Citaat van: compserv op donderdag 16 mei 2013, 19:48:22
wie heeft er een tip hoe je een andere schakelrail kan maken met marklin K-rails
Hallo,
Begrijp ik uit je verhaal dat je met K-schakelrails niet erg bent ingenomen? Dat kan, niet iedereen is ermee tevreden. Maar ja, die originele schakelrails functioneren wel verschillend naar gelang de rijrichting van de loc die er overheen rijdt. En dat kan een groot voordeel zijn, maar wellicht taal je daar niet naar.
Het systeem om een stukje railstaaf te isoleren van de rest van de rails, waardoor er (als de wielstellen ongeïsoleerd zijn zoals bij het Märklinsysteem) via de wielassen een elektrisch contact tot stand komt, waardoor "iets" wordt geactiveerd is logisch. Maar dat gebeurt dan ongeacht de rijrichting van de trein, en dat kan soms best vervelend zijn. In sommige gevallen heeft het zelfs ongewenste consequenties. Indien bijvoorbeeld - na het passeren van een trein - via dat stukje geïsoleerde rail een juist gepasseerd sein automatisch op onveilig moet worden gezet . Let wel: de trein zet dat sein dan net zoveel keer op rood als er ongeïsoleerde assen onder de getrokken wagens zitten! En wat nog vervelender is: als de trein in omgekeerde richting hetzelfde baanvak passeert, zet hij datzelfde (maar nu voor de tegenrichting bedoelde sein) nog eens geheel onnodig een groot aantal keren op onveilig. Ik ben benieuwd hoe lang de bi-stabile electromagneet van een sein dát uithoudt.
Mogen de elektromagneten van seinen misschien nog wel wat voor hun kiezen kunnen krijgen alvorens de geest te geven, wat dacht je van de elektromagnetische wisselstellers van het K-railsysteem? Die gaan geheid na korte tijd in rook op.
Wat is de moraal van dit verhaal? Bezint eer Ge begint!
Daarom is het - als je geen schakelrails wilt gebruiken veel beter dat je dan de schakelingen tot stand laat brengen door een magneetje rechts of links van één wagon aan te brengen waarmee een z.g. "reed"relais langs de baan in werking treedt, dat de gewenste schakeling tot stand brengt. Dat is een goed alternatief, maar een geheel ander verhaal. Let op: ook "reed" relais zijn ongevoelig voor de rijrichting van de passerende wagon met zijn magneetje, vandaar dat magneetje niet midden onder een wagon aanbrengen maar altijd aan één zijkant!
Gegroet,
Rob