Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..

Gestart door Onyx donderdag 13 september 2007, 18:25:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Hallo Forummers,
ik zit hier met een klein dilemma waar ik jullie mening/visie graag op zou willen hebben.
Mijn allereerste loc die ik ongeveer 25 jaar geleden kreeg bij mijn treinbaan was deze loc, een groene uitvoering van de SBB Serie Ae6/6.

Uiteraard is deze analoog, waar meteen het "dilemma" zit voordoet.

Omdat ik mijn M-Rail allemaal heb vervangen door C-Rail kan ik dus geen gebruik meer maken van deze loc.
hierop kreeg ik het grandioze idee om deze middels een goedkoop decodertje, welke ik bij tyrexzuid heb besteld, om te bouwen naar digitaal bedrijf.
Kwam op internet zelfs nog iemand tegen die dit model had omgebouwd.
http://www.musenatrein.com/ombouw_ae66analoog.shtml
Dit model kwam volgens de schrijver uit 1996 dus weet niet of die motorisch (nog) identiek is aan "mijn" uitvoering van 25 jaar geleden.

Nu zag ik op MP dat er voor deze analoge loc nog ?100.- werd gevraagd met als commentaar erbij dat ze weinig meer in deze originele staat te vinden waren.
Een soortgelijk model uit bv. startset 28951 zijn voorzien van een MFX-decoder etc. en gaan over de virtuele toonbank vanaf zo'n ?150.-.

Vervolgens rijst bij mij de vraag of ik nu mijn analoge loc zal ombouwen met alleen een decodertje (dus geen hoogvermogenmotor) of dat ik iemand, mogelijk, blij zou maken met dit originele, onaangetaste model en dan zelf een MFX-uitvoering aan te schaffen.
Misschien dat iemand mij ook nog kan vertellen wat er voor nodig is om deze analoge loc wel met een hoogvermogenmotor uit te voeren en wat dan de kosten hiervan ongeveer zijn.

Ik weet niet of de voornoemde prijzen reeel zijn voor deze loc's, maar hoor graag wat jullie hiervan denken.   8)
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Hoi,

Gewoon ff mijn eigen simpele mening  :wink: Ik zou je oude locje lekker in originele staat houden! In de vitrine zetten of zuinig bewaren. MP waarde veel of weinig is niet altijd belangrijk, hier zou bij mij emotionele waarde om de hoek komen kijken.

Je zegt zelf het is je eerste loc, misschien heb je er nu nog niet zo veel mee, maar 'later' is het geweldig om je eerste loc te hebben staan. Hoe ouder hoe mooier  8)

Je krijgt spijt als je hem nu weg doet met als reden een modernere om mee te rijden terug te kopen. Ik zou rustig gaan sparen voor de moderne MFX vervanger.
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Meningen verschillen nu eenmaal.

Mijn mening en emotionele waarde betreffende eesrte loc.

Als je van plan bent om er een MFX loc in de zelfde uitvoering voor terug te kopen van ± ? 150,00 zou ik voor dat geld een ombouwset (MFX decoder Plus Motor) 60924 in laten bouwen. (mits dit het goede model motorschlild betreft anders is het mogelijk een ander set nummer)
De loc blijft dan emotioneel zijn waarde behouden of zal deze krijgen maar dan met een tweede leven.

Maar zoals al gezegd, dit is mijn mening.

Met het in laten bouwen wil ik alleen aangeven, wanneer men zelf die kennis niet zou hebben en er zeker van wil zijn dat het op de goede manier gebeurd.
Zo'n setje zal ± ? 125,00 kosten (denk ik) en het werk van inbouwen kan de inbouwkosten niet echt spectaculair hoog op drijven omdat dit binnen een half uur is te doen mits de loc voor de rest in technische goede conditie is uiteraard.

P.s. Maar weg doen zou IK hem zeker niet.
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Citaat van: Freak op donderdag 13 september 2007, 20:25:36
Welk bedrijsnummer heeft deze loc ?.
Zeer vermoedelijk is dit de 11414 (3050).
Ja het is de 11414, zoals je op de foto kunt zien, Peter. :shock:

Hij ziet er trouwens nog erg mooi uit. :o

Als je oude motor en relais etc netjes uitbouwt, schoonmaakt en zorgvuldig opbergt, dan kun je deze eventueel over 25 jaar weer terugbouwen.

Maar de nieuwere versies van de Ae 6/6 is overigens wel veel mooier gedetaileerd en heeft ook nog Zwitserse frontsein verlichting.

Je kunt dus ?125,- uitgeven aan een mfx ombouw, of je koopt een nieuwe voor het dubbele, maar dan heb je wel twee Ae 6/6en en je 3050 krijgt een welverdiende rustplaats in de vitrine. :D

Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
 :lol: door mijn niet-zwitserse interesse val ik, nu de foto er bij staat, door de mand. Er staat zo'n zelfde origineel exemplaar bij mijn vader in de vitrine  :oops:
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Dank allemaal voor de reacties, tis er alleen niet makkelijker op geworden..  :?
Omdat ik er toch over twijfel denk ik dat ik hem inderdaad maar niet "verpats" en mogelijk, zoals Kappa al aangaf, alles netjes (laat) uitbouwen en dan een MFx + motor inbouw.
Kan altijd, mocht ik dat willen, de loc in originele staat worden terug gebracht.  :)

Zal nog even doorsparen worden vrees ik.
Stond nog een ICE3, een RE460 + wagonset en nu ook nog een extra Ae 6/6 op de planning..!!

Tja, eens zien wat de komende beurs in Houten hierin kan betekenen!  8)
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
De Ae 6/6 3050 is een oud model en is te kort (net als de NS 1200).
De nieuwe Ae 6/6 modellen van de huidige generatie zijn langer en dus op schaal (net als de nieuwste 1200)

Waarom noem ik de 1200? Wel technisch zijn de oude Ae 6/6 modellen gelijk aan de oude 1200 modellen. Hebben nl dezelfde motordraaistellen met schijfcollector.
De zelfde motor zit ook in de Ram TEE.
In de Delta Ram TEE zit een trommelcollector motor. Deze motor past zo in de oude 1200 (heb ik ooit 3 omgebouwd met C90 decoder)
Ik heb nog zo'n tommelcollector motordraaistel liggen. Ik durf ***** er onder te verwedden oei nu oppassen voor Gerard  :wink: dat die motor ook zo past in jou Ae 6/6 3050 model. Assen kun je zo over (laten) zetten.

Mvg, Johan.
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 13 september 2007, 21:47:48

Ik heb nog zo'n tommelcollector motordraaistel liggen. Ik durf ***** er onder te verwedden oei nu oppassen voor Gerard  :wink: dat die motor ook zo past in jou Ae 6/6 3050 model. Assen kun je zo over (laten) zetten.

Mvg, Johan.

klopt helemaal wat je schrijft, kan zo overgezet.

Wat betreft de 3050, ombouwen met een permanentmagneet + esu o.i.d. is een goede en voordelige manier met ook nog eens aardige rijeigenschappen.

Maar... als je een Re460 enaast wil zetten en andere meer modernere maaksels dan valt de lok toch wl een beetje erbuiten. Dan toch beter een nieuwe :? :? (hoewel een oud gebakkie ertussen ook wel zijn charmes heeft).

Ik heb zelf ook een groene gedigitaliseerde!! SK800 uit 1939 naast een ICE staan, puur vanwege de unieke uitstraling van deze lok. Het blijft tenslotte speelgoed :D :D

Bart
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Hoi Onyx,

Waarom maak je niet een stukje in je treinbaan (een klein ovaaltje) dubbelpolig geisoleerd van de rest, en met een dubbelpolig wisselschakelaartje, schakelbaar tussen het digitale signaal, of een aparte analoge trafo? Dan kan je toch af en toe met hem rijden op dat ene ovaaltje van je baan? Ik ga dat doen voor mijn zoontje, dat ie met wat oudere treintjes e.d. toch lekker kan crossen op de grote baan van papa. (En ik hoef niet alles te digitaliseren als ik dat niet wil, of zonde vind...)

Is maar een idee ;)
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Citaat van: Sascha op donderdag 13 september 2007, 22:51:16
Hoi Onyx,

Waarom maak je niet een stukje in je treinbaan (een klein ovaaltje) dubbelpolig geisoleerd van de rest, en met een dubbelpolig wisselschakelaartje, schakelbaar tussen het digitale signaal, of een aparte analoge trafo? ..

Hehe..... tis idd een idee maar nu mag je 3 x raden wat ik vanavond net in zijn totaliteit heb verkocht... (ja, al mijn M-Rail met trafo etc..)  :|
naja, geeft niet, je moet iets te wensen over houden en ik moet mijn hele baanplan nog volmaken en dan gaan opzetten in de nieuwe woning...drukte (en spaartijd) zat dus!  :mrgreen:
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Je kunt ook analoog op C-rails rijden hoor.. Een 'moderne' analoge trafo haal je wel uit voor twee tientjes.. ;-)
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Citaat van: Sascha op vrijdag 14 september 2007, 11:04:06
Je kunt ook analoog op C-rails rijden hoor.. Een 'moderne' analoge trafo haal je wel uit voor twee tientjes.. ;-)

........kijk, dat wist ik dan weer niet....... :oops:
Ik begrijp dat je dan alsnog een apart stukje kan reserveren en die aansturen middels een "moderne analoge" trafo??
Wat is/zijn de verschillen tov de "oude" analoge trafo's?
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Citaat van: Lokpaint op donderdag 13 september 2007, 22:44:46
...Wat betreft de 3050, ombouwen met een permanentmagneet + esu o.i.d. is een goede en voordelige manier met ook nog eens aardige rijeigenschappen....

Ik begreep uit eerdere reacties dat een hoogvermogen + MFX rond de ?125.- kosten moet.
Wat zou zo'n setje met permanentmagneet + esu gaan kosten ongeveer??
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Ik heb laatst een motor gekocht voor ombouw van een LFCM, voor nog geen ?30,- en de T145 decoder van Kuehn voor ?25,-.
Dit was wel via ebay, dus er kwam nog ?8,- verzend bij.
Kijk hier maar.
Je moet dan wel aangeven dat je motorschild type 2 en een 8 tandig anker moet hebben. Maar dat kun je hier zelf ook nakijken.
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Onyx,

Ik denk dat het enige verschil tussen oude en nieuwe transfo s de leeftijd, de behuizing en mss een heel klein beetje capaciteitsverschil is... Niet veel dus

Mvg Kristof
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
De oude trafo's zijn voor 220 V, terwijl er 230 V geleverd wordt, de nieuwe trafo's zijn dus 230 V.

Ik heb ook 2 oude trafo's in gebruik, voor lampjes en dat soort dingen.

Mvg Gert
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Citaat van: Onyx op vrijdag 14 september 2007, 12:46:42
Citaat van: Sascha op vrijdag 14 september 2007, 11:04:06
Je kunt ook analoog op C-rails rijden hoor.. Een 'moderne' analoge trafo haal je wel uit voor twee tientjes.. ;-)

........kijk, dat wist ik dan weer niet....... :oops:
Ik begrijp dat je dan alsnog een apart stukje kan reserveren en die aansturen middels een "moderne analoge" trafo??
Wat is/zijn de verschillen tov de "oude" analoge trafo's?

VERGEET NIET de rails dubbelpolig te isoleren, niet alleen de middengeleider, maar ook de railstaven!
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Citaat van: Sascha op vrijdag 14 september 2007, 20:33:33


VERGEET NIET de rails dubbelpolig te isoleren, niet alleen de middengeleider, maar ook de railstaven!


Wat gebeurt er als hier een trein overheenrijdt, bijv de blikken 24cm wagens?

Bart
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Citaat van: Kappa op vrijdag 14 september 2007, 18:03:33
Ik heb laatst een motor gekocht voor ombouw van een LFCM, voor nog geen ?30,- en de T145 decoder van Kuehn voor ?25,-.
Dit was wel via ebay, dus er kwam nog ?8,- verzend bij.
Kijk hier maar.
Je moet dan wel aangeven dat je motorschild type 2 en een 8 tandig anker moet hebben. Maar dat kun je hier zelf ook nakijken.

Dit is dan wel weer een mooie optie zodat je er toch op een goede manier en niet al te duur mee kan rijden op digitale baan.
Heb in elk geval besloten hem zeker niet te verkopen maar dan mogelijk wel netjes om te bouwen, zodat het stukje emotionele waarde toch behouden blijft.
Nu heb ik al 1 hele keren een Tams-decodertje ingebouwd in een V100 maar mocht ik bang zijn er niet uit te komen dan ga ik zeker even gebruik maken van jullie expertise!  :D
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Citaat van: Lokpaint op vrijdag 14 september 2007, 20:40:29

Wat gebeurt er als hier een trein overheenrijdt, bijv de blikken 24cm wagens?

Bart

Je kan(mag) niet van een digitaal segment naar een analoog segment rijden of andersom, dat gaat mis. Maar deze optie om de baan te verbinden was bedoeld dat je het geisoleerde rondje schakelbaar maakt met een dubbelpolige schakelaar, en zodoende dat stuk ook evt. digitaal kan benutten...
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Hoi,

we gaan een beetje offtopic hier (nieuw draadje van maken?), maar ik meen me te herinneren dat je bij de 6021 gewoon een analoge trafo op een gescheiden gedeelte kon aansluiten. Je had dan een wip voor de puko's, maar de spoorstaven waren niet gescheiden.

Is dit dan verboden voor een MFX baan?

Bart
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Ja, ik zou de massa's ook gescheiden houden!! Voorts zie ik het nut niet echt van een sleperwip, want je kunt toch niet met een puur analoge loc een digitale baan oprijden. Is de loc wel digitaal, waarom zou je dan analoog aansturen (misschien overdenken even waard). De analoge loc zou eenmaal op de digitale baan onbestuurbaar er vandoor schieten met alle gevolgen van doen.

Ik ga een analoog rondje maken waar Thomas of analoog, of delta kan rijden schakelbaar.. Maar papa krijgt nog een aparte hoofdschakelaar, waarmee hij het rondje weer kan opnemen in zijn digitale baan met terugmelding (Zijn wel nog wat meer massa-contactjes die verbroken moeten worden bij analoog gebruik).

Kan je me nog volgen? Misschien niet de helderste uitleg, maar ben erg moe :S
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Wil je eigenlijk wel die zelfde loc weer hebben.
Ik zou gewoon een andere nemen en deze bv op een doodspoor zetten.
Doet ie zelfs mee, maar dan voor spek en bonen.
Wat je ook gaat doen let me know

Dennis
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
nooit wegdoen die 3050. dat is een geweldige machine die over honderd jaar nog steeds zijn rondje om de berg kan doen.
dat is afwachten bij het moderne spul. ik hoorde dir weekend nog van een ice die eenzijdig geel werd na een tijd in de vitrine.
ik heb nix tegen geruisloze loks op een baan, maar zo,n oudje op m-rail
is fantastisch om te horen. ook zal de 3050 niet snel ontsporen door het gewicht. gr wim
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Ik geef wim 100% gelijk, de oudjes van marklin kan niets tegenop!!! Technisch denk ik dat ze idd beter zijn en het geluid doet altijd wel iets...
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Ik heb ook besloten om de loc zeker niet weg te doen.
Wel laat ik 'm ombouwen naar digitaal bedrijf zodat er toch mee gereden kan worden.
Het gewicht van die oude loc's vind ik wel wat hebben en een beetje geluid op de baan, als de trein eraan komt stormen, is alleen maar leuk toch!  :D
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
ja zo vlak voor ie uit de bocht gaat (grapje)... Ik vind het op zich fantastisch om te zien dat matriaal na x aantal jaar nog altijd even mooi en goed rijd...
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Mijn stoomloc is ook uit metaal en daarom ook de sterkste.
Mijn andere loc heeft een plastic opbouw en is maar 3-assig.
Deze heeft dan ook moeite een hellinkje te trekken en moet dan vaak even gas opendraaien.
De stoomloc rijd rustig naar boven en ook weer rustig naar beneden.

Maar goed die oude stoomlocs vind ik ook wel wat hebben hoewel ik nogal flip van die moderne e-locs/diesellocs .

Dennis
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Mijn 4 assige 81 volledig uit metaal trekt met gemak mijn br38 voor plus de trein die eraan hangt (overlaatst een ongelukje gehad) en die rijd idd heel rustig (als ie rijd :?). Maar ik merk het idd ook als ik mijn br89 met plastieke kas voor een treintje zet dat ie goed zwoegt...
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Tja antislipbandjes werken alleen goed als er een beetje gewicht op hangt.
Ik denk dat elke loc minstens rond de 300gram zou moeten wegen.

Dennis
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
In mijn opinie zijn de locjes meestal wel gewicht naar taak gevuld. een rangeerlocje hoeft tot slot niet met de tee rond te rijden... En alle locjes 300 gram laten wegen zou resulteren in heel dure locjes denk ik...
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Ja mee eens.
Mijn zwakste loc rijdt met 9 wagons achterop en mijn (hoogvermogen) ICE 2 heeft alleen een stuurstandrijtuig en maar 1 tusenrijtuig.
Is hoe je de taken verdeelt...

Dennis
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Het oog ook vast realistisch zo een korte ice :P. Ik moet trouwens zeggen dat mijn br81 meer "power" heeft dan mijn grote stoomlocs, maar je moet je taken een beetje realistisch verdelen dan hahaha... Is niet slecht bedoelt hoor, maar snap je een beetje wat ik bedoel?

Mvg Kristof
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Begrijp je volkomen maar er zijn enkele probleempjes.
1.Mijn stoomloc heeft tijdperk 3 reizegersrijtuigen en dat gaat dus niet achter
   een dieselloc of een ICE.
2.Mijn Dieselloc heeft 9 rijtuigen maar de ice kan ik uiteraard geen goederen
   wagons achter hangen en zoals vermelt ook liever niet achter mn Br 081.
3. Is er is praktisch niet veel verwisseling mogelijk.

Dennis
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
@minirailz: Bijkopen, dat maakt uitwisselen mogelijk hahaha.

@onyx: Hoe is het nu afgelopen met je ombouw?

Mvg Kristof
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Citaat van: minirailz op vrijdag 21 september 2007, 17:22:48
Ja mee eens.
Mijn zwakste loc rijdt met 9 wagons achterop en mijn (hoogvermogen) ICE 2 heeft alleen een stuurstandrijtuig en maar 1 tusenrijtuig.
Is hoe je de taken verdeelt...

Dennis

Kan natuurlijk niet in je portometniks kijken maar op de diverse beurzen en op MP staan regelmatig ICE's te koop, vaak vanuit startsets natuurlijk, voor een schappelijk prijsje.
Heb je in 1 x 3 of 4 rijtuigen erbij, dan begint je ICE toch al andere vormen aan te nemen nietwaar..?

Moet je er wel de ruimte voor hebben uiteraard..  :roll:

@Artologic:
Heb de loc laten ombouwen door kroko04 uit Papendrecht.
Was wel gezellig en bleef weer veel langer "hangen" dan de tijd die nodig was om de loc om te bouwen  :wink:
Loopt nu supernetjes en hoeft dus niet werkeloos op een zijspoortje weg te kwijnen.  :P
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
Nix is mooier dan een locje dat rondrijd... Veel rijgenot voor de komende 25 jaar (en hopelijk meer ook)
Re: 25 jr oude SSB-Loc, ombouwen of niet..
@ onyx+artologic: ik heb al plannen, maar das pas op zijn vroegst februari.
Die dieselloc met dubbele telex en softdrive in de nieuwigheden herfst 07 vond ik wel leuk.
wrom februari? ben ik jarig 8)

Dennis
ps: dat portometnix valt wel mee, maar voor marklin blijft het niets