Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Citaat van: Wasmi op donderdag 14 februari 2013, 17:17:52
Hans,

worden spoor 1 en 2 in 2 richtingen bereden????? zo niet, dan scheelt dat twee seinen..... De rest gaat wel lukken.

Walter

1 richting Walter...scheelt weer wat euries  :D

Einte, zal het zeker in overweging nemen  ;)

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans,

als ik kijk naar je eerst stationsontwerp uit post #5202 en nu dit: 10x beter :thumbup: :thumbup:

Groetjes, John
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Baan Hans(je)
Hans?

Hoe hoog staat je 1ste nivo van je basisplaat af?

Zelf ben ik ook bezig om op dezelfde wijze een aparte rijroute op te zetten, maar twijfel nog steeds over de hoogte die zo'n rijstrook mag hebben (om het ook visueel realistisch te houden).

Groeten,

Jan
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Hoi Jan,

Dat ligt ook heel erg aan de afwerking die je later wilt doen....glooiend naar boven (basis > niveau 1) of meer steile rotswand of misschien een muur.
Achter mijn station 13 CM...kopstation 18 CM.
Achter mijn station zaag ik nog de nodige inkepingen om het meer grillig te maken, buiten de autotunnel zal het wel rotsachtig worden vrees ik  :D

John, het grootste compliment wat ik ontvangen heb is wel van jouw  :thumbup: ben het helemaal met je eens  :-)
Ik ben drummer, en ook in de muziek is het weglaten soms een kunst.

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re: Baan Hans(je)
Hans,

dit is het denk ik.......



Walter
Re: Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re: Baan Hans(je)
Hallo Hans en Wasmi! Jij bent echt de seinenman, dus correct me if i am wrong...

Even een paar vraagjes:
:help:) moet sein I niet een uitrij + spersein zijn (net als C)? Treinen kunnen vanaf spoor 3 in twee richtingen vertrekken.
:help:) waarschijnlijk zijn de twee wachtseinen bij E op spoor 3 en 4 overbodig, want er wordt gerangeerd, tussen de seinen C en I. Zou je die wachtseinen kunnen laten vervallen, want die belemmeren de rangeerbewegingen eigenlijk alleen maar.
:help:) een lok op spoor 1 moet spoor 2 als omloop gebruiken om het Bw te bereiken. Moeten hier geen seinen voor aangebracht worden?

Groeten,
Hessel
Re: Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re: Baan Hans(je)
Hessel,

Vwb I heb je gelijk, is inderdaad zelfde als C. Voor E zou je inderdaad kunne kiezen de twee W seinen weg te laten, maar dat hangt wel af van het gebruik. Als je bv met twee loks aan het rangeren bent, is het geen overbodige luxe. Mocht er altijd maar 1 lok rangeren, dan kunnen ze eigenlijk alle 5 weg,  rijopdracht kan dan vanuit het seinhuis met eenlamp worden gegeven. Vwb omlopen over spoor twee zou dat inhouden een extra spersein op spoor 1 en 2 ter hoogte van F, en een spersein bij het uitrijsein van spoor 2, voor D. Kan, maar wordt wel weer aanzienlijk duurder..... Overigens, als het hier een nevenbaan betreft, waar niet sneller dan 60 wordt gereden, dan mogen de in- en uitrijseinen ook een enkele arm hebben.

Walter
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Mijn twee grote treinvrienden zijn weer verenigd  :D :thumbup: :thumbup:

Mijn dank is weer groot Walter en Hessel  ;)

Ik heb een tijdje terug zo'n mooie V60 gekocht (zie foto) en gezien de grote van het gebied en snelheid zal het wel 1 rangeerlok worden.
Dus met een paar kleine aanpassingen moet dit het worden ??

De bruine lijn geeft aan waar ongeveer het kleine hoogte-verschil komt, de zwarte dikke lijn het Seinhuis....goede plek voor het Seinhuis later ??



Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re: Baan Hans(je)
Hans,

Yep.... Is inderdaad weer leuk, Hessel als kritische noot, met goed onderbouwde argumenten, zo maken we ( ehh, vooral jij natuurlijk Hans) er weer een kloppend geheel van. Met de opmerkingen erbij lukt het zo vast wel, of zal ik het plaatje nog aanpassen voor je?
De plek van het seinhuis lijkt me prima zo, zeker als het wat hoger staat. Het is zaak dat alle seinen vanuit het seinhuis te zien zijn. Je BW heeft toch een eigen seinhuis???
Vwb de uitvoering van de hoofdseinen, hoe was dat ook al weer op je kopstation? Heb je daar ook alleen één-armige exemplaren gebruikt?

Walter
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Good old times  :D

Als je het nog wil aanpassen, graag Walter, altijd makkelijk zo'n afbeelding.
BW moet nog een Seinhuis krijgen.
Bij het Kopstation heb ik twee-armige x2 en nog een éénarmig exemplaar (spoor vanuit de kofloods)

Zelfde houden bij dit station ??

Groeten,

Hans  :thumbup:
Re: Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Ik heb net weer de nodige pagina,s doorgelezen en ben weer helemaal bij  :)

Zoals de sporen nu liggen is lekker speels en niet te symmetrisch, het gaat er ook vooral om wat jij mooi vind.

Ik beloof weer wat vaker langs te komen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Baan Hans(je)
Hans wordt je weer vrolijk van al die plannen en die geweldige hulp die je krijgt. Je baan begint goed vorm te krijgen. Ben het met Peter eens dat het er leuk speels uit gaat zien.

Toppie :thumbup:

Groet, Ronald
Re: Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re: Baan Hans(je)
Hans,

bij deze......



Walter
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Bedankt voor de leuke reacties  :thumbup:  ....Peter je komt maar langs als je zin hebt hoor, tis geen must  :-)

Walter mijn dank is weer kilometers ;)

Moet mijn vriendin maar weer eens heel lief aankijken vandaag, want de beurs moet worden getrokken  :P

Ik ga binnenkort de verhoging leggen, tussen station en rangeer-trerrein niet TE maar net genoeg.
Seinen leggen, de rails nog weatheren enz. enz.

Hou jullie op de hoogte ;)

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Complimenten weer voor de oplossing. Ik heb 1 dingetje; dat spoor dat bovenin de berg in gaat zit een raar slingertje in. Is daar een andere oplossing voor ivm eventueel meer ontsporingskans. Is misschien niet heel belangrijk maar toch.

Gr. Peter
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Dank je....ja daar zit zeker iets in, kijken of ik hem in de tunnel zelf wat rechter kan leggen  :thumbup:
kan er later aan de achterkant nog wel bij..maar zo'n lange arm heb ik nu ook weer niet  :D

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Hierbij een kleine update  :)

Ik ben nu druk bezig de rails door te slijpen en te weatheren...verschil of niet.
De steentjes die ik gebruik later (zie ook kopstation) passen in deze kleurstelling, vandaar.



Ik heb pas hardschuim platen gekocht bij de bouwmarkt, eigenlijk te dik dus heb ik ze maar doorgezaagd.
Met de schroevendraaier profiel in gemaakt...kleurtjes, met dit als resultaat.



Thats all :)

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Ziet er goed uit het tunnelportaal. Ook de rails ziet er goed uit, ben benieuwd naar het geheel.

Gr henk
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Anders ik wel  :-)

dank je wel meneer Henk ;)

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
De tweede is al in de maak....iets andere methode waardoor de voegen wat verfijnder zijn, deze moet nog geweatherd worden uiteraard.



Een dik uurtje werk, toch snel verdiend  :D

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
destrikjes
gast

Re: Baan Hans(je)
Goed bezig hans, ziet er perfect uit.

Gr. Arno
Re: Baan Hans(je)
dani
gast

Re: Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op donderdag 21 februari 2013, 15:13:18
iets andere methode

Ziet er best geslaagd uit, kunnen we hierover meer details verwachten ?  Ik ben benieuwd naar hoe je dit hebt gedaan...
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Altijd leuk om zelf dingen te maken en ze zien er nog goed uit ook.
Vergeet je niet de binnen kanten ook een steentjesmotief te geven of is dit dicht gepleisterd?

Groetjes Jac.
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Is dicht gepleisterd  :D

Kwestie van aftekenen (potlood) en indrukken met een schroevendraaier....daarna grijs als basis-kleur, licht beige erover en vuil maken.
Bij het aanbrengen van beige en zwart de zachte kwast eerst op een krant of iets dergelijk (doek) goed afvegen.
Dus niet zo dik aanbrengen als de eerste laag grijs, want anders schilder je het zaakje weer over en dat is niet de bedoeling ;)
Ik heb ook nog accenten met bruin aangebracht...maar dat is persoonlijke smaak.

Thats all :)

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baan Hans(je)
Hi Hans,

Ziet er goed uit.
Dat ga ik ook maar eens oefenen.

groet
Harald
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Succes  :D

Het leuke hiervan is dat een tunnel of muur e.d een eigen touch krijgt....maar het is wel een geduldwerkje hoor.
En we zijn niet voor niks Hollanders, tis goedkoop  :-)

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans,

je rails en tunnelportaal zien er goed uit :thumbup:

Op Stummies is te zien dat de meest mooie bruggen gemaakt worden van polystyreen B) Heb je voor het kleuren gewone acryl gebruikt?

Groetjes, John
Re: Baan Hans(je)
Varekamp
gast

Re: Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Je bent weer lekker op dreef... :D
Ik vind je sporen nu mooier liggen en met het papier waarop je gebouwen moeten komen geven een prima indruk hoe het moet gaan worden, top  :thumbup:
Tja, het weatheren daar weet ik alles van, ik heb zelf ook al diverse tunnelportalen gemaakt. Best een klus, maar het resutaat is ernaar. Fijn dat geslaagd is.

Groeten Ronald  :)
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Hartelijk dank voor de leuke reacties mijne heren  :D

John, ik gebruik gewoon acryl-verf (tube)

Met hardschuim kan je geweldige dingen maken...ik ga ook een deel van mijn rotspartijen hier van maken, dat heb ik nog niet eerder gedaan
dus ik ben benieuwd.

Ik ben nog bezig de kleine verhoging aan te leggen tussen station en het rangeerdeel, maar enkele MM hoor.
Achter het station komt de doorgang voor auto's vandaar de keuze van deze ingangen.
Voor alleen een stalen brug overgang was het verschil tussen station en verhoogd deel TE, en een ronde tunnel was te treinachtig, vandaar een tussenkeuze in deze vorm.
Het moet van buitenaf een doorgang worden naar het station BW en een kleine plaats, dus een boogviaduct is meer landelijk en een echte tunnel te ruig.
Dus daarom was deze keuze nog niet zo makkelijk :)

Groeten,

Hans ;)
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans, handig dat hrdschuim. Zeer fraai voegenwerk heb je gemaakt. Ik mis alleen de voegen in de kopse kanten van de stenen in de tunnelingang. Ga je die ook nog maken, want dit zit best wel in het zicht.

De kleur is zeer fraai geworden.

Groet, Ronald
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Dank je....aan de kopse kanten wordt gewerkt, deel voegen en gepleisterd.
Ik druk de voegen gewoon wat het hoekje om.

Vandaag gooi ik er nog wat foto's van mijn verhoging op....en dan bedoel ik geen koorts  :-)

Hiervoor gebruik ik ook weer lagen blauw schuim, werkt perfect !!
Ik heb met de tunnelingang betreffende afwerking ook nog wat ideetjes, misschien deel ik ze wel met jullie  :D

Groeten en fijn weekend allen.

Hans ;)
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Ik ben nog even bezig geweest met de binnenmuur voor de tunnel.

Deze keer met het bekende blauwe spul (2MM dun isolatie-hardschuim) x2 dus 4 MM  ;)

Eerst met een mesje de voegen insnijden dit om het oppervlak te breken, daarna de schroevendraaier pas gebruiken.





Vervolgens met grijze acryl-verf goed dik insmeren, ene deel iets dikker om enigzins verschil te krijgen in het totaalbeeld.
Met de kwast nog wat nadrukken (tamponeren) om het ruwer te laten lijken is ook een mogelijkheid.
Fijn zilverzand op de natte verf kan het ook nog wel eens ruwer maken ;)

Basis-resultaat :



Daarna verder vuilmaken...kind kan de was doen  :D
O ja, en om het iets groffer te maken kan je er nog stukjes steen afsnijden of indrukken enz. enz.

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
En dan zou dit het eindresultaat kunnen zijn  ;)



Zo en nu ga ik effe plat  :-)

Hans
Re: Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re: Baan Hans(je)
nou Hans,
nu weet ik ook waar al die pakken isolatie-schuim zijn. Ik dacht je nog bezig was met het isoleren van je treinen-aanbouwtje  :-)

Hessel.
Re: Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Om het nog iets ouder te laten lijken kun je ook met een oude harde tandenborstel in het schuim drukken, ik weet dat het met klei werkt dus met schuim zou ook moeten kunnen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans,

ik zou niet tevreden zijn met zo'n muurtje. Vraag me niet hoe maar dit moet volgens mij beter kunnen.

Groetjes, John
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
De tunnel is van dik hardschuim en de muur van twee lagen dun dus de uitwerking is anders.
Nu komt deze aan de binnenzijde dus en tis toch donker  :-)

Ben nu druk bezig met het ophogen van station-delen...en waarmee juist schuim  :D
Onder het station zit nog een extra plaat MDF, van 6 MM om verschil te krijgen tussen station en rangeer-deel.
Werkt echt makkelijk, stukken er tussen uitsnijden (als mal gebruiken) paar extra van uitsnijden, op elkaar plakken en klaar.
Dit scheelt dadelijk een hoop opvulling, dat heb ik van mijn kopstation wel geleerd.

Hier wat foto's





Ik heb nog heel wat op te vullen, dus weer gauw verder  :)

Groeten en bedankt voor de reacties.

Hans
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baan Hans(je)
Hans.

Muurtje vind ik goed gelukt hoor.
en het ophogen met schuim bij het station, is goed bedacht.
vind het nu al mooi kijken dat er toch hoogte werschil aanwezig is.

ben benieuwd naar het eind resultaat.
BTW, dat schuim heb je waar vandaan?

groet Winno
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Die platen blauw isolatie-schuim zijn van de PIEP, PIEP....mag dat eigenlijk wel ...van de Prax..  :-)

Zit in een pak, en daar kan je een hele hoop muurtjes van snijden maar het is niet echt goedkoop.
Het is ook een soort dun hardschuim, en dat is behoorlijk prijzig.
Koop maar eens kant en klare muren...die centjes kan je weer aan dingen uitgeven die je (we) niet zelf kunnen maken, niet dan  ;)

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans,

mooi dat hoogteverschil. Dit zal straks veel meer diepgang geven.

Groetjes, John
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Dank je John  ;)

Ik heb nog een proefstukje gemaakt i.v.m met de kleur voor het wegdek...wederom met blauw schuim.
Donker grijs als basis, toen het bijna droog was met wit getamponeerd.

Resultaat, wat denken jullie ??



Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
br_86_132
gast

Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Zelf zou ik hem iets donkerder doen. Voor de rest  :thumbup: :thumbup: :thumbup: ziet er goed uit.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Dank je Leon  ;)

Misschien iets minder wit, of i.p.v wit de beige kleur dan licht het iets op... maar blijft toch grijs de overhand houden.
Of nu iets van zwart erover heen vegen, dan wordt het meteen vuiler.

Terug naar de test-tafel  :P

Groeten en bedankt.

Hans
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Die verhoging maakt het nog mooier, ga zo door.

Ik wacht nog even een poosje met een update, te koud bij mijn trein.
De emmer met papiermache  staat al klaar.

Gr Einte
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Hoi Einte,

Die verhoging geeft toch iets extra's...en ik ga zeker door, dank je Einte  ;)

Ik heb het ook wel gehad met die kou, voor jouw is dit extra vervelend omdat je niet lekker verder kan met je baan  8o

Groeten,

Hans ;)

Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baan Hans(je)
De kleur van het wegdek hangt af van welk type je maakt. Wordt het beton, dan komt het aardig in de buurt. Voor asfalt is het te licht.
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Mee eens Piet....iets donkerder, heeft ook vaak te maken met hoelang het asfalt er al ligt.
Weersinvloeden e.d
Misschien is een overgang van asfalt naar van die kinderkop-achtige steentjes ook nog wel iets....achter het station bedoel ik dan.
Probeer hiervan maar eens een afbeelding te vinden :)
Zie wel ;)

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Ik ben momenteel mijn baanstukken aan het weatheren...effe werk hoor  8o

Tevens heb ik nog een belangrijke verandering en verbetering in mijn baan kunnen leggen.
Kan nu alle kanten op, LOKS naar het BW bijv. maar zeer belangrijk !!!!!!! spoor 1 en 2 behoeven niet meer over de kruising.
Ik kan nu dus naar harte lust rangeren zonder de hoofdsporen te hinderen  :thumbup:
Speciale dank nog aan Hessel  ;)



Vanaf de andere kant gezien....was uren puzzelen !! maar toch gelukt  :D



Walter wat veranderd er nog aan de seinen ??

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re: Baan Hans(je)
Hans,

Als ik zo vlug ff kijk niet veel, als je maar het inrijsein ter hoogte van het BW voor de gebogen wissel plaatst... Zal straks ff verder kijken....

Walter
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Citaat van: Wasmi op zondag 03 maart 2013, 20:01:40
Hans,

Als ik zo vlug ff kijk niet veel, als je maar het inrijsein ter hoogte van het BW voor de gebogen wissel plaatst... Zal straks ff verder kijken....

Walter

Is prima, bedankt alvast...effe koffie drinken  :D

Groeten,

Hans