Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Aansluiten verlichting TEE (3071) op Lopi 4

Gestart door AlbertG zaterdag 09 maart 2013, 19:58:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten verlichting TEE (3071) op Lopi 4
Ik heb mijn TEE 3071 voorzien van een 5* motor met het Märklin ombouwpakket 60944.
Nu loop ik bij het aansluiten van de verlichting tegen het probleem aan dat ik zowel aan de voorkant (het motordraaistel) als aan de achterkant een witte en een rode lamp heb. De lampen aan de achterkant zijn aangesloten op een aparte sleper.
Hoe kan ik deze verlichting het beste aansluiten op de Lopi 4.
Ik heb ergens gelezen dat je met functiemapping er voor kunt zorgen dat de lampen automatisch schakelen bij veranderen van rijrichting, maar dat vind ik niet persé noodzakelijk. Ik kan dat ook met functietoetsen doen aangezien de trein meestal vooruit rijdt.

Op de foto's achtereenvolgens:
De draden aan de voorkant (geel = witte lamp, zwart = rode lamp
De draden aan de achterkant (geel = witte lamp, rood = rode lamp, de dikkere rode draad gaat naar de sleper
De witte en de rode lamp aan de achterkant.

Alvast bedankt voor de hulp.

Albert.
Re: Aansluiten verlichting TEE (3071) op Lopi 4
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aansluiten verlichting TEE (3071) op Lopi 4
Het ligt er aan, als je voldoende aansluitingen in je stroomvoerende koppelingen hebt kun je het via een decoder laten verlopen.

Maar volgens mij heeft jou treinstel 2 polige koppelingen en dan gaat het niet op, je zou dan een functie decoder aan het einde van je trein kunnen gebruiken om de verlichting aan te sturen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.   
Re: Aansluiten verlichting TEE (3071) op Lopi 4
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Aansluiten verlichting TEE (3071) op Lopi 4
Oude toestand:

Verlichting frontseinen geschied door de gele draad vanuit de motorwagen. (via 2-polige stekkerverbindingen)
Massa (retourstroom) gaat direct terug via het metalen rijtuigframe, via de wielen naar de rails.
Sleepcontact gaat via de rode draad naar rijrichtingsschakelaar in motorwagen.
Totaal lopen er dus 2 bedrade aansluitingen over de stekkers naar de motorwagen.
Bij de oude 3070 waren dit er 3, daar deze ook nog binnenverlichting had. Bij de 3471 zijn dit er 4.

Nou moet ik je schuldig blijven hoe dit nu exact is geregeld via de bedrading.
Helaas biedt de onderdelentekening ook geen oplossing. http://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=3071

Bij gebruik van de LokPilot V4.0 zal je hoe dan ook 3 van de 4 functie-uitgangen dienen te benutten, als je ook apart schakelbare interieurverlichting wil voeren. Het gaat hier om de gele, witte en groene draad, waarbij de groene wordt gebruikt voor interieurverlichting dmv leds. De gele en witte draad verzorgen de witte en rode verlichting van de frontseinen.
Voor de electronische massa is echter ook nog de blauwe draad nodig, en als de sleper-omschakeling dient te worden gehandhaafd, moet ook de rode draad van het sleepcontact nog naar de motorwagen te worden geleid.
Intussen gaan er dan al 5 draden doorgaand van rijtuig naar rijtuig.... 

Heb je al een oplossing voor het aanpassen van de electrische verbindingen?

Gr. Marcel
Re: Aansluiten verlichting TEE (3071) op Lopi 4
Bedankt voor de reacties
Die onderdelentekening had ik er al bij gehad.
De rode lamp aan de achterkant brandt ook zonder aansluiting op de decoder. Ik neem aan dat dat via de sleper onder dit rijtuig gaat. Ik had er namelijk tijdelijk een 66415 decoder ingezet en alleen de witte lamp aan de voorzijde aangesloten. Tot mijn verbazing brandde de rode lamp op de achterkant toen ook.

Albert.
Re: Aansluiten verlichting TEE (3071) op Lopi 4
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aansluiten verlichting TEE (3071) op Lopi 4
De lampjes dienen wel gescheiden van de massa van de trein te zijn, anders gaat de decoder kapot.


Mvg,

Peter / degeluidsman.   
Re: Aansluiten verlichting TEE (3071) op Lopi 4
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aansluiten verlichting TEE (3071) op Lopi 4
Hi Albert,

Ik ben ook bezig, samen met een vriend, mijn 3070 en zijn 3071 om te bouwen.
Ligt even stil maar we gaan er hopelijk spoedig mee verder.
Mijn idee is vierpolige (audio) connectororen te gaan gebruiken en dus geen tweede decoder te monteren.
Ook de beide front verlichtingen wordt omgebouwd met een stukje print voorzien van LED,s.
In mijn 3070 versie zit rijtuig-verlichting met lampjes dit worden LED's en de andere 3071 zit niets, hier komen led strips in.
Wil je nog verdere info of het schema hebben, stel hier de vraag of via een PB-tje.
We kunnen ook de sleper omschakelen maar doen dit waarschijnlijk niet (Zo ja dan worden het 5 polige connectoren)

Zie voor mijn verslag:
http://www.railclubutrecht.nl/cms/sluitlicht/35-bouwen-en-ombouwen/53-marklin-loc-ombouwen-naar-digitaal.

groet
Harald

p.s.
Voor een goede stroomvoorziening wordt waarschijnlijk de "min" van de wielen ook overal door de rijtuigen doorgelust, dan wordt het op de connecor een pennetje meer.
Re: Aansluiten verlichting TEE (3071) op Lopi 4
Hallo,

ik heb ook met dit probleem geworsteld; met behulp van wat extra elektronika ben ik er in geslaagd om alle gewenste funkties te realiseren zonder extra elektrische verbindingen tussen de rijtuigen.
Als je de binnenverlichting en kop/staart verlichting samen aan-en uitschakelt, kun je met slechts een doorverbinding voor de verlichting volstaan. Je moet dan eigenlijk bij voorkeur overal LEDs gebruiken, en de ene schakelbare verbindingsdraad moet dan 3 toestanden kennen : Positief, nul of zwevend, en negatief t.o.v. de massa van de rails en het lok-chassis. In elke wagon heb je dan een brugschakeling nodig, met als ingang de wagon-massa en de (ene) verbindingsdraad, en als uitgang de spanning voor de binnen-verlichtingsLEDs. Bij kop- EN staart  lokaal twee diodes in serie met de LEDs, een om bij postieve spanning bv de frontlichten en (rode) staartlichten voor de ene rijrichting te realiseren, en het omgekeerde voor de andere rijrichting. (Als de LEDs 20V reverse zouden aankunnen, waren de extra diodes niet nodig)
  Een klein beetje extra elektronika kan wenselijk zijn om de helderheid te stabiliseren; voor kop- en staartverlichting geldt anders bij deze aanpak dat de helderheid (ietwat) afhankelijk is van de digitale code die op de rails staat ( met name de duty cycle positief/negatief, die in het marklin protocol niet constant is)
Je kunt de verbindingsdraad tussen de wagons niet rechtstreeks aansturen vanuit een gewone decoder; ook daar moet iets tussen geknutseld worden. Maar aangezien ik niets wilde veranderen aan de verbindingen tussen de wagons, was het me dat wel waard. Ik heb deze aanpak gerealiseerd bij mijn TEE, en ook bij mijn (omgebouwde LIMA) NS Sprinter

RoelofS
Re: Aansluiten verlichting TEE (3071) op Lopi 4
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aansluiten verlichting TEE (3071) op Lopi 4
Hi RoelofS

Schema svp

groet
Harald
Re: Aansluiten verlichting TEE (3071) op Lopi 4
Ik heb het hier niet gepost, maar de oplossing bleek vrij simpel te zijn, dankzij de Lopi 4.
Zie dit berichtje: Klik

Bedankt voor alle hulp.

Albert.