit ook op een andere manier kan?

Bedankt alvast.
Re: Digitale vraagjes
Op je eerste vraag is het antwoord ja. Vraag 2 dat kan met de speciale stukjes van Märklin die je onder je rail klemt.
Re: Digitale vraagjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: Digitale vraagjes
Solderen is niet zo lastig te leren.
Eerst wat oefenen met wat losse draadjes aan elkaar te solderen en daarna komt de ervaring vanzelf.

Groeten,
Ton.

Re: Digitale vraagjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Digitale vraagjes
Hoi Zeewier,

Bezetmelding heb je alleen nodig,als je met een PC de treinbaanbestuurt,of meerdere treinbewegingen wilt realiseren.

Ik neem aan,dat je testbaan niet erg groot is,en er niet veel treinen tegelijk kunnen rijden.

Voor die bezetmelders heb je ook nog een geïsoleerd stukje rail  nodig,die je makkelijk kan maken voor de K-rail,maar ze hebben ook een paar stukjes rails (2295) die al voor bezetmelding geschikt zijn.

Maar die zijn wel duurder (dacht iets van 17,- euro) dan je gewone rails,en vraag je dan af,of je op zicht rijdt ,of via bezetmelding,want je hebt waarschijnlijk nog niet naar het kostenplaatje gekeken.

Wellicht ligt je rails ook al vast,en moet je dus enigszins de baan weer opbreken,om terugmelding mogelijk te maken.

Eigenlijk moet je je zoiets van tevoren afvragen,en ik zou gewoon eerst eens kijken,of je het hele zaakje analoog voor elkaar krijgt ;)

En veel info verzamelen omtrent digitaal rijden :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Digitale vraagjes
Zeewier
gast

Re: Digitale vraagjes
Bedankt voor de reacties alvast.

@Hans, het is niet de bedoeling dat ik men analoge testbaan ga ombouwen naar digitaal... Als men analoge testbaan af is dan ga ik beginnen met een nieuwe, grotere baan (heb ruimte van 10m op 5m ter beschikking) en deze zou ik dan digitaal willen maken...
Re: Digitale vraagjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Digitale vraagjes
Hoi Zeewier,

Dan heb ik je even verkeerd begrepen,en excuus daarvoor.
Wat lees ik daar?

Een ruimte van 10 bij 5 meter 8o
Woon je in het paradijs ofzo? :D

Menig modelspoorder wenst zich zo'n ruimte,en wil je die digitaliseren,dan zouden eigen vaardigheden welkom zijn.
Vooral omdat je dan wissel/terugmelddecoders zelf kan solderen,en dat drukt de prijs een beetje,en het is ook leuk om te doen.

En de grote baan,ga je die ook met K-rails doen?

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Digitale vraagjes
"en het is ook leuk om te doen." Wat je leuk noemt.  8o
Re: Digitale vraagjes
Zeewier
gast

Re: Digitale vraagjes
De nieuwe baan zou in men kelder komen en één van de kelderruimtes is inderdaad 10 op 5 groot. Ruimte zat dus  :)

Bedoeling was om voor ook de digitale baan K-rails te gebruiken tenzij er een goede reden is om dit niet te doen? Ik vind K-rails namelijk wel iets hebben qua uitzicht, daarmee.

Van zelf solderen ben ik niet echt zo'n fan, aangezien ik niet echt "technisch" ben aangelegd.
Re: Digitale vraagjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Digitale vraagjes
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 04 juli 2013, 18:15:30
"en het is ook leuk om te doen." Wat je leuk noemt.  8o
Het in elkaar hobbyen van een schakeling vindt ik niet zo erg hoor,zeker niet als het nog eens werkt ook ;)

@ Zeewier,

Het oog wil ook wat,en voor elk zal dit anders liggen,maar ook elk railsysteem heeft zijn eigen specificaties.

Niet iedereen is wild van dat ballastbed van de C-rail,maar een scheiding van de massa is eenvoudig aan te brengen.

Bij K-rail zal je iets meer moeite moeten doen,aangezien je de rail niet super makkelijk kan solderen.

Solderen vind je al moeilijk,maar heb je het ooit wel eens zelf gedaan?

Zelf kon ik al solderen,voor dat ik een technische opleiding had gevolgd,en dat kwam juist door de hobby :thumbup:

Die vaardigheid heeft me juist geholpen in mijn werk,met elektronische beveiliging.

Maar je hebt een prachtige ruimte tot je beschikking,en ik hoop daar ooit eens foto's van te zien ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Digitale vraagjes
zeewier(heb jij geen voornaam?) hopelijk heb je geen kelder zoals de mijne die bij een wolkbreuk onder water komt.
Re: Digitale vraagjes
Zeewier
gast

Re: Digitale vraagjes
Voornaam is Bart, zoals ook vermeld in het voorstelhoekje  ;)

We hebben een jaar geleden het huis gebouwd dus de kelder bestaat uit gegoten beton (waterdicht dus) en we zitten met de woning 2m boven straatniveau en we zitten op één van de hoogste punten van de stad. Moet dus al veel gebeuren vooraleer men kelder onder water komt te staan  :D
Re: Digitale vraagjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Digitale vraagjes
Hoi Bart,

Sorry,maar niet iedereen kijkt daar alles :D ;)

Je kan wel op een hoog punt zitten,maar hoe ligt dat punt ten opzichte van de waterstand?

Gelukkig zal je huis niet zo lag liggen,dat het 12 meter onder de zeespiegel is :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Digitale vraagjes
compserv
gast

Re: Digitale vraagjes
je kan gewoon K-rails gebruiken verdiep je eerst veder in digitaal
analoog locomotieven kan je ombouwen naar digitaal eerst je daar ook in verdiepen.
als het éénmaal heb staan digitaal ben je er verslaaft aan.
er zijn zoveel mogelijkheden met de computer digitaal aansturing dat je steeds meer mogelijkheden gaat zien.
dus neem even de tijd er voor
Re: Digitale vraagjes
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Digitale vraagjes
Helemaal mee eens.
Ik zou als je analoge testbaan klaar is gelijk doorstarten met een digitale testbaan.
Ook alvast eens rondneuzen wat je wilt gaan gebruiken (Centrale etc) en hoe het te gaan besturen (met of zonder PC, bezetmelders etc.)
Maar wat een ruimte! daar zullen veel mensen jaloers op zijn... Mits je het maar droog kan houden.
Succes!
Re: Digitale vraagjes
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Digitale vraagjes
Beste Bart,

De ModelSpoorGroep Den Bosch organiseert bij voldoende belangstelling workshops "solderen", je kunt je belangstelling invullen op de site.

Een echt, simpel draadjes solderen is echt niet moeilijker als iets anders wat jij moeilijker vindt.....

Groet, Anne W