Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Maleuen : Kapel naar model met werkende kaars

Gestart door treinbeginner zaterdag 31 juli 2010, 19:07:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Leik geluid en ook nog eens mooi van kwaliteit.

Groet, Ronald
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Citaat van: loc6400 op woensdag 02 januari 2013, 21:10:11
...Ik zie daar zoveel oranje dingen wat is dat allemaal?...

... ff naar pagina 8 bladeren of zo...
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Knap geluid!
Hoe stuur je die MP3 players aan?  Ik ben eentje aan 't ontwerpen met een PIC, een MP3 decoder en een DAC...
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
die oranje dingen zijn goedkope mp3 spelertjes die in 2 gezaagd zijn en waarvan de eigenlijke luidsprekertjes dan op of onder de baan zitten op de plek waar het geluid moet uit komen.
de aansturing is geloof ik met het printje dat er bij op de plank zit. een soort decodertje die dan op zijn beurt weer contact maakt parallel op de "play" drukknopjes van de mp3 players.

dat is althans wat ik had begrepen uit het draadje tot nu toe.
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Hola, als 't zo simpel simpel is, laat ik m'n eigen ontwerp varen...
Die MP3 spelertjes kosten nog geen 2? op eBay, mijn ontwerp zit al boven de 10? 8o
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Hallo iedereen,

Wat een aantal reacties  :O :D

Bedankt voor al jullie reacties.

@Kahubi123/Hubert
Citaat van: Kahubi123 op woensdag 02 januari 2013, 18:58:56
Erg leuk, maar je moet wel op letten dat niet teveel geluiden in een keer afgaan, anders wordt je
naar 10 minuten helemaal jek.... ( spreek uit ervaring).
Inderdaad niet alles mag tegelijk afgaan, maar de kans is klein dat dat gebeurd. De meeste geluiden zullen toch maar een accent zijn, vb. de kerk slaat om het half uur.
vb. koeien die loeien als een trein op een bepaalde plaats 10 keer is gepasseerd.

@ernstcramer/Ernst
Citaat van: ernstcramer op woensdag 02 januari 2013, 20:24:54
Geweldig wat een installatie zeg. En het geluid is wel erg mooi!  :thumbup:

Maar wat ik bedacht:
Citaat van: treinbeginner op zondag 08 juli 2012, 22:03:02

Persoon met hoog water...

Komt hier nu ook nog een geluidje onder...  O:-D :mrgreen: :mrgreen: ?
Je brengt me op ideeën  :D :D

@loc6400
Citaat van: loc6400 op woensdag 02 januari 2013, 21:10:11
Geweldig dat kerk geluid. Ik zie daar zoveel oranje dingen wat is dat allemaal?
Die "oranje"  :D dingen zijn gemodifieerde MP3 speler
(Klikje doen)

@Sattrickske/Patrick
Citaat van: Sattrickske op woensdag 02 januari 2013, 22:28:39
Knap geluid!
Hoe stuur je die MP3 players aan?  Ik ben eentje aan 't ontwerpen met een PIC, een MP3 decoder en een DAC...
De MP3 spelers worden met de print in de linkerbovenhoek (OC32) aangestuurd.

@Dani
Citaat van: dani op woensdag 02 januari 2013, 23:30:16
die oranje dingen zijn goedkope mp3 spelertjes die in 2 gezaagd zijn en waarvan de eigenlijke luidsprekertjes dan op of onder de baan zitten op de plek waar het geluid moet uit komen.
de aansturing is geloof ik met het printje dat er bij op de plank zit. een soort decodertje die dan op zijn beurt weer contact maakt parallel op de "play" drukknopjes van de mp3 players.

dat is althans wat ik had begrepen uit het draadje tot nu toe.
Dat klopt, zeer mooi samenvatting

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Thanks voor de toelichting.  Heb ook zo'n pakske MP3 playerekes van eBay besteld.  Zal veel simpeler zijn dan een volledige geluidsinstallatie te ontwerpen.
Je geluid klinkt onwijs goed :thumbup:
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
@Patrick  : je sprak van 2 euro ?  Waar heb je die gevonden dan ? Ik kwam ze niet meteen tegen op IebEE
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Ik heb een paar van deze gekocht klik
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
@Patrick
Ik heb er met speakers gekocht, dan hoef je daar al geen zorgen over te maken ivm de Ohm waarde en /of het werkt met de mp3-speler
Anders moet je nog zitten versterken..... Natuurlijk ben in maar een bleuke op elektronicagebied.
Voordeel is, er zit reeds een intern geheugen in die, die jij hebt gekocht.
EDIT: Mijn fout heb ik verkeerd gelezen, er zit nog geen intern geheugen in, maar SD/MicroSD kaartjes zijn wel voor een spotprijs te vinden, want deze moeten geen heel grote capaciteit hebben.
 
Heb zit zoeken achter die ik gebruik, maar spijtig kan er geen meer vinden. Maar ja, ze hangen allemaal op mijn geluidsbord :D
De prijs was ergens rond de 4? als ik het mijn goed herinner.


groeten
Marc
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Citaat van: treinbeginner op donderdag 03 januari 2013, 11:19:37
...vb. koeien die loeien als een trein op een bepaalde plaats 10 keer is gepasseerd...

Geweldig: hoe programmeer je dat dan?

Je spreekt over een Relais plaatsen over de play/pauze maar hoe moet ik mij dat voorstellen.  8)
Heb jee een tekening/foto daarvan of een schema wat je met ons kan delen? Het is wel intrigerend zoals je dit maakt... B)
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
@Patrick : dank voor de link.  Die had ik ook gevonden, maar daar ga je nog Micro SD kaartjes moeten bij aankopen, die hebben geen geheugen ingebouwd vrees ik.
Ach, voor die paar euro kan je niet bedrogen zijn.
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Hallo,

@Ernst/ernstcramer
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 04 januari 2013, 11:37:59
Citaat van: treinbeginner op donderdag 03 januari 2013, 11:19:37
...vb. koeien die loeien als een trein op een bepaalde plaats 10 keer is gepasseerd...

Geweldig: hoe programmeer je dat dan?...
Ik ga koploper dit voor mij laten aansturen  :D

Citaat van: ernstcramer op vrijdag 04 januari 2013, 11:37:59
Je spreekt over een Relais plaatsen over de play/pauze maar hoe moet ik mij dat voorstellen.  8)
Heb je een tekening/foto daarvan of een schema wat je met ons kan delen? Het is wel intrigerend zoals je dit maakt... B)
Wat ik hiermee bedoel is dat de relais parallel over de schakelaar van de play/pause knop komt, hiermee kan ik dan het mechanische contact van de druktoets simuleren.

Een schema heb ik hiervan niet maar het steunt gewoon op het principe van de "parallelschakeling"

Ik hoop dat mijn uitleg begrijpbaar is  :?

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Die kerk klinkt als een klok  :D

Zoals door vele al gezegd het geluid en klinkt erg goed en nu zegt de geluidsman het ook nog een keer.


Mvg,

Peter /  degeluidsman.
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Citaat van: dani op vrijdag 04 januari 2013, 11:45:24
@Patrick : dank voor de link.  Die had ik ook gevonden, maar daar ga je nog Micro SD kaartjes moeten bij aankopen, die hebben geen geheugen ingebouwd vrees ik.
Ach, voor die paar euro kan je niet bedrogen zijn.
Inderdaad, maar je hebt maar een klein beetje geheugen nodig.  Met 128Mb kan je al een klein uurtje MP3 afspelen en die dingen kosten tegenwoordig ook niks meer; ik heb 5 stuks van 1Gb voor 13? gekocht (de 1Gb was verdorie goedkoper dan 128Mb ?!? :?).
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Citaat van: treinbeginner op vrijdag 04 januari 2013, 19:04:56
Hallo,

@Ernst/ernstcramer
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 04 januari 2013, 11:37:59
Citaat van: treinbeginner op donderdag 03 januari 2013, 11:19:37
...vb. koeien die loeien als een trein op een bepaalde plaats 10 keer is gepasseerd...

Geweldig: hoe programmeer je dat dan?...
Ik ga koploper dit voor mij laten aansturen  :D

Citaat van: ernstcramer op vrijdag 04 januari 2013, 11:37:59
Je spreekt over een Relais plaatsen over de play/pauze maar hoe moet ik mij dat voorstellen.  8)
Heb je een tekening/foto daarvan of een schema wat je met ons kan delen? Het is wel intrigerend zoals je dit maakt... B)
Wat ik hiermee bedoel is dat de relais parallel over de schakelaar van de play/pause knop komt, hiermee kan ik dan het mechanische contact van de druktoets simuleren.

Een schema heb ik hiervan niet maar het steunt gewoon op het principe van de "parallelschakeling"

Ik hoop dat mijn uitleg begrijpbaar is  :?

Vriendelijke groeten,
Marc
Het kan nog simpeler -op voorwaarde dat je de massa van de MP3 player en de controller kan samenvoegen-: door het knopje te vervangen door een transistor of -nog beter mosfet- kan je een druk op de knop simuleren door de transistor om te schakelen, en deze kan je aansturen met een microcontroller (Arduino, PIC, ...) en dan heb je ineens onbeperkte mogelijkheden.  Dit is een typische 'sink' schakeling, waarbij de stroom door de transistor weggetrokken wordt wanneer de basis verzadigd wordt, de achterliggende schakeling 'ziet' dan de massa en denkt dat de knop ingedrukt werd.
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Hallo iedereen,

Citaat van: degeluidsman op vrijdag 04 januari 2013, 20:34:33
Die kerk klinkt als een klok  :D

Zoals door vele al gezegd het geluid en klinkt erg goed en nu zegt de geluidsman het ook nog een keer.

:D :D


Citaat van: Sattrickske op vrijdag 04 januari 2013, 21:28:41
...(de 1Gb was verdorie goedkoper dan 128Mb ?!? :?).
Heb ik ook gemerkt toen ik geheugen kocht voor mijn MP3's, ik denk omdat kleine geheugens schaarser te vinden zijn?

Citaat van: Sattrickske op vrijdag 04 januari 2013, 21:35:27
Citeer
...
Het kan nog simpeler -op voorwaarde dat je de massa van de MP3 player en de controller kan samenvoegen-: door het knopje te vervangen door een transistor of -nog beter mosfet- kan je een druk op de knop simuleren door de transistor om te schakelen, en deze kan je aansturen met een microcontroller (Arduino, PIC, ...) en dan heb je ineens onbeperkte mogelijkheden.  Dit is een typische 'sink' schakeling, waarbij de stroom door de transistor weggetrokken wordt wanneer de basis verzadigd wordt, de achterliggende schakeling 'ziet' dan de massa en denkt dat de knop ingedrukt werd.
Bedankt voor het meedenken
Dit is inderdaad nog een simpelere methode, weet alleen niet of de massa samengevoegd kunnen worden.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Geluidskaart geïnstall. + geluid Kerkstraat
Hey Marc,

Ik heb zo al eventjes door uw topic gefietst, ziet er goed uit uw baan... Met enkele leuke details.
Dat beloofd voor onze nieuwe clubbaan.
Tot dinsdag.

Philippe
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Digitalisatie station "Eupingen"
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Digitalisatie station "Eupingen"
Hallo iedereen,

Nog eens een update na lange tijd van afwezigheid (druk, druk, druk, ...)

De voorbije dagen bezig geweest met de digitalisatie van het station (Eupingen) nl.: Servo's onder wissels plaatsen en aansluiten, lichtjes in wissels plaatsen, stroomvoorziening op diverse punten aan de rails, bezetmelders aansluiten (47 stuks), alles ingeven in koploper
Het station is zodanig uitgerust dat de treinen min of meer in het midden van het station stoppen, dus naargelang de lengte van de trein stop deze vroeger of later, vandaar de vele bezetmelders. (Zie filmpje)
Het filmpje is een test voor de werking van de stopplaatsen, vandaar de opgeduwde goederentrein.

Filmpje:



Graag jullie mening.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Digitalisatie station "Eupingen"
WOW! Weeral zoiets fantastisch!



groeten Dylan
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Digitalisatie station "Eupingen"
Hallo Marc,
Ziet er prima uit, kan de NS nog wat van leren :D. Hoe gaat het met je fietsers ben je al klaar?

Groet Hubert
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Digitalisatie station "Eupingen"
Hoi Marc,

Ziet er weer mooi uit hoor. Zal een flink klusje zijn geweest om al die melders aan te sluiten.
Als je het mij vraagt: het meest verleidelijke item in het filmpje moet toch wel die rode stopknop zijn. Die schreeuwt er om om ingedrukt te worden :D

Groeten,

Dennis
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + Vraag voor jullie
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + Vraag voor jullie
Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties

@Kahubi123/Hubert
Citaat van: Kahubi123 op woensdag 06 februari 2013, 20:17:27
Hoe gaat het met je fietsers ben je al klaar?
De fietsertjes zijn eigenlijk klaar, zal hier in de nabije toekomst eens een volledig filmpje van maken, er was al een filmpje maar zonder de huisjes.


Vermits de rails van het station definitie liggen kon ik de tunnel ingang beginnen te plaatsen en af te werken.
De muren, tunnelportalen moeten nog geschilderd worden, gras en groen moet nog worden aangebracht, alsook een omheining.

Hier de foto's:











Nu heb ik nog een vraag voor jullie:
Wat zou ik boven op de tunnelportalen kunnen zetten?
Ik had al zitten denken aan:

  • een bus met toeristen die van het zicht genieten en foto's nemen of
  • een kleine rommelmarkt/vlooienmarkt of
  • een filmploeg die een opname maakt voor een of ander treinprogramma
Hebben jullie nog ideeën?

Het gaat dus over dit hoekje:


Graag jullie mening

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + Vraag voor jullie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + Vraag voor jullie
Dag Marc.

Je kunt daar van alles plaatsen natuurlijk: een speeltuin of draaimolen of oliebollenkraam of frietkot of . . .

Groeten,

Erik.
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + Vraag voor jullie
Hoi Marc,

ik zou gaan voor groen. Bomen, struiken, een park of zo?

Leuk filmpje trouwens van de verschillende stopplaatsen.

Groetjes, John
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + Vraag voor jullie
Goedemorgen Marc,

Ik ben het met john eens, zo boven de portalen zou ik het rustig houden. Ik zou kiezen voor begroeiing zoals bomen.
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + Vraag voor jullie
Ziet er erg mooi uit met die portalen :)

Ik zou er een mooi stukje groen op maken met misschien wat fotograafjes uitkijken naar de treinen?

Mvg Danny
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + Vraag voor jullie
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + Vraag voor jullie
Ik zou de rots/ berg nog wat over de portalen doortrekken. Minder platte overgang boven de ingangen en extra dieptewerking, omdat je om en over de rots heen naar de kerk moet kijken. Wel leuk zoveel verschillende meningen :D ;) vr gr Arie

nb De fietsers verdwijnen dan aan de rechterzijde meteen ook even uit het zicht, ziet het er veel minder als een cirkel uit ;)
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + Vraag voor jullie
zou je niet kunnen overwegen om boven de tunnelportalen een aantal hekjes of vangrails te zetten en daar een parking aan te leggen voor de nabijgelegen kerk ?    Dat lijkt mij een "passende" invulling van die hoek....
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + Vraag voor jullie
Ok sluit me aan bij Dani: parking.
Deze kan je later altijd effe ombouwen tot een vlooienmarkt.  Zo gaat het in het echt ook: een (grote) parking wordt een paar dagen per jaar een rommelmarkt.
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + Vraag voor jullie
Ik sluit me aan bij Arie (Dolphin) en Danny (Oetbeem)
Wat bomen en struiken op een bijvoorbeeld een kleine verhoging leiden eveneens de aandacht af van het feit dat de tunnel nogal dicht onder het straatniveau ligt. (wat natuurlijk in model niet altijd te vermijden is).
Tevens zorgt het groen voor een extra rustpunt in het bedrijvige Eupingen waar altijd wel iets of iemand aan het rondrijden is, wat trouwens geweldig is. Ons menselijk oog trekt in zulks een geval ook het parkgedeelte schijnbaar door naar de groenstrook boven de tunnel. Zo kan je met een "beperkt" groenaanbod toch nog een "grote" groenzone simuleren.
Een parking of vlooienmarkt is in het echt wel een stuk groter dan enkele parkeerplaatsen. Natuurlijk is een megaparking in model niet nodig, laat staan mogelijk, maar een tien à twintig parkeerplaatsen neemt al een enorme ruimte in en is eigenlijk wel het absolute minimum.
Maar wat er nu uiteindelijk komt blijft natuurlijk je eigen keuze

Groetjes
Ronald
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Dag/nacht schakeling: Sturing
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Dag/nacht schakeling: Sturing
Hallo iedereen,

Ik heb een tijd geleden de sfeerverlichting boven de baan gehangen (RGB leds) (klik hier) nu moest hier nog een aansturing voor gemaakt worden. De afgelopen week mij eindelijk eens aan het werk gezet om een controller te maken.

Hier al een eerste impressie van de werking, het geheel moet nog gefinetuned worden

Hier een time-lapse van de kleurovergang:


Graag jullie mening.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Dag/nacht schakeling: Sturing
Hallo,

Ziet er leuk uit! GZD!


groeten Dylan
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Dag/nacht schakeling: Sturing
Hallo Marc,

Ziet er goed uit, in het fine tune gaat veel werk zitten.

Gr
Piwie.
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Dag/nacht schakeling: Sturing
dat ziet er al een heel sterk staaltje lichtkunst uit.
het komt vrij natuurlijk over, dus je bent er bijna .   GZD  :-)
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Dag/nacht schakeling: Sturing
Citaat van: treinbeginner op maandag 18 februari 2013, 13:35:07
.... De afgelopen week mij eindelijk eens aan het werk gezet om een controller te maken. ...

Wat voor een controllertype? Ik ben zelf bezig geweest met standaard componenten. Dat kost waarschijnlijk ietsjes meer dan jouw oplossing maar ik kan dan ook niet een pic-je programmeren / schakeling in elkaar zetten ;)

Citaat van: treinbeginner op maandag 18 februari 2013, 13:35:07
Hier al een eerste impressie van de werking, het geheel moet nog gefinetuned worden

Ik vind het netjes. Ik mis de echte helderheid van warmwit. De RGB-strips geven geen echte witte kleur maar met een blauwe zweem. Is het een bewuste keuze om alleen een dubbele RGB-strip in te hangen? Ik heb zelf bij mijn baan Poggendam 2 strips hangen: 1 RGB en 1 warmwitte en dat is nog te weinig. Nu geeft dat dit effect:



Dat vond ik niet helder genoeg. Nu ben ik een 3de strip in het midden aan het ophangen om genoeg licht te krijgen. Ik hoop hiermee wat meer licht op de baan te krijgen.

Trouwens heb je de oplossing van Karst Drenth al gezien? Digitale Pendelbaan: Led-verlichting en Digitale Pendelbaan: Led aansturen met Arduino Leonardo

Ik ben beniewd als de boel is ingeregeld. Dat moet bij mij ook nog gebeuren :)

Groeten Ronald.
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Dag/nacht schakeling: Sturing
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Dag/nacht schakeling: Sturing
Hallo iedereen,

bedankt voor de reacties.

@Ronald/ronaldk
Citaat van: ronaldk op dinsdag 19 februari 2013, 21:22:59
Wat voor een controllertype? Ik ben zelf bezig geweest met standaard componenten. Dat kost waarschijnlijk ietsjes meer dan jouw oplossing maar ik kan dan ook niet een pic-je programmeren / schakeling in elkaar zetten ;)
Ik heb het met een PIC controller in elkaar zitten steken

Citaat van: ronaldk op dinsdag 19 februari 2013, 21:22:59
Ik vind het netjes. Ik mis de echte helderheid van warmwit. De RGB-strips geven geen echte witte kleur maar met een blauwe zweem. Is het een bewuste keuze om alleen een dubbele RGB-strip in te hangen? Ik heb zelf bij mijn baan Poggendam 2 strips hangen: 1 RGB en 1 warmwitte.
Daar deel ik jouw mening bij.
Toen ik de ledstrips voor de eerste keer aan het afregelen was heb ik makkelijk 1 uur bezig geweest voor een deftige middag kleur te krijgen (Die kleur heb ik nog steeds niet).
De ene keer was het te roze, de andere keer te blauw. Dan heb ik ook besloten nog warmwitte ledstrips te bestellen.
Mijn programmaatje is al aangepast, nu is het enkel nog wachten wanneer de ledstrips binnen komen. (Vrees dat het nog even gaat duren)

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Dag/nacht schakeling: Sturing
Inderdaad in het afregelen gaat veel tijd zitten. Kan pas goed afregelen als ik in mijn hele baan de derde strip heb hangen en de boel netjes weggewerkt heb qua voedingen e.d. Dat zal ik deze week maar eens gaan doen.

Citaat van: treinbeginner op woensdag 20 februari 2013, 09:14:39
.... nu is het enkel nog wachten wanneer de ledstrips binnen komen. (Vrees dat het nog even gaat duren)

Heb ze laatst in China / Hong Kong besteld, duurde ongeveer 3 weken (met Chinees nieuwjaar erin). Viel mij niet tegen. Het wachten is niet echt erg. Het prijsverschil van 15 euro is dusdanig dat het de moeite waard is.

Groeten Ronald.

Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Dag/nacht schakeling: Sturing
Hoi Marc,

Erg mooi hoor die dag en nachtverlichting. Ik ben elke weer verbaasd hoeveel details je aanbrengt aan je modelbaan. Top gemaakt.. :thumbup:

Groeten Ronald  :)
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Dag/nacht schakeling: Sturing
WAUW...

Meer kan ik hier niet over zeggen. Heb eens vluchtig je topic doorlopen en mijn mond heeft meer open gestaan dan wat anders.

Kan me niet voorstellen dat ik ooit zoiets kan bouwen, ook al wil ik dat wel...

Adembenemend...

Groetjes Stephanie.
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + verlichting kerkstraat
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + verlichting kerkstraat
Hallo iedereen,

Na een zeer drukke periode nog eens tijd gehad om verder te werken aan de baan.

Deze update bestaat eigenlijk uit twee delen:

Deel één: de tunnelportalen

De omheining moet nog geschilderd worden en onderbroken worden ter hoogte van de trap.
De fotograaf moet worden aangesloten (witte led) zodat deze lustig foto's kan nemen  :D
Ook wordt de boom nog vervangen door een standbeeld.







Deel twee: aansluiten van de verlichting van de huisjes in de kerkstraat en de lichtjes in de grot
De intensiteit van de verlichting in de huisjes moet nog worden afgeregeld, maar elke kamer is apart schakelbaar.
In de grot zijn er 2 soorten verlichting, wit/geel licht dat licht van buiten voorstelt en oranje flikkerend licht dat een fakkel voorstelt, ook te zien in het filmpje onderaan.









Graag jullie mening

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + verlichting kerkstraat
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + verlichting kerkstraat
Leuk hoekje zeg, en een mooie vw bus. Geeft veel sfeer  :thumbup:
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + verlichting kerkstraat
Hoi Marc,

Je bent weer lekker opgeschoten  :thumbup: boven op je tunnel heb je een mooie sfeer neergezet. De VW bus is erg leuk (temeer omdat ik bij VW werk  :D ).
Heb eens lekker op gemak door je voorgaande pagina's heen gebladerd. Wordt een prachtig geheel.
Succes met de verdere bouw.

Groeten Ronald  :)
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + verlichting kerkstraat
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Tunnelportalen + verlichting kerkstraat
heb eens even door je draadje heen gelezen en wil even weten wat je allemaal creëert als je geen beginner meer bent.

Groeten Jeroen
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Straatverlichting kerkstraat
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Straatverlichting kerkstraat
Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties.

Na nogmaals een zeer drukke periode nog eens tijd gehad om verder te werken aan de baan.

We beginnen met een kleine update nl. de werken aan de kerkstraat beginnen voltooid te geraken, want de straatverlichting is gezet en aangesloten, zodat de preisertje bij nacht tenminste op straat kunnen zien waar ze lopen :D

Hier de foto's van de aangesloten straatverlichting:






Graag jullie mening

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Straatverlichting kerkstraat
Hoi Marc,

De verlichting ziet er netjes uit zo.
Of ze op de juiste afstand staan, kun je 's avonds het best zelf beoordelen.
Een gaslichtmodule van Viessmann geeft wel een leuk effect.
De lampen branden dan niet continue met dezelfde sterkte, en aan- en uitgaan gebeurt langzaam.

Nog wel ff een opmerking over de straat zelf.
Persoonlijk vind ik het wel een hele lange aaneengesloten rij huizen
Ik heb ook zo'n huisje en daarbij zat een muurtje met poortje.
Wellicht heb jij die ook. Die zou ik dan na halfhuis 3 of 5 ertussen plaatsen.

Groeten,
Ton.
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Straatverlichting kerkstraat
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Straatverlichting kerkstraat
Hallo Ton/Yeoman,

Bedankt voor de reactie en het meedenken.

Citaat van: Yeoman op woensdag 11 september 2013, 18:11:42
Een gaslichtmodule van Viessmann geeft wel een leuk effect.
De lampen branden dan niet continue met dezelfde sterkte, en aan- en uitgaan gebeurt langzaam.
Ik geloof dat het nr. 5066 is. Zo'n module heb ik besteld om eens te testen (Dat spaart weer uitgangen op de OC32)

Citaat van: Yeoman op woensdag 11 september 2013, 18:11:42
Nog wel ff een opmerking over de straat zelf.
Persoonlijk vind ik het wel een hele lange aaneengesloten rij huizen
Ik heb ook zo'n huisje en daarbij zat een muurtje met poortje.
Wellicht heb jij die ook. Die zou ik dan na halfhuis 3 of 5 ertussen plaatsen.
Er staat eigenlijk een poortje tussen maar blijkbaar is er nog geen enkele foto genomen waarop deze te zien is.  :oops: :oops:

Bij deze een foto genomen uit een andere hoek:




Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Straatverlichting kerkstraat
Hoi Marc,

Ik zie het poortje nu ook... Top! :thumbup:
En op de plek die ik ook in gedachte had.

Groeten,
Ton.
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Straatverlichting kerkstraat
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Straatverlichting kerkstraat
Het is gewoon een mooi straatje zo met die gekleurde Duitse huizen. Mooi gemaakt.  :thumbup:

Gr.  Charlie
Re: Maleupen - Baan van treinbeginner: Straatverlichting kerkstraat
Hallo Marc,

Ik vond je straat helemaal geslaagd  :thumbup: je verlichting ziet er erg goed uit. Ik neem aan dat je ook de huizen verlicht hebt? Zou leuk zijn als we een nachtfoto kunnen zien straks  :D
Ik wil je graag nog een tip geven: de stoep hoort tegen het huis aan te leggen. Ik heb mijn huizen op de stoep gezet en daarna afgetekend en die vorm uitgesneden, hierdoor komt je huis tegen de stoep aan te leggen. Nu heb je een kier onder het huis en als er licht in brandt 's avonds dan schijnt dat er onder door.

2e tip: geef je stoep een verfje, hiermee gaat het glimmende effect eraf.
Wellicht kun je hier wat mee?
Verder vind ik je baan helemaal geweldig  :thumbup:

Succes met je straatproject.

Groeten Ronald  :)