Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ombouw Fleischmann NS Sprinter naar Marklin (& LEDs & Reizigers)

Gestart door matthijsfh woensdag 13 juni 2012, 17:18:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Fleischmann NS Sprinter naar Marklin (& LEDs & Reizigers)
Goede middag,

Lees veel op dit forum maar schrijf relatief weinig. Om dat goed te maken hierbij mijn verslag van het ombouwen van een Fleischmann NS Sprinter naar Marklin Digitaal.

Een paar weken geleden voor weinig geld aan NS Sprinter gekocht op marktplaats (70 euro incl. verzenden) B). Daar kan een mens zich geen buil aan vallen.

Strippen van de electronica
Nu ontvangst meteen alle electro eruit. Dat is techniek van 20 jaar geleden en voldoet niet meer. Wel besloten om de lampjes (rood & wit/geel) te behouden. Die geven zeer fraai licht (weinig lekkage naar andere kleur) en mogen dus blijven.

Sleper
Na wat puzzelen leek mij het monteren van de sleper op het draaistel waar ook de motor zit, niet handig. Heb dus besloten de sleper aan het andere einde van de trein te monteren. Aangezien een sleper dus altijd voorop zit (in ieder geval op mijn baan nodig), komt de motor dus achterin te zitten. Inmiddels al proefgereden en dit werkt prima.



Als je een nieuwe Marklin sleper goed bekijkt, zit daar in het midden en insolerend kunststof plaatje. Dat heb ik weggehaald en de koperstrips van de sleper zelf in het plastic van het onderstel gesmolten. Aan de binnenzijde omgebogen. Reeds vaker gedaan en werkt prima.

Massa contacten
Massa contacten maak ik door een koperdraad om de assen te wikkelen. Door dat met 2 assen te doen onstaat een goed contact. Het oorspronkelijke veertje wat ook tegen 2 wielen aansleept, heb ik ook doorverbonden. Dit doe ik dus met wielstellen #2 & #3 (als je vooraan begint te tellen). #1 = sleper, #4 = motor.



LED verlichting
Om de draden in de wagon netjes te kunnen wegwerken, komt er een "verlaagd" plafond in. Aan de onderzijde een LED strip, aan de bovenzijde genoeg ruimte om draden uit het zicht weg te werken. Plafond is van dik karton.



Reizigers
Via marktplaats een set van 100 reizigers gekocht. Niet van hele goede kwaliteit, maar prima achter glas in een wagon.
Na plakken ziet dat er zo uit: Net echt  :)



Draden & decoder(s)
Met wisselende verlichting, LED verlichting, sleper en massa draden meegeteld, zijn er minimaal 5 draden tussen de 2 rijtuigen nodig. Dat is veel te veel!

Daarom heb ik voor een andere oplossing gekozen ==> :warning: 2 decoders :warning:. De normale "motor" decoder komt in de wagon waar de motor inzit (logisch) en het kopruiting krijgt een oude decoder die alleen bedoeld is om de front verlichting te schakelen en de LED strips van spanning to voorzien. Zo'n beetje al mijn loks (15) hebben een TAMS LD-G-32 decoder (conrad) en die bevalt mij erg goed. Van "vroeger" heb ik nog wat wisselstroom decoders over, TAMS LD-W-32. Een daarvan gaat gebruikt worden als verlichtingdecoder in de voorste wagon.

Het gevolg van deze keuze is dat er maar 2 (!) draden tussen de wagons lopen: Massa & Sleper.

Zelfs vanuit mijn intellibox zal het niet merkbaar zijn dat er 2 decoders inzitten.

Motorschild
Het motorschild van deze gelijkstroommotor maakt aan 1 zijde contact met massa. Dat kan absoluut niet bij een digitaal systeem. Het modificeren van het motorschild wordt al in een aantal andere draadjes op dit forum besproken en herhaal ik hier niet in detail. Gewoon alle troep van de motor afsolderen en met een scherp mesje wat sporen snijden in het schild. 10 min werk en erg simpel. Even de zoekknop gebruiken om het juiste draadje te vinden.



Update:

Test bij nacht op baan
Even op baan gezet. Slechte foto maar de "sfeer" lijkt me duidelijk. Rechtsboven de wagon zweeft nog even de dummy decoder. Als alles werkt, maak ik alle draden wel op maat en stop het geheel netjes in de wagon.

De grijze strip in de wagon is dus de bovenkant van de LED strip.





Update:

Lampjes & Weerstanden
De gloeilampjes voor de verlichting geven bij 20 V digitaal spanning veeeeel te veel licht. Ziet er niet mooi uit en waarschijnlijk ook niet goed voor de levensduur van deze lampjes. Na wat proberen, is mijn menig dat 15 V een mooie spanning is. Er loopt dan een stroom van 50 mA door de lampjes.

We moeten dus 5 V "kwijt" raken @ 50 mA. V = I * R --> R = V/I = 5 V / 0.050 A = 100 Ohm.

Vermogen = P = I^2 * R = 0.050^2 * 100 = 0.25 Watt. Een simpel 0.1 Watt weerstandje voldoet dus NIET.

Zie daar dus een parallelschakeling van 4 * 470 Ohm = 118 Ohm. En kan dus 0.4 Watt verstoken.



Stekkers
Tussen de 2 bakken moeten dus 2 draden lopen. Om e.a. nog uit elkaar te kunnen halen, heb ik er een stekker ingeplakt. Tevens nog net zichtbaar een van de decoders.



<< I'll be back>>
Re: Ombouw Fleischmann NS Sprinter naar Marklin (& LEDs & Reizigers)
Ziet er al erg professioneel uit!



groeten Dylan
Re: Ombouw Fleischmann NS Sprinter naar Marklin (& LEDs & Reizigers)
Dank!

Is ook niet mijn eerste lok die ik ombouw. Vooral ROCO heeft mijn voorkeur. Die lopen zo mooi....... :P Maar deze Fleischmann loopt ook beter dan verwacht.

Update volgt hierboven.

Groet Matthijs
Re: Ombouw Fleischmann NS Sprinter naar Marklin (& LEDs & Reizigers)
Matthijs.

Er zijn diverse topics over  de ombouw.....zie ook mijn draadje bv http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29198.msg543417#msg543417

Er staan nog meer handige tips .

Veel suc6 bij de ombouw.....voetballen is toch drama , treintje ombouwen gaat beter nu .... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Ombouw Fleischmann NS Sprinter naar Marklin (& LEDs & Reizigers)
Voetbal staat inmiddels uit..... :-(

Ja, andere draadjes had ik gevonden en gelezen. Ik doe e.a. net anders (iets minder ingrijpend qua motor, maar wel alle orginele electronica onderdelen eruit), dus toch maar even draadje geopend.

Succes,
Matthijs



Re: Ombouw Fleischmann NS Sprinter naar Marklin (& LEDs & Reizigers)
Hoi Matthijs,

Netjes gedaan. :thumbup:

Gr.
René
Re: Ombouw Fleischmann NS Sprinter naar Marklin (& LEDs & Reizigers)
Citaat van: matthijsfh op woensdag 13 juni 2012, 17:18:37


Sleper
Heb dus besloten de sleper aan het andere einde van de trein te monteren.  Inmiddels al proefgereden en dit werkt prima.


Dag Matthijs,

En "hobbelt" het draaisel met de sleper eronder écht niet bij het passeren van wissels? Ik heb mijn twijfels, maar ik geloof je op je woord dat het prima werkt.

Gegroet,

Rob
Re: Ombouw Fleischmann NS Sprinter naar Marklin (& LEDs & Reizigers)
@ Rob:

Vermoed dat je bedoelt dat de wielen loskomen bij het passeren van een wissel. Omdat de sleper "klem" zit en dus de wielen optilt?

Dat is inderdaad iets waar ik zeer goed op let. Daarom heb ik ook dat stukje plastic uit de sleper voet verwijderd en de lipjes van de sleper door het plastic heen gestoken / gesmolten. Zal eens kijken of ik een foto kan maken van de sleper in de laagste stand.



Update
Best veel ruimte tussen sleper en onderzijde wielen.




Groet Matthijs
Re: Ombouw Fleischmann NS Sprinter naar Marklin (& LEDs & Reizigers)
Je speelt wel een beetje vals :D
Je meet nu het uiteinde van de wielflens.
Als je het loopvlak pakt houd je een stuk minder over.
Maar zo te zien net genoeg om probleemloos / hobbelvrij te rijden.

Gr. Robin

Re: Ombouw Fleischmann NS Sprinter naar Marklin (& LEDs & Reizigers)
LOL

Heb je gelijk in. Wat telt is de ruimte tussen sleper en loopvlak van het wiel.  ;)

Nogmaals gecheckt, wielen komen niet los op de wissel, dus lijkt e.a. te werken.

Groet Matthijs
Re: Ombouw Fleischmann NS Sprinter naar Marklin (& LEDs & Reizigers)
Citaat van: matthijsfh op donderdag 14 juni 2012, 08:02:18
Best veel ruimte tussen sleper en onderzijde wielen.

Gerekend vanaf het loopvlak van de wielen op het randje Matthijs, op het randje..... ;)

Gegroet,

Rob
Re: Ombouw Fleischmann NS Sprinter naar Marklin (& LEDs & Reizigers)
Mooi, zijn we het er dus allemaal over eens dat het past :)

Trein rijdt inmiddels zijn rondjes. Fotos / filmpje volgen.

FILMPJE (gemaakt met telefoon, kwaliteit kan dus beter, maar idee lijkt me duidelijk)

http://www.youtube.com/watch?v=xtyxIsxT6Do&feature=g-upl

Grt Matthijs