Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

bedrading

Gestart door wilfrieds woensdag 02 januari 2013, 14:19:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bedrading
wilfrieds
gast

bedrading
nog kompleet groen in het vak...
ga een aanvang nemen een baan te ontwerpen met toch wat 'inhoud'.
om het niet te ingewikkeld te maken en bij gebrek aan kennis wil ik het geheel wel analoog houden.
voor het ontwerp denk in 'anyrail' te gebruiken, maar waar het mij nog aan ontbreekt is eventueel een ontwerpprogramma dat ook een bedradingsschema opmaakt.
alle tips en aanraders zijn van harte welkom en zeer gewardeerd!
Re: bedrading
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: bedrading
Hallo Wilfrieds,
Vertel eens wat zou je aan bedrading ontwerp willen maken dan?
En vertel ook eens ga je digitaal of analoog rijden en/of de baan besturen.
Wil je naast digitaal ook nog computer gestuurd gaan werken met terugmelders en besturings software?

Kortom wat ben je van plan te gaan maken?
grt Piet.
Re: bedrading
wilfrieds
gast

Re: bedrading
ik dacht aan een oppervlakte van 2,5m op 1m.
ik bezit al wat materiaal minitrix (zo kan je met klein formaat toch nog een redelijke baan maken).
het geheel zou geheel analoog opgevat worden vanwege onvoldoende kennis electronica, computergedoe en zo meer - gewoon ouderwets met wat schakelaartjes de circuits en de loop der treintjes bedienen.
daar ik geen aas ben met elektriciteit moet ik hier zeker mijn kennis bijwerken opdat van bij de eerste poging het geheel niet meteen kortgesloten is...
mijn hoop was er op gevestigd dat bij het gebruik van ontwerpsoftware men ook een afdruk kon maken van de te maken verbindingen, maar ik heb op dat vlak niets kunnen vinden.
ik overweeg momenteel Anyrail5 aan te schaffen.
maar alvast dank voor de hulp of inputs.
bijgevoegd plannetje dat ik in een forum vond lijkt me alvast een leuk begin
Re: bedrading
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: bedrading
Anyrail is een goed stuk ontwerpsoftware, je kunt ook het gratis programma Scarm proberen.
http://www.scarm.info/index_en.html
Maar electrischebedrading ontwerpen heb ik een treinhobbyist nog nooit zien doen.
Dus daar zul je op het internet nog even zelf naar moeten zoeken denk ik, google.com kan je daar zeker bij helpen.

grt Piet.
Re: bedrading
Pjedro
gast

Re: bedrading
Hi Wilfriend,

Met wintrack is een electrisch plan gewoon te maken. Wintrack is wel een beetje aan de prijs.
Probeer anders eerst eens de demo. Die kan alles, alleen printen en opslaan doet tie niet.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: bedrading
stappat
gast

Re: bedrading
Citaat van: Pjedro op woensdag 02 januari 2013, 18:39:35

Met wintrack is een electrisch plan gewoon te maken. Wintrack is wel een beetje aan de prijs.
Probeer anders eerst eens de demo. Die kan alles, alleen printen en opslaan doet tie niet.


Daar is de functie "Printscreen" dan weer handig voor. Kan je toch een soort van opslaan en/of afdrukken.  :D
Re: bedrading
Mr. Marklin
gast

Re: bedrading
Of eventueel ctrl-P

Mvg
Arie
Re: bedrading
wilfrieds
gast

Re: bedrading
intussen heb ik zowel winrail als wintrack geïnstalleerd, nu een dagje aan de slag om te zien waar het mij brengt.
al moet ik bij een eerste oogopslag vaststellen dat er geen onderdelen voor de minitrix in zitten, maar we zien wel...
Re: bedrading
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: bedrading
Dag Wilfried.

Ik heb een aantal jaren geleden het PC-spel 'Create your own model railroad' eens geïnstaleerd
en heb daar veel van geleerd v.w.b. analoge schakelingen. Relatief goedkoop spel met
best veel mogelijkheden. De rail geometrie lijkt sterk op Märklin M-rails, met als gemis
de driewegwissel en een Engelsman.



Groeten,

Erik.