Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

kerkjc en 1 gast bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Deze 3034 heb ik ook, destijds bij elkaar gespaard van een kwartje zakgeld per week hij kostte toen meen ik fl 37,50 dat was in 1968. Ik heb ook de 3003, 3021, 3022, 3054, 3055 en de 3080 allemaal analoog. Heb nog heel veel m-rail maar nog geen baan er komt binnenkort een slaapkamer leeg en dan?

Willem.
Re: Onze Klassiekertjes
Mooi! Daarvoor eens jaren terug zo,n dik boek gekocht van de 141 ers.
Op één exemplaar na, dat nog binnen moet rollen, heb ik ze allemaal.
Wel nog analoog, ik ben al aan het rondkijken om de oude exemplaren met cellon, van betere ruiten te voorzien,
helaas staat het licht daarvoor op rood.
Bij elkaar 14 stuks, sommige nog eens dubbel, die worden omgeplempt en van andere nummers voorzien als ik die kan vinden.
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mooi stukje weer Harry!
Die twee E 41's zien er leuk uit. Zelf heb ik de moderne, groene versie van de E 41 (39410, met dubbele lampen en Doppeldüsen ventilatieroosters), maar wat zou het leuk zijn als Märklin weer zo'n blauwe E 41 in de oorspronkelijke uitvoering met Schweiger roosters en enkele lampen zou uitbrengen.

Groet, Marc
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@Ja Willem..Wanneer je nog een aantal leuke locs hebt van vroeger..en je hebt nog een berg metalen rails...en er komt binnenkort een slaapkamer vrij...dan is volgens mij de optelsom snel gemaakt...

Die 37.50 in 1968 dat zou heel goed kunnen.Ik kreeg de mijne in 1964 voor een bedrag van naar ik meen 35 gulden.
Dat sparen met een kwartje per week duidt wel aan dat je die loc heul heul heul errug graag wilde hebben.Leuk man.

@Ja Wibi..Het model vormt een collectors item op zich.Er zijn heel verschillende varianten van gemaakt.Buegelfalten(sorry geen uemlautje op de pc daarom bij gebrek zoals de Duitser dat doet;aanvullen met een E)De Buegelfalten dus, vind ik ook mooi.Ik heb er géén van.Zat altijd wel te azen op ééntje in Rheingold uitvoering.
Om kort te gaan het hele e41/141/e40/e140/e50/150-gebeuren vormt een cult.Het zou voor mij ook wel wat zijn om ze te gaan verzamelen.Maar ja een mens moet ergens keuze's maken.   

@Ja Marc..Met dubbele seinen als e 41 heb ik hem niet.Wel de antieke analoge 3039 en 3040,ook met dubbele seinen.Die staan nog ergens in de schaduw maar komen ook heus hier nog wel op het toneel.

Maar man.man..wat zijn er vanaf 1960 ,toen beide stamvaders tegelijkertijd werden uitgegeven ,een hoop varianten van gemaakt.
Marklin geeft zo af en toe replica's uit (sprak ik een open deur open trappend)misschien zit-ie daar wel eens een ouwe nieuwe E41 tussen.Who knows..
Even een zijweggetje ik ben zelf ook weg van de E50(CoCo)van Roco maar dan ook met enkele seinen.

Mijn oorspronkelijk blauwe 3034 is langs duistere wegen verloren gegaan. Wij verhuisten op enig moment naar een krap flatje met zero ruimte voor een modelspoorbaan.Uit teleurstelling heb ik toen die loc voor weinig aan een opkopertje verkocht.

Het model dat ik nu heb is de eerste uitgave,komt uit 1960 en is nog klokgaaf.De eerste versie is herkenbaar een een schakelaartje voor de rijrichting aan de onderzijde. De groene 3037 komt uit 1966 en is ook nog helemaal gaaf.

mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Heren,

Is de onderstaande aanbieder van het bouwpakketje 3937 (=3037)het spoor bijster ?
Of loop ik zelf ernstig achter?

klik
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb ze natuurlijk ook die 3034 en 3037, ik weet nog dat ik in die tijd met sinterklaas al aan het formaat van de pakjes kon zien waar een Marklin doosje in zat  :D

Mvg Gert
Re: Onze Klassiekertjes
Klik hier

ik had hier ook mijn twijfels over.
maarja, als deze "nieuw en ongebouwd" in de doos zit, zullen er vast liefhebbers voor zijn.
maar of hij zijn gewenste prijs krijgt is wat ze er voor over hebben.

groet Winno

Edit Edwin: link ingekort
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@Har

volgens de Koll is een ONGEBOUWDE set 3937 ? 400.-- waard  :O

Mvg Gert
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Har op donderdag 21 maart 2013, 13:23:39
geen uemlautje op de pc

Wat vertel je me nou har(ry)?

met Alt+129 krijg je toch écht een "ü" hoor en een "ä" met Alt+131 en een "ö" met Alt+148. En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan! En "Straße" gaat ook hoor met Alt+ 225 voor de "ß" . De "Ü" - komt ook veel voor in het Duits - met Alt+154. De enige die ik tot nog toe niet heb kunnen vinden is de hoofdletter  A met Umlaut, die schrijf ik dan maar net zoals jij als "Ae"  :)  Wel vond ik de Å en de Æ en æ. Leuk spelletje hoor!

En mocht je neiging krijgen om in het Frans te gaan schrijven wat dacht je dan van á en à en â en ç en é en è en ê en î?

Het zit er allemaal op hoor. Ik denk dat als je op Google gaat zoeken dan vind je een hele trits van die speciale letters zoals bijvoorbeeld Ø en Ö en ø

Hartelijk gegroet.

Rob

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
它是很容易使用 B)
Re: Onze Klassiekertjes
Dat krijg je als je een bericht in het mandarijn probeert  :D :D
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Har op donderdag 21 maart 2013, 13:23:39

Het model dat ik nu heb is de eerste uitgave,komt uit 1960 en is nog klokgaaf.De eerste versie is herkenbaar een een schakelaartje voor de rijrichting aan de onderzijde.

mvg Harry

Is dat zo?
is alleen de eerste serie voorzien van het handmatig om te schakelen rijrichting d.m.v. een schakelaartje?
als dat zo is, dan is degene die ik laatst gekocht heb ook van de eerste serie, en dus waarschijnlijk ouder dan ikzelf ben.
van wanneer tot wanneer lopen deze serie's?

groet Winno
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: rovanko op donderdag 21 maart 2013, 14:37:21
Citaat van: Har op donderdag 21 maart 2013, 13:23:39
geen uemlautje op de pc

Wat vertel je me nou har(ry)?

met Alt+129 krijg je toch écht een "ü" hoor en ....

Rob en Har,

Die Alt-codes werken natuurlijk immer nog, maar je moet wel een lijstje ervoor bij de hand hebben o.i.d..
Microsoft heeft toch een heel net programmaatje daarvoor geleverd: "Speciale tekens"!
Nog eenvoudiger om een letter met umlaut te verkrijgen: eerst de dubbele aanhalingstekens (") en
daarna de gewenste letter levert al jaren het bedoelde resultaat -> Try it! :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Mijn 3003 en 3034 hebben allebei een handschakelaar voor de rijrichting ook beide ovp's zijn nog aanwezig.

Willem.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hallo Winno,

De eerste oplagen,en dat kan heel goed tot 1963 geweest zijn Koos,hadden een omschakelrelais dat nog stamde uit 1959, voorzien van een hefboompje met een handschakelaar.In die vroegere periode had nog menig locje een handmatige omschakelaar.De eerste series van de 3034 en de 3037 werden daarom nog voorzien van  zo'n ouder relais.

@Koos ik heb er een oude mikado uit 1989 alweer.Daar staat niets in hierover.1963 zou dus heel goed kunnen.

Hier nog een bron

klik
Re: Onze Klassiekertjes
volgens mij heeft mijn E41 een handschakelaar, maar wel al een nieuwer type relais erin zitten.
ik kan niet zien of deze al eens eerder vervangen is geweest.
zal hem eens goed bekijken





groet Winno
Re: Onze Klassiekertjes
ben nu ook bezig met een tijdelijk baantje,met klassieke opzet,dus een grote spaanplaat,ovaal met uitwijk en opstelsporen van M rail,de oude blikken draaischijf en locloods,ook de kraan en de oude blikken overweg ontbreekt niet,oude lantaarnpaaltjes (die veel te grove) en armseinen.Buitenste ring komt ook bovenleiding op,en als materieel,tsja,silberlingen,donderbussen en couperijtuigen,trekkrachten worden de 3003,3005,3021,3022,3037,dus echt back to the 60's/70's,zal volgende week eens wat plaatjes posten! :)
Re: Onze Klassiekertjes
volgens mij heeft dat schakelaartje er lang opgezeten omdat er ook trafo's zijn geweest die geen overspanning konden geven.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ook wij hadden de groene versie met dat schakelaartje om de rijrichting te wisselen.

Groeten,
Ton.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@Har

staat er echt hoor, ik snap het ook niet :?, maar dat is dus geen uit elkaar gehaalde en terug in het doosje gestopte :D

Mvg Gert
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 
Die opsomming was als luchthartig geintje bedoeld hoor Koos. :D No hard feelings at all!

Ik denk ik schrijf gewoon een paar schijtlollig bedoelde absurde mogelijkheden op.

Maarreh..Dank je wel..het ligt voor de hand..die oplossing.(Ik had hem alléén niet gezien.)

No Hard Feelings?

mvg Harry

NB Dat Idioterie was gericht aan mijn eigen absurditeitjes.Niet aan jou.Gewoon een misverstandje..
Ik vind het juist leuk om dat soort dingetjes te weten en uit te zoeken.
Re: Onze Klassiekertjes
even weer over de klassiekers...
terug naar de 3034....
weet iemand hoe de buffers op deze loc gemonteerd zijn.
ik heb er een met aan beide zijde 2 verschillende buffers....
en bij het voorzichtig proberen te draaien is 1 van deze buffers dus afgebroken....
ben toch sterker dan ik dacht.
het lijkt erop dat deze geschroefd zitten?
kan ik de buffer weer terug lijmen met secondelijm?

Oja, ik heb nu ook een kale liggen, deze heeft dat buffer probleempje....

Groet Winno
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Volgens mij is het origineel dat je per zijde verschillende buffers hebt
Zo komt er altijd een bolle buffer tegen een platte buffer.
Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb nog even gekeken met mijn andere 3034.
en die heeft 4 vlakke buffers, en dus geen bolle ertussen zitten.
daarom ging ik er vanuit dat er buffers verwisseld waren, en dat ik hem los kon draaien.
maar helaas toen brak deze af....

groet Winno
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ha Winno,

Over het algemeen zitten die buffers gestoken.Zonder schroefdraad.Ik heb een exploded   view voor je bijgevoegd.Daar kan je het op zien.Heb je gelijk een bestelnummer voor een nieuwe.


Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
...Wat hierboven wordt geschreven door Koos en Jaap wordt door onderstaande foto van een echte E41 bevestigd.
Aan de rechter kant een "bolle"buffer en aan de linkerkant een vlakke buffer.Zo rolt het bij contact beter over elkaar af.

Je zult dit bij nog wel meer Ho modelletjes tegenkomen.Het hoort zo dus.


mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: wvniersen op zaterdag 23 maart 2013, 18:40:15
weet iemand hoe de buffers op deze loc gemonteerd zijn.
De buffers zijn in de kap geperst.
Het deel dat in de kap wordt geperst is in de lengte gegroefd, waardoor dit deel zich in het relatief zachte "vlees" van de kap vreet.
Je kunt ze met het juiste gereedschap uittrekken, maar niet draaien, dan breken ze dus af.
Re: Onze Klassiekertjes
Dank je wel, iedereen.
ik ga de afgebroken er voorzichtig van binnen uit uit tikken met een drijvertje.
dan ga ik binnen kort maar opzoek naar een nieuwe.
zolang er nog een bestelnummer is is deze bij Marklin op groen staat moet het geen probleem geven om er een te kopen.

groet Winno
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Har,

Ja klein beetje off-topic maar moet gezegd worden:
Wat een mooie foto en schitterende site waar die foto van komt!!
Past weer uitstekend bij dit thema.

Als je de fotos ziet uit die tijd besef je je pas hoe "saai" het allemaal is geworden met veel minder types en alleen
maar (Verkehrs)rot, rot und wieder rot.....   (de Deutsche Bahn-kleur dus heden ten dage vrienden, geen andere associaties)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ben blij dat men dit topic heeft,om "uit de kast" te komen met oude klassiekers :D

Zal binnenkort een opruiming houden,en wellicht heb ik ook wel klassiekers,die best een foto verdienen hier ;)

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Onze Klassiekertjes
Koos, dat klopt niet.
Ik heb laatst ook bij Keuterman besteld, en ik kon gewoon stuks bestellen en afrekenen.
Ik heb daar b.v. schroeven voor de kap van de 3016 railbus besteld, staan bij Marklin volgens mij per 20.
kon er ook gewoon 5 bestellen, werd netjes verpakt en verzonden.
Maar ik ga ze niet bij Keuterman bestellen, ik ga ze gewoon bij de Marklin dealer halen.
zal binnen kort wel in Nijmegen, Arnhem of Apeldoorn komen en dan kan ik daar even kijken.
heb ondertussen nog meer losse onderdelen nodig voor de Oude klassiekers....

heb trouwens net een PB gehad, van een forumlid die waarschijnlijk nog een losse kap in de schroothoop heeft liggen.
dus wie weet heb ik de buffer al sneller dan ikzelf zou kunnen denken.  :thumbup:

groet Winno
Re: Onze Klassiekertjes
Ik had je zin te snel gelezen.....lees het nu ook....

Nee, heb wel net vandaag het andere raampje voorzichtig gedemonteerd.
en alvast klaar gelegd samen met je envelop.
waarschijnlijk word er binnenkort een raam op maat gemaakt en gezet....

ik hou je op de hoogte.

groet Winno
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: B100 op zondag 24 maart 2013, 20:00:46
@har Köln Hauptbahnhof?
Hallo B100,

Waar ken je dan nog meer plaatsen,waar een Dom zo dicht bij het station staat,volgens mij is dat maar op 1 plek vast te leggen :D

Op het Kölner Hauptbahnhof :thumbup:

Zou eigenlijk best eens vanaf de Dom plaatjes willen schieten richting station,en die brug ervoor.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Of-topic of-topic /Forumbeheerders vergeef ons oude nostalgiezoekers, het is deze week immer Goede Vrijdag! O:-D

De Utrechtse dom staat toch wat verder weg, je moet wel heeel goed uit het treinraampje kijken.
Zoeker de zoeker de zoek via googleafbeeldingen: Berlin Zoologischer Garten en wat prijkt daarnaast?
Maar bestaat deze situatie nu nog in het hedendaagse Berlijn :?  Wie het weet mag het zeggen.

Link naar dit onderwerp: Bovengenoemd station werd aangedaan door o.a. de roemruchte Hoek-WarszawaExpress die je met wat fantasie samen kon (kunt) stellen met:  een E10, de 26,4m snelrijtuigen van de DB, hier en daar een Silberling en een enkel NS-rijtuig. / DR, PKP, en USSR-rijtuigen zaten destijds nog niet in het M*program.  Naar NL-voorbeeld kan de loc natuurlijk vervangen worden met een 1100, 1200 enz. 
En voor de doorgaande elektrificatie naar Duitsland kwamen in Hengelo tal van stoomlocs en de V200.

Waar één of andere Hans van dit forum, en tal van andere fans, weer heel blij van worden.
Leve de klassiekers!!!




Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ondanks het uitstapje van Baanloos over de  gebombardeerde Dom in Berlijn en de Hoek-WarszawaExpress, wil ik toch even blijven hangen bij iets dat ik waarschijnlijk gerechtvaardigd onze jeugdjaren mag noemen en dan natuurlijk met name
onze treintjesbeleving uit die periode.

Waarschijnlijk sla ik de plank niet heel bijzonder ver mis wanneer die zestigerjaren modeltrein koorts zich afspeelt rondom de volgende modelletjes; 3029,3000,3001,3003,3005,3021,3031,3034,3037,3039,3040,3072,3075 en 3095. Waarom? Deze modelletjes waren nog enigzins betaalbaar door de papa's of haalbaar met zelf moeizaam verdiend en gespaard geld.Bovendien was menig jong modelspoordertje "Duits" gorienteerd.Dus andere Landen werden maar mondjesmaat aangeschaft.Waardoor juist die categorie de meeste zeldzaamheden in zich herbergt.

De duurdere locs met, als een paar voorbeelden de 3047,3045,3046 3015,kwamen alleen terecht bij jongetjes waarvan de vaders ook uitgesproken modelspoorenthousiast waren en dan nog mochten ze er waarschijnlijk niet met hun tengeltjes aan zitten.

Natuurlijk weet ik best dat over de bovenstaande beweringen eindeloos kan worden gedebatteerd ik haal het er alleen bij om het fenomeen "speelloc"een beetje te accentueren.

Uit mijn jeugd kan ik me nog een winter herinneren waarin ik  op mijn zolder driftig met treintjes in de weer was. Een wat oudere buurjongen bood mij een treinsetje te koop aan.Hij was zelf 16 geworden en dus in Brommersferen aangeland.Treintjes interesseerden hem niet meer.Het was een setje 3203 van Märklin.Prachtig!met een 3003tje wat wagentjes en gelijk wat extra rails.Wat zou ik daar gelukkig mee zijn! Voor 40 Piek!..Maar die 40 piek had ik helemaal niet als 9 jarig jochie...Dus?..Pap..?
Maar ik kreeg hem niet.Ik kreeg hem niet.Ik kreeg hem niet..!  Tja de droom vervloog ..Tot dat ik jááren later dat setje tegenkwam op een beurs.Voor een mooi prijsje.Hap slik weg natuurlijk..

Dus dat locje 3003.De Br 24, durf ik met een gerust hart te kwalificeren als "speelloc"die nogal eens in de slipstream van de 3000 werd aangeschaft.Met klem zeg ik kwalificeren en niet diskwalificeren omdat ook dit soort veel voorkomende machientjes wat mij betreft voolop meedraaien in het charmante Märklin-repertoire van weleer.

De 3003 werd overigens vooraf gegaan door de RM 800-zonder voorloop as en de FM 800 die behalve een andere tender-nummering kan worden herkend aan twee frontseintjes ipv. drie.

Onderstaand een paar foto's van de 3003 en fm800.

Tot slot is het ook leuk om het "steppenpaard nog eens live aan het werk te zien.
Bijgaand videootje krijgt van mij als titel;

Wat kruipt daar door het struikgewas?

   

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Har

Leuk filmpje hoor.
Mooie set die 3203 vooral zo in die geweldige oude doos.
Daar kon ik vroeger alleen van dromen.
Ik moet wel zeggen die dromen zijn later wel uitgekomen.
Dat vind ik toch veel mooier dan die verpakkingen van tegenwoordig.

mvg Tony
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Har,

Je hebt helemaal gelijk: geen uitstapjes meer.
Ik had als 1e modelbaanervaring de Antexset, die in dit topic ook voorbijkomt, gek genoeg had ik dan weer een blauwe trafo en geen grijze. De 1e uitbreiding bestond uit 2 handwissels en een goederenwagen.
Mijn grote uitgave daarna was een TEE-panoramarijtuig, pastte eigenlijk helemaal niet bij het stoomlocje, maar wist ik veel met mijn 9 jaar.  Ging ik zelf kopen van opgespaard geld; mijn vader ging wel mee want een kleine jongen met zo veel geld over straat...hij vond het onverantwoord, de uitgave van het bedrag aan het rijtuig zelf ook eigenlijk.
De 2e loc, een dik jaar later, was de BR89, de 3000, een enorme vooruitgang: want die had licht. Was gelijk de paradeloc van de baan natuurlijk. Inmiddels stegen de inkomsten dankzij rijke oudtantes die de verjaardagskas spekten en ontdekte ik een winkel met 2e handsmaterieel, daar scoorde ik 2-assige blikken rijtuigen met die open raampjes, scherpe randen hadden die raampjes trouwens en een bagagerijtuig met schuifdeuren. Daar kon een mooie personentrein van gemaakt worden.
En idd  aan duurder materieel kon je je slechts aan vergapen want dat was voor mijn ouders en mij nog onbereikbaar.
Pas na een seizoen tomatenplukken werd ik de trotse eigenaar van een blauwe E10 maar toen was ik inmiddels 13.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
@Tony, ik droomde vroeger ook van die Set.

@Baanloos, wat een prachtig herkenbaar verhaal schrijf je hier op.Dank je wel.

mvg Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
 Koos,

Leuk man zo'n setje in de rode doos!Compleet met CM 800-tje ( twee seintjes en twee keer schakelen voor de rijrichting) en rails met doorgaande middengeleider. We krijgen natuurlijk wel gauw foto's hè. Afgelopen periode sloeg ik twee keer de plank mis bij een MP-ad.Ik zoek namelijk zelf óók zo'n setje.Maareh..fotootjes?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Ja Baanloos,

In de slipstream van jouw zoektocht naar de gebombardeerde Berlijnse Dom,ben ik eens gaan googelen en kwam ik deze fraaie foto tegen van een BR74 met een antieke sleep rijdend over dat bijzondere tracé,richting Berlijn.

Persoonlijk vond ik deze foto erg mooi en sfeervol en wilde ik jullie dat niet onthouden.Br74 dus (3095) 
Re: Onze Klassiekertjes
Dag harry,

Leuke nostalgische foto toen er nog geen bovenleiding boven de twee DB-sporen van de Berliner Stadtbahn hing. De andere twee sporen zijn van de S-Bahn en die heeft nog steeds alleen stroomrails. Ik heb de indruk dat de trein in de bocht naar het station Zoölogischer Garten rijdt en wel ter hoogte van de Savigny Platz (met zijn "Parijzerige" atmosfeer, je kunt er lekker eten) Overigens de ruïne van de kerk op de nabije Kurfürstendamm (de  'Gedächtniskirche' ) is niet een Dom. Die staat in Berlin-Mitte aan het eind van de boulevard Unter den Linden. Ik weet niet of die Dom gebombardeerd is. Wel weet ik dat de Keulse Dom geen treffers heeft gehad aangezien de Geallieerden zich hadden voorgenomen dat hoe dan ook te voorkomen.

Gegroet,

Rob
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dank je wel Koos voor het plaatsen van die fotootjes.Leuk man! Ik ga er vanuit dat wanneer iemand al zoveel plezier beleeft aan Märklinspulletjes aan de basis, zo iemand een modelspoorliefhebber in hart en nieren is.Waarvan jij blijk geeft.

Zelf heb ik ook al een aantal keren zo'n setje voorbij zien komen.Eerst vanuit Haarlem en later vanuit Bergschenhoek.Ik greep er tot twee keer toe naast.

Zo'n Nohab voor een Chinese Maaltijd 8o? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?(Ik ben helemááál niet nieuwsgierig hoor.Hoe kom je daar nu bij?)   
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Het ontbijt overslaan!? 8o Nee..!..Nee..!

Want ik heb nooit een spijtje van een lekker...?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Nog een klein nabrandertje met betrekking tot de besproken 3003.
Als voorloper daarvan was er in de vijftiger jaren een modelletje met de aanduiding RM 800.
Dit is nagenoeg het zelfde model, echter zonder voorloop as.

Ook dit is best weer een gezocht verzamel model.Ouder en kostbaarder dan de gewone 3003.
Het is moeilijk om er nog één te vinden die in nieuwstaat is.

Re: Onze Klassiekertjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Har op vrijdag 29 maart 2013, 13:48:32
Als voorloper daarvan was er in de vijftiger jaren een modelletje met de aanduiding RM 800.
Dit is nagenoeg het zelfde model, echter zonder voorloop as.
Dat onderstel van de RM 800 werd volgens mij ook voor de RSM 800 en de TM 800 gebruikt.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2010

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Leuk topic! Hier is het ook begonnen met een 3202 setje met (losse) 16VA trafo en één of twee uitbreiding sets erbij.


en de 16VA trafo


en de uitbreidingssets E 5191 en T1 5192:


En daarna? Tja, een 3042, een 3058, 'klepjeswagons' 4626. En de 27cm rijtuigen waren echt veel mooier dan de 24cm 'blikken exemplaren'. Een setje in turkoois/beige stond al snel op de verlanglijst.


Als ik eigenlijk nog iets uit die tijd erg graag zou willen hebben, is het de Northlander. Wat was ik daar van onder de indruk toen die uitkwam!
Re: Onze Klassiekertjes
Bahnhof Kloten
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Wie wil die Northlander nou niet hebben?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Dank je wel Bassie,

...En zo zie je maar dat veel van onze beginnetjes aan de Bron hetzelfde zijn ;)

@Ja Ad die onderstellen zijn hetzelfde. Zie hieronder drie vergelijkingsfoto's.
De RSM800  heeft uiteraard wel een schakelaar voor de bovenleiding.

en tja die Northlander spreekt erg tot de verbeelding ...


Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Bahnhof Kloten op vrijdag 29 maart 2013, 19:35:52
Wie wil die Northlander nou niet hebben?
Daarom troost ik me maar met een 3071  ;)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Het is leuk om het onderwerp "onze klassiekertjes" zo nu en dan eens te verluchtigen,illusteren,verbreden en verdiepen door middel van verdere achtergronden van onze Ho modelletjes,vanuit de praktijk.Datgene dus wat in het echt tot voorbeeld heeft gediend.Want laten we eerlijk zijn; onze liefde voor het grote,kweekt toch onze liefde voor het kleine.Het is de voedingsbodem.
En onze liefde voor het kleine kweekt ook weer onze liefde voor het grote.Zo zijn zij elkaar wisselwerkenderwijs tot voedingsbodem.

De hierboven aangehaalde Northlander is natuurlijk koren op de molen van dat idee.Want Northlander«»TEE, vice versa,ligt natuurlijk redelijk dicht bij elkaar.Hoewel wat is redelijk dicht? Feit is natuurlijk dat de ONR (Ontario Northland Railway)en De T.E.E.organisatie mijlenver uit elkaar lagen en alléén werden verbonden door de vroegere verkoop van TEE-treinnstellen aan de ONR.

Zowel over de Northlander als over de TEE,zijn interessante verhalen op te dissen. Qua bloemrijkheid en legende-vorming doen zij niet veel voor elkaar onder.Zo is de TEE in Northlander Outfit een uitermate zeldzame verschijning.Dan kan haast niet anders want de trein heeft maar een krappe twee jaar(77-79) in Canada als zodanig gereden.Tot dat de motorwagens (voorzien van plan-U dieselmotoren)het in de Canadese kou gingen begeven.De motorwagens (die nu zo node door de stichting TEE worden gemist)werden gesloopt en vervangen door de Amerikaanse standaard loc EMD FP-7 welke dus rond reed met de Europese TEE-rijtuigen,inclusief het stuurstand rijtuig.De Canadezen voorzagen de EMD FP-7 wel van twee extra frontseinen aan de onderzijde van het front, zodat deze loc op een afstandje de uitstraling van de oorpronkelijke Europese(werkspoor)motorwagen had.

Hieronder een kort filmpje ter illustratie:

     


Zowel de Northlander als het Europese TEE-Treinstel spreken zéér tot de verbeelding van modelspoorfanaten.En hoewel de zeldzame geel-blauwe Northlander in model natuurlijk wat hoger op het verlanglijstje van laatstsgenoemden staat,is de TEE in standaard trim zeker ook een begerens en verzamel-waardig item.

Hieronder een leuk-oud polygoon-journaaltje over de TEE-Edelweiss.


TEE-POLYGOONTJE

Bezitters van achtergronden en beeldmateriaal,van zowel grootspoor als model, worden uitgenodigd het hier te plaatsen.

Fijne Paasdagen.
mvg Harry