Zonder nieuwe wielen gaat het niet lukken. In dat andere draadje heb ik een antwoord gegeven en ook per pb heb ik een vraag beantwoord. Hierbij een variant op die antwoorden.
Je hebt nodig: nieuwe wielen, een sleper en een decoder.
Ik kan uit de berichten van Spoor niet opmaken in hoeverre hij bekend is met Amerikaanse merken.
Die wielen zijn nodig omdat het Amerikaanse rp25 modelwielprofiel (fraaie lage flenzen) met geen mogelijkheid door een M-rail wissel is te krijgen zonder te ontsporen, ook niet door een C-rail of K-rail wissel trouwens. Wielen kun je hier bestellen, maar goedkoop is dat niet.
http://www.modellbahnservice-bentz.de/index.htmlOok krappe bogen zijn aan veel locs van Amerikaanse merken niet besteed en dan is r4 al krap, laat staan de op drierailbanen gangbare r1 bogen. Verder zijn Amerikaanse merken altijd tweerail. Er zijn standaard geen drierailuitvoeringen. Er wordt ook volstrekt geen rekening gehouden met het plaatsen van een sleper en dus hangt het chassis van een doorsnee dieselloc lekker laag boven de rails, zoals het eigenlijk hoort. Dat betekent dat je in de metalen draaistellen moet frezen om toch een sleper te kunnen plaatsen.
Verder vermoed ik dat het om Athearn van vroeger gaat. Tot een jaar of wat geleden leverde Athearn vooral enigszins eenvoudige modellen in blauwe doosjes. Soms was het een half bouwpakket en moest je bijvoorbeeld de railingen zelf solderen. Sindsdien heeft Athearn een kwaliteitssprong gemaakt, maar de huidige modellen krijg je ook in grote aantallen niet voor 35 euro per stuk.
Hoe het ook zij, een jaar of 15 geleden heb ik weleens een Athearn voor iemand omgebouwd, gewoon voor de lol om te kijken of ik dat kon. Wielen waren toen via DKM te krijgen, omdat de DKM 2400 een aandrijving van Athearn had. Het kon, maar het is geen beginnersklus en ik beklaag de arme ziel die dat 58 keer moet doen. Het is dus niet alleen een kwestie van geld, maar meer nog van hobbytijd.
Normaal raad ik het mensen af. Wie echt Amerikaans wil rijden moet als de Amerikanen doen en op tweerail overstappen, al was het maar vanwege de fraaie lage flenzen en fijne railprofielen die op Amerikaanse banen gebruikelijk zijn. Wie ook wat Amerikaanse modellen wil, kan zich beperken tot de weinige Märklin modellen, de peperdure ombouwmodellen die ze via die site ook leveren of zelf een ombouw wagen. Maar 58 keer, brrrrr.