Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Modelbaan 'Den Akker'

Gestart door AlbertG vrijdag 05 oktober 2012, 21:06:13

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Sattrickske
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: agre30 op vrijdag 16 november 2012, 22:52:09
Ik heb het eerst geprobeerd zoals ik bij jou gezien heb, maar de lijm hield niet goed. Ik heb nu een groter gelijmd oppervlak en de servo bedient het kleine palletje aan de zijkant.
Heb je 2-componenten epoxy lijm gebruikt?  Ik gebruik de Pattex super mix metaal, deze zit na 10 minuten muurvast: http://www.pattex.nl/nl/dhz/producten/epoxy-lijm/power-epoxy-super-mix-metal.html
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Patrick,
Bedankt voor de tip. Ik gebruik een universele lijm van pattex. Duurt iets langer voor het vast zit, maar het houdt prima.
Modelbaan 'Den Akker' - Filmpje van de eerste (werk)trein
Ik ben nog lang niet klaar, maar de eerste trein moest er over. Daarom leek het me wel een aardig idee er een werktrein van te maken. De Märklin BR 50, gevolgd door een hijskraan en 2 gesloten wagens Hbis met opschrift.

http://www.youtube.com/watch?v=sHk7vwjgEZI

Conclusies tot nu toe:
- de trein maakt teveel lawaai, vooral op het nivo van het schaduwstation, dus isoleren.
- de hellingen zijn niet te stijl. Ze lopen nog niet overal gelijkmatig op, maar ik kan nog schuiven met de ondersteuning

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie baan heb je gemaakt.
Je hebt hier nog veel werk te doen
IK ben benieuwd hoe je de baan verder aan gaat kleden.

Harrie
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Leuk filmpje, mooie route.

Gr.
Piwie.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Sattrickske
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ziet er al niet slecht uit, ben benieuwd naar de 'aankleding'.
Ligt misschien aan de video, maar ik vind het 'lawaai' van de trein niet echt overdreven, de sound generator overtroeft het rolgeluid.  Isolatie zal het wel wat verbeteren.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Allemaal bedankt voor de positieve reacties. De aankleding laat nog wel even op zich wachten. Eerst ga ik de wissels voorzien van servo's, en de S88N bezetmelding aansluiten. Rocrail moet ook nog ingericht worden en dat gaat ook heel wat tijd kosten. Dus eerst rijden en dan aankleden.

Albert.
Servo's plaatsen
Lid sinds: 2011

offline
Servo's plaatsen
Het werk aan de baan heeft een paar weken stil gelegen. Ik heb er een MS1 op aangesloten en heb alleen maar gereden. Gewoon met de hand de wissels omzetten en rijden maar. Ook wel even lekker.
Vandaag toch alle treinen maar weer van de baan gehaald, en het station weggehaald. Gelukkig zit alles met lijmklemmen aan elkaar dus ik hoef niets los te breken.
Ik heb voor de 4 wissels aan de ingang van het schaduwstation gaten voor de servo's afgetekend met een malletje en uitgezaagd en de wissels van servo's voorzien. Dat wordt dus even niet rijden.

Groeten,
Albert.

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Je pakt het goed aan. Ik blijf dit volgen!
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ziet er goed uit Albert! Hoe ga je de servo's aansturen?
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Bedankt voor de reacties.

@Brian: je vraag over de servo's heb ik op de vorige pagina al beantwoord. Even terugbladeren :wink:

Albert
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Sattrickske
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Aha, 'k zie dat jij het andes aangepakt hebt dan ik: potboren (of hoe noemen jullie die dingen die grote gaten boren) om de gaten van de servos te boren.  Ik heb een bovenfrees gebruikt met een malletje, maar ik denk jouw methode sneller is.  Die van mij duurt langer, alleen is er minder 'verloren' ruimte weggefreesd.
Maar 't ziet er allemaal eerste klas uit :thumbup:
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dank je Patrick. Bij ons heet dat een 7 gaten zaag, omdat je er 7 gaten van verschillende diameter mee kunt zagen. Een bovenfrees geeft te veel stof, en ik kan de plaat niet meer weghalen om het buiten te doen.

Groeten,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
De verstelbare gatenboor is ook een optie ===> klik
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: nobody op dinsdag 11 december 2012, 15:27:26
De verstelbare gatenboor is ook een optie ===> klik

Die variant kende ik nog niet. Bedankt voor de tip.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
hier heet dat een "klokboor" maar het doel is hetzelfde...
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hallo Albert,

Schitterende baan heb je gemaakt en in een betrekkelijke korte tijd heb je flink wat zaken die je je eigen
hebt gemaakt kunnen toepassen bv digitaliseren enz.  :thumbup:
Ook wel handig dat je overal goed bij kan komen, heb ik zelf ook en is heerlijk als je er eenvoudig bij kan komen.
Suk6 met de verdere opbouw.

Gr. Jan
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dank je Jan,
Ik heb in een jaar inderdaad (mede dankzij dit forum) heel wat bij geleerd.

Groeten,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker' in Rocrail
Ik heb op de PC waar Rocrail op draait Lubuntu geïnstalleerd. Dat ging vlekkeloos, maar Rocrail werkend krijgen kostte iets meer moeite. Rocrail bestaat uit een server (Rocrail) en een client (Rocview). Omdat ik gebruik maak van een DDX software centrale moet de server als 'root' gestart worden. Voor de insiders gesneden koek, maar voor mij niet. Gelukkig heeft Rocrail ook een actief forum waar altijd wel antwoord op mijn vragen wordt gegeven, in het Nederlands, Engels of Duits. Het werkt nu in ieder geval.
Morgen naar Houten en daarna verder met het installeren van servo's en de elektronica.
In Rocrail ziet de layout er zo uit:

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mr. Marklin
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Albert,

Ziet er geweldig mooi uit.
Ben op zoveel ruimte wel een beetje jalours.
Veel succes met de verdere bouw.

Mvg
Arie
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Sattrickske
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Properkes!
Re: Modelbaan 'Den Akker': schaduwstation gereed
Vandaag het schaduwstation in orde gemaakt.
Rails geschikt gemaakt voor terugmelding, diodes er in gesoldeerd en geïsoleerd met krimpkous.
In plaats van dremelen gebruik ik nagellak om te spoorstaven van elkaar te isoleren. Tot nu toe werkt dat prima.

In Rocrail hebben de blokken een Plus en een Min kant. Ik heb de nummering van de melders daar op aangepast en de draadjes voorzien van labeltjes.
Blok 1 heeft een melder 1P (aan de Plus kant) met adres 1, 1M (aan de Min kant) is adres 2 en zo gaat dat verder tot blok 25 (resp adres 49 en 50). Ik heb dus net niet genoeg aan 3 modules S88N dus moet er 1 bijbestellen.

Alle wissels zijn voorzien van servo's, dus de boel kon weer in elkaar.

Ik heb het schaduwstation voorzien van de bekende blauwe isolatie om het contactgeluid te verminderen.

Groeten,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - In verband met kortsluiting geen treinen
Alle draden aangesloten. Computer even een tijdelijk plekje gegeven op de tafel en gaan met die banaan. Helaas, kortsluiting. Het schaduwstation moet dus weer uit elkaar. Ik heb ooit eens een cursus Systematisch Oplossen van Storingen gehad. Komt me nu wel van pas.
Eerst even de booster aangesloten op een stukje rails op de vloer. Daar rijdt de trein gewoon overheen, dus de booster kan ik uitsluiten.
Vanmiddag eerst genieten van de kinderen en kleinkinderen, dus vandaag even geen treinen  :P

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Beste Albert,

N.a.v. het andere topic heb ik één vraag: gaat Rocrail, indien de trein moet stoppen, de lok, zodra hij de melder actief maakt, de lok gelijk stoppen (snelheidsinstructie "0") of is er een instelling dat hij dat een "in te stellen tijd" doet na de activering van de melder?

Groet, Anne W
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: Anne W op dinsdag 25 december 2012, 21:44:59
Beste Albert,

N.a.v. het andere topic heb ik één vraag: gaat Rocrail, indien de trein moet stoppen, de lok, zodra hij de melder actief maakt, de lok gelijk stoppen (snelheidsinstructie "0") of is er een instelling dat hij dat een "in te stellen tijd" doet na de activering van de melder?

Groet, Anne W

Beste Anne,
Ik weet dat je per blok/sensor een vertraging in kunt stellen, maar die geldt dan gelijk voor alle treinen. Er is nog heel veel mogelijk met acties die alleen gelden voor 1 of meerdere treinen maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Groeten,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Beste Albert,

Dan heb ik weer wat geleerd.....

Groet, Anne W
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: Anne W op woensdag 26 december 2012, 10:32:14
Beste Albert,

Dan heb ik weer wat geleerd.....

Groet, Anne W
Beste Anne,
En daar zijn we nooit te oud voor toch?

Groeten,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - Kortsluiting opgelost / terugmelding werkt
Het probleem met de kortsluiting is opgelost. Ik had de doorgeknipte lipjes van de rails zo verbogen dat ze tegen de middenrails aankwamen. Gelukkig was ik er snel achter waar het probleem zat.

De terugmelding via de HSI88 wilde ook eerst niet lukken. Als ik op de S88 modules de massa met de eerste en de laatste ingang doorverbond kreeg ik in Rocrail keurig een bezetmelding, maar in het spoor niet. Ik moest even zoeken, maar opeens zag ik de oorzaak. Ik had de HSI88 op dezelfde trafo aangesloten als de wisseldecoders. Er kon dus nooit een gesloten stroomkring ontstaan.
Dus de HSI88 aangesloten op de trafo voor de treinen en het probleem was opgelost.

Het schaduwstation ligt er nu werkend in.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Sattrickske
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Tja, dat zijn van die details die ook wel eens durf over het hoofd te zien.  Knap dat je het nog relatief snel allemaal in orde gekrgen hebt.  Nu nog een kwestie van testen, testen en ... nog eens testen.
Re: Modelbaan 'Den Akker' - Terugmelding
Deze week 2 pakjes ontvangen, 1 uit China met 10 servo's en verlengkabels en 1 van Rosoft met 2 S88N modules.
Het schaduwstation is aangesloten op de al aanwezige S88N modules (van Etecmo).
In afwachting van de servo's heb ik een paar wissels nog maar even voorzien van de beruchte Märklin wisselaandrijving met decoder. Ik was eerst van plan hier de DR4018 van Digirails voor te gebruiken maar had eigenlijk geen zin om tijdelijk al die draden te trekken. De DR4018 zoals die nog op de foto staat is dus overbodig.

Ik ga nu eerst alle melders in de blokken in orde maken zodat ik in ieder geval veilig kan rijden. Daarna de resterende wissels van servo's voorzien en aansluiten op ESU Servodecoders.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Nieuwe aanwinsten
Achtereenvolgens:
- Piko G 1206 ACTS
- Piko Tanoos Nacco
- Piko Tanoos Railion

Toen ik met mijn baan begon dacht ik dat ik alleen stoom zou gaan rijden. Maar ik ga rijden met wat ik echt mooi vind (inclusief stoom).

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie aanwinsten Albert, En je hebt helemaal gelijk, lekker kopen wat je mooi vindt om er mee te rijden,

Gr, Jan
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Nette baan!


groeten Dylan
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Jan en Dylan bedankt.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Ja Albert,dat zei ik ook altijd alleen stoom.
Maar tegenwoordig zie je zo veel leuke modellen ook van andere merken dan marklin zowel elektrisch als diesel.
Dat het toch zonde is om daar niet mee te gaan rijden.
Het zijn prachtige aanwinsten die je er bij hebt.

Tony

Re: Modelbaan 'Den Akker': Ratelende sleper G1206 opgelost
Dankzij de uitgebreide uitleg van Alex (Aliebengalie) heb ik het aangedurfd om de ratelende sleper van mijn G1206 aan te pakken.

De uitleg van Alex vind je hier: Klik hier

Een filmpje van voor en na de behandeling vind je hier: Klik hier
Zet je geluid wat harder om het verschil goed te kunnen horen. Misschien kan het nog stiller, maar ik ben dik tevreden.

Alex, bedankt.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Aliebengalie
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Toppie Albert.

Je staat er in het begin even raar tegen aan te kijken , maar achteraf valt het allemaal best wel mee.

Oefening baart nu een maal kunst niet waar.

En ook daar je niet altijd precies weet waar heen je moet buigen , en hoeveel .

Maar bij jou lijkt het weer prima voor de bakker te zijn.

Mvg: Alex
Re: Modelbaan 'Den Akker'
oh boy, wat een verschil zeg !    en dat in een paar minuten.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Het verminderen van de veerdruk ging vrij snel, maar na het doorbuigen van de sleper kreeg ik de schrik van mijn leven. Te ver doorgebogen en de loc reed heel hakkelend over de baan over een klein stukje en kwam toen tot stilstand. Dus voorzichtig weer iets teruggebogen met bijgaand resultaat. De les voor de volgende keer dus steeds kleine beetjes doorbuigen.

Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Heel goed Albert, weer een leermoment, alleen hoor ik de raillassen nu :P :P :D :D

:thumbup:

Gr, Jan
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Aliebengalie
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Stukje beschrijving vorige week zeker gemist Dani....... :D.

Voorzichtig , heeeeeeeeel voorzichtig dan proefstukje rijden word het meer , heb je de verkante keer uitgebogen , dus hoppa zachtjes de andere kant op .

En veer druk aanpassen stond er ook stukje op , alles met beleid ,en proefrondjes proberen op gewenst resultaat.

Mvg: Alex
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Mooie baan...en zo via dit "antwoord" voor mij te volgen..

Groet,
Guusv
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Guus,
Zo heel veel valt er helaas niet te volgen op het moment. Er zitten 30 blokken in mijn baan, 2 melders per blok dus 60 draadjes naar de S88 modules. Dus ik lig regelmatig op mijn rug onder de baan  8o. Ik heb nog 6 wissels die ik van servo's moet voorzien. Ik heb het helemaal gehad met die Märklin aandrijving.

Groeten,
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Hoi Albert,
Ja..die Marklin wissels...uit de meesten, en dan voornamelijk het schaduwstation, heb ik de 2 schakelaars uit de aandrijving gehaald.

groet,
Guus
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 26 februari 2013, 04:52:08
Toppie Albert.
Je staat er in het begin even raar tegen aan te kijken , maar achteraf valt het allemaal best wel mee.
Oefening baart nu een maal kunst niet waar.
En ook daar je niet altijd precies weet waar heen je moet buigen , en hoeveel .
Maar bij jou lijkt het weer prima voor de bakker te zijn.
Mvg: Alex
Hoi Alex,

Ik ben blij dat Albert dit nu kan, want ik heb ook nog een loc met een ratelende sleper....en omdat Albert binnenkort naar hier komt, kan hij me dat es mooi laten zien....

Groet,
Guusv
Re: Modelbaan 'Den Akker': Nieuwe aanwinst
En dat is 2 (of 3 als je de blauwe ook meetelt). Verjaardagscadeautje van mijn kinderen.
Re: Modelbaan 'Den Akker': TEE voorzien van 5* motor en Lopi 4.0
Zeker een geslaagd project.
Ik had hier Klik een vraag gesteld over het aansluiten van de verlichting. Uiteindelijk bleek de oplossing heel simpel.
- De tweede sleper aan de achterkant verwijderen;
- De witte draad van de Lopi aansluiten op de witte lamp voor en de rode lamp achter;
- De gele draad van de Lopi aansluiten op de rode lamp voor en de witte lamp achter.

Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=od_5HO24ar4

Met de oude motor en decoder was deze langzame gang niet mogelijk (en hij kan nog langzamer).
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Sattrickske
gast

Re: Modelbaan 'Den Akker'
Rijdt inderdaad heel vlotjes :thumbup:
Knap gedaan de omschakeling van de verlichting...
Re: Modelbaan 'Den Akker'
Dank je Patrick.
De omschakeling van de verlichting is vooral te danken aan de Lopi.
Albert.
Re: Modelbaan 'Den Akker': Nieuwe aanwinsten
even een filmpje van mijn nieuwe aanwinsten.
De Piko BR118 trekt nu een sleep van 6 tweeassige containerwagens (ook van Piko)
In het tweede deel van het filmpje de G1206 die nu 4 wagens van het type Tanoos trekt.

http://www.youtube.com/watch?v=efJSrLmcCVU