Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Het grote Lima ombouw topic

Gestart door nkeer3 donderdag 01 december 2011, 19:10:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Het grote Lima ombouw topic
Hoi Peter en Cor,

Bedankt voor je uitvoerige reactie Cor, ik ben nu nog aan het dubben, hoe ik het tand wiel van het ankertje asje krijg, hij zit nl erg vast, maar wil het anker niet beschadigen...
Als hij er af is zal ik jou oplossing met dat zilverpapier zeker proberen.
Moet er weer even rustig voor gaan zitten.

Gelukkig zijn er dus hier op het forum ook mensen, die dit dus geprobeerd hebben...
Het belangrijkste wat je schreef is dat er met een goede decoder een mooi rij gedrag is te krijgen, En daar doen we het toch voor huhu. Heb je ook een rijgedragfilmpje (ook een leuk 3xwoordwaarde woord ;)) van jou omgebouwde motor, beelden zeggen zoveel meer...

Ik wil deze in een van de koploper 3tjes zetten, en als het goed bevalt, dan misschien wel in alle Lima treinstellen inbouwen.

Gr Ruud

Re:Het grote Lima ombouw topic
Ik ga hem zeker verder volgen omdat ik van Peter 3 Loc`s gekocht heb :-)
Maar ook van Romar het 4tje gekocht heb, als die binnen is gaat die als eerste naar de 3rail versie :-)
Slepers / decoders en massaveren reeds in huis
Re: Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Het grote Lima ombouw topic
Al lange tijd stond-ie op mijn verlanglijst: de MAT46 Zilverbuik.
En nu is-tie er dan!

En dat terwijl er toch her-en-der verschrikkelijke dingen geschreven worden over de rij-eigenschappen, de koffiemolenpannekoekmotor etc... Positiever zijn de berichten over het model zelf. En dan is de Zilverbuik m.i. de mooiste ervan!

De eerste stappen van de ombouw zijn inmiddels gezet en ik wil jullie deelgenoot van mijn ervaringen maken. Laat gezegd zijn dat deze ombouw 'wel wat' verder gaat dan effe een slepertje eronder en wat draadjes om solderen, decodertje erin plempen, klaar!

De stand van zaken nu is dat zij goed rijdt op 3-rail analoog gelijkstroom. En dat is een de basis voor alle digitalisering. Lees verder hoe dit is gekomen:  HIER
Re: Het grote Lima ombouw topic
??? de link doet 't niet ...  8o
link: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37697.0
Re: Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Het grote Lima ombouw topic
Citaat van: nobody op zondag 08 juli 2012, 12:54:09
??? de link doet 't niet ...  8o
link: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37697.0

Is Aangepast.
Je was 'iets' te snel met lezen :D
Re: Het grote Lima ombouw topic
Heb zojuist succesvol de ombouw van een Lima ET430 AC naar digitaal afgesloten. Ik heb nog een Lima ET30 DC. Die wil ik ombouwen naar AC digitaal. Doordat ik eerst de AC-versie heb omgebouwd weet ik nu waar ik op moet letten om de DC versie om te zetten naar AC-digitaal. Wielafstanden is zeker een punt van controle. Plaatsen van slepers is ook een punt van aandacht.
Maar hoe ik de kappen open moet krijgen (zonder beschadiging) is me nu wel duidelijk. Het blijft echter zenuwenwerk.

In de motorwagen heb ik een Uhlenbrock Intellidrive geplaatst en in de stuurstand een TAMS FD-R-Extend plus luidspreker (standaard vier geluiden op de functiedecoder). OK, geluiden zijn niet van die kwaliteit als bij een echte geluidsdecoder, maar toch volgens mij mijn aanschaf van een extra speaker van 9 euro meer dan waard.

Wat me wel opviel is dat de zeeeeer lange sleper van de motorwagen wel een heel erg ratelend geluid op de puntcontacten geeft.

Hoe dan ook, ben ik tevreden met deze ombouw.
Re: Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Het grote Lima ombouw topic
Hoi Walter,

We willen natuurlijk ook de plaatjes! :D

mvg.
Willem E.

Re: Het grote Lima ombouw topic
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Het grote Lima ombouw topic
Hallo Allen,

gisteren mijn Beneluxloc B1186 van Lima omgebouwd met Esu Lopi4 decoder. Bij een 1e proefrit bleek hij heel mooi langzaam te rijden, echter kwam tot de ontdekking dat hij sporadisch haperde op een wissel.

Oorzaak gevonden in de bezandingsinstallatie op de draaistellen, Van alle 4 ongeveer 1mm. van weggeknipt, en probleem opgelost.
Verder alle wielen op de assen wat beter op de juiste afstand gezet.

Tevens is de loc voorzien een aantal jaren terug door Chris van een wielsleper op de assen van het motordraaistel, de wielen zonder antislipbandjes maken nu ook massacontact.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Het grote Lima ombouw topic
Sinds geruime tijd bezit ik 7 stuks LIMA Re 4/4 BLS loks. Het binnenwerk en de platine zijn er volledig uitgesloopt om plaats te hebben gemaakt voor een MAXON-motor met vermoedelijk HAG-aandrijfblokken.

Deze zijn aangeschaft bij http://www.morep.ch/umbauten_antriebe/133.php Ik heb deze loks uitgerust met de Lopi-4 MP maar over de rijeigenschappen ben ik slecht te spreken. Ook heb ik de parameters eens doorgelopen en geprobeerd af te stemmen hetzij op MAXON hetzij op HAG. Ik krijg het niet goed en het rijden blijft onder de maat. Kan de oorzaak te vinden zijn dat het originele -analoge- lampje (bulb) niet uitgewisseld is voor een lampje die digitale spanning aankan?

Wie kan mij een stukje op weg helpen?

Groeten,
Henk
Re: Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Het grote Lima ombouw topic
 :) Bedankt voor de MTR link; leuk om te zien dat ze nog bestaan.

Mijn Lima loks rijden allemaal nog goed zonder motor ombouw, maar als ze eenmaal plastic-moe zijn zullen ze er ook aan moeten geloven.

Als je denkt dat het lampje de boosdoener is, moet je die gewoon verwijderen en dan kijken of de lok (nog) goed rijdt.
Ik heb altijd gehoord dat deze motor-ombouw alleen echt zin heeft bij decoder-inbouw.
Zelf stuur ik bestaande Lima motoren aan met pulserende gelijkstroom, en dat gaat goed (bij gewenst stapvoets rijden).
Ik kon in het verleden alleen maar dromen van Maxon of Faulhaber motoren. Sindsdien heb ik veel gelezen over teleurgestelde overstappers. Deze motoren kunnen meer, mits je ze heel fijn kunt tunen, dus digitaal kunt aansturen, is het verhaal. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Re: Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Het grote Lima ombouw topic
Dag Jan Willem,

Hartelijk dank voor je reactie. Maxon kon ik me destijds veroorloven vanwege een leuke erfenis. Ik heb thuis de LIMA-loks volledig gestript tot het kale chassis. Die heb ik toen meegenomen naar Zwitserland en bij Renfer in Aeschi afgegeven. Na mijn vakantie heb ik de geprepareerde chassis opgehaald met alle onderdelen.

Een chassis had Renfer voor mij volledig opgebouwd zodat ik voorbeeld had hoe de rest te monteren. Dat was in aanloop Uhlenbrock FRU met gelijkrichter. Ook toen liepen de loks niet zo geweldig. Daarna heb ik de loks omgebouwd naar digitaal: eerst Uhlenbrock maar onlangs, op 3 na die nog moeten, naar Lopi V4.

Ik ga je raad eerst eens opvolgen door de lampjes uit te wisselen of beter eerst maar los te koppelen. Kijken hoe de lok dan rijdt: dan hebben we de mogelijke oorzaak. Overigens: de decoder is in een bak (waar de luchttanks zitten) geplaatst en zo goed en kwaad als het kan geïsoleerd van het chassis.

Mag ik je op de hoogte houden?

Groeten,

Henk
Re: Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Het grote Lima ombouw topic
Hoi Henk,

Niet elke motor reageert goed op een standaard motortype. Lees de handleiding door en volg de stappen bij cv 51 tot en met cv 56. Wat je ook kan proberen is cv54 op  0 schrijven en dan op f1 drukken. Stelt de decoder zich zelf in.
Re: Het grote Lima ombouw topic
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Het grote Lima ombouw topic
Dank je Wijbe,

Ik ga er mee aan de slag van de week: je gaat het lezen in dit draadje!

Groeten,

Henk