Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

5 polig hoogvermogen problemen

Gestart door Wijbe woensdag 09 januari 2013, 20:37:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
5 polig hoogvermogen problemen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
5 polig hoogvermogen problemen
Beste Heren en Dames,

Afgelopen weekend heeft mijn 1211 een behoorlijktijdje tegen een loods staan aan ploegen. We roken iets branderigs en pas een paar minuten later kwamen we erachter wie die stank veroorzaakte.

Nu thuis de motor natuurlijk schoongemaakt. Collector schoongemaakt.

Echter de motor draait niet meer met een decoder. Slechts af en toe hele kleine bewegingen. Echter met een gelijkstroomtrafo direct op de motor draait hij wel. Echter wordt hij dan wel gloeiende warm.

Decoder en elektronica zijn getest door even een complete motor met draaistel uit te wisselen, daar mankeerd dus niks aan.

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Zelf vermoed ik een kapot (verbrand) anker, maar waarom hij het dan wel met een gelijkstroomtrafo doet.....  8o
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Waarschijnlijk is er isolatie van een paar wikkelingen verbrand en maken er een aantal sluiting.
Meestal zijn dat de wikkelingen die onderop liggen en waar verkoelende lucht niet bij kan.
Dat wordt een nieuwe 5 polige rotor.

Cor
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Hoi Cor,

Nu je het zegt, het rook inderdaad na verbrand lakdraad.

Rest de theorievraag: Waarom doet de motor het nog wel op puur gelijkstroom? Het warm worden komt door de kortsluiting.
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
De gelijkstroom trafo zal mischien wel meer stroom kunnen leveren waardoor die dan wel draait.
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Het anker zou goed moeten zijn daar hij op gelijkstroom draait!
Hoeveel volt zet je op het anker met de gelijkstroom voeding, de ankerspanning is normaal iets van +6 volt maximaal. Houd wel rekening met de tegen emk.
Bij een te hoge spanning krijg je veel warmte ontwikkeling.
Cees
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Hoi Cees,

Rond de 4 volt. Echter bij een goede lamp is ook duidelijk te zien dat sommige wikkelingen 'donkerder' zijn. Verder draait hij ook redelijk zwaar, en de extreme warmteontwikkeling deugd ook niet. Ik denk toch dat het verhaal van Cor klopt. Aan het motorschild en magneet zal het niet liggen.
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Door zwaar lopen krijg je veel stroom opname is warmte, door traag lopen lage tegen emk=veel warmte.
schoonmaken tot dat het soepel loopt.
Cees
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Hoi Cees,

Draaistel loopt soepel. Met 'zwaar' lopen bedoel ik puur het anker dat 'zwaar' loopt, sorry voor de onduidelijkheid. Lijkt erop dat het anker heel veel stroom trekt.

Nu ik er eens over nadenk, eerst dacht ik dat me decoder was doorgebrand dus even een locpilot 4.0 erin gezet. Met het testen gingen de lichten knipperen. Dat duid op overbelasting. De gelijkstroomtransformator kan natuurlijk veel meer leveren, vandaar dat de motor wel draaide op die transformator. Precies zoals Tim zegt.

Conclussie: Anker vervangen.
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Dan heb je mogelijk op een of meerdere ankerpolen, max 5, doorslag gekregen waarbij de spoel elektrisch kort is geworden. Deze trekt hierdoor dan veel stroom door het resterende stuk waarbij het magnetisch kracht veld voor die spoel zeer gering is.
Of voor 8 euro een nieuw anker erin of overwikkelen.
Cees
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Hoi Cees,

Deze ankers zijn toch iets duurder. Voor iets minder dan 20 euro heb je een nieuwe. Er komt een nieuwe in. Wikkelen duurt mij iets te lang, of er moet een handig apperaatje voor zijn.
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: 5 polig hoogvermogen problemen
De 8 euro door mij genoemd is te laag in prijs. :-( Wel is er op de beurs in Houten in het midden van de rechterhal een handelaar die de onderedelen los verkoopt, zoals schild, anker,veldmagneet etc
Het 5 polige anker uit de ombouw set kost dan ca 8 euro, DEZE PAST NIET IN DE 1211.
Hiervoor heb je nodig E386820 waarvan de M... prijs 29 euro is.
Wat deze man ervoor vraagt zal in de buurt van jou genoemde preis liggen.

Het zelf wikkelen zonder specifieke hulpmiddelen is niet te doen. Het juiste wikkeldraad, dikte en een soeple lak laag moet je al je adres voor weten en dan het wikkelmachientje, enige overeenkomst met een oude spoelmachine van een naaimachine. Er moet een wiegende gaffel op zitten om netjes gelijkmatig te wikkelen.
Cees