Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Stuurstandrijtuig ontspoort

Gestart door Jurrien zondag 20 januari 2013, 18:44:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stuurstandrijtuig ontspoort
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Stuurstandrijtuig ontspoort
Het stuurstandrijtuig heeft de vervelende neiging om op de wissels te ontsporen.



Hier staat hij aan het begin van de wissel. Het rijtuig is voorzien van een sleper, die op de wissel iets omhoog komt. Daardoor drukt hij het hele wielstel ietsje omhoog, waardoor de koppelingshaak (zie pijl 3e foto) klem komt te zitten tegen de buffer. Wielstel kan niet verder draaien en loopt uit de rails.
In eerste instantie dacht ik aan een wisselprobleem. Dus de wissel vervangen. Dat hielp niet. Daarna de kortkoppeling vervangen, bracht ook geen soulaas.









Hoe los ik dit probleem op?
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Hoi Jurrien,

Ik weet het niet uit eigen ervaring, maar misschien kun je de sleper vervangen door een korter exemplaar? (Even vanuit de gedachte: als het de koppeling en wissel niet zijn)

Groeten Dennis
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Ik ga geloven dat Dennis gelijk gaat krijgt , dit is zeker geen goede sleper voor dit soort rijtuigen.
Hoe korter hoe beter , het gewicht is al minimaal , vandaar het omhoog duwen bij het wissel.
Moet nu veel kracht uitoefenen en lengte is zeker te lang.

Mvg: Alex
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Als je echt geen oplossing kan vinden, is het misschien mogelijk de sleper en massa aan de voorzijde te plaatsen, en de rijrichtingschakelaar achter. I.p.v. een rijrichtingschakelaar kan je ook een goedkope functiedecoder gebruiken.
Ik heb dit type stuurstandwagen ook, maar rijd er niet mee, dus ken je probleem ook niet.

Gr. Mars
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Ik had dezelfde , en geen enkel probleem daar mee.

Maar die sleper was wel bijna de helft kleiner die er standaard onder zat.

Mvg: Alex
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Wat mij ook opvalt is dat er twee draadjes zitten die over elkaar heen liggen. Dit bevorderd de bewegingsvrijheid van de sleper ook niet.
Bij dit wielstel zitten de plus (rode draad met sleper) en de massa (bruine draad) ook samen.
Vaak is 1 wielstel de plus en het andere wielstel de massa.
Ik weet niet of dat hier mogelijk is ivm het wisselen van de verlichting met de rijrichting.
Succes met vinden van een oplossing.
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Ik zou ook eens naar die draadjes kijken.  Ik heb trouwens de indruk dat ze te dik zijn en daardoor de sleper blokkeren.  Zijn die draadjes origineel?  Aan het soldeersel te zien niet...
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Een blokje lood in het rijtuig helpt misschien ook hiertegen?
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Ik ken het probleem ook met dit stuurstandrijtuig...daarom kan ik deze niet duwen over de rail.
Bij 2 andere stuurstandrijtuigen , nummers weet ik zo niet, DB buurtrijtuigen heb ik het niet
Ben net even wezen kijken naar de onderzijde maar de laatste 2 hebben inderdaad een korte sleper.

Wat het soldeerwerk betreft...onder de mijne, is het ook niet echt netjes...en toch "nieuw" gekocht.

Groet,
Guusv
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Beste Jurrien,

Ik zou de draadjes eens lossolderen en naar binnentrekken en dan nog eens een poosje rijden, kijken wat er gebeurd.

Mocht blijken dat de wagen niet meer ontspoort, deze draden vervangen door het veel dunnere decoderdraad en er voor zorgen dat ze niet overelkaar zitten.

Groet, Anne W
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Citeer


Hoe los ik dit probleem op?

Jurrien,

Kun je een foto als boven maken van de sleper in volledig ingeveerde (ingedrukte) stand?
Dan moet het glijvlak (wat op de puko's komt) zeker meer dan 1 mm binnen de loopvlakken komen.

Mvg.
Willem E.
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
U vraagt, wij draaien. :) :)





Iedereen bedankt voor zijn bijdrage tot nu toe.
Aan die draadjes heb ik zelf ook wel zitten denken, maar voor zover ik kan zien, hinderen ze de sleper niet, wanneer hij iets omhoog komt op de wissel. Het idee om de sleper te vervangen door een wat kleiner exemplaar is denk ik wel uitvoerbaar. En de tip om wat gewicht op die plek aan te brengen is ook uitvoerbaar denk ik. Heb nog ongeveer een kilo lood liggen. :D
Ik begrijp niet waarom een (goedkope) functiedecoder de oplossing van het probleem zou kunnen zijn.
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Ik ook niet , want een functie decoder heeft ook zijn voeding nodig niet waar.

Maar een kleinere orginale sleper met echt wat dunner soepel draad gaat jou brengen zoals het moet zijn.

Heb meerdere van dit soort , en ontspoort er nooit een van.

Veel suc6.

Mvg: Alex
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Deze sleper hoort er idd niet onder,
dat moet een kortere zijn.
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
De sleper is wel degelijk de goede lengte.
fototje van mijn eigen stuurstand.







Draaien de wielen wel soepel? Als de haakjes in het middel van het draaistel door gebogen zijn met het er indrukken van de wielen. Dan wil het nog wel eens voor komen dat de wielen zwaar draaien.
En zit het sleep contact er wel recht onder?
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Ik blijf bij mijn mening: de draajes zijn niet goed.  Zie het verschil: bij Tim zitten de draadjes correct, bij jou lijken ze een beetje verward te zitten en mogelijk gaan ze zo de sleper hinderen.  Hou er ook rekening mee dat de puko's op een wissel een beetje hoger zitten dan op een gewone rail en daardoor wordt de sleper dieper ingedrukt.
Persoonlijk zou ik eerst de bedrading effe nakijken en desnoods vervangen en daarna pas verder zoeken.  Want ik blijf erbij, de soldering is niet proper, en als ik Tim's fotos goed bekijk zit de bruine draad net iets beter (misschien andersom) zodat ie niet 'botst' met de rode draad.  De rode draad is bij Tim trouwens op een andere plaats vastgezet.
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Klopt helemaal , ik heb namelijk dat geval ook even op zijn kop gezet.
Sleper en draadjes zijn gewoon orginal.....hoe kunnen we er gewoon goed naast zitten.
Onder de andere stuurstand zitten wel degelijk anderen die bijna de helft korter zijn.
Ook bij mij zitten de draadjes over elkaar heen.






Indrukken gaat erg licht en makkelijk , dat moet bij jou ook zo zijn.
Anders moet je de veerdruk wat lichter zetten , zodat ie makkelijker in veert.
Bij mij werkt het prima , op de wissels blijven de asjes netjes meedraaien , er word geen pootje gelicht.
Mvg: Alex
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Citaat van: Jurrien op maandag 21 januari 2013, 10:46:14
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage tot nu toe.

Ik begrijp niet waarom een (goedkope) functiedecoder de oplossing van het probleem zou kunnen zijn.

Als je een functiedecoder gebruikt voor het wisselen van de verlichting, vervalt de rijrichtingsschakelaar en kan je de sleper onder de cabine plaatsen. (hier zit geen koppeling) Daarbij wisselt je verlichting al bij stilstaande trein, en kan je ook de binnenverlichting via een uitgang van decoder schakelen.
Massa houd je op de plaats waar deze zit. Hierdoor minder bedrading in één draaistel. Doch jouw sleepcontact is niet zo netjes aangesloten, wat ook het probleem kan vormen.

Mvg. Marcel
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Draadjes zijn bij mij ok. Even een klein beetje met een schroevendraaihertje gepulkt en de draadjes liggen niet meer over elkaar heen, maar naast elkaar.
De veerdruk van de sleper wat lichter gemaakt. Voorzichtig over een paar wissels geduwd en dat ging goed. Hoera!
Daarna aan de trein gekoppeld en als laatste wagon de rit begonnen.
Bij de eerste de beste wissel ging het weer fout. :(
Ik denk nu dat het misschien ligt aan het veersysteem wat de kortkoppeling naar buiten moet laten komen. Wanneer het rijtuig in een bocht hangt werkt het niet goed. Het is de buffer van de een na laatste wagon, waar de koppelingshaak van mijn probleemwagon onder klem blijft zitten.
Ik heb dat getest door een haakje te maken van ongeveer één centimeter om daarmee het probleemrijtuig vast te maken aan het één na laatste rijtuig. Vervolgens weer rijden en nu ging het feilloos. Probleemwagon glijdt soepel over alle wissels en mogelijke bochten.
Vraag is dus nu, hoe krijg ik dat veersysteem weer in orde?
Ik kan het met de hand uittrekken en heb daarbij niet het gevoel dat ik heel veel kracht moet zetten. Ook niet dat het ergens klem blijft zitten of iets dergelijks.
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Misschien eens je koppeling kritisch bekijken?
Je kan de verbinding tussen de laatste 2 koppelingen onderling ook vervangen door bv. een imitatiekoppeling, of een stroom geleidende koppeling.

Gr. Marcel
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Als alles goed zit,
dan daar niets meer aan doen.

Ik heb deze wagens ook en heb boven de sleper
in het fietscompartiment :D
een paar stukjes bladlood gelijmd.

Ontspoord nooit meer !
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Citaat van: loc1200 op maandag 21 januari 2013, 21:59:28
Misschien eens je koppeling kritisch bekijken?
Je kan de verbinding tussen de laatste 2 koppelingen onderling ook vervangen door bv. een imitatiekoppeling, of een stroom geleidende koppeling.

Gr. Marcel
Die koppeling is de laatste paar dagen bijna gesmolten door mijn kritische kijken. :) Heb hem en de koppeling van de andere wagen ook al vervangen. Ik denk toch echt het veersysteem wat achter de kortkoppeling zit. Ik ga morgen proberen om de kap van de wagen te krijgen. De vouwbalg is al los. Nu de rest nog.
Dan wat lood, zoals Wim suggereert en dan maar weer proberen.
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Beste Jurrien,

Ik heb wel eens het puntje aan de koppelingkant van de kortkoppelinggeleider wat bijgevijld omdat ik het idee had dat het koppelingsmechanisme wat moeilijk over dat puntje gaat, het kan weinig kwaad, rechtuitrijdend komt er wat meer speling tussen de wagens, denk ik.

Groet, Anne W
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Hallo Jurrien,

Kijkend naar de foto's: ik zou die draadjes naar de zijkanten van de slepervoet verplaatsen.
1 soort foto mis ik, op deze manier genomen:



En deze positie moet heel soepel te halen zijn voor de sleper.
Uiteraard ook nog eens zeer kritisch de wielafstand bekijken/nameten.

Je hebt een mooie uitdaging, maar dit moet te verhelpen zijn!

Willem E.
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Blausee-Mitholz
gast

Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Citaat van: Anne W op maandag 21 januari 2013, 22:57:03
wat bijgevijld

Kun je goud mee verdienen  B)

Mvg, Johan
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Zitten de buffers van de wagon waar je de stuurstand aan koppelt naar binnen of naar buiten?
Als ze naar buiten uitsteken zou ik je advieseren om ze terug in de wagon te drukken.
Je krijgt dan wat meer ruimte tussen de wagonnen.
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Ok, ga ik ook even naar kijken. Het maken van een foto zonder raam van het draaistel is wat lastig als je niet weet hoe een en ander losmoet. Dat is dan weer de uitdaging voor vanavond.
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Even twee foto's toegevoegd om de buffers te laten zien van een wagon welke aan het stuurstandrijtuig gekoppeld zou kunnen zijn.



Als de buffers van de aangekoppelde wagon zo zitten als op de foto dan adviseer ik om ze er in te drukken zoals je op de onderstaande foto.



Op het moment dat de buffers zo zitten heb je meer bewegingsvrijheid tussen de wagons. Dan is ook de kans op ontsporing minder.
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Jurrien, Als ik je foto's bekijk heb ik het vermoeden dat je de verkeerde sleper gebruikt.
De sleper lijkt mij nogal lang aan één zijde en dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Ik denk dat je een asymmetrische sleper (73404/73406) moet plaatsen in plaats van een symmetrische sleper (73400).
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Hoi Jurrien,

Is het probleem inmiddels verholpen? Ik ben benieuwd naar de oorzaak.

Groeten,

Dennis
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Hoi Dennis,

Nee, het probleem is nog niet verholpen. Wagon ligt uit elkaar en het wachten is op een nieuwe sleperset van de fa. M*. Heb ook nog even gekeken naar de buffers van de gekoppelde wagon, maar die zitten tegen de wagon aan en zijn niet verder naar achteren te bewegen. Situatie is als op foto 2. Helaas moet ik de monteurs wel doorbetalen terwijl ze niet aan het werk zijn. :( :(
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Het is dat de afstand een beetje ver is , anders kwam ik je graag helpen met dit probleem.

Het moet toch allemaal normaal niet zo moeilijk zijn.

Maar jij hebt werkelijk bijna alles aangepakt , en nog niet voor elkaar.

We begrijpen nu even niet waar het probleem zit.

De assen zijn goed , de sleper is orginal (dat hebben we gezien) en hij zit er ook recht onder.

De buffers zitten naar binnen gedrukt , dus ook daar geen probleem.

Het enigste zou nog mooi zijn als je de sleper kunt verwijderen , en dan kijken wat ie doet op de wissels.

Straks moet/wil je toch de sleper wisselen.

Mvg: Alex
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Goeie tip. Bedankt. Heb de sleper losgemaakt en het rijtuig weer in elkaar gezet. Maar helaas het gaat nog steeds fout. Minder fout dat weer wel, maar toch fout. Hij blijft ontsporen. In z'n eentje over de wissels is er geen probleem, maar gekoppeld gaat het mis. Het zit hem naar mijn mening toch in die %&@#*&@$ koppeling.

Ik ga het randje heel voorzichtig ietsje ronder maken



Ik ga dat inhammetje ietsje uitruimen



En dan opnieuw proberen.
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Hallo Jurrien,

even een vijltje halen over de linker kant aan de bufferkant (V vorm)van het kortkoppelingsmechanisme, hier lijkt een braampje te zitten. Bij het heen en weer bewegen blijft de koppeling hier mogelijk achter hangen en dit lijdt dan tot ontsporingen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Blausee-Mitholz
gast

Re: Stuurstandrijtuig ontspoord
Citaat van: Jurrien op zondag 27 januari 2013, 10:56:21
Ik ga dat inhammetje ietsje uitruimen

Daar zou ik niets aan doen!

Wat Walter zeg is genoeg, braampje weghalen.

Mvg, Johan
Re: Stuurstandrijtuig ontspoort
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoort
Citaat van: Wim op maandag 21 januari 2013, 22:10:01
Als alles goed zit, dan daar niets meer aan doen.
Ik heb deze wagens ook en heb boven de sleper in het fietscompartiment :D  een paar stukjes bladlood gelijmd. Ontspoord nooit meer !
Wellicht dat jij een ander model hebt, maar bij mij zit het fietscompartiment niet boven de sleper, maar achter de cabine van de machinist. Daar kan ik dus geen lood kwijt
Citaat van: Anne W op maandag 21 januari 2013, 22:57:03
Beste Jurrien,
Ik heb wel eens het puntje aan de koppelingkant van de kortkoppelinggeleider wat bijgevijld omdat ik het idee had dat het koppelingsmechanisme wat moeilijk over dat puntje gaat, het kan weinig kwaad, rechtuitrijdend komt er wat meer speling tussen de wagens, denk ik.
Groet, Anne W
Van dat puntje heb ik nu ook iets afgevijld, waardoor het wat ovaler is geworden
Citaat van: wissels op zondag 27 januari 2013, 11:03:57
Hallo Jurrien,
even een vijltje halen over de linker kant aan de bufferkant (V vorm)van het kortkoppelingsmechanisme, hier lijkt een braampje te zitten. Bij het heen en weer bewegen blijft de koppeling hier mogelijk achter hangen en dit lijdt dan tot ontsporingen.
met vriendelijke groet,
Walter
Ik heb heel goed gekeken naar beide buffers, maar ik kan geen membraampje ontdekken. Toch het vijltje er even langs gehaald.
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 27 januari 2013, 11:20:53
Citaat van: Jurrien op zondag 27 januari 2013, 10:56:21
Ik ga dat inhammetje ietsje uitruimen
Daar zou ik niets aan doen!
Wat Walter zeg is genoeg, braampje weghalen.
Mvg, Johan
Ik ben niet aan het inhammetje gekomen.
Ok, wat is nu het resultaat van al deze werkzaamheden? De wagon loopt feilloos op een normale snelheid keurig in de trein mee. Ook als hij geduwd wordt gaat het voortreffelijk. Daar zou ik dus blij mee moeten zijn. Dat ben ik niet! Want hij rijdt zonder kap! Zodra ik de kap er op zet is het weer mis.
Het probleem zit hem dus naar mijn idee in de koppeling en de kap die elkaar blijkbaar niet verdragen. Maar ik kan er echt niets bijzonders aan ontdekken. De buffers van dit rijtuig zijn gegoten aan het chassis, dus die kan ik niet indrukken.
Heeft iemand een helder idee?
Re: Stuurstandrijtuig ontspoort
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoort
Hallo Jurrien,

niet de buffers, maar de kant van de buffers.

Dus in de opening waar het kortkoppelmechanisme in valt vlak bij de rode pijl,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Stuurstandrijtuig ontspoort
Hey Jurrien,

Is dit probleem al opgelost?

Groeten Dennis
Re: Stuurstandrijtuig ontspoort
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Stuurstandrijtuig ontspoort
Nee, dit probleem is nog niet opgelost. Ben aan het wachten op de goede sleper. Ik had bij M* en korte sleper besteld. Helaas stuurden ze het verkeerde model. Wel kort, maar de bevestigingsplaat paste niet tussen de wielen van het rijtuig.