Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal

Gestart door chester2203 vrijdag 12 augustus 2011, 10:06:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Bedankt Huub en ook Ribliek. Wat bedoel je precies met zo kort mogelijk? En nu ik je toch aan de lijn heb!!
O:-D heb ik gelijk nog een vraag. Moet de schakelaar van de sleper of bovenleiding ook weg als mede dat  8o ik noem het maar even zo, blauwe ding wat daar naast zit?? Zie foto?
Sorry voor mijn lompe benaming!
Alvast bedankt voor de moeite
Groet Frans
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: chester2203 op maandag 17 september 2012, 18:10:39
Bedankt Huub en ook Ribliek. Wat bedoel je precies met zo kort mogelijk? En nu ik je toch aan de lijn heb!!
O:-D heb ik gelijk nog een vraag. Moet de schakelaar van de sleper of bovenleiding ook weg als mede dat  8o ik noem het maar even zo, blauwe ding wat daar naast zit?? Zie foto?
Sorry voor mijn lompe benaming!
Alvast bedankt voor de moeite
Groet Frans

Zo kort mogelijk wil gewoon zeggen dat je ze het best aan het motorschild soldeerd en daaraan soldeer je dan de motordraden van de decoder.

Zie hier:



Sloop gewoon alles van draden en dus ook dat 'blauwe ding'. De sleper <-> bovenleiding schakelaar mag je laten zitten.
Als je hem niet meer wilt mag hij ook weg :p


Groeten Dylan
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Ok dank je wel voor de reactie... Dan kunnen we weer verder  :D
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Frans,
Dat "blauwe" ding,een condensator, (er is ook een zwarte uitvoering) moet absoluut weg. een smoorspoeltje tussen de borstel-houders blijft zitten ( of vervangen voor een exemplaar met een hogere farrad waarde) ook de andere smoorspoel weg ( bortelhouder>massa)
De meegeleverde groene ontstoorspoelen wel plaatsen met krimpkous voor ongewenste sluitng.
Cees
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Met de tips van de mede forum leden weer een stapje verder gegaan met de ombouw!
allereerst de oude "ingewanden" verwijderd!!


Hier zie je het kale karkas met wat er nog over is na de verwijdering



Vervolgens de smoorspoelen aan de lipjes gesoldeerd



Vervolgens de dekoderhouder vast geschroefd op de plek waar eerst het rijrichtingsrelais heeft gezeten!
Als ik het allemaal goed heb begrepen moet ik nu het volgende gaan doen !
de rode draad vast solderen aan de sleper. De bruine draad aan de massa van het motorgedeelte (messing lipje rechtsboven op motor schild.) Dan de grijze draad aan het lampje (+) aan de de voorzijde. De gele aan de achterzijde (+) 
De oranje aan de massa van het lampje. Alleen heb ik hier een vraag over bij de 3054 gaat de massa van de lampjes over het chassis. Kan dit zo blijven of moet hier wat aan veranderd worden?
Ik heb een foto gemaakt van de decoder met de bedrading echter de bedrading aan de boven zijde (die met de ?) kan iemand mij vertellen waar die voor zijn???
alvast bedankt voor de hulp
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Frans
Alles kan er uit (zie foto's) je kan de schakelaar laten zitten als je wilt .

Ruud
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Dank je voor je reactie. Ik denk dat onze berichten elkaar net gepasserd hebben. Zoals je nu ziet is het binnenwerk er uit en als ik het met jouw foto's vergelijk dan klopt het !!!! :D :D
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Hoi Frans,

De oranje draad is geen massa. Dit is een plus en mag nooit contact maken met de massa.
Dus niet aansluiten op het lokframe/massa!

Die extra draden die je ziet zijn de vier extra uitgangen.
F1 tm F4. En die oranje draden zijn gewoon extra. Zijn allemaal gewoon een plus.

De lampjes die met het chassis zijn verbonden moet je isoleren.
Je zou ook eventueel de gele of grijze draad erop kunnen aansluiten.
Echter gaan ze dan flikkeren.
Misschien een leuk project om LEDs toe te gaan passen?

Groeten Sander.
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Sander bedankt. Je ziet ik ben er mee bezig.
Ik neem aan dat jij die oranje draden bedoelt welke bij de gele/grijze van de verlichting zitten.
Deze moeten toch wel gebruikt worden voor de verlichting??

Dat van die leds spreekt me wel aan! Je raad het al.... welke leds zijn het meest geschikt?
en moeten er nog voorschakel weerstanden bij?

Wat kan ik dan bv schakelen met die F1 tm F4. en die oranje extra plussen!
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: chester2203 op dinsdag 18 september 2012, 16:13:52
Sander bedankt. Je ziet ik ben er mee bezig.
Ik neem aan dat jij die oranje draden bedoelt welke bij de gele/grijze van de verlichting zitten.
Deze moeten toch wel gebruikt worden voor de verlichting??
<Foto uit Reactie #58>
Wat kan ik dan bv schakelen met die F1 tm F4. en die oranje extra plussen!

Het staat duidelijk op het 21-pins basisprintplaatje aangegeven hoe de frontseinen moeten worden aangesloten; dus de oranje draden horen bij de gele en grijze. Alle belangrijke aansluitingen staan trouwens picobello aangegeven...

AUX 1 t/m 4 kan je gebruiken voor het apart schakelen van geluid (indien er een sound decoder gebruikt wordt), schakelen van de rode sluitlichten, schakelen van cabineverlichting enz.

F4 wordt standaard gebruikt om de optrek-/remvertrging uit te schakelen.
Nieuwe decoders hebben 16 functies (F0 t/m F15) met F0 (ook soms FL benoemd) voor het schakelen van de frontseinen.
AUX 1 t/m 4 niet verwarren met F1 t/m F4. In de configuratie van een decoder kan in principe om het even welke functietoets F1 t/m F15 gebruikt worden voor het schakelen van de AUX 1 t/m 4 uitgangen.


Willy

EDIT Ad: Foto verwijderd, is hierboven al te zien.
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: chester2203 op dinsdag 18 september 2012, 16:13:52
Ik neem aan dat jij die oranje draden bedoelt welke bij de gele/grijze van de verlichting zitten.
Deze moeten toch wel gebruikt worden voor de verlichting??
De oranje draad is de voeding (decoder +) voor alle elektrische verbruikers, zoals lampjes, relais etc.
De oranje draden zijn allemaal gelijk.
Alle AUX poorten, inclusief de gele en grijze draad voor de front en sluitseinen, schakelen via een transistor(open collector principe) naar de decoder -.

De oranje draad is de gelijkgerichte spanning na de gelijkrichter en mag nooit in aanraking komen met chassismassa, of sleper.
Dit geldt ook voor de draden aan de AUX en F0 poorten.

Dus zorg dat tijdens het testrijden eventuele losse draden nergens sluiting kunnen maken.

Zelf verwijder ik alle ongebruikte draden van de dragerprint, dus los solderen.
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
wederom dank voor de uitleg.
Iniddels bij Ebay smd leds besteld. Wil ze gaan gebruiken voor de voor en achter verlichting maar ook voor de machineruimverlichting. Als ik deze dan appart wil schakelen heb ik dus een oranje draad en... welke draad heb ik dan nodig??
Dus weer even geduld voor dat deze weer op de mat ploffen!!!!
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
je kan voor de machineruimte verlichting 1 van de 4 draden waar "AUX" bijstaat gebruiken.
Je zou zelfs rode leds kunnen inbouwen voor sluitverlichting en deze dan schakelen met de "AUX" draden.

Groeten Sander
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Kijk het eea wordt mij steeds duidelijker. We gaan er verder mee bedankt voor zover!!! :thumbup:
Groet Frans
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

online
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Beste Frans,

Je kan voor je frontseinen de warmwitte leds gebruiken, en deze van een weerstand voorzien van 1,5K ohm.
Echter deze branden dan veel te fel. Technisch is de led voldoende beveiligd, maar optisch is het niets.
Ik gebruik bij 5 witte leds in serie al een voorschakel-weerstand van 4,7K ohm in rijtuigen voor de binnenverlichting. Bij 4 leds, 10K ohm. Dus het is ook een beetje proefondervindelijk vaststellen, wat je mooi vindt, en hoeveel leds je opstelt. verder, kan je bij ESU-decoders de uitgang dimmen. Bij de Märklin-decoders is dit misschien ook mogelijk, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Welke leds heb je besteld (type) smd, of de oudere type?

Technisch gezien, kan je het beste de grijze draad voor de frontseinen van cab. 1 gebruiken. (sleper-zijde); de gele draad voor de frontseinen van cab. 2; de Aux1 voor de sluitlichten van cab.1; en aux2 voor de sluitlichten van cab.2.
Er blijven nog 2 Aux-en over, 3 en 4. Deze kan je voor cabineverlichting gebruiken, en via een diode, de machineruimte mee verlichten. Maar ook alleen de machine-ruimte apart, en bv spanning naar je rijtuigen is een optie. Echter, hierbij moet dan wel je aux-uitgang versterkt worden, daar je de verkeerde decoderdrager hebt, met onversterkte uitgangen.
Dmv functie-mapping (cs2) kan je de aux-en aan diverse F1-F16 koppelen.  Hierbij is het bv. mogelijk om aan F4 (rangeersnelheid)  ook de gele en grijze draad samen te schakelen, zodat je rangeer-verlichting, voert. Bij andere typen loks kan je door functiemapping, van één cabine de front/sluitseinen uitschakelen, zodat de lok in het "Wende-verkehr" kan worden ingezet. (Br  101, 110, 111, 140, 141, 181, 212, 216, 218 enz.)

gr. Marcel
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Ik heb SMD leds besteld. Om precies te zijn de  0805 Ultra Bright SMD LED Warm White. Zie hieronde de link naar Ebay:
http://www.ebay.nl/itm/320555582053?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
Wanneer ik ze binnen heb ga ik idd wel even proberen wat het mooiste is met welke weerstand.
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

online
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Even je link bekeken.
Ziet er netjes uit. Misschien doe ik ook een bestelling. Ik heb er ook nog een aantal nodig. Ik gebruik dit type echter alleen voor frontseinen. Voor de interieurverlichting gebruik ik een groter type.

Gr. Marcel
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal WE ZIJN BEGONNEN!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal WE ZIJN BEGONNEN!!!
Citaat van: chester2203 op zondag 16 september 2012, 22:02:55
Er zitten 2 in het doosje een zwarte en een groene gezien het feit dat de as van de zwarte de zelde lengte had als de oude deze geplaatst. de groene houden we dus over.
Chester, controleer even of je het juiste anker met 8 tanden aan het tandwiel.
Met die met 7 tanden, gaat de boel op den duur kapot, als het al loopt.
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Ad,
ga ik zeker even nakijken. De tandwielen draaiden soepel volgens mij. Maar beter 2x kijken dan kapot toch!!
Plof!! daar lag een pakje uit China op de mat.. hoewel plof?
Kolere wat zijn die dingen klein... dat wordt een uitdaging!!! Tevens 5 mm kunstof schroeven gevonden waar ik de leds op kan bevestigen. Tevens met google even opgezocht wat de anode en kathode is.
Oja, wat voor "kabels" gebruiken jullie voor de smd's onderling aan elkaar te solderen???
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Ik gebruik Lakdraad (van conrad) om leds aan elkaar te solderen.

PS: Kathode Negatief Anode Positief
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Hoi Chester,

ik gebruik ook lakdraad. Alleen haal ik dit gewoon van de spoel af die je nou over hebt.
Dus de oude motorspoel gewoon even afwikkelen.



Dit werkt perfect en je hebt meer dan genoeg.

Groeten Sander
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Chester,

Je kunt de leds ook op een stukje smd experimenteer printplaat solderen, dat je eerst op maat en passend uitzaagt.
Dit bevestig je vervolgens, met dubbelzijdig tape, op de lege lamphouder.
Ik heb onlangs mijn V220 van leds voorzien, met stukjes experimenteerprint.
De methode met de schroef werkt alleen goed bij de oude gebogen lichtgeleiders die om de schroef heen zit.
Bij de 103 moeten de leds naar voren stralen.
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Gisteravond verder gegaan met de ombouw. Allereerst een metode gebruikt die ik op het forum had gevonden om het smdtje vast te houden. Op deze wijze was het solderen goed te doen!



Met een pincet de smd vast geklemd en deze vervolgens in de 3e handje!!



Dan de lakdraad er vervolgens op solderen. Dit zo 3x.
dan de kunstof schroef in het chassis en op maat maken.



Ik heb vervolgens de smdleds met seconde lijm op het schroefje gelijmd. Dit werkte goed alleen de volgende ga ik een iets soepelere lijm (hot glu) oid gebuiken.
en zie hier het resultaat. Voorals nog een 680 ohm weerstand gebruikt


Toen het boeltje even op een voeding aangesloten en tada!!!!



Ik zelf vind het resultaat wel geslaagd ik hoor graag wat jullie er van vinden
vanavond gaan we de volgende en de kabine verlichting proberen!!!
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Heb voor een medemodelspoorder deze ook omgebouwd en heb toen de verlichtinghouder verwijdert en lang elke kant een gloeilampje gezet met een stukje experimenteerprint vast op het chassis. Dit werkt erg goed alleen heb je dan geen wit licht zoals hier.

Jouw ombouw =  :thumbup: :thumbup: :thumbup:



groeten Dylan
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Mooi gedaan Frans

Mocht je de led's te wit vinden misschien is dan dit iets.
Mayerhofer Modellbau 41200 Correctielak voor witte LED's(bij Conrad) bestelnummer 242530-89.
Ik ga deze ook gebruiken voor mijn lok die ik van LED's voorzien heb..

Ruud
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
We zijn weer verder gegaan met ons "project". Zo nu de machinekamer verlichting aan gepakt


Zie hier de 3 smdtjes op een stukje print.


De ledjes branden en vervolgens in de loc.



Nu heb ik ook nog smds besteld in de kleur rood. Nu vraag ik mij af hoe ik deze moet aan sluiten.
Sluit je die aan, zeg maar gekoppeld aan de voor verlichting zodat deze gaat branden wanneer de verlichting aan de voorkant brandt of vise versa. Of worden deze appart geschakeld en waar sluit ik deze dan op aan.
Gebruik ik de oranje + gezamenlijk voor beide en schakel ik ze dan met één van de functie draden.
Ik hoor het graag
Groet Frans
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Hallo,

Wat je vooral niet moet vergeten is om jou lok nog de juiste stroomafnemers te geven. Deze zijn van Marklin te koop onder nummer E220433 of onder nummer 741 van Sommerfeldt. Je hebt het trouwens wel mooi gemaakt die Motorruimte verlichting echter je kan ook een printje kopen bij sms neviges. Die brengen een printje op de markt ooit ontwikkeld door Rheinhard Bobzin (overleden) en die is nu bij hen te koop: http://pcb.x-train.de/

Groet, Jasper
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
ziet er goed uit.

Ruud
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Bedankt voor jullie reactie!!
Jasper, waarom moeten er nieuwe stroomafnemers op? Je spreekt over de juiste ?
Kun je dit misschien uitleggen.
Dat setje wat je beschrijft dat heb ik nu inmiddels zelf gerealiseerd toch??
Kan jij mij misschien vertellen hoe de verlichting geschakeld is? Ik bedoel wat wanneer gaat branden. Brand de witte verlichting tergelijkertijd met de rode sluit verlichting of wordt dit apart geschakeld.
Ik hoor het graag zodat ik dit in orde kan maken.
Bij voorbaat dank
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Hallo Chester,

De stroomafnemers die er vroeger opzaten zijn gemaakt in een tijd dat Märklin nog niet de juiste verhoudingen gebruikte voor zijn stroomafnemers. Nu is Märklin in zee gegaan met Sommerfeldt en heeft de stroomafnemers geleverd zoals ze op het grote voorbeeld zitten. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een foto van een 103 dan zie je rode stroomafnemers en die Märklin nu gebruikt kloppen helemaal. Ik weet het ik ben op dat gebied ook een beetje een nietenteller, daarom vindt ik het ook mooier. Ik heb nu een aantal van mijn loks de nieuwe stroomafnemers gegeven en het ziet er inderdaad mooier uit. Maar om de prijs moet je het niet willen. 2 Stroomafnemers van Märklin kosten ?30,- per stuk dus ?60,- op je dakje. Dan kan je beter die van Sommerfeldt aanschaffen die zijn wat goedkoper en die kosten zo'n ?15,- per stuk. Nog even gesproken over de motorruimte verlichting. Deze kan je aansluiten op de F1 functie en dat werkt bij mij erg mooi.

Groet, Jasper
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Jasper bedankt voor je reactie. Dit zet me weer te denken!!
Ik heb wat foto's bekeken en nu zie ik 103 vooral met de eenbeens pantograaf en maar sommige met de schaarpantograaf. Weet jij toevallig waar het verschil in zit wanneer ze met de schaar of de eenbeens reden. Trouwens bij AnW verkopen ze per paar!!

Dat schakelen van de motorruimte verlichting begrijp ik. Echter ik wil ook sluitverlichting maken hoe schakel je die. Doe je dat in combinatie met de voor verlichting of appart.
Of voerden de 103 geensluit verlichting 8o
groet Frans
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Frans,

Voor- en sluit verlichting kun je op beide manieren doen. Als je beiden altijd tegelijk aan of uit wil hebben, dan verbind je de sluitlichten achter met de witte lichten voor en de sluitlichten voor met de witte achter.
Will je ze apart, dan verbind je ze met een aux uitgang. Waarschijnlijk één voor elke.
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Hallo Chester,

Weet jij zo ook of AnW de eenbeenstroomafnemers ook per paar verkoopt. Ik weet zo wel een adres waar je de Märklin 220433 kan kopen. Dat is bij: www.steamwilli.de Ze kosten daar per stuk ?17,50 De adviesprijs van Märklin is nu ?29,50 per stuk. Kijk dus maar eens op de website.

Groet, Jasper
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Zo even een klein updateje.... Heb inmiddels de rode smdtjes ontvangen en de nieuwe pantografen besteld (bij AnW) dus nu maar weer even afwachten... Door drukke andere werkzaamheden nog geen tijd gehad om verder te gaan maar wat in t vat zit....
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: chester2203 op vrijdag 05 oktober 2012, 13:46:07
Jasper bedankt voor je reactie. Dit zet me weer te denken!!
Ik heb wat foto's bekeken en nu zie ik 103 vooral met de eenbeens pantograaf en maar sommige met de schaarpantograaf. Weet jij toevallig waar het verschil in zit wanneer ze met de schaar of de eenbeens reden. Trouwens bij AnW verkopen ze per paar!!

Dat schakelen van de motorruimte verlichting begrijp ik. Echter ik wil ook sluitverlichting maken hoe schakel je die. Doe je dat in combinatie met de voor verlichting of appart.
Of voerden de 103 geensluit verlichting 8o
groet Frans
Hoi Frans,

Zoals je misschien wel weet is de BR 103 een lok die de 200 kmh makkelijk haalt,en daarbij wordt de stroomlijn van een pantograaf van belang.
Toen de BR 111 uitkwam,had deze ook een nieuw ontwikkelde panto op zijn dak staan,en het bleek uit proeven ook een stabiele.

Dus werd er een poging gedaan met een BR 103 om deze pantograaf te testen,en de einduitslag laat niet lang naar zich raden.
Het werd de enkelbeens pantofgraaf voor de BR 103 die toen al een jaartje of 10 a 15 in dienst was.

Hierdoor kan het zijn dat je dus schaar en enkelbeens pantografen ziet op deze lok,want je moet het door de jaren heen zien.

Wat betreft de sluitlichten:
Een BR 103 heeft die weldegelijk,alleen deze lok trok vaak een trein,en dan werden die seinen amper gebruikt.
Alleen bij een losse lok in opzending of aan de staart van de trein,dan branden ze wel.

Je hebt de lok keurig omgebouwd,en dat met die leds voor je verlichting heb je knap opgelost.
Alleen die leds van je machine ruimte,daar zou ik een ander type voor kiezen of behandelen met die lak,want die branden erg fel.
Mogelijk komt dit door de foto,en ik zou wel een foto willen zien in het donker :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Volg dit draadje op de voet heb ook zo 2 loks (103) , die worden om gebouwd met 5 ster,met een ESU,denk mfx, tof dit allemaal te lezen  ga er ook leds inbouwen met sluit licht wisselend . Geweldig forum  :thumbup:
wat men hier leert  :thumbup:

Mvg

Jos 
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Bedankt voor jullie reacties. Altijd leuk die reacties en tips.
Daar mijn voorkeur uit gaat naar epoche III welke loopt tot 1970(?) De Br103 komt niet echt uit die periode maar zie hier een foto uit 1973.... ach die drie jaar nemen we op de koop toe..... 't blijft 1 van de mooiste loc's  :) Dus het kan net !!!!!
En met schaarpantograaf ook!!!
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Zie hier de nieuwe pantografen zijn binnen en het resultaat....
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: chester2203 op donderdag 25 oktober 2012, 21:35:04
..... epoche III welke loopt tot 1970(?) .....

Waarom het vraagteken :) (http://www.marklin.com/tech/eras.html)
Verder MOOI MAN!
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Deze lok zag al het levens licht in de jaren 60,en was toen al zijn tijd ver vooruit,alleen was dat toen nog niet helemaal duidelijk bij iedereen :D
Want deze lok heeft weldegelijk in periode III gereden,en in den beginne zelfs nog met enkele luchtroosters op de zijkant.

Dit geeft al aan,dat het potentiaal van deze lok zwaar onderschat werd,want nu kent men ze bijna niet meer zonder dubbele luchtroosters.
Nu gaan veranderingen,met een levensgroot materieelpark niet zo snel qua aanpassingen,en zul je dus door de jaren heen verschillende types BR 103 's zien.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 04 november 2012, 12:25:15
Deze lok zag al het levens licht in de jaren 50
Hans, zullen we het op 1965 houden. ;)
Toen nam de DB vier loks van de voorserie E03 in dienst en alleen de voorserie loks hadden een enkele rij roosters.
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Hoi Ad,

Ben waarschijnlijk nog niet wakker uit een roes die Gastendag heet :D

Zal het aanpassen ;)

M.v.g

Hans V200.0
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Ombouw DB BR E 103 (3054) van analoog naar digitaal
Hallo Frans,

Inderdaad mooie stroomafnemers. Ik zie dat je de stroomafnemers van Sommerfeldt hebt gebruikt echter ze passen helaas niet op het dak. Je kan nog op zoek gaan naar houders voor de stroomafnemers, maar je kan het ook laten zitten.
Groet, Jasper