Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

bouwverslag ricko's baan

Gestart door ricko zaterdag 22 januari 2011, 17:37:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bouwverslag ricko's baan
Lid sinds: 2011

offline
bouwverslag ricko's baan
ik maak nu ook een bouwverslag :D
het is een baan van 244 X 244 CM
bestuurd door een ms1
en een aantal trafo's 2X32 1X16 en 1X 10va
ik doe vooral de elektro en mijn vader vooral het landschap

maar genoeg tekst hier foto's

Update 18-02-2019: Foto's verwijderd i.v.m. slechte foto's en gezien de helft verwijderd is door de externe hoster Tinypic. Dit topic was gemaakt toen ik 14-16 was en dit komt niet meer met mijn huidige mening, kennis en ervaring. Het bovenstaande laat ik alleen staan voor archief doelen.
Re:bouwverslag ricko's baan
Lid sinds: 2011

offline
Re:bouwverslag ricko's baan
iemand op of aanmerkingen? ik sta open voor verbeteringen.
ik zat te denken of ik de ruimte niet beter kan gebruiken.
groetjes rick.
Re:bouwverslag ricko's baan
Hoi Rick,

Je hebt een mooie ruimte ter beschikking, niks mis mee, het gedeelte met scenery ziet er goed uit. Ik ben zelf ook niet echt een fotograaf maar probeer iets scherpere foto's te maken en dus de wazige niet te plaatsen.

Wat betreft de invulling van de ruimte, kan uiteraard altijd anders. Dat geldt denk ik voor de meesten van ons. Gewoon ideeën op doen op dit forum en gaandeweg zal je vermoedelijk een en ander gaan aanpassen. Maar de basis ziet er goed uit :thumbup:.

Groet,

Tom
Re:bouwverslag ricko's baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:bouwverslag ricko's baan
Hallo leeftijdsgenoot  :D

Mooie ruimte met een mooie baan heb je, alleen kan je nog wel goed in het midden er bij?

Ga je misschien ook nog iets van een schaduwstation maken?


Groet, Lesley
Re:bouwverslag ricko's baan
Lid sinds: 2011

offline
Re:bouwverslag ricko's baan
hallo we kunnen er net bij :D
Re:bouwverslag ricko's baan
Je hellingspercentages zijn veel te hoog. Dat kan nooit onder de 3,1% zitten. Daar moet je wat aan doen.
Re:bouwverslag ricko's baan
Lid sinds: 2011

offline
Re:bouwverslag ricko's baan
hallo
wat de helling betreft. alleen achteraan gaat de trein omhoog. het is eenrichtingsverkeer. vooraan als je hard gaat ontspoort de trein. alleen er is zo weinig ruimte  :( voor een goede helling. achteraan komt hij er op als je genoeg gas geeft en het goed ondersteunt. dat de rails niet doorzakt.
met vriendelijke groet
rick
Re:bouwverslag ricko's baan
Ja, soms moet je keuzes maken. Als het niet kan dan kan het niet. Anders moet je ff een topic openen met je baanplan daarin.
Re:bouwverslag ricko's baan
Lid sinds: 2011

offline
Re:bouwverslag ricko's baan
baanplan heb wat getekent maar vooral gelegd
Re:bouwverslag ricko's baan
Ja, dan loop je het op. In ieder geval al wat geleerd.
Re:bouwverslag ricko's baan
Hoi,

Leuke baan!
Je schrijft dat als je vaart maakt de trein de helling op komt. Ik wil je waarschuwen, want je locs lopen dan erg warm en dat is slecht voor het motortje, waardoor de loc kapot kan gaan. Als je de mogelijkheid hebt zou ik toch proberen om de hellingen zo vlak mogelijk te houden.
Re:bouwverslag ricko's baan
Lid sinds: 2011

offline
Re:bouwverslag ricko's baan
we proberen het ook zo vlak mogelijk te houden. en natuurlijk vloeiend.
met vriendelijke groet
rick
Re:bouwverslag ricko's baan
Ik zou dit echt direct veranderen. De kosten van het raperen van locs zijn zonde geld.
Re: bouwverslag ricko's baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: bouwverslag ricko's baan
hallo iedereen
er niks aan de baan veranderd ik had de zin verloren maar nu is het weer terug ik ga er weer wat aan doen
hier wat foto's van hoe het er bij ligt

Update 18-02-2019: Foto's verwijderd i.v.m. slechte foto's en gezien de helft verwijderd is door de externe hoster Tinypic. Dit topic was gemaakt toen ik 14-16 was en dit komt niet meer met mijn huidige mening, kennis en ervaring. Het bovenstaande laat ik alleen staan voor archief doelen.

Met vriendelijke groet,
Rick
Re: bouwverslag ricko's baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: bouwverslag ricko's baan
Hmm,

diverse bouwtopics doorkijken over hoe zij de kabelbrei oplossen :D

Ik zou zeggen: Maak gebruik van kroonstenen om doorverbindingen te maken, ipv via de stekkerverbindingen. Tevens kan je hiermee de draden ook wat netter onder de plaat bevestigen, in banen. Dat is het algemen advies: trek de draden in banen naast elkaar, zodat alles netjes overzichtelijk is.

En voor je MS1, wellicht een licht schuinlopend blokje met opstaande rand, soort lessenaar achtig iets?
Re: bouwverslag ricko's baan
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: bouwverslag ricko's baan
Voor de MS1 heeft Märklin een houder. Zag er een op MP staan.  Klkje doen.

Gr.  Charlie
Re: bouwverslag ricko's baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: bouwverslag ricko's baan
bedankt voor jullie reacties   :)
ik heb er met mijn vader naar gekeken en het werkt weer
er waren een paar draadjes los die voor de helft van lampjes zorgen en die ik alleen niet kon vastkrijgen
voor de houder ik denk dat ik wacht tot er weer een beurs van de thca is dat is op 10 oktober
gr. rick
Re: bouwverslag ricko's baan
Dirkkie84" De kosten van het raperen van locs zijn zonde geld" wat bedoel je met raperen?
Re: bouwverslag ricko's baan
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: bouwverslag ricko's baan
mooie baan al

maar zou je niet beter een mooi en gecontroleerd blad met de travo's en schakelkastjes.

gr john
Re: bouwverslag ricko's baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: bouwverslag ricko's baan
@jptrain
als ik nog iets aan de bedrading ga doen staat dat hoog op mijn lijst
mijn vader zei wel dat is een hoop werk
Re: bouwverslag ricko's baan
Hoi Ricko

Mooie ruimte heb je daar.
En de baan ligt er ook goed bij. :thumbup:

Tony
Re: bouwverslag ricko's baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: bouwverslag ricko's baan
hallo mensen

de interesse was een beetje weggezakt door frustraties over bergen.... verder bezig met opleiding. ik heb een vca-b certificaat gehaald.
oke terug naar de treinen hier een overzichts video van de baan.

over de berg mijn vader wil het doen volgens in de marklin kids fanclub beschreven methode (met piepschuim blokken een berg maken en dat bedekken met gips vormen) maar dan op een andere manier. hij wil wel de piepschuim blokken gebruiken maar dat dan bedekken met rotspapier op rol (van dat spul dat je met kerst kan kopen in tuincentra). iemand advies want zijn idee gaat er niet uitzien (graag duidelijk uitgelegt en een methode zonder betonmixer)

verder een probleem is een van de wissels. het lijkt wel of er kortsluiting ontstaat als er een trein overheen rijdt de ms1 geeft ook het kortsluitings symbool aan. de treinen stoppen allebei. als de trein op de wissel blijft staan rijdt er niets meer en schakelt het mobile station de baan af.

video voor de duidelijkheid (laatste twee voorbeelden zijn het duidelijkst)

Update 18-02-2019: Foto's verwijderd i.v.m. slechte foto's en gezien de helft verwijderd is door de externe hoster Tinypic. Dit topic was gemaakt toen ik 14-16 was en dit komt niet meer met mijn huidige mening, kennis en ervaring. Het bovenstaande laat ik alleen staan voor archief doelen.

Met vriendelijke groet,
Rick

er is niet zoveel gebouwd alleen de meeste keren (1 keer in de 1 a 2 maanden) als ik de trein laat rijden heeft mijn locomotief uit startset 29830 last van het volgende probleem: ik geef gas met het mobile station de trein rijdt niet. ik moet hem een stukje naar achteren trekken dan rijdt ie snel vooruit. als ik het geluid aanzet hoor je hem puffen maar rijden ho maar. maar net nu ik de camera erbij had rijdt ie wel normaal.

hopelijk hou ik de interresse er nu bij

met vriendelijke groet
rick
Re: bouwverslag ricko's baan: hellingen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: bouwverslag ricko's baan: hellingen
Ha Rick,
Met enige tussentijd is bouwen aan je hobby ook leuk, toch? Het moet geen verplichting worden. Zelf ben ik vooral 's winters actief, zomers heb ik andere hobby's die tijd vragen. Gelukkig duurt deze winter lekker lang :D.
Enige reacties terug geven diverse leden aan dat je hellingen te snel stijgen. Je geeft aan dat je geen andere oplossing ziet, maar je kunt al direct vanaf het M station (links op je plaat) omhoog gaan. Bij jou begint de helling pas net na de bocht. Je moet gewoon zien dat je ergens ' lengte'  vandaan haalt. Veel forumleden doen dat met een klimspiraal, maar met een langere helling kan het ook. As je geen bovenleiding gebruikt heb je aan ongeveer 8 cm hoogteverschil genoeg. Ook op het deel met de K rails gaat het te snel omhoog (in de bocht in het midden, met na de wissel). Hier zou ik ook eerder omhoog gaan en dan de binnenbocht na de wissel weer laten zakken en de andere kant verder omhoog laten lopen.

Succes.

gr Gertjan
Re: bouwverslag ricko's baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: bouwverslag ricko's baan
@gertjan ja ik weet het met het m station bedoel de m-rail als ik daar al omhoog zou moeten zou het landschap ook verandert moeten worden (denkt..) ja dat zou wel de beste oplossing zijn zou ik moeten overleggen met mijn vader aangezien de linker plaat al bijna "heilig" voor hem is vanwege het aangeklede (hij ziet ook niets in mensen die als de baan af is aan een nieuwe beginnen). maar ja hellingen dit is ook de eerste baan op een plaat voor mij. heb wel veel gelezen
voordat ik begonnen ben maar toen kwam ik een keer thuis en toen stonden de platen er en ben ik gaan leggen en dacht totaal niet aan een goed plan
maar ja ik ben nu 17 mischien over een aantal jaar kan ik wel op mezelf gaan wonen.(dan gaat de trein mooi mee :P) mooi gezegd: ik zie wel wat de toekomst brengt
dus voor nu een beetje behelpen en dan de volgende baan goed

met vriendelijke groet
rick
Re: bouwverslag ricko's baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: bouwverslag ricko's baan
Update 29-3-2013
Goede vrijdag dus heb ik vrij besloten om maar aan de modelbaan te gaan werken met mijn vader. de grote klus van het moment: de berg bouwen  ;)
Al wat met piepschuim gedaan maar nog niks vast gelijmd dus pootjes eronder lijmen met het lijmpistool (niet veel lijm gebruiken dan smelt het teveel weg en hecht het niet)


Daarna tunnelportaal op piepschuim lijmen en uitmeten.



Daarna de trein een paar keer langs laten rijden om zeker te weten dat ie er niet tegenaan rijdt.
Muur erbij, dak erop.



effe passen



kleurtje erop



doorkijkje



weg erbij en je krijgt al een idee



Halverwege niet genoeg piepschuim meer dus naar de bouwmarkt .Het gedeelte dat nog over is (2,5 van de 3 platen).



Tussendoor uiteraard test gereden dat de trein nergens tegenaan rijdt. Er zit ongeveer 0,5 cm tussen de trein en het tunnelportaal en dat is met de langste wagon die ik heb.
Het is weer mooi geweest voor vandaag. morgen is er weer een dag

met vriendelijke groet
rick

Update 18-02-2019: Foto's verwijderd i.v.m. slechte foto's en gezien de helft verwijderd is door de externe hoster Tinypic. Dit topic was gemaakt toen ik 14-16 was en dit komt niet meer met mijn huidige mening, kennis en ervaring. Het bovenstaande laat ik alleen staan voor archief doelen.

Met vriendelijke groet,
Rick