Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Lima 1220 ombouwen naar DC digitaal.

Gestart door C-Brian zaterdag 16 maart 2013, 16:32:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Heb net een contrastekker voor de NEM 652 gemaakt, en dan blijkt de stekker aan de decoder geen rastermaat van 2,54mm te hebben maar smaller.. Zonde van mijn tijd dus, dan maar de NEM 652 van de decoder af..
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hoi allen,

Ik zou graag willen weten wat het output voltage voor de verlichting is. Ik zou denken dat het gewoon de baanspanning is, maar er zal vast wel iets in de decoder zitten dat voor een extra waarde zorgt o.i.d.? In de handleiding spreken ze alleen over het amperage (wat overigens 0,3 Amp per functieuitgang is).

Alvast bedankt
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Als je de baansmpanning neemt en trekt daar ongeveer 2 volt vanaf dat zit je goed.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hoi Janvis,

Bedankt. Ik weet alleen niet wat de baanspanning op mijn baan is :| En dat kan ik volgens mij ook niet goed meten. Ik rij met een ms1.

Edit: Johan heeft me verteld dat ik met een ms1 van een rijspanning rond de 19v kan uitgaan. Als ik dan met de gegevens hieronder de weerstand uitreken kom ik uit op precies 1 kOhm. De led is wordt wat gedimd door het amperage te verlagen van 20mA naar 15mA.

Voedingsspanning: 17 Volt
Led voltage: 3 Volt
Led amperage: 15mA
Aantal leds: 1
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Bij 17 volt en 1000 ohm kom je precies op 17 mA uit. Rekent lekker makkelijk.  :)
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Brian,

Om de voorschakelweerstand voor de leds te berekeken ==> klik
Als voedingsspanning neem ik altijd 19 volt.
Voor warm witte leds neem ik vaak een grotere weerstand, omdat de leds anders vaak te fel branden.
Voor drie warm witte leds in serie, kun je 1kOhm nemen.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hoi Ad

Zelf gebruik ik deze.
De leds komen dan per 2 in serie te staan, op 10mA ongeveer? Of is nog wat minder beter?

Dan heb ik namelijk een weerstand van 1,5 kOhm nodig en daar heb ik hier nog een stuk of honderd van liggen :-)
Moet alleen even kijken of ze 1/4W zijn, want de 'wizard' zegt dat ik 1/2W weerstanden moet hebben.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
P (vermogen in Watt) = U (de spanning in Volt) x I (de stroom in Ampere)
Dus 12 x 0,01 = 0,12 Watt
Waarbij de spanning over de weerstand berekend is door 18 Volt min 2 maal 3Volt (voor 2 witte leds)
De weerstand van 1k5 is nog wat zuiniger want bij 2 leds moet die 1k2 zijn.

Dus gewoon kwart watt weerstanden zijn prima.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Een 1/4W weerstand van 1,5 kOhm kan dus gewoon?
Bedankt voor de uitleg trouwens :thumbup:
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hoi allemaal

Vandaag is de ModelTorque motor aangekomen :thumbup:
Ik wilde meteen even kijken of het zou passen, maar ik krijg de magneet niet uit het motorhuis. De magneet is de ronde dikke rand aan de zijkant van het rondje. Ik denk dat ik het pinnetje bovenaan in moet drukken o.i.d., maar ik krijg het niet voor elkaar (wil het niet te veel forceren, stel dat het kapot gaat..)

Foto's hieronder.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Die magneet plus pinnetje is keihard, maar het kunststof van het motorhuis is behoorlijk flexibel. Je moet dus de rand van het motorhuis een klein stukje omhoog buigen. Voorzichtig een schroevendraaiertje tussen magneet en motorhuis gaat prima.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Bedankt voor de tip Henk.
Net geprobeerd maar het lukt nog steeds niet. Door een schroevendraaiertje ertussen de steken krijg ik ijzervijzel van de rand op de magneet trouwens.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Dat schroevendraaiertje moet je naast het pinnetje tussen magneet en de rand van de behuizing schuiven. Dan til je die rand omhoog en kun je de magneet eruit schuiven.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Krijg het nog steeds niet voor elkaar :?
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Probeer eerst eens het middelste wieltje te verwijderen, zit nu in de weg, zo krijg je de magneet er nooit uit. Als het wieltje weg is kun je de magneer een stuk naar voor halen en dan in een "draaiende" beweging (onderkant eerst) het magneet verwijderen.
Wieltje moet er toch af anders krijg je de motortorque er niet in.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hoi John

Ik zou niet weten hoe ik dat wieltje weghaal. Het lijkt erop dat de as in de 2 gaten is gezet tijdens fabricage? Of mis ik ergens een opening?
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Dan moet je het wieltje van de as tikken. Maar naar mijn herrinnering is dat niet nodig. Er is ruimte genoeg om die ring eruit te halen als je hem eenmaal los hebt. Waarom dat niet lukt, snap ik niet. Je moet het kunststof om dat pinnetje omhoog tillen, zodat het pinnetje vrij komt. Beter kan ik het niet uitleggen. Lukt dat omhoog duwen al niet?
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
lekker bezig houden zo  :P
groet
stan
o en je kan de magneet ook doormidden slijpen klinkt grof maar werkt wel :D
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Heb eens getest met een paar stukkies 2-rail en de originele trafo die bij de set zat gekeken of het reed.. Nou dat deed het niet :?. Er staat spanning op de rails, en de motor werkt ook als ik de trafo daar direct op aansluit.
Ik gok dat het probleem in de stroomafname zit. Maar wat kan ik daaraan doen? Ik kom er niet eens bij..
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hoi Brian,

Ik snap je verhaal niet helemaal [quote  Ik kom er niet eens bij..
[/quote]
Waar kun je niet bij? Misschien is een foto handig kunnen we mee kijken waar je probleem zit.


Mvrg

Rino
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hallo Rino,

Bedankt voor je reactie.
Ik kom niet bij het punt waar de stroom van de assen af wordt genomen (dat is afgedekt). Met een foto kom je dus ook niet veel verder, want er is niets te zien..
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Brian

Als het goed is kun je de onderkant losschroeven of met een schroevendraaier los klikken de assen vallen er nu uit, er boven zit een bladveer die op de buitenste assen rusten erdoor heen zit een pin met een veer erboven. De bladveer wil op de contactpunten met de assen nog wel eens vervuilen. FF schoonmaken dus.
Ik zal eens kijken of ik nog foto's heb van mijn Lima 1200.

Groet

Rino
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hoi Rino,

Bedankt :thumbup:!
Zal het vanmiddag proberen. Foto's zie ook graag.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hoi Brian,

Heb vanmiddag ff wat foto's gemaakt van mijn 1220



Deze is al licht verbouwt, massa van de motor losgemaakt, Märklin sleper er onder en een eenvoudige Tams LD-G 32 multiprotocol decoder er in.
Omdat de sleper ietsiepietsie te laag zit ga ik de bodem van de niet aangedreven draaistel nog aanpassen.

Maar nu de vraag hoe krijg je de bodem uit een bogie?



Het rechter draaistel is de motorloze draaistel, de bodem van dit draaistel zit er op geklikt. De linker is het motor draaistel, hier zit de bodem met 2 schroefjes vast.



Verwijder nu eerst het motorloze draaistel door de klem van het draaipunt los te trekken deze is altijd redelijk geoxideerd (verroest)



Zet het draaistel op z'n wielen en druk met een platte schroevendraaier voorzichtig, het plastic is al minstens 30 jaar oud, het lipje van de bodem naar binnen.



Dat ziet er dan zo uit. Deze lok heeft niet veel gelopen en de bladveer is mooi schoon. FF inspuiten met een contactreiniger,in laten werken en schoonpoetsen. Bij hardnekkige vervuiling of oxidatie met een glasvezelpotlood schoon krassen.



Het motordraaistel kan in het frame blijven zitten ik heb hem voor de foto er ff uitgehaald. Draai de twee schroeven uit de bodemplaat



En dan zie je dit.
Verder, bij vervuiling, de zelfde procedure als hierboven beschreven.

Voor de montage volg je de omgekeerde volgorde.


Succes


Rino
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Rino..

Ik zie dat jij CV isolatie gebruikt om je loc vast te zetten bij je werkzaamheden.
welke diameter is dat?
dat is wel erg handig.
heb de "originele" wel gezien op de beurs maar die zijn best prijzig.

groet Winno
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Gewoon, Ø 48 mm geloof ik, bij de Gamma/Karwei ± 1m

Rino

P.s. Nog en nuttige aanvulling voor het ombouwen, een 1300 ditmaal.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33010.msg593706#msg593706
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hoi Rino,

Helemaal top dat mooie verslag! :thumbup:.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hallo Rino,

Nog een vraagje: Kan ik ook wasbenzine gebruiken om er zeker van te zijn dat het contact goed is? Contactspray en glasvezelpotlood heb ik nu niet in huis.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Brain.

volgens mij werkt dat om het vetvrij te maken,
maar je kan er geen corrosie of iets dergelijks mee afhalen.
je zou het kunnen proberen met een beetje staalwol
dat maakt ook goed schoon.
ps...voor onderdelen staat er 1 te koop op MP voor 15 euro incl 3 rijtuigen....
even oeken naar lima, en hij is vandaag pas gepost...

groet Winno
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
heb er ook nog 1 staan ergens. weet niet, hoe hij er technisch aan toe is, maar hoef er niet veel voor.

Roy
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hallo Brian,

Graag gedaan :biggrin: ik hoop dat het je heeft geholpen?
Op je vraag of je ook wasbenzine kan gebruiken, sluit ik me aan bij Winno.
Laat even weten of het je gelukt is :thumbup:

Groet

Rino
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Corrosie zat er niet op dus ik heb beide afnemers een paar minuten in de wasbenzine gelegd. Ook nog even goed scrubben met een wattenstaafje en ze blinken :).
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Zag dat in mijn 1300-ombouwdraadje een fotot weggevallen was.
Weliswaar geen echt essentiële maar toch even aangepast.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
@ Brian,

Doetie het al?

@ Willem

Heel leuk stukkie Willem zelfs zo leuk dat ik jou idee van de sleperbevestiging ga lenen (als inspiratie ga gebruiken). :smile:
Ik heb overigens geen foto gemist, dat heb je dan snel aangevuld.

Groeten

Rino
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hallo,

Zojuist weer alles aan elkaar gesoldeerd en getest. Weer niets.
Ik denk dat er nu twee dingen aan de hand kunnen zijn. 1: Sommige of alle assen van het andere draaistel staan verkeerd om en maken sluiting. Of 2: Er zit één as verkeerd in het motordraaistel (zie foto hieronder). Ik weet echter niet of dat zwarte dingetje de isolatie is, maar hij lijkt wel verkeerd om..
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hoi Brian,
Zo te zien zit de isolatie aan de goede kant, de wielen met de tandwielen er aan zijn geïsoleerd. Je hebt misschien geen massa doordat beide draaistellen de isolatie aan dezelfde kant hebben.
Zorg dat alle geïsoleerde wielen aan een kant zitten en bij het andere draaistel aan de andere kant.

Succes

Rino

Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Bedankt voor je antwoord Rino.
Ik weet echter niet hoe ik die wielen om zou moeten draaien. Ze zitten vast in gaten in het onderstel?
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Brian,

Ik denk dat het het verstandigste is, dat je eerst je motordraaistel voorziet van je nieuwe motor.

Op je motordraaistel zit (zat) een verend stuk draad welke contact maakte tegen je wielflenzen, en de met andere zijde aan je linker koolborstelhouder gesoldeerd is (was) Deze moet los van je koolborstelhouder, en vervalt.
Daarna motordraaistel openen en een massa-draad solderen aan de verende strip welke tegen je buitenste assen drukt in je motordraaistel. Eventueel gaatje boren om je draad netjes weg te leiden.
Dit doe je ook met de verende strip van je andere draaistel, (2e massadraad) en plaats ook een sleepcontact en monteer (soldeer) een aansluitdraad..

Daarna kan je de draaistellen in je frame monteren en je bedrading naar je decoder leiden.
Met een lampje kan je controleren of je stroomafname werkt; met een batterij oid kan je je motor controleren, of deze goed draait.
Werkt alles goed, dan kan je je decoder aanstuiten.

Gr. Marcel
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Brian,

Effe kort wat theorie:
Alle wielen vormen het massakontakt bij 3-rail, dus eigenlijk kunnen ze nooit verkeerd om zitten.
De wielen hoeven dus ook niet van elkaar geïsoleerd te zijn.
Alleen de sleper doet de stroomafname en die moet dus geïsoleerd zijn van alle contacten, assen, draaistellen en chassis. Welnu de laatste 2 zijn van kunstof, dus geen probleem.

De praktijk:
Lima draaistellen zijn van kunststof, zoals gezegd en isoleren derhalve alle assen.
Bevestig de sleper nu op deze wijze onder het niet aangedreven draaistel:



Een stripje plastic (polystireen), ongeveer1 mm dik,  waar de sleper omheen geklemd wordt net zoals die geklemd zit om het originele bruine pertinax-voetplaatje.  Eventueel extra fixeren met wat 2-secondenlijm. Wel vooraf even een draadje aan de sleperveer solderen.
Het plastic plaatje heeft de breedte zodanig dat het in het middenstuk past. De lengte wordt zo dat het dikke sleperdeel met de "knobbels" aan het einde er net langs kan. Het plaatje valt er net tussenin dus.
Plak nu het geheel in het middenstuk van het draaistel en dan vallen de uiteinden net over de asgaten heen, dus die vallen er ook niet meer uit.
De omgebogen metalen lipjes van de veer zitten midden tussen de assen in, dus geen contact!

Dan alle wielcontacten en ascontacten samenbrengen op 1 draad: massa-draad.
Zet de loc op een stuk rails en neem een lampje. Trafo op rijden en als het goed is heb je licht als je de 2 draden (sleper en massa) op het lampje zet. Als dat werkt kun je de draden aan de motor solderen. En weer testen: PAS OP, gebruik hiervoor dan een gelijkstroomtrafo. Dus doe dit niet op je baan. Neem een los stuk rails waarvan je de trafo's makkelijk kan omwisselen.

Werkt het dan rijdt-ie nu 3-rail analoog gelijkstroom.

En da's mooi want dan hoef je "alleen nog maar" de decoder in te bouwen. 4x solderen nog.

Succes!
Willem E.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hoi Willem,

Stom dat ik daar niet aan gedacht heb, bij 3-rail zijn beide rails massa :S.
Enorm bedankt voor je verslag. Zag ook net je toevoeging op je vorige bericht met het ombouwverslag van de 1300 gelinkt en heb dat ook eens goed doorgelezen :thumbup:.

Volgende stap is dus een sleper plaatsen.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Citaat van: Nouga op zaterdag 01 juni 2013, 09:24:40
De manier waarop jij het doet kan je een decoder kosten :-(
Dat lijkt me sterk.. Ik heb nog niets met de decoder gedaan. Alleen uit het doosje gehaald om een (mislukte) NEM 652 contrastekker te testen..

Ik weet het, het schiet niet op..
Denk dat ik het mezelf veel te moeilijk maak..
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hoi Brian,

Omdat je de lok op een 2railbaan test het volgende:

De wielen in het aangedreven draaistel zitten eigenlijk altijd goed en kun je er allen afhalen door de wielen eerst te verwijderen, nog ff mee wachten.

Waarschijnlijk heb je een of meerdere van de assen in het niet aangedreven draaistel niet aan de goede kant zitten, de isolatie bij het aangedreven draaistel zit aan de tandwiel kant (zie je eigen foto) De isolatie moet bij het niet aangedreven draaistel (bij 2rail) aan overliggende zijde liggen. Het los halen van de bodem moet nu lukken dacht ik anders spiek even hierboven.

Ik weet niet of je een Multimeter (volt- of spanningsmeter) hebt maar die is bij het verbouwen hèèèl erg handig en voor onder de ? 10,- te koop bij de Aldi, Lidl, Action, Gamma, etc. Weet je ook gelijk of je sluiting hebt.

Succes

Rino
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hoi Rino,

Ik zal even kijken of alle assen goed zitten.
Heb een hele goede multimeter (Fluke) van Ben (spoorman) gekregen, daarmee ook al een keer het motorloze draaistel doorgemeten.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Alle assen zitten goed, er staat spanning op de rails.. Ik denk dat het ergens in de motor verkeerd gaat..
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hallo Brian,

Ben je al verder gekomen met je probleem?
Maak anders even een scherpe foto van de onderkant van de trein zodat we kunnen mee kijken.

Groet

Rino
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Hoi Rino,

Nee, ik heb het weer druk..
Ik zal vanmiddag een foto maken.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Als niemand hier wat schrijft doe ik het maar :D.

Na ergens gelezen te hebben dat op het laatst, lang niet alle lok's van de serie 1200 nog met spaakwielen rond reden, dit door gebrek aan spaakwielen. Nu hebben de Lima's alleen maar volle wielen en het lijkt mij wel leuk om wat variatie in uitvoering en wielen te hebben, dus ik had wat Marklin spaakwielen besteld. Een set is vandaag binnengekomen. Helaas een verkeerde as in een goed zakje. Ik kreeg een aangedreven as met tandwiel en een rubbertje om de wielen.

 
Omdat ik de spaakwielen in het niet aangedreven draaistel ga gebruiken en de middelste as heeft ook geen contacten, heb ik de wielen maar op een Lima as gedrukt die ook precies 1,47 mm in doorsnede was. De wieldiameter van de Marklin spaakwielen zijn 11,74 mm en van de Lima 11,45 mm. Wel 3/10 mm te groot, maar dat boeit mij niet want daar zie je zonder schuifmaat niets van.
Van de overgebleven volle wielen gebruik ik het wiel zonder isolatie en wissel dat met het wiel met isolatie.


Weer netjes op 14mm persen en bijna klaar.

 
Om dat het wiel zonder isolatie een dikkere borst heeft moeten er aan een zijde van het draaistel iets worden weggesneden. Lima wielen nog even bruineren en klaar.

Dit was het weer


Ride On


Rino
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Quick question:

Op welk voltage loopt de modeltorque motor (max.)?
Heb de magneetring er eindelijk uit gekregen (met wat vijlen en frezen) en wil de motor graag even testen.
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
12V zal wel lukken hoor of een 9V batterij.


groeten Dylan
Re: Lima 1220 ombouwen naar AC digitaal
Dan hou ik het op 9v. Bedankt Dylan :thumbup:.