Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De Nohab-locomotieven

Gestart door Nedernoor zondag 09 juni 2013, 15:43:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

De Nohab-locomotieven
Het machtige geluid van een NoHab-diesel...



:)
Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
Dit clipje laat een stukje zien van de Ofotbaan tussen Kiruna in Zweden en Narvik in Noorwegen. Het landschap is schitterend en had net zo goed uit de serie Rail Away geweest kunnen zijn. (Zeg ik dat nou goed?)



Geniet ervan!
Re: De Nohab-locomotieven
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: De Nohab-locomotieven
Hier ook nog 3 filmpjes van de Luxemburgse versie vanuit de cabine.



Re: De Nohab-locomotieven
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor het plaatsen van de filmpjes van dit type loc. Ik zou het helemaal niet erg vinden als er nog meer zouden volgen O:-D.
Re: De Nohab-locomotieven
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re: De Nohab-locomotieven
En ook ik heb er van genoten. Beter als zo'n saaie rekenles... >:-D

Groeten,
Bas.
Re: De Nohab-locomotieven
Ik vind de NOHAB diesels gewoon de mooiste uitvoering, klinkt gek uit mijn mond, maar mooier zelfs dan de V200 :O 8o ;)

Mvg Gert
Re: De Nohab-locomotieven
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: De Nohab-locomotieven
Hier nog eentje om het af te leren. ;)

Re: De Nohab-locomotieven
Sommige dingen zijn te mooi om het zo maar even af te leren. :wink:
Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
Precies! Dus... hier nog eentje van de Di3 op de Raumabaan...

http://www.youtube.com/watch?v=p2k3ZLO6WRE

Na alt dat snellopende V12-geweld in de V200-topic, is het wel lekker met een langsamlopende V16...  >:-D

Re: De Nohab-locomotieven
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: De Nohab-locomotieven
En hier met dubbeltractie.

Re: De Nohab-locomotieven
Hoi Wilfried en Nedernoor.
Bedankt voor het delen van de geweldige filmpjes :P :thumbup:

Tony
Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
 :)

Re: De Nohab-locomotieven
Alweer bedankt :thumbup:.

Ik heb nooit geweten dat dit loc-type een bijnaam had. Hoe komen ze erbij: "Kartoffelkäfer"... :eek:
Re: De Nohab-locomotieven
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De Nohab-locomotieven
Citaat van: Gerard op maandag 01 juli 2013, 14:49:30
Hoe komen ze erbij: "Kartoffelkäfer"... :eek:

Voor de bijnaam zie hier onder de eerste foto.
Re: De Nohab-locomotieven
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De Nohab-locomotieven
Voor de duidelijkheid: de echte Kartoffelkäfer waar de CFL-locs dus hun naam aan danken:


Foto: Wikipedia.de


Groet, Marc

Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
Filmpje is wellicht niet echt spectaculair, maar door liefhebbers, voor liefhebbers, niet waar?  B)

Het groene loc, Di3.602, is het loc waar de NSB (Norges StatsBaner) proef- en testritten mee deed in de jaren -50. Het is in z'n oorspronkelijke dessin, met deur op de neus en cabinedeuren aan beide kanten, hij is ook 30 cm langer dan de meeste Di3's. De ventilatoren zijn ook niet ingebouwd. Dit loc was gebouwd door NoHAB voor demonstratiedoeleinden en ging, met NoHAB/GM-logo, helemaal naar Ankara. Het productienummer was 2246.

Het tweede loc in het filmpje is Di3.616 en is in het dessin van de jaren 60, met dichtgelaste cabinedeuren aan de rechter kant. Dit is uniek voor de Noorse NoHAB's en de deuren werden dichtgelast om tocht te verminderen. Men ziet ook dat de ventilatoren ingebouwd zijn, vandaar de verhoging op het dak. In Noorwegen kreeg cabine 1 verbeterde geluidsisolatie rond de jaren -80. Achter cabine 2 zit ook de verwarmingsgenerator dat nogal lawaai maakt. Op de lijnen waar Di3 gebruikt werd, waren er voldoende draaischijven zodat men meestal het loc vanuit cabine 1 kon besturen.

Beide locs zijen eigendom van Jernbanemuseet (Het Spoorwegmuseum).

In Denemarken en Noorwegen was de NoHAB's wat de V200 was voor Duitsland: Modernisering en ter vervanging voor de stoomlocs. De eerste 14 Di3's vervingen 40 stoomlocs!

Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
Zie hier de geschiedenis van de Noorse Nohab's:

http://en.wikipedia.org/wiki/NSB_Di3

Re: De Nohab-locomotieven
Leuk fimpje.

Tony
Re: De Nohab-locomotieven
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: De Nohab-locomotieven
De Nohabs zijn wel met dieselmotoren uitgerust,maar de tractie geschied elektrisch.

Hoezo hybride iets van de laatste tijd?

Toch verkies ik diesel-hydraulische lok's boven dit type,maar heb toch wel wat modellen van deze kartoffelkäfer :favorite: ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
Ik vind de Di 3 gewoon een leuke loc, dat het diesel-elektrisch is, voegt voor mijn deel noch wat toe of neemt wat af.  ;)

Het eerste dieselloc van de NSB, Di 1 benaamd, werd al in 1937 besteld. Dit was een diesel-electrische van Krupp met MAN motoren. Hij werd in 1942 geleverd, maar zoals we weten was er een woeste oorlog gaande in Europa toen. Het loc werd geen succes, de kwaliteit was niet best.

In de winter van -56/-57 werden diesel-hydraulische locs van MaK en van Deutz getest, maar de de aandrijflijnen konden de barre, Noorse winter niet tegen. :D Toen de twee Duitsers getest werden, had de Di3 al bewezen dat het deugde onder zware omstandigheden.

Maar ja... Ik vind de Di3 gewoon stoer.  :favorite: Hij geeft me gewoon een goede, warme Heimatgevoel.  :D
Re: De Nohab-locomotieven
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: De Nohab-locomotieven
Voor de liefhebbers van Nohab modellen zie klik
Re: De Nohab-locomotieven
Prachtige modellen Dick

Tony
Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
Hier een clipje van "Jernbaneverkets" versie.

Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
Diesel en stoom in tractie


Re: De Nohab-locomotieven
De vraag is nu: wie helpt wie :wink:. Bedankt voor het plaatsen :thumbup:.
Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
Ja, vroeg ik me ook af!  :D

Wist niet eens dat het kon....  :oops:
Re: De Nohab-locomotieven
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: De Nohab-locomotieven
Denk dat het ligt aan de snelheid, want zo'n stomer kan niet zo hard rijden in de vrijloopstand.

Vandaar dat ie mee stoomde, maar die Nohab kan de trein en die stomer makkelijk trekken ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: De Nohab-locomotieven
Lid sinds: 2011

offline
Re: De Nohab-locomotieven
Erg mooie video's :)

Ben zelf al jaren fan van de Ex DSB's (TMX - TMY) die in Zweden te vinden zijn.

Hier zie je een clip (vanaf 3:00 ongeveer) waar ik een keer mee mocht op de bok van Bofors naar Kristinehamn en Hällefors.

Bijzonder fraaie lok!

Deze heeft nog een keer meegedaan aan een film, vandaar het bijzondere kleurschema.

Peter
Re: De Nohab-locomotieven
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: De Nohab-locomotieven
Hoi DP,

Daarvan heb ik inmiddels het model, en leuk ook bewegende beelden van deze lok te zien :thumbup:

Hier een foto  :D



M.v.g.

Hans V200.0



Re: De Nohab-locomotieven
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De Nohab-locomotieven
Snap ut nu: van die coloradokever.
Re: De Nohab-locomotieven
Lid sinds: 2011

offline
Re: De Nohab-locomotieven
Ha, mooie loc!
Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
Citaat van: dp op vrijdag 02 augustus 2013, 09:24:31
Ben zelf al jaren fan van de Ex DSB's (TMX - TMY) die in Zweden te vinden zijn.

Dan denk ik dat dit clipje van toepassing is...


Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
Oude dame, zware last, steile helling...



Re: De Nohab-locomotieven
Lid sinds: 2011

offline
Re: De Nohab-locomotieven
 :) :) :)
Oude dame doet het nog prima. Blijft een mooi gezicht zo'n bolneus.
Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
Hier meer van dezelfde trein.

http://www.youtube.com/watch?v=RF9MvrXivdM
En nogmaals...  :-)

http://www.youtube.com/watch?v=BRsOw9Ip7jo

Prachtig!  :D
Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
En hier is Di3.628 te zien als "loc-ambulance". Onder "meer lezen" staat het in het Engels wat gebeurd is met MZ1461



Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
Citaat van: Nedernoor op woensdag 03 juli 2013, 21:07:12
In de winter van -56/-57 werden diesel-hydraulische locs van MaK en van Deutz getest, maar de de aandrijflijnen konden de barre, Noorse winter niet tegen.

Ik heb enkele foto's van deze twee op http://www.jernbane.net/norge/rar/demolok.htm gevonden.

De Deutz locomotief heeft dus meer dan 100 000 km afgelegd als testloc. Hij komt me trouwens bekend voor...  :) De MaK staat er weining informatie over. Wellicht weet iemand hier meer?
Re: De Nohab-locomotieven
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: De Nohab-locomotieven
Voor meer informatie over de MaK 2000 kun je even in het Weeshuis kijken. ;)

Groet, Marc
Re: De Nohab-locomotieven
Nedernoor
gast

Re: De Nohab-locomotieven
Van de Raumabaan...



(veel windgeruis, maar schitterend natuur...  :) )



Re: De Nohab-locomotieven
Leuke filmpjes uit een mij zeer bekend gebied. Jammer dat de Raumalijn het tegenwoordig (in het reizigersverkeer) alleen nog met Talent treinstellen moet doen. Bedankt voor het plaatsen van de link.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: De Nohab-locomotieven
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 03 juli 2013, 14:12:52
De Nohabs zijn wel met dieselmotoren uitgerust,maar de tractie geschied elektrisch.
Hoezo hybride iets van de laatste tijd?

Dieselelektrische aandrijving en Hybride aandrijving zijn twee totaal andere technieken.................
Overigens bestaat een Hybdride aandrijving bij railvoertuigen al vele tientallen jaren, zei het op beperkte schaal.
Re: De Nohab-locomotieven
Lid sinds: 2007

offline
Re: De Nohab-locomotieven
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 01 augustus 2013, 23:25:40
Denk dat het ligt aan de snelheid, want zo'n stomer kan niet zo hard rijden in de vrijloopstand.
Er bestaat niet zoiets als een vrijloopstand bij een stoomloc.
Re: De Nohab-locomotieven
Lid sinds: 2006

offline
Re: De Nohab-locomotieven
met dichte regelateur en ganghandel op middenstand ( of iets open beide ) afhankelijk van het beestje .