Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

58 Athearn locomotieven ombouwen en is het dit waard

Gestart door stoom dinsdag 22 januari 2013, 01:17:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
58 Athearn locomotieven ombouwen en is het dit waard
Ik kan een lot met 58 stuks Athearn locomotieven kopen
Ze zijn allemaal NIEUW samen met 130 wagons prijs 2300?
Alles is normaal voor 2 rail
Prijs van de locomotieven is omgerekend ongeveer 30? het stuk voor geheel nieuwe locomotieven nooit gereden

Is het de moeite om deze aan te kopen en om ze dan om te bouwen?
of doe ik er beter aan om gelijk 3rail modellen te kopen

Nu is mijn vraag wat heb ik nodig om deze om te bouwen naar 3 rail en wat gaat dit ongeveer kosten per trein
En waar kan ik deze onderdelen krijgen
Graag reactie van mensen die dit al eens gedaan hebben

Ze moeten gaan rijden op M rails (dit na de verbouwingen deze zomer komt er een baan van iets meer als 1km lengte M rails wil dus zeker geen 2 rail er nog bij gaan leggen)   
Re: 58 Athearn locomotieven ombouwen en is het dit waard
Eeeeh.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41148.0

Nu past de vraag hier beter denk ik, maar vraag dan aan de mods om dat andere draadje te verplaatsen. Twee keer precies dezelfde vraag stellen is niet handig.  :)
Re: 58 Athearn locomotieven ombouwen en is het dit waard
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 58 Athearn locomotieven ombouwen en is het dit waard
In ieder geval dien je de stroom afname te wijzigen dmv door verbinden/solderen van de huidige opnamepunten voor de massa en het aanbrengen van een sleepcontact voor de puntcontacten. Deze dienen vanzelfsprekend electrisch gescheiden te zijn.

Kosten sleepcontact 3,99
Houder sleepcontact 1,99 (indien plaatsbaar ivm bodemvrijheid, en te gebruiken)
schroefje voor sleepcontact 0,60 (per stuk bij afname van 10 st)

En natuurlijk een decoder.

Gr. Marcel
Re: 58 Athearn locomotieven ombouwen en is het dit waard
Zonder nieuwe wielen gaat het niet lukken. In dat andere draadje heb ik een antwoord gegeven en ook per pb heb ik een vraag beantwoord. Hierbij een variant op die antwoorden.

Je hebt nodig: nieuwe wielen, een sleper en een decoder.

Ik kan uit de berichten van Spoor niet opmaken in hoeverre hij bekend is met Amerikaanse merken.
Die wielen zijn nodig omdat het Amerikaanse rp25 modelwielprofiel (fraaie lage flenzen) met geen mogelijkheid door een M-rail wissel is te krijgen zonder te ontsporen, ook niet door een C-rail of K-rail wissel trouwens. Wielen kun je hier bestellen, maar goedkoop is dat niet.
http://www.modellbahnservice-bentz.de/index.html

Ook krappe bogen zijn aan veel locs van Amerikaanse merken niet besteed en dan is r4 al krap, laat staan de op drierailbanen gangbare r1 bogen. Verder zijn Amerikaanse merken altijd tweerail. Er zijn standaard geen drierailuitvoeringen. Er wordt ook volstrekt geen rekening gehouden met het plaatsen van een sleper en dus hangt het chassis van een doorsnee dieselloc lekker laag boven de rails, zoals het eigenlijk hoort. Dat betekent dat je in de metalen draaistellen moet frezen om toch een sleper te kunnen plaatsen.

Verder vermoed ik dat het om Athearn van vroeger gaat. Tot een jaar of wat geleden leverde Athearn vooral enigszins eenvoudige modellen in blauwe doosjes. Soms was het een half bouwpakket en moest je bijvoorbeeld de railingen zelf solderen. Sindsdien heeft Athearn een kwaliteitssprong gemaakt, maar de huidige modellen krijg je ook in grote aantallen niet voor 35 euro per stuk.

Hoe het ook zij, een jaar of 15 geleden heb ik weleens een Athearn voor iemand omgebouwd, gewoon voor de lol om te kijken of ik dat kon. Wielen waren toen via DKM te krijgen, omdat de DKM 2400 een aandrijving van Athearn had. Het kon, maar het is geen beginnersklus en ik beklaag de arme ziel die dat 58 keer moet doen. Het is dus niet alleen een kwestie van geld, maar meer nog van hobbytijd.
Normaal raad ik het mensen af. Wie echt Amerikaans wil rijden moet als de Amerikanen doen en op tweerail overstappen, al was het maar vanwege de fraaie lage flenzen en fijne railprofielen die op Amerikaanse banen gebruikelijk zijn. Wie ook wat Amerikaanse modellen wil, kan zich beperken tot de weinige Märklin modellen, de peperdure ombouwmodellen die ze via die site ook leveren of zelf een ombouw wagen. Maar 58 keer, brrrrr.  :D
Re: 58 Athearn locomotieven ombouwen en is het dit waard
Als je per se de loc wil ombouwen naar 3-rail en je ontziet het van te frezen  om een sleper te plaatsen of je wil de loc's zo origineel mlogelijk houden ivm de eventuele waarde, kan je aan elke loc een vaste wagon toebedelen en de sleper op deze wagon plaatsen.
De loc zal dan wel niet zonder zijn 'eigen' wagon kunnen rijden.  Je moet dan wel stroomvoerende koppelingen kunnen zetten.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: 58 Athearn locomotieven ombouwen en is het dit waard
Hallo,

Hier dan nog maar eens een foto van een Athearn "Switcher" (een vierassige Dieselloc op twee draaistellen). Hij is omgetoverd naar een Luxemburgse Dieselloc. Het oorspronkelijke chassis met van alles erop en eraan is omgebouwd naar Märklinsysteem (Märklin wielen, sleper onder één van de draaistellen en gelijkrichter/rijrichting omschakelaar onder de nieuwe kap -exact op schaal- aangebracht). Ik ben zéér tevreden met de oorspronkelijke Athearn motor: sterk en soepel! Deze Luxemburgse loc heeft in het écht vijftig jaar bij de CFL uitgehouden en enkele ervan zijn daarna verkocht naar Zuid-Frankrijk. Mijn H0 model rijdt nu ruim tien jaar zijn rondjes op mijn baan.

Gegroet,

Rob