Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan "Melsbeke Statie"

Gestart door reeves maandag 18 april 2011, 19:27:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
vraagje: de paaltjes met of zonder draad?

grtn
tom
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Als je mijn mening vraag,

zou ik met draadje doen

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
zeker weten met draadje
lijkt veel echter

mvg danny
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Ok met draadje bedankt voor de tip, soms is een mens(ik) een twijfelaar niet te doen :D
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
ik heb het zelf ook wel eens hoor
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
 :D
Re:Baan "Melsele en Haute" / Begonnen met voorbereiding autom rijden kopl
Citaat van: reeves op dinsdag 08 mei 2012, 18:05:26
De Diode truck  toegepast op mijn melders, diodes een beetje geplooid zodat er 8 stuks in één klem
gingen en daaraan de groene draden naar de ingang van de melder, de andere kant gaat naar de massa( de bruine draad van de ecos , verbeter me indien ik hier fout zit
gebruikte diode 1N5408

Laatste foto: "en de bomma, die vond het goed :D" tijdens het onder de baan kruipen was "zij" in mijn zak van mijn broek terecht gekomen :D, vraag me niet hoe maar het zijzo en zo mee geweest naar de winkel waar ze plots tevoorschijn kwam toen ik kleingeld op de toonbank legde, die kassamevrouw keek redelijk raar op, toen er een mini bommatje op de toog stond naast een paar muntstukken, zij en ik begrepen niet goed waar de bomma plots vandaan kwam
Hilarisch moment :D

ps een bomma is belgisch voor oma

grtn
Tom

De ontmoetingdag in Gent, rarara wie er ook weer bij was............
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Zoek ze  ze had blijkbaar ook honger  :D
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Een foto van de modac box met ons bomma die er een bezoekje bracht :D
met dank aan 44'er voor de foto's

tnx jan
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Daar is ze wel ff mee bezig,

Was leuk jullie gisteren te zien  :) en te spreken.

Gr Einte & Rita
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
insgelijks einte

grtn
tom en de "bomma" :D
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing front type hld55
Lok 5504 voorzien van een nieuw smoelwerk  :D

en vollop bezig met koploper................. was een probleem had in blok 8 en 9 twee maal dezelfde bezetmelders opgegeven :o) :o)

stom stom en eer ik daar achter kwam waarom de treinen in blok 8 op het scherm bleven bij blok 8 en ze eigelijk rustig verder tuften met alle gevolgen van dien .blok 8 en 9 bleven bezet en de trein reed rustig verder ,
ook stopte geen enkele trein aan het station( logisch eigelijk want volgens koploper bleef de trein staan in 8 of 9 dus kon hij geen comando's geven aan de trein)
is moeilijk om uit te leggen samengevat  ; geen twee melders(s88) in twee blokken kwam niet goed

Melders terug aangepast (deze keer correct) aan de juiste blokken en alles werkt



filmpje volgt :D

Grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Ja dan kun je rare dingen verwachten als je dezelfde melder in verschillende blokken gebruikt.
Maar gelukkig heb je de oorzaak gevonden en opgelost.

Het smoelwerk van je loc mag er wezen  :thumbup: :thumbup:

Kom maar op met je filmpje.



Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
excel files maken en testen met de ecos S88 schermen kan dit voorkomen.Of eerst manueel met een wagonnetje kijken in je koploperscherm of de juiste lijn blauw wordt.Al doende leert men hé. :thumbup: PS: kan je altijd voorbeeld files in excel bezorgen.
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Pfff top! analiseren en oplossen!  :thumbup:
Overigens moeten wij ( Mijn vader, een vriend, en ikzelf)  er aaaaaaalemaal nog mee starten........ :O

Groeten Paul
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
tnx peter

@ johnny inderdaad als doende leert men maar was wel ff zweten hoor waar de loks rechtom rijden dit was getest en ok
dacht je links zal ook wel goed zijn , dus je ziet wel eerst meten en nazien of alles klopt dan beginnen met spelen :D

trouwens heb eens door die menu's gelopen , man wat een mogelijkheden heb je daarin, maar voor ik me daaraan waag eerst info inwinnen bij iemand die vertrouwt is met de zaak hé johnny ;) dan spreken we nog wel eens af

@ paul succes gewenst man, ik zou zeggen veel info inwinnen en veel vragen, heb da ook gedaan scheelt een hoop miserie achteraf en nuttige tips zijn meestal gratis! en je kan veel bijleren van mensen die er vertrouwt mee zijn of beter gezegt er bijna mee gaan slapen(koploper) :D

Grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" / aanpassing lokdepot
Hoi Tom.
Leuk die Bomma, hoewel je geen klap met de boodschappen van haar moet krijgen! 8o :D
Koploper is een geweldig programma die je soms wel slapeloze nachten kan bezorgen maar ook veel voldoening geeft.
Gelukkig heb je het probleem toch snel gevonden.

Veel succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper is een feit!!!
Vraagje voor de kenners van koploper;
Heb foto  bijgevoegd ter verduidelijking:  stel er komt een trein van 1 en die gaat naar 2, andere trein van 3 naar 4
Geeft koploper de opdracht aan trein twee om te vertrekken als trein één nog over de wisselstraat rijdt? of wacht koploper tot trein één de stopmelder van "2" heeft bereikt en dan pas trein twee laat vertrekken van 3 naar 4

moet ik dan iets aanpassen in koploper zodat de andere trein van 3 naar 4 niet doorrijdt voordat trein één nog over de kruising rijdt?
blauw is de voorstelling van beide treinen de kruising is een kruis geen engelse wissel dus koploper detecteerd deze niet (denk ik)

Graag jullie gedacht want ik zou liever zeker zijn voordat ik treinen laat botsen :D
Grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper een vraagje...
Koploper wacht met vrijgeven van de wisselstraat tot trein 1 de stopmelder heeft bereikt.

De trein moet wel in het blok passen. Zo niet kun je in de eigenschappen van het blok aangeven dat de wisselstraat (en eventueel het vorig blok) nog niet vrij mag komen.

Gr, Ben.
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper een vraagje...
tnx Ben

Had al een probleem eerder van die blok 8 en 9 dezelfde melders te geven :o) daarmee dat de trein gewoon doorreed van 3 naar 4
terwijl er eentje aan het rijden was van 1 naar 2!! maar ja als koploper niet weet waar de trein is kan hij deze ook niet stoppen
Bedankt voor de info

Kan ik eens beginnen aan mijn eerste koploper filmpje!!

Grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper een vraagje...
Nog één probleempje dat voor de kenners waarschijnlijk easy peasy is
in blok 10 stoppen de treinen te laat kan ik dit ergens aanpassen? heb al geprobeerd  in
Aanvulling blokgegevens ->Doorrijden cm/sec heb hier ingevoerd -3cm maar helaas gaf dit geen resultaat of moet ik ook een waarde invoegen bij seconde?

Help Please voor de rest alles ok en met de vorige vraag van die blokvrijgave  , was mijn eigen fout ik had de vastekruiswissel niet mee in de rijweg aangevinkt bij "vastleggen wisselstraat" natuurlijk dat er dan treinen op elkaar reden als ze kruisten wat koploper gaf deze vaste kruiswissel geen "gereserveerd" kleurtje   :o) :o) :o) :o) :o) :o)

Het is allemaal o zo logisch maar ja een mens kan al eens iets vergeten zeggen (invoeren) in een programma (koploper) met alle gevolgen vandien :D
Wat ik wel positief vindt is dat ikzelf al heel veel heb bijgeleerd en fouten heb opgespoort en dat vindt ons "bomma" ook :D :D

Alleen dat te ver doorrijden daar zou ik wel enkele tips voor kunnen gebruiken, of de juiste info want ik vindt het niet zo dirrect, want de trein in dat blok stopt eigelijk 3cm te ver juist op de wisseltongen!!!

Alvast bedankt mannen
Grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper nog een vraagje...
Als hij niet op tijd stopt, dan rijd de trein in het waarschijnlijk 'korte' blok veel te hard. Een oplossing kan zijn de maximale snelheid in dat blok naar beneden zet.

Wat ook nog kan helpen:
Bij instellingen per database - Remmen/Spooktrein/Massa
Minimale tijd voor het rijden met de minimum snelheid op 0 zetten.

Raakt een loc de stopmelder, en deze optie staat op een aantal seconden, dan zal de loc nog met de minimum snelheid het aantal seconden door rijden.
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper een vraagje...
Citaat van: reeves op zondag 10 juni 2012, 18:16:55

Alleen dat te ver doorrijden daar zou ik wel enkele tips voor kunnen gebruiken, of de juiste info want ik vindt het niet zo dirrect, want de trein in dat blok stopt eigelijk 3cm te ver juist op de wisseltongen!!!


Stopsectie te kort?

Maar vaak komt dit doordat treinen te hard rijden en dus niet op tijd kunnen stoppen. Leren remmen lukt dan ook niet.

Afremmen in een blok: op de één na laatste sectie gaat de lok op minimum snelheid, op de laatste sectie wordt gestopt. Is de afstand tussen één na laatste en laatste sectie te kort en is de massa simulatie van de trein te hoog of de minimumsnelheid dan gaat het mis.

Check even de minimumsnelheid bij "treintype" en de massa simulatie, dat is de tijd van 50 ---> 0 km/hr.

Gr, Ben.
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper nog een vraagje...
Hoi Tom,

Je moet er voor zorgen dat de optrek en afrem vertraging zo laag mogelijk staat in de lok.
Dus als je de rijtegelaar op nul draait de lok ook direct stopt.

Groeten Sander.
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper nog een vraagje...
Ok Bedankt mannen ik dat ff proberen

Sander deze functies staan bij mij zeer laag dus dat is ok

Bloklengte is ~1.20m stopsectieis twee rails( mischien aanpassen naar drie?

dat ik eerst ga proberen met een lagere snelheid

Ik denk
Citaat van: Wijbe op zondag 10 juni 2012, 18:25:01
Als hij niet op tijd stopt, dan rijd de trein in het waarschijnlijk 'korte' blok veel te hard. Een oplossing kan zijn de maximale snelheid in dat blok naar beneden zet.

Wat ook nog kan helpen:
Bij instellingen per database - Remmen/Spooktrein/Massa
Minimale tijd voor het rijden met de minimum snelheid op 0 zetten.

Raakt een loc de stopmelder, en deze optie staat op een aantal seconden, dan zal de loc nog met de minimum snelheid het aantal seconden door rijden.

Geld dit dan voor alle blokken ?
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper nog een vraagje...
Beste Tom,

Heb je de loks geijkt in Koploper ?

Mvg

Olivier
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper een vraagje...
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper een vraagje...
Citaat van: reeves op zondag 10 juni 2012, 18:16:55
Nog één probleempje dat voor de kenners waarschijnlijk easy peasy is
in blok 10 stoppen de treinen te laat kan ik dit ergens aanpassen? heb al geprobeerd  in
Aanvulling blokgegevens ->Doorrijden cm/sec heb hier ingevoerd -3cm maar helaas gaf dit geen resultaat of moet ik ook een waarde invoegen bij seconde?


Hallo Tom,

als je de loc nog verder laat doorrijden, dus met 3 cm. zal de trein nog later stoppen, deze optie werkt averechts. Volgens mij is dit overigens een optie die pas in beeld komt bij uitgebreide instellingen, hier krijg je een melding om deze optie niet te activeren als je nog beginnende koploper gebruiker bent.

Remt een trein niet of te laat, dan zijn er 3 mogelijke basis dingen.
- De trein rijdt te hard.
- De melding komt te laat binnen. (laatste melder en 1e melder omgedraaid)
- De trein remt langzamer dan de instellingen in koploper.

Ook foute ijkwaarden kan hier averechts helpen, vul dus nooit zomaar iets in bij ijkwaarden.


met vriendelijke groet,

Walter

Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper nog een vraagje...
Hallo iedereen ,
heb treinen terug leren remmen in blok 10 heb daar de remgegevens verwijderd en de max snelheid verlaagt
alles ok nu!!
bedankt voor de tips

Bij één lok ( voorzien van een marklinsetje 5* motor en decoder ( Märklin 60760 ombouwset) ) deze rijdt in schokken bij het optrekken en afremmen zou dit kunnen liggen aan de decoder van marklin? :thumbdown: (is denk ik een 14 stappen)                                                   de loks met een lopi4 rijden veel veel beter :thumbup:

op welke waarde moet ik de max snelheid instellen ? of heeft dit geen effect op het leren remmen?

bedankt
grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper nog een vraagje...
Ondertussen de lok 3466 (5541) omgebouwd met lopi4  terug leren remmen -> Perfect :thumbup:

Ook een ander voordeel bij deze decoder; heb twee extra uitgangen, op aux1 de sluitverlichting aangesloten
op aux 2 de relais die de wagons voorziet van binnen verlichting   
voordeel tegen de vorige versie: wagonverlichting is schakelbaar!!


Filmpje volgt morgen van de lok zowel als van koploper
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper nog een vraagje...
Filmpje van de oude versie, hierbij wordt de verlichting geschakeld samen met F1 de lok verlichting

http://www.youtube.com/my_videos_edit?ns=1&video_id=Vh65uB-PnZA
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper nog een vraagje...
Hallo Tom.
Bijzonder leuke (extra) optie om de binnenverlichting apart aan/uit te kunnen zetten.
Zeker wanneer je met Koploper bestuurt zijn er prachtige gebruiksmogelijkheden.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper nog een vraagje...
Filmpje komt er aan even uploaen
Alles zit mee zelfs m'n koffie lacht naar  me  8o
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper nog een vraagje...
 :D
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper nog een vraagje...
koffie staat er al effe ;)
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper FILMPJEU!!
e voila




grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper FILMPJEU!!
en filmpje 2 beide in hd :P


Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper FILMPJEU!!
prachtig Tom :thumbup:
Mvg
Jos
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper FILMPJEU!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper FILMPJEU!!
Dat is een knappe baan Tom  :thumbup: :thumbup:

Super dat koploper deze baan aanstuurd, het kost veel tijd voordat alles 100% rijd maar dan heb je ook wat.

Je hebt best een grote ruimte, lijkt mij ook wel wat  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper FILMPJEU!!
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / Koploper FILMPJEU!!
Echt heerlijk om naar te kijken! Super Tom! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
Belgische toverkunst  kijk en aanschouw:



btw mijn schatje doet ook ff mee in het filmpje

grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
Tom,

Fraaie baan, ik had reeds meerdere keren meegekeken en genoten van je Belg. baan !

Groeten Peter ;)
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
 Tnx Peter, was trouwens leuk je in "Gent" te mogen ontmoeten

grtn
Tom
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
Citaat van: reeves op vrijdag 29 juni 2012, 22:13:34
Tnx Peter, was trouwens leuk je in "Gent" te mogen ontmoeten

grtn
Tom

en inderdaad het genoegen was en blijft wederzijds !

Groeten Peter ;)

PS volgens mij hebben wij dezelfde treinleverancier (gesitueerd in een stad genaamd naar en kindervriend die jaarlijks langskomt) 
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
Hoe flik je m dat?  :O
Ziet er zeer cool uit! Wat een truuk!

Groeten!

Ps
Schone dame overigens  :D
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
Tnx Paul die mooi dame das m'n vouwtje , als je eens met jan  ' 44"langskomt zal je haar wel ontmoeten
Een pracht stuk  full sound mfx gelukkig is de sound redelijk manipuleerbaar ed
Jullie snappen me wel  hé :D

Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
Och Och Och, wat een taal  :D :D :D
Maar goed Full Options is niet gek natuurlijk  :D
Oke oke ik zal mij gedragen als we een keertje Bij U langs mogen komen!  :thumbup:


Groet Paulus!
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
Mooi hoor! :thumbup:

Het filmpje is ook leuk trouwens . . .  :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
Tommeke!

Hoe gaat het overigens met je opleiding?  :D
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
Goei vraag Paul, heb telefoontje gehad van de heren NMBS ik ben niet geschikt
weet je waarom?
omdat ik een bewijs moest binnen steken van goed gedrag en zeden ,(ik dacht met mijn achtergrond van overvallen en afpersing  :D
dus ik al ff gebeld om die daar een beetje voor te bereiden op de shock :-)) , bellen ze mij van;
Helaas meneer u heeft 4 jaar geleden te snel gereden en machinist is een veiligheidsfunctie dus moeten we jou kanditatuur weerhouden
Ik werd ver zot,  eerst was het van; de meest gemotiveerde die hier ooit is geweest, met glans door alle proeven ( bij eerste 5!!) en dan door een stomme snelheidsovertreding worden afgekeurd
die man ff lekker mijn Belgisch gedacht gezegt (wat ik hier niet ga herhalen) er lezen misschien kinderen mee :D

dus ben ik nu  onderhoudselektricien van een grote firma die papier bewerkt, één voordeel heb hierbuiten al een kleine diesellok zien staan om wagons in de magazijnen te rijden en te rangeren , je kan al raden waar ik de eerste dag mee gereden heb zeker................nee niet met de secretaresse das voor volgende week :D :D :D :D

Grtn
Tom den Belg
Re: Baan "Melsele en Haute" / Toverkunst type 12!!
zo een werk wil ik ook "rijden" met al die soorten materiaal :D

groeten flori2703(florian) :)