Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Onze eerste berg (met foto's)

Gestart door dakdak dinsdag 12 februari 2013, 18:30:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onze eerste berg (met foto's)
Hoi allen,

Mijn vrouw en ik werken samen aan de scenery van onze nieuwe baan (aangezien zij erg goed is in dat soort zaken en ik... niet) en hebben recentelijk onze eerste berg gebouwd. Hiervoor heb ik roze "foam board" gebruikt die ik van iemand anders heb gekregen om het frame op te zetten. Dit zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met wat er in Nederland verkrijgbaar is in de Gamma.

Het andere materiaal is voornamelijk van Woodland Scenics, en de boompjes zijn van Noch.

Ik weet dat dit een andere manier van werken is dan de meeste mensen hier op het forum gebruiken, maar ik vind het harde werk van mijn vrouw (want zij deed toch wel het meeste!) en het resultaat mooi genoeg om hier te tonen. Ik ben benieuwd wat jullie van onze eerste poging vinden!

Allereerst heb ik het foam board op maat gesneden en met foam glue aan de tafel vastgelijmd. (Eerste leerpunt: bij de volgende tafel modules gebruiken zodat je er makkelijker bij kan...). Daarna hebben we een heleboel krantepapier in elkaar gefrommeld tot propjes en met plakband vastgemaakt.



Hierna heeft mijn vrouw het zogenaamde "plaster cloth"van Woodland Scenics nat gemaakt en erover heen gelegd; vervolgens lieten we het geheel een dag drogen.




De derde stap was het verven van het geheel in een bruine ondergrondkleur. Mijn vrouw is een perfectionist en heeft dus drie lagen geverfd.



Met een paar rotsmallen maakte ze tegelijkertijd mooie rotsen en verfde die met verschillende kleuren (we hebben verschillende kleurencombinaties getest om te kijken wat er mooit uitzag). Toen de berg weer droog was, heeft ze de rotsen vastgezet en waar nodig nieuwe stukken plaster cloth aangebracht om de overgang wat natuurlijker te maken.

Op dit punt hebben we ook de tunnelingang en de ingang van een klein stroompje in de berg vastgezet, donker gras gestrooid en getest met boompjes en struikjes.



De laatste stappen waren het toevoegen van meer bomen en struiken, het strooien van nog wat lagen gras (donker en ook lichter van kleur) en het toevoegen van wat steentjes bij de bedding van het stroompje. (Door het gebruik van de camera van mijn mobieltje is de fotokwaliteit net wat minder, sorry.) Wij vonden het resultaat zelf erg geslaagd voor onze eerste poging en gaan dus op dezelfde manier verder met de rest van onze berg!




En ja, mijn treinen passen er allemaal doorheen. :-) Wat vinden jullie ervan??
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Hallo Dennis,

ik vind de berg helemaal top :thumbup:, de boompjes wat minder.

Mvg Gert
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Hoi Dennis

Ik vind het een hele mooie berg geworden.

Tony
Re: Onze eerste berg (met foto's)
erg netjes.
zeker zo voor de eerste keer.
ik doe het je niet na in ieder geval.
ben benieuwd naar je vervolg.

groet Winno
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Hoi Dennis

Wanneer jullie zo'n mooie berg kan maken  :thumbup: kunnen jullie toch ook zelf bomen maken, wordt veel natuur getrouwer dan die plastic gelijk gevormde boompjes .

Mvg
Koos
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Bedankt voor alle reacties! De boompjes zijn inderdaad vrij simpel, maar het werkt prima voor nu (en ik ben niet iemand die 5 euro neertelt voor 1 boompje... althans nog niet ;-) ). Het is immers onze eerste poging tot het maken van scenery.

Mijn vrouw wilde inderdaad zelf ook bomen maken, maar haar eerste pogingen waren niet supergeslaagd. Iemand suggesties hiervoor?
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Dennenbomen kan je volgens dit principe maken:

http://www.modulebaan.comze.com/index.php/tips/dennenbomen-maken

Ik heb het gezien bij een modelspoorclub en thuis geprobeerd, en het werkt aardig goed.


groeten Dylan
Re: Onze eerste berg (met foto's)
mooimooi :-) leuk om te zien zo en het resultaat vind ik heeel goed  :)
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Dat ziet er geweldig mooi uit.
Als mijn eerste berg ook zo goed lukt dan teken ik er voor.

Albert.
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Nou, als je van iets roze zoiets moois kan maken mag je je vrouw zeker koesteren ;) :thumbup:. Mooie berg. Die laatste foto lijkt wat overbelicht wardoor ik geneigd ben te zeggen dat de boompjes minder mooi zijn, maar wellicht dat een nieuwe foto de zaak reuze doet meevallen. Ben benieuwd naar berg nummer 10  :D :D. Dat zal echt gaan spetteren denk ik.

groeten Martin
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Dank jullie wel! Dat laatste plaatje was inderdaad wat overbelicht... is deze beter?

Re: Onze eerste berg (met foto's)
Hoi Dennis,

Ziet er prima uit, de bomen vind ik wat minder, maar deze zijn eenvoudig te vervangen.

Veel succes verder.

Gr henk
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Dennis de eerste foto was inderdaad overbelicht de tweede geeft een veel beter beeld hoe de berg er in werkelijkheid uit ziet volgens mij. Prima berg goed van kleur en vorm. De Boompjes vind ik niet echt slecht staan.
Mvgr,
Frans
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Das een stuk beter :thumbup: ;). Nu komt de berg nog meer tot z'n recht en vallen de bomen ook stukken mee. Hoe heb je de bomen uiteindelijk bevestigd?

groeten Martin
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Hoi Dennis


Wat een goede belichting al niet kan doen, en die boompjes vallen nu ook wel mee.
Een klein puntje, zet de bomen wel recht omhoog.

Mvg
Koos
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Citaat van: KdeB op zaterdag 16 februari 2013, 00:59:11
Hoi Dennis
Wat een goede belichting al niet kan doen, en die boompjes vallen nu ook wel mee.
Een klein puntje, zet de bomen wel recht omhoog.
allemaal recht omhoog klopt zolang de stam maar met de berg mee gaat.
dat ziet er realistisch uit

gr john
Re: Onze eerste berg (met foto's)
die dennenboompjes vind ik zo slecht nog niet. wil je ze echt mooier maken, dan knip je met een schaar stukjes uit de boom zodat het er wat wilder uitziet.

nog een paar tips:


  • haal die oranje bomen weg. het is herfst óf het is zomer, niet tegelijk.
  • begroeiing staat altijd in groepjes (dat komt omdat het uitzaait). zet bomen altijd in groepjes van 3, 4 of 5 of 50. gebruik verschillende maten per groepje. dit geldt ook voor struikjes.
  • onder dennenbomen groeit niks, zelfs geen gras. dit los je makkelijk op door om de stam heen met bruine kinder-water-verf op dorre-naald kleur brengen.

succes!
Hessel
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Onze eerste berg (met foto's)
 :)Voor een eerste poging meer dan geslaagd ... ik merk op dat je de volgende met isolatieplaat gaat maken . Ik heb hiermee een zeer mooi resultaat mee behaald dmv schrapen en dergelijke . Veel properder werken dan met gips ... een combinatie van de 2  geeft verbluffende resultaten .  :D
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Hoi Dennis

Alles goed?, het zo rustig op jouw draadje, ben je al verder met je berg, bomen en/of baan?
Zie wel een update als je zover bent

Mvg
Koos
Re: Onze eerste berg (met foto's)
Hoi Koos,

Sorry, er is even een tijdje niks meer gebeurd, maar hopelijk binnenkort weer... ik heb nu meer rails ontvangen, waardoor ik de berg ook makkelijker kan afbouwen. Hopelijk over een tijdje dus weer een update!