Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Onze Klassiekertjes

Gestart door Har dinsdag 12 maart 2013, 08:55:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: IJsengel op donderdag 14 maart 2013, 15:52:41
Haha die diaree-bruine Italiaan!!

Dat nou nog niemand de Capitol genoemd heeft....

F
Wat dacht je van een (3056) krokodil?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Leuk topic!

Ook maar wat foto's van mijn oude spul gemaakt.
Heb op een paar enkele dingen na overal de doosjes nog bij.



Dit is voor een groot gedeelte speelgoed van mijn vader van vroeger.
Heb ook nog een vitrine vol met Dinky Toys en blik speelgoed.





En owja deze had ik:



Groeten,
Maarten
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Maarten

Je hebt een mooie verzameling,om je vingers bij af te likken.
Vooral die capitole vind ik mooi.

vg Tony
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Met het criterium dat alles uit de 30xx-reeks klassiek is kan ik wel wat. Dat selecteert lekker snel. >:-D

Nummer              Type BR     Nummer
CM 800 (3000)      1    89   89 005
DA 800 (3005)      2    23   23 014
3000                   3    89   89 028
3000                   5    89   89 005
3000                   11   89   89 006
3003                   12   24   24 058
3021                   13   V200   220 043-4
3054                   3   103   103 113-7
3057                   1   151   151 022-1
3065                   2   V60   V60 1009
3072                   2   212   212 215-8
3077                   1   Railzeppelin   *
3078                   8   DHG 500   geen (NS)
3078                   1   DHG 500   geen
3082                   40   41   41 029
3087                   3   *   KLVM 3087
3089                   5/6?   03   03 1055
3090                   5   *   geen
3092                   1   S3/6   3673
3095                  10   74   34

En set:
3070                   1   Ram 502

Er rijdt dus nogal wat oud spul rond hier. Het blijft gewoon mooi! Dit is natuurlijk de bekendste:



Groetjes,

Rutger
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik heb er ook nog een paar:
3000
3087
3095
3099
Blauwe 1200
En een leuk treintje met groene blikken twee-assers :P 4040

Volgens mij is het klassiek als het geen kortkoppeling heeft, nog een blauwe doos, analoog is geleverd en oud aan doet :)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Leuk hoor die nostalgie.
Haalt de jeugd herinneringen weer naar boven. :)
Re: Onze Klassiekertjes
Leuk, dat vermelden serienummers. Met foto's graag :important:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

8o 8o 8o Kom net van het werk.(was vergeten uit te loggen,beginnende eh..eh..uh..)en ik weet niet wat ik zie.Wat een boel moois
hier allemaal.Wunderbar!
Re: Onze Klassiekertjes
Tja je bent Meester of niet Har :thumbup:


gr koos
Re: Onze Klassiekertjes
Hebben jullie dan geen mooie M fotoboeken?
Ja, ik weet wel dat niet een ieder de beschikking heeft over oude folders of andere literatuur, toch maar eens zoeken dan!
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2012

online
Re: Onze Klassiekertjes
Maar je zou het ook klassiek kunnen noemen als het uit je "vorig treinenleven" komt. Veel mensen beginnen op jonge leeftijd met treinen, doen er dan decennialang (of jaren) niks meer mee en beginnen dan opnieuw. De ouwe meuk die je dan van zolder haalt mag je dan best klassiek noemen, toch? In mijn geval zijn mijn "klassiekers" vooral uit de jaren 80 en begin 90.
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ook van mijn kant een kleine bijdrage met betrekking tot de Märklin klassiekertjes. De locs zijn allemaal tussen pakweg 1980 en 1983 aangeschaft.

Mijn allereerste locje, een BR 89.0 afkomstig uit startset 2920:


Mijn volgende aanschaf was de DHG500 (3078), in Aken toendertijd voor DM 77,- gekocht:


Daarna volgde de BR 212 (3072):


En tenslotte mijn laatste analoge loc, de BR 111 (3042). Die BR 111 vond ik echt supermooi en kostte met een prijs van DM 143,50 echt een rib uit mijn lijf. Maar goed, ook toen was dat altijd nog een flink stuk minder dan in Nederland:


Van deze vier locs is alleen de BR 212 gedigitaliseerd, maar echt gebruiken doe ik die ook niet meer. Het verschil met de moderne digitale locs is qua rijeigenschappen en geluidsproductie gewoon te groot. Daarom staat hij samen met de andere drie in de woonkamer, waar ze een ereplekje in de vitrinekast hebben gekregen. :)



Groet, Marc
   
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Marc,

Zelfs die 3042 (BR 111),kan je opwaarderen met een andere motor,en een MFX decoder,al dan niet met sound.
Heb er zelf nog eentje liggen,die dit jaar zo'n ombouw ondergaat.

Echt die lok is het waard om nog te digitaliseren :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Edit Ronald: Fotoquote verwijderd
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Zeker Hans! Ik denk dat er van de 3042 inderdaad nog een prima digitale loc gemaakt kan worden, vooral ook omdat het uiterlijk nog prima voldoet. Maar omdat ik overgeschakeld ben naar periode III past de loc niet meer zo goed op mijn baan. Vandaar dat hij met pensioen mag. Verdiend heeft hij het zeker na die zware beginjaren bij mij. ;)

Groet, Marc
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Marc,

Jammer dat zo'n lok dan buiten de boot valt :D

Ach men ziet ook weleens een ICE rijden op tp III banen,terwijl als je naar de tijd kijkt,daar wel meer dan 20 jaar tussen zit 8o

Het gaat erom wat je mooi vind :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Dank je wel Marc voor je bijdrage.

De Br 111 is idd. een mooie Loc(vind ik) de details zijn al heel  wat fijner dan bij de andere drie.Die andere drie zijn wat ruwer wat "bonkiger".Maar ik zou ze absoluut niet willen diskwalificeren hiermee.Ze horen er gewoon bij.Samen vormen ze een mooi
quartet.Je hebt ze mooi op de foto gezet.

Wel of géén details aan een model maakt wat mij betreft eigenlijk niet zoveel uit.Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat wel belangrijk vinden.Zo kijkt iedereen weer op z'n eigen manier naar een object. Dat is met vrouwen ook zo.Over smaak valt niet te twisten.Of wel? (nee laat maar)

Maar over bonkig gesproken, het onderstaande model is ook bonkig.Toch hangen hier hele horde's kwijlebabbels om heen.

Re: Onze Klassiekertjes
Nog een snoepje uit 1986, een 232 TC van de SNCF maar dan veroudert; de 3117.

Re: Onze Klassiekertjes
marklin 81
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Har ,
wat zou je willen geven voor de 3063 .1602.om deze toe te voegen in u verzameling.mvg bas
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Waarom zet je hem niet op Marktplaats ?

Of brengt dat te weinig op ?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Ha Bas, goedemorgen moet je horen,

Dit soort correspondentie hoort eigenlijk via PB..maar goed..Mijn treinenverzameling is tweedelig ; een verzameldeel met klassiekertjes en een rijdeel met eh.. laat ik zeggen digitalertjes...Terwijl het verzameldeel aardig begint vol te lopen is het rijdeel ondervertegenwoordigd.En juist daarom heb ik me onlangs voorgenomen voorlopig eens meer te investeren in het nieuwere spul,
omdat ik op termijn ook eens een leuk baantje wil maken.Zo zit dat eigenlijk.

Jouw 3063 is een mooie verzamelloc waar een eerlijke prijs tegenover moet staan.Maar juist daarom duurt het even voordat je er een eerlijke koper voor vindt.Dit soort objecten gaat niet als broodjes over de toonbank.Een kwestie van geduld dus.En wanneer marktplaats niet lukt zet het hem dan op E-Bay Duitsland daar zitten ook een hoop verzamelaars.

Overigens moet je zo'n marktplaats advertentie niet plaatsen en op korte termijn weer weghalen,weer plaatsten,weer weghalen enz.Want je besmet hiermee het object.Je moet je realiseren dat dit soort advertentie's op de voet wordt gevolgd en men denkt dan al snel dat er iets mee aan de hand is.Gewoon geduld hebben dus.

Wanneer ik mijn hengel in het water gooi dan zit er óók niet accuut een grote karper aan.

En wanneer je het lastig vindt een goede tekst te maken voor de adverentie dan wil ik je er best bij helpen.Tip:hou alles to the point en laat overbodige informatie weg.Maak ook wat betere foto's -zonder flits!-bij daglicht en ook van de onderkant.

Doe je de rest dan via PB?

vr groet Harry
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Ja Nico, die Fransoos is ook zeker niet te versmaden.De veroudering hierbij is zeker goed gelukt.Een mooi exemplaar.
Re: Onze Klassiekertjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hallo Harry en andere klassiek geïnteresseerden.
Bijzonder leuk om dit topic met diverse oudjes eens door te kijken.
Daarbij las ik ook dat er een oudje zoek is geraakt op de oceaan!? 8o

Nu kwam ik toevallig een aantal foto's tegen van mijn klassieke marterieel, waarbij deze :



Lijkt er wel wat op hè? :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Onze Klassiekertjes
marklin 81
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Harry,misschien heeft u gelijk.maar u moest eens weten hoeveel <zeik>mails je krijgt van mensen ,hij is niet echt en blabla bla .word ik gek van.zal straks eens nieuwe foto,s maken zonder flits.misschien lukt het .hoef echt niet de hoofd prijs.maar ja geef hem ook niet voor nop weg.mvg bas
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi,

Met veel interesse en plezier lees ik dit soort topics omdat er modellen uit m'n eigen jeugd worden behandeld.
De beschreven 3042 heb ik ook gehad; blijft me altijd bij: was de 1e loc die ik helemaal uit elkaar moest halen omdat er iets was met de motor. Was best wel spannend maar toch weer rijvaardig gekregen.

Zit ik wel met de vraag: wat zijn dan klassiekers en wat niet. Da's toch voor iedereen verschillend. Zo heb ik niks met de blikken modellen zoals gemaakt tot in de jaren '70. Eigenlijk vond ik die 24cm. sneltreinrijtuigen ook niet helemaal top, maar je moest het er mee doen op de krappe M-boogstraal.

En nog een opmerking/vraag:  Verouderde/geweatherde modellen zijn die moeilijker verkoopbaar, cq hebben meer waardeverlies? Hoe mooi gedaan en waarheidsgetrouw het er soms ook uitziet, het model is niet meer in de oorspronkelijke staat.
Op sommige modellen worden er wel erg dikke verouderingslagen aangebracht en dan schiet het zijn doel helemaal voorbij.
Ja de fransoos is mooi verouderd maar toch zou ik hem juist daardoor niet willen kopen.


Re: Onze Klassiekertjes
marklin 81
gast

Re: Onze Klassiekertjes











Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Albert Jannnn! Wat gáááf Mannn!

Zie je.. komt er toch ineens zo'n ongeslepen diamantje uit de hoge hoed!

Wanneer je nog meer foto's hebt van zeldzaamheidjes...Please..!?


Tja Baanloos Marklin heeft een aantal "fabrieksgeweatherde"modellen uitgegeven.Zoals je wel weet.Die komen iets minder voor en kosten iets meer.Wanneer ik een mooie tegenkom laat ik hem zeker niet staan.

Voor wat betreft "eigen werk"hangt het er natuurlijk erg van af hoe het gedaan is.Er zitten hier prachtige exemplaren tussen.Kijk bijvoorbeeld naar de Foto's van Nobody in dit topic.

Maar er zijn ook exemplaren van waarvan ik denk....Bwééééhhh!



mvg harry


Re: Onze Klassiekertjes
marklin 81
gast

Re: Onze Klassiekertjes
Zo mijn klassieker staat er ook bij .jaren 50/60.
Prachtige staat .Op de neus staat mooi 1602 cfl.
Mvg Bas
Re: Onze Klassiekertjes
Hallo allemaal,

Wat een geweldige thread is dit !!

Ik heb ook wel wat klassiekers; zoals een T790 (2) uit 1950, een TM800 uit 1953, een V200 3021(1) uit 1957, natuurlijk met de doorgebroken grill. 

Ik onderhoud de locs goed en we rijden er dagelijk mee.

Helaas heb ik de TM800 gekocht met een vervalste doos, en kwam daar pas thuis achter, zo'n zogenaamde Italiaanse Gaudenzi replika-repro doos. Jammer, jammer , jammer.

De meest waardevolle is de T790, maar onze meest geliefde de 3021(1), die rijdt zo lekker.

Ik doe gelijk maar wat foto's van onze klassiekers erbij.

Marco


T790 versie 2 uit 1950.


Onze T790 (2) uit 1950 op onze nostalgie baan.


TM800 uit 1953 met vervalste Gaudenzi doos.


Onze TM800 op de baan


3021(1) uit 1957 op onze baan.


3021(1) dus met doorgebroken grill zoals alleen de 1e versie heeft. 
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Op dezelfde leest geschoeid..en toch totaal verschillend..

Re: Onze Klassiekertjes
En behalve echte klassiekers als T790, TM800 enzovoorts hebben we ook nog wat nieuwerwets spul zoals een boel 3051(1) uit 1965 of 3326(1) uit 1985, maar tellen die moderne locs wel mee als klassiekers ? 

Marco


3051 1e versie uit 1965, nooit gereden nog en dat blijft zo.
Als deze in de doos bewaard blijft, blijven de kunststof wielkasten mooi zwart ipv grauw grijs.



Nog een paar 3051(1) uit 1965 poseren in de tuin.


3326 uit 1985, eigenlijk vééééél te modern voor mij, maar wel een mooi model.
Re: Onze Klassiekertjes
Als we nu toch NS modellen zien dan hier de NS1200 uit 1972 - 1977. 4 variaties

Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: 280A op zondag 17 maart 2013, 12:50:50
maar tellen die moderne locs wel mee als klassiekers ? 
Op den duur wél. Al zal dit topic door de starter niet zo bedoeld zijn...
't Is net als met taal. Wanneer de regeltjes vaak genoeg worden overtreden, worden de regeltjes aangepast en wordt
de fout gelegaliseerd. (Bijvoorbeeld: Handvatten, wordt handvaten)
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Die maagdelijke 3051 is gruwelijk mooi.Goeie beslissing die niet meer te laten rijden.

...mm...Gaudenzi doos zeg je? Ok het is replica maar persoonlijk vind ik het beter dan niks.Ik vind het ook beter dan een vervuilde en verscheurde originele doos.

Maar een verzamel loc zonder doos ? Tja..

En het is nog verdraaid lastig een bij je loc passende replica-doos te vinden.   

Ja ja Nico daar flitste een 3055-1 voorbij..Ik zag hem wel hoor!
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hier een paar van mijn klassiekertjes.
Als ik ze wil laten rijden moet ik de baan in de analoge mode zetten en met de oude trafo's gaan werken. Gebeurt niet zo heel vaak,en eigenlijk vind ik ze op M-rails beter tot hun recht komen.














groet, Martin
Re: Onze Klassiekertjes
Beste mensen,

ik zie hier loks voorbij komen die meer dan 50 jaar oud zijn en er subliem uitzien. Ik twijfer er niet aan, dat als je ze op de baan zou zetten, ze ook nog direct zouden lopen of eenvoudig lopend gemaakt kunnen worden (vanwege de verharding van de olie). Ik geniet van de mooie foto's. Ik hoop dat dit nog een tijdje doorgaat zo; we zitten nu pas in de 30xx serie, wellicht een draadje opnenen op de 31xx serie of 32xx, enz? Wie weet wat er allemaal tevoorschijn komt.

groet Nico
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

online
Re: Onze Klassiekertjes
Erg mooi al die klassiekers :thumbup:

Leuk dat dit topic er is :D
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Een mooie collectie"oldies"Martin, laat je aan ons zien.Ook je baan ziet er prachtig uit.

Dat gemengde rijden wat je doet,daar ben ik wel nieuwsgierig naar.Hoe krijg je je baan in de analoge modus,zoals je omschrijft?
Ik ben er nieuwsgierig naar hoe je dat hebt geschakeld.Misschien heb je zin dat in grote lijnen uit te leggen.
Het zou heel goed kunnen dat dat al eens eerder op dit forum is uitgelegd.Maar misschien past het wel goed in dit topic om het eens opnieuw onder de aandacht te brengen bij rijders die zowel analoog als digitaal willen rijden.
Ik stel wel voorop dat ik niet een"first class"technicus ben.

mvg Harry   
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Prachtig Martin .
Al dat oude materiaal,doet voor mij niks onder voor al het nieuwere materiaal.

Tony :thumbup: :thumbup:
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Citaat van: Har op maandag 18 maart 2013, 19:25:37

Dat gemengde rijden wat je doet,daar ben ik wel nieuwsgierig naar.Hoe krijg je je baan in de analoge modus,zoals je omschrijft?
Ik ben er nieuwsgierig naar hoe je dat hebt geschakeld.Misschien heb je zin dat in grote lijnen uit te leggen.


Hoi Harry,

echt 'gemengd' rijden is het eigenlijk niet, het is of analoog of digitaal. Het digitale rijden doe ik met de oude vertrouwde 6021 en het analoge natuurlijk met de nog oudere trafo's. Door middel van een relaistje bepaal ik of de trafo's of de 6021 de baan van prik voorziet. Dus zo hi-tech is dat nu ook weer niet :)
In de analoge mode is de baan eigenlijk maar met 1 trafo te regelen,en dat is best wel een beetje armoedig natuurlijk. Iemand die analoog rijd zal zijn baan wel in verschillende stroomkringen verdelen. IK heb dit niet gedaan, omdat ik eigenlijk altijd digitaal rijd, tenzij ik de klassiekers een paar rondjes laat rijden om ze in conditie te houden.

groet, Martin
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Ik vond nog wat foto's van een van mijn oudere banen, opgezet met M-rails en andere spullen uit de jaren 60 en 70, hier is alles nog analoog. Maar wel lekker nostalgisch.















groet, Martin
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

Opnieuw dank je wel Martin.Ook je vroegere banen waren mooi.
Je hebt opvallend veel aandacht aan de  bovenleiding gegeven.Mooi consequent langs de baan.En zeker ter hoogte van het stationscomplex mooi gedaan.

Ik zie wel eens banen met E-locs zonder bovenleiding.

Ook weer een hoofdstuk apart:Wanneer ik een baan ga opbouwen weet ik nog niet af ik het doe met de "ouderwetse"marklin bovenleiding of nieuwere systemen.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes

In de Marklinfamilie van de BR01 is de f800 zo'n beetje de stamvader.Dit model werd onder veel artikelnummers op de markt gebracht: f800,3008,3026,3048.

De f800 is dus de oudste van die reeks.De f800 is er in twee varianten;de jongste met een kunststof tender en de oudste met een
metalen klinknagel-tender.De zg.Nietentender.

Hieronder een paar afbeeldingen van mijn f800 met Nietentender.Het model komt uit 1952 en is op een enkel ieniemienie-kratzje na,klokgaaf.Bijna fabrieksnieuw.

Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Prachtig model Har.
Deze oude loks hebben toch iets extra s.

mvg Tony
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Inderdaad een prachtig model Har.
In deze sublieme staat zie je ze niet vaak. En dan ook nog een fraaie originele verpakking in mint condition.
Koester hem, maar dat deed je toch al  :)

groet, Martin
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Omdat ik (zoals waarschijnlijk velen hier) een zwak heb voor het Zwitsers treinbedrijf wil ik in dit topic wat berichten opnemen
over Zwitserse klassieke spoorzaken."Uit den Ouden Doosch".Maar laten we het begrip "klassiek"niet op een gouden weegschaaltje leggen.We halen gewoon het begrip "Vervlogen Tijden"van stal.Misschien is dat wat ruimer?

Vroeger kwam ik veel in Zwitserland met mijn ouders op vakantie.De SBB Autotrein Göschenen ? Airolo,kan ik me nog levendig herinneren.Onze lelijke eend stond tussen andere- veelal veel potentere auto's- nog na te koken van het vele voorwerk.(Ik geef het zo'n eendje te doen,vier personen+bagage door de bergen trekken.)

Als joch sloegen de treinen natuurlijk bij me aan.Temeer omdat ik al van kleins af aan met het treinenvirus was besmet. Ook de BLS boeide me erg met de uitzonderlijke bruine Ae en Re locs.En natuurlijk was de Ae 8/8 Herr und Meister in those days..

Hieronder een filmpje ervan.Ook uit Den Ouden Doosch.Bij 3minuutveertig ongeveer komt er een "driespan"voorbij bestaande uit
een Ae 8/8 én een Ae 4/4.

Voor de leukigheid voeg ik ook nog wat foto's bij van hetzelfde spul op Ho.Omdat ik op het moment baanloos ben, heb ik even snel een sessietje gemaakt.



Re: Onze Klassiekertjes
Dat zijn dan wel HAG modellen zeker?
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
...Het zijn Hag Locs.Was ik vergeten te vermelden.Excuus.
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Gaaf fillumpie Har  :thumbup:, wat een bakbeesten zijn die locs!.

Mvg Gert
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Hoi Har

Mooie reportage van je over deze loks.
Erg leuk filmpje ook :thumbup: :thumbup:

Tony
Re: Onze Klassiekertjes
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze Klassiekertjes
Wie kent ze niet? We kennen ze allemaal! Deze 3034 en 3037.Saai?.Teveel voorkomend? Welnee!   
   
Ieder Marklin-gericht kinderhart van weleer ging sneller kloppen wanneer zo?n machientje als dit voor het eerst in beeld kwam.En dat was dan meestal nadat het startsetje met de 3000 een beetje werd uitgebreid met wat extra rails ,een paar wissels en misschien een extra trafootje?

In ieder geval was het treinen-virus met een 3034 of 3037 als verjaardagscadeau,beklonken en bezonken.Ik kan me nog goed herinneren toen ik de mijne kreeg van mijn Vader.Voor mijn achtste verjaardag.Gekocht bij een speelgoedwinkel op de Haagse Frederik Hendriklaan.Zo?n speelgoed winkel uit vervlogen dagen.Met allerlei technisch speelgoed en ook Dinky Toys.Waar het ontzettend lekker rook naar het metalige luchtje van alle marklinnetjes en dinky toytjes,vermengd met de gemoedelijke sigarenlucht van de eigenaar.Een extatisch lekker luchtje.Dat zouden ze in een flesje moeten doen.

?Je mag kiezen? zei mijn vader,terwijl vanachter het vitrineglas mij een rijtje marklinlocjes stond aan te grijnzen.?Die blauwe!?gooide ik er zonder omhaal uit wijzend naar een 3034.

Wat ree dat lekker zeg!..Soepeltjes..en snèl!  Poeh hé! En er werd wat afgeraced met deze loc.Hé Brammetje moet je zien mijn loc gaat zo hard hij vliegt gewoon uit de bocht!!.Kan de jouwe dat ook?

Jammer natuurlijk want hierdoor zijn heel veel van deze locjes gepokt en gemazeld.En zijn er nauwelijks nog ongeschonden exemplaren te vinden.En nogmaals dat vind ik jammer.Deze loc is het namelijk nog dubbel en dwars waard om nog volledig in het klassieker-spectrum van Marklin mee te draaien.Ook al is het alleen maar om de soepele rij-eigenschappen.

En dan nog wanneer deze loc soepel en geduldig zijn rondjes draait met erachter een stammetje van die overbekende blikken D-zug rijtuigen met verlichtig erin.En wanneer ik dan het gedender hoor over de metalen rails.Dan heb ik nog steeds ontzéttend veel plezier.

Vandaag de dag zijn ze voor een paar tientjes te koop.Gelukkig maar want ik vind ze gewoon leuk. Probeer er maar eens eentje te vinden zonder beschadiging.Dat valt niet mee.En die lage prijzen?Wie weet hoe lang dat nog duurt.