Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marinushoven update 19-01-17 : De baan rijdt nog niet maar...

Gestart door Leeeke dinsdag 15 mei 2012, 22:50:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marinushoven update 19-01-17 : De baan rijdt nog niet maar...
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven update 19-01-17 : De baan rijdt nog niet maar...
Eindelijk zijn we zover....
Na veel klussen en verbouwen de in de vergetelheid geraakte hobby modelspoor weer uit de mottelballen gehaald.
Dankzij de goedheiligman & 2 verjaardagen eindelijk in het bezit van een redelijk startset (MS2, C-rails C1 t/m C5 & 2 MFX loks)
De beoogde logeerzolder komt er niet meer, deze moet ruimte maken voor een treinenzolder.
Voorlopig is de ruimte beperkt, en kan ik een tafel kwijt van 2,95x1,22.
Als ik de echtgenote zo ver krijg zal de studeerkamer er na verloop van tijd aan moeten geloven (6x2,5), dit is echter toekomstmuziek.
Eerst wat ervaring opdoen
Na veel struinen op dit geweldige forum besloten dat eea modulair moet worden (stel je voor dat ze ja zegt)...

Om het zaagwerk te "beperken" gekozen voor standaard multiplex van 122x61 met randen van 10cm en verwijderbare poten.
Achterwand op 25cm zodat een 2e niveau (al of niet op open systeem) mogelijk blijft en we een schaduwstation kunnen creeeren.
Zie hieronder het eerste resultaat... De tafel bestaat uit 5 delen, met de 2 middelste delen een uitneembaar luik als het schaduwstation werkelijkheid wordt. Tafelhoogte is 45cm wat net voldoende is om schuivend op de rug onder tafel te kunnen kruipen...

Gelukkig hebben de kinderen jongere & soepelere spieren en kunnen ze best wel helpen.
Ringleiding aangebracht (per deel) van 2,5sqmm VD draad, opgehangen met oogjes.
Of dit een succes wordt zal de tijd leren... Op dit moment ben ik er niet erg over te spreken

Tussendoor ook alvast de railstaven aan het "isoleren" en voeding & terugmelddraden aan het aanbrengen.
1 of 2 voedingen voor dit aantal meters is zeker niet voldoende bij digitaal rijden.
De intentie is om binnenkort te starten met Can-Digital (CC-Schnitte) in combinatie met I-train. Terugmelden rechtsreeks naar PC via Littfinsi HSI & Rosoft modules (heeft iemand hier ervaring mee?
Ik wil persee MFX support blijven houden en de standaard Mobile stations moeten kunnen blijven werken zodat de kids ook nog kunnen rijden (de trein is van allemaal). CS2 is op dit moment te duur....

Volgende stap : Isolatie aanbrengen & plan en inrij & bezetmelders op baanplan toevoegen in Wintrack.

Ik heb een paar foto's toegevoegd als bijlage.... Hoop dat ze te zien zijn.
Hoe krijg ik deze tussen de tekst?

Ik hou jullie op de hoogte,

Groetjes,
Leo
Re:(Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

online
Re:(Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Ziet er keurig uit. Bedrading bevestig ik met boekbinders als kabelgootjes. Wel wat werk maar dan wordt t wel netjes. Hoe maak de verbindingen tussen de modules met de bekabeling? Als je de nodige bezetmelders e.d. hebt moet je redelijk wat bedrading kunnen verbinden met een stekker of zo.
Ik heb geen ervaring met de digitale opzet zoals jij die voorstelt.
Re:(Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Hoi Leo,

Welkom op dit forum.

Kabel werk ik weg met boekbinders als kabel gootjes werkt perfect en is goedkoop.
Zorg dat je wissel en gelijkspanning gescheiden houd, dit voorkomt narigheden in de toekomst.

Zorg dat je de elektronica plaatst op de plek waar je het nodig hebt. Dit voorkomt onnodige lange draden. Zorg voor voldoende verdeel punten voor de DATA / Massa van de boosters en wissel en gelijk spannings punten op je baan.  Voorkom draden van een dikte van 0,14 mm2.

Voor het wegwerken van de kabels en elektronica verwijs ik je naar mijn draadje De Dijk of het draadje van de Krokodil.

De terug melders van Rosoft werken perfect, een juiste investering.

Groet,

Wim

Re:(Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re:(Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Wat bekabeling & bedrading betreft ben ik er nog niet helemaal uit.
Boekbinders is inderdaad een nette oplossing (bedankt!)
Ik heb nu overal 5 aders VD2,5 liggen :
Bruin : Massa voor digitaal & 16V~ voor gecombineerde massa (overwegen, wisseldecoders, etc)
Rood : Digitale voeding rails
Geel(/Groen) : 16V~voeding
Zwart : Massa voor onafhankelijke voeding verlichting & entourage (voorlopig 12V~ omdat ik daar een rinkern van heb liggen)
Blauw : 12V~voeding

Aansluiten hiervan : stukje blank strippen en ader vanaf rail eraan solderen.
Voedingen liggen zodanig dat ik nooit langere bedrading nodig heb dan 30 - 40 cm.
Gecombineerd met elke meter een voedingsaansluiting naar de rails zou 0,14mm mijn inziens geen problemen moeten geven. (Heeft iemand andere ervaringen?) De aansluitingen van mijn MS2 zijn niet veel dikker....

Nav diverse berichten op dit forum ook besloten alle wissels van een eigen voeding te voorzien en alle aansluitingen voor bezetmelders voorzien van Diode, om problemen te voorkomen een snelle 5A uitvoering gebruikt...

Bezetmelders & bekabeling hiervoor zullen bij een eventuele verhuizing van de baan weer los moeten, tenzij ik een bezetmelder per tafeldeel ga gebruiken.... Ook blij te horen dat Rosoft een betrouwbare module levert.... Deze zijn niet al te duur wat mijn beslissing om 1 bezetmeldermodule per baandeel te gebruiken weer een stuk gemakklijker maakt.
Uiteraard ga ik de data & signaleringen appart leggen van de andere voedingen & wisselsturingen... Ik heb geprobeerd me het afgelopen half jaar in te lezen en dit was een item wat veelvuldig voorkwam....

Bedankt voor de tips & commentaar,

Groetjes,
Leo
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Hallo Leo, welkom op het forum en leuk dat je voor de hele familie bouwt. Wellicht wel handig idd de tafel met die breedte laag te houden. Dan kun je er makkelijker achteraan bij.  Als ik de specs lees heb je een volwassen begin. Succes gewenst!

groet, Michiel
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Hallo Leo (en dochters)
Leuk om te lezen dat de baan samen met je dochters gebouwd gaat worden en daarna met de hele familie rijden!
Digitaal rijden is leuk om te doen en, na automatisering, ook erg leuk om naar te kijken.

Veel succes en plezier met de bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Plan testbaan + Nog meer
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Plan testbaan + Nog meer
Hoi medetreiners,
Ben nog vollop aan het knippen en solderen... Tevens een opzet gemaakt voor de 1e & 2e testbaan... eea is afhankelijk van de huidige voorraad.
Plan is eerst automatisering onder de knie krijgen, ervaring opdoen en vervolgens dit in de praktijk brengen met een baan in 2 of 3 niveau's op een redelijk klein oppervlak. Heb in ieder geval een PC gescoord P4-2400 met 1GB geheugen en seriele poort.... helemaal voor nop!
Ben in het plan uitgegaan van een ovaal met een uitwijkspoor en rangeerspoor. 6 blokken, elk voorzien van 3 secties. (is dit goed?)
Voorlopig is de insteek om op het gehele traject 2 richtingen op te rijden.... Er zijn een paar delen niet opgenomen in de blokken omdat ik deel 2 ook wil opbouwen, zonder dit mee te testen (als dat mogelijk is). De beide dames willen handmatig kunnen rijden, elk hun eigen rondje...
Wel zodanig opgezet dat het later mee te nemen is in de automatisering...
Commentaar, tips & truks zijn uiteraard van harte welkom...
Itrain - CC-Schnitte - HSI-88 - Bezetmelders - proberen maar
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Itrain - CC-Schnitte - HSI-88 - Bezetmelders - proberen maar
Hoi,
De 1e stappen zijn gezet....
Heb afgelopen dagen de automatisering in gang gezet met een aantal bestellingen:
CC-Schnitte, LDT HSI-88 en Bezetmelders van Rosoft.
Met een beetje geluk kunnen we na de pinksteren rijden via de PC....

Of het gaat werken.... Ben benieuwd maar ik hou jullie op de hoogte.
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
HSI-88 aangesloten in testopstelling met 1 Rosoft terugmelder & Itrain....
Na wat prullen met kabels (aangesloten aan verkeerde kant) en Putty (bedankt voor de tip!) werkt het naar behoren!
Nu nog wachten op de levering van de CC-Schnitte, dan kunnen we verder met automatisering stap 3.... Eerst stap 2 nog "ff" afmaken : Alle bedrading van de testbaan aansluiten.... Een klein baantje, maar toch een hoop werk!
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Hallo Leo,

Ziet er veelbelovend uit! Succes met de bouw van de baan.

Mvg René
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Hoi allemaal,

Ben een tijdje uit de lucht geweest ivm werk, vakanties & overlijden van m'n vader.
Heb echter niet stil gezeten!!!

Testtrack fase 1 uitgebreid getest en volledige functioneel. Zie voor technische opbouw bijgevoegde plaatjes.
CC-Schnitte 2.0, I-train en de gewone S88 bus (niet van Thorsten Mumm, die zijn veel te duur!!!)
I-train en CC-schnitte zijn zondermeer een aanrader, ook de WDD modules & S88-N modules van Rosoft.

Wel een aanrader is om klein te beginnen (zie bijgevoegde wintrack plaatje). Een kleine wijziging welke ik heb doorgevoerd:
Inrij & stopmelders heb ik ingekort tot 1 rail. Zonder extra aanpassingen stopte de trein te vroeg waardoor met een kleine baan en een trein van ± 1 mtr de wissel en achterliggende spoor bezet bleef.

Ik heb bewust gekozen om terugmelders apart te houden van de CC scnitte en gekozen voor een HSI-S88 omvormer (serieel) van LDT. Hierachter heb ik S88-N modules hangen van Rosoft, kosten gebouwd en wel ± ?18,00 per stuk, inclusief een afgeschermde netwerkkabel (Nee ik heb geen aandelen). De extra kosten van de HSI-S88 omvormer heb je er dan zo uit....
Ook wisselmodules gebruik ik van Rosoft (WDD, volgens het DCC protocol). Rijdt je via de computer (ik rij via I-train) dan is er geen enkel probleem. Rij je via MS-2 (en gleissbox) dan kun je via de MS-2 uitsluitend of DCC protocol wissels sturen of MM protocol (niet beiden). Om die rede heb ik mijn MM ingebouwde decoders uit m'n wissels gesloopt (ze zijn toch te duur!). Nog een bijkomend voordeel voor de Wisseldecoders van Rosoft : Ze hebben een externe voedingsspanning en gebruiken dus geen dure digitale stroom!!!

CC-Schnitte etc is zondermeer een aanrader. Had eerder dit jaar eea gepost en vragen gesteld, maar volgens mij gebruiken nog niet veel mensen dit, heb weinig reacties gehad. Heb op aanraden van Xander Berghout van I-train toch de gok genomen en ben er zeer gecharmeerd van. Ook van I-train trouwens.

Mocht iemand meer informatie nodig hebben dan hoor ik het wel!!
Heb hier in de buurt al 2 collega's overtuigd en die zijn ook al met de CC-Schnitte aan het expirimenteren!!
Succes!!
Hoop binnenkort eea te kunnen posten van Fase 2   
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Ziet er keurig uit allemaal.

Tony
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Hoi Leo,

Ziet er veelbelovend uit!!
Maar je hoeft de inrij of stopmelder niet in te korten omdat de trein te vroeg stopt.
Dit kan je instellen met de rem en stopverschuiving onder de blokinstellingen van iTrain.
Je kan ook met posities gaan werken maar hiervoor moeten je locomotieven wel exact geijkt zijn. Hiermee is het mooiste resultaat te behalen.
Er staat hierover genoeg info in de handleiding van iTrain of op het iTrain forum.
Succes!!

Grtz Feike (Trainz4Fun)
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Hoi,

@ Tony : Thanks, ik doe m'n best.... Het is een niet zoveel gebruikte & besproken converter/methode op dit forum. Toch levert Thorsten mooie modules af. Scheelt gewoon heel veel geld met toch de mfx functionaliteit die ik niet kwijt wil. Ik hoop dat andere nieuwe digitale rijders van de MS2 deze mogelijkheden ook zien.

@ Feike : Daar kwam ik later ook achter, maar toen was alles al omgelegd. Heb m'n treinen inderdaad geijkt en ook de remvertraging etc. gevonden. Verder is het nog een beetje zoeken naar de legio aan mogelijkheden van I-train. Gelukkig is er een goed forum.
Dat is het mooie van I-train. Je kunt simpel beginnen en het van lieverlee verder uitbouwen... Chapeau voor Xander, ook voor zijn support.
Heb een kennis ook al besmet met het digitaal rijden 4rus

Volgende fase is de boel uitbreiden met extra wissels en een extra rondje. Modules zijn reeds onderweg  :D Nu maar hopen dat Klaas & Santa nog wat centjes overhebben voor een nieuwe lok.....  O:-D Heb dringend behoefte aan meer rijdend materieel (heb er nu nog maar 2).

Binnenkort meer....

Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Voor de geĂ¯nteresseerden:

Een duidelijkere variant van mijn opzet is te vinden op:
members.home.nl/leo.ooms

Hier kun je de pdf downloaden, maar ook de wintrack file en de itrain file

Eea werkt met de Gleissbox (van de MS2) en I-train heel erg goed. De terugmeld & wisselmodules vind ik aan de prijzige kant.
Voor wisselmodules gebruik ik de WDD modules van Wim Ros (Rosoft) met een externe voedingsspanning. Ook de bezetmelders komen daar vandaan. In combinatie met een LDT S88 converter werkt het als een zonnetje :D

Op naar Fase 2.... Eerst bouwen, extra rijdend materieel aanschaffen en vervolgens weer testen.....
Zal binnenkort wat foto's posten en als ik het voor elkaar krijg ook een filmpje....

Heb een kennis en zijn zoon ook al besmet, die hebben deze week het hele spulletje besteld.... Kunnen we komend weekend aan de slag  :D
Onder het mom van 3 weten meer als 1.... Voor mijn dochters (8 en 10) net iets te technisch.... Maar ze vinden het nog steeds leuk.... Zeker nu het automatisch rijdt :D
(Test)Baan fase 2 met Itrain & Mobile Station 2
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
(Test)Baan fase 2 met Itrain & Mobile Station 2
Eindelijk tijd voor een update met foto's.
Fase 1 was een ovaaltje met uitwijkspoor en rangeerspoor. Eea is uitgebreid getest en werkt als een tierelier, inclusief routes.
Fase 2 is een uitbreiding hierop, met een kleine wijziging tov het oorspronkelijke plan.
Alle wissels, ontkoppelrails & bezetmelders zijn aangesloten en werken naar behoren.
Foto's :
1: De Gleissbox met startpunt en HSI-S88 converter. De blauwe kabel is de can bus connectie naar de CC-schnitte
2: Bezetmelderprint en WDD print
3: Dit moet in de toekomst echt anders :P Het zwarte doosje met de blauwe kabel is de CC-Schnitte. Blauwe kabel is de Can Bus, zilveren kabel is de USB naar de PC.
4: Voor een testopstelling redelijk netjes. Heb al wel een hele hoop verbeterpunten.... Denk aan boekbinders & andere bus (mbv kroonsteen & strakke draad ipv slappe draden met oogjes. Ook moeten de extra houten panelen aan de onderzijde verdwijnen (daar waar nu de modules op bevestigd zitten) Dit is niet handig... Maar wat dan... Heb maar 40cm ruimte en wil de printjes eigenlijk niet aan de voorzijde van m'n tafel monteren, daar heb ik nl. ook maar 60-80 cm....  :-(
5: Overzicht van mijn testbaan op m'n krappe zoldertje....
Vervolg zie volgende deel...
(Test)Baan fase 2 met Itrain & Mobile Station 2
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
(Test)Baan fase 2 met Itrain & Mobile Station 2
Heb de routes van fase 2 enigszins aangepast en ook dit werkt. Al is er nog wel wat werk te doen:
- Optrek en Afremvertraging beter instellen,
- stopsecties beter instellen zodat het gehele spoor gebruikt wordt (langste treinstel is 1,20 meter dit past net)
- Uitgebreid testen met meerder loks... Hoop eea te kunnen scoren in Houten. Tevens verjaardag binnenkort  :D
Ook loopt m'n 2e testlicentie binnenkort af... weet nog niet of ik voor de uitgebreide of de volledige variant ga kiezen. Met de volledige variant heb je via Wifi en een Iphone een remote control :)
Nog 2 foto's :
Foto 6 : Stroomverbruik van Gleissbox via CC-Schnitte
Foto 7 : Plan in Itrain.
Zal binenkort het plan en aanverwante zaken posten op m'n webspace voor de liefhebbers.

Ben ook al bezig met het ontwerpen van een nieuwe baan. Update volgt binnenkort. Zelfde afmetingen, echter 3 niveau's met een behoorlijk schaduwstation en dubbele keerlus.

Tussen haakjes : Weet iemand hoe je foto's tussen de tekst kan plaatsen? Ik krijg ze alleen meegestuurd als bijlage :?
Marinushoven, 2,9,5x1,20 met 3 niveau's
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven, 2,9,5x1,20 met 3 niveau's
Nu we toch bezig zijn dan ook gelijk maar m'n 1e ontwerp voor mijn nieuwe baan, als we klaar zijn met testen.
Eea is een afgeleide van de baan van Tom http://forum.3rail.nl/index.php?topic=35893 Santa Barbara. Heb Tom zijn advies/wens om een groter/groot schaduwstation te hebben goed in m'n oren geknoopt en bijgevoegd het resultaat.
3D kreeg ik zelf niet voor elkaar, bedankt Martha!!
De rangeersporen worden misschien nog aangepast zodat ik een luik kan maken aan de achterzijde om bij eea te komen als het fout gaat. Ook in de linkse keerlus is dit de bedoeling. Dit zou wel eens problemen kunnen geven om dat m'n tafel opgebouwd is in modules en de ruimte erg krap. Het plan blijft dat m'n schaduwstation op de tafel komt zoals hierboven.... Zou net moeten passen. We gaan binnenkort eens kijken wat het wordt.
Heb ook nog eea op film staan. Moet eerst echter ff hobbien om hier een net filmpje van te maken.... Zal wel ff duren, is mijn eerste x.....
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Het moest er toch van komen.... Zojuist Itrain Pro besteld. Alvast een vroeg cadeautje voor m'n verjaardag  :D
M'n 2e proeflicentie verloopt morgen
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Hoi Leo

Ik volg al en ganse tijd je topic en vindt die :thumbup: :thumbup: :thumbup:
en ook de fotos
Succes met het vervolg  ;)
Ook dank voor het aantwoord op mijn mail.
En ook al proficiat met je verjaardag.
luc
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
wordt een fijne baan zo te zien.  Goede voorbereiding is het halve werk.

Wat je vraag over de foto's betrft , kan je die eerst uploaden naar bvbv photobucket en dan de links van daar gewoon tussen je tekst kopiĂ«ren als je een bericht maakt.  Zo kan je ook meteen meer dan 5 foto's in Ă©Ă©n forumbericht plakken en is de 3rail forum server ook minder belast kwa opslagruimte wegens dat ze extern "gehost" worden.

een voorbeeld :

hieronder staat een foto



en dan weer tekst !


Om de foto in te sluiten gebruik gewoon de link uit je hosting site  met de tags image er voor en achter  :    "[ img ]"   en  "[ /img]"   (maar dan zonder de spaties na de vierkante haakjes)



Als je wil zien hoe dat plakken precies in zijn werk gaat, dan moet je maar dit bericht eens "quoten" en zien wat er staat waar de foto komt.
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Hoi Leo
ik volg u topic al geruimte tijd maar ben er nooit aan toegekomen om een reactie te plaatsen (sorry :D) maar het baanplan ziet er echt geweldig uit op een relatiefe kleine ruimte lekker veel sporen een hoogte verschillen :D

Mvg
Frank
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Hoi allemaal, bedankt voor de leuke reacties... Ik doe m'n best.
@Dani : we zullen het eens proberen



Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
nog een testje


en nu met tekst er ook weer onder.... Thanks Dani!!
Dit zijn trouwens mijn beide locs, mfx... Ik hoop dit weekend nog een leuke te kunnen scoren!
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
allebei de testjes gelukt ;-)
(en graag gedaan hoor )
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Ik ben benieuwd.... Nog een probeersel.... De allereerste Leeeke The Train Movie....  :P

http://www.youtube.com/watch?v=Xo4m2H6j4zk&feature=youtu.be

En, doet hij het???
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
'ie doet het :-)
Met vlag en wimpel geslaagd
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Thanks Dani.....
Ook dit werkt dankzij jou tip over de url....
Het is m'n eerste productie, kan beter, maar zeker ook slechter.... Met dank aan de camera van m'n oudste dochter  :D

Eerst maar eens een paar locs scoren, Wifi uitproberen in Itrain, samen met de Iphone van mijn vrouw :-* en wat andere zaken uittesten.....
Re: (Test)Baan in opbouw van Leeeke & dochters
Citaat van: Leeeke op donderdag 13 december 2012, 22:35:39
En, doet hij het???

prachtig Leo,

Gaaf hè, de eerste rondjes. Allemaal van zelf en je hoeft alleen maar te kijken  :D
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Yep, da's heel een hele aparte gewaarwording.... Een hele tijd bouwen (zelfs bij zo'n klein proefbaanje) en voorbereiden. Als het dan eenmaal rijdt.... :D
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Mijn nieuwe aanwinsten:


De loc is een V100-212-7, oorspronkelijk uit een set, alleen de wagons waren al verkocht. Toch een nieuwe (volgens de verkoper) Mfx loc....
Rijdt als een zonnetje :D


Zal volgende keer ook in het restaurant aanwaaien bij de M&G... Las dit vanochtend pas.
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Ben op het moment druk bezig om de software van Fase 2 na te pluizen. Er zitten een aantal gekke storende dingen in.
Heb er al een aantal gevonden:
- Bij het kleine rangeerspoor waren de bezetmelders omgewisseld.... Niet handig.... dan rijdt de loc de buffer er zowat af :(
- Spookmelding op een van de sporen (wel bezet, geen bezetmelder actief of trein op het spoor)
- Rangeren naar rangeerspoor 4 Centraal station (onderste) werkt wel. (dit ivm rijden in "verkeerde" richting)
- Heb ook de DSU (pulsrelais) van LDT aangesloten op de WDD. Dit werkt!!
Nog een aantal om op te zoeken:
- Waarom gaat een trein de verkeerde kant op rijden na afsluiten van PC en daarna opnieuw opstarten???
- Bij routeren (niet rangeren) rijden sommige treinen achteruit
- Bij opstarten systeem reageren soms de bezetmelders niet direct. Verbinding beĂ¯ndigen en opnieuw maken is het enige wat helpt.

Andere zaken welke nog op de lijst staan om te doen met de testbaan:
- Afremvertraging locs goed inregelen
- Stopmelders goed inregelen
- Routes maken voor alle 3 de locs (misschien 4 als ik een digitale loc van m'n broertje te leen krijg  :D)
- Noodstop fabriceren welke ook reageert in Itrain. Het gaat wel eens fout, ben mijn toetsenbord nogal eens kwijt (escape).
  Dit moet beter kunnen....

Voorbereidende werkzaamheden voor nieuwe baanplan:
- Blokindeling maken voor nieuwe baanplan, inclusief inrij, afrem & stopsecties.
- Printje t.b.v. wissel/seinsturingen (ontwerp van Dave v/d Lugt) ontwerpen in Eagle zodat we zelf deze prints kunnen bouwen.
- testprintje maken om attiny IC's te kunnen branden

Je ziet, werk zat..... Gelukkig binnenkort vakantie  :D
Ik zal zeer binnenkort op m'n webspace de aangepaste & up to date itrain files posten voor de liefhebbers....
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Ook mijn Itrain fase 2 bestand is nu op mijn webspace geplaatst.

Voor de CC-Schnitte gebruikers icm Itrain:
Heb je ook wel eens problemen om de escape toets op tijd te vinden???
Hier is de oplossing:

Heb contact gehad met Thorsten, de Notstopmodul werkt ook in combinatie met Itrain! Je kunt dan de Stop (Noodstop) en Start toets extern uitvoeren... Scheelt misschien ongelukken. Zal 'm binnenkort toch maar eens gaan bestellen......
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Na het bezoeken van wat forums heb ik 'm eindelijk aan de praat.... :D
MS2 op de gleissbox samen met CC-schnitte & Itrain.
Je moet hetzelfde tewerk gaan als bij de CS2:
- mfx locs aanmelden op MS2.
- Itrain opstarten en verbinden
- loc wijzigen openen
- loc selecteren en 1e adres op 0 zetten, cursor erin laten staan
- loc selecteren op MS2 en richting wisselen op MS2
- In het knipperende adresveld van Itrain komt nu het adres te staan.
- bovenstaande herhalen voor alle (MFX) locs.
Andere locs heb ik niet kunnen proberen, want die heb ik niet.... Volgens mij moet je op beide plaatsen het adres gewoon instellen... (Joost??)
Alles functioneerd dan synchroon. Je kunt handmatig rijden via de MS2, locs & wissels bedienen, Noodstop (belangrijk!!).
Als je automatisch rijdt zie je op de MS2 de ingestelde snelheid..... :-) :thumbup: Thanks guys (Xander & Peter)
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
klinkt interessant

zal het ook eens proberen en ook met loc's die geen MFX zijn
goed dat je dit hebt gevonden mij lukte het niet om ze samen te laten werken

Joost
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Itrain 2 Pro draait als een zonnetje  :D. 2 Laptops aan elkaar gehangen en eea functioneerd prima.
Ook Laptop aangesloten ipv de vaste PC doet het prima. Heb gelijk het voordeel van 2 beeldschermen uitgeprobeerd :D
Nu mijn vrouw nog zo ver zien te krijgen dat ze "haar" laptop afstaat >:-D
Ook binnenkort haar Iphone eens lenen... Kijken of die nieuwe app ook gaat werken.

3 treinen volautomatisch laten rijden met routes... Nog een enkel foutje en dode treinen... Misschien nog iets extra's op kritisch zetten.....
Loc 4 (omgebouwde zwitserse krododil uit de 3300 serie, te leen van m'n broertje) staat al te trappelen. Ding heeft 20 jaar stilgestaan, moet misschien nog wel een drupje olie & een schoonmaakbeurtje ontvangen

Ook bij de wisselaandrijvingen schort er nog iets :( Had gehoopt de wisselaandrijvingen aan te kunnen passen met de bouw van de definitieve baan.... Moet nu toch versneld ingevoerd worden... 2 of 3x een serieus ongeluk gehad vanwege een weigerend wissel :thumbdown:

Morgen jarig.... Heb mijn cadeautje al in gebruik (Itrain Pro).... heb nog wel envelopjes gevraagd :D Wil toch nog 1 of 2 locjes scoren volgende maand in Houten....
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
probeer eens of hij handmatig wel goed schakelt
want met zo een hebben wij nu problemen
heb er ook al naar gevraagd op het iTrain forum

hier een link : http://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?f=42&t=2208

Joost
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Leuk hoor Leo je verslag , en zeker toppie dat de foto's en filmpjes prima lukken.

Heb vandaag is de tijd genomen om je gehele topic is eindelijk door te lezen (vooral je woonplaats intresseerd me ook wel van vroeger militaire dienst (BopZ)  vriendinnetjes etc etc daar - kwam daar regelmatig op een kippenfarm , hadden ze ook boel hennetjes thuis.....)  :D :D :D.
Oja , het ging over treintjes Itrain en Koploper.....sorry dwaalde even af.
Daar ik nog steeds niet weet waar ik mee wil gaan rijden .... koploper of Itrain ..... ook jouw mooi opgezette baantje helpt helaas nog niet bij mijn keuze hoor.... :D .
Maar vind het totale overzicht van jou met alle toeters en bellen helemaal toppie.
En ben blij voor je dat het geheel toch prima werkt.
Hoop dat dit bij mij ook ooit is werkelijkheid gaat worden.

Wens je verder heel veel suc6 , en blijf je zeker volgen met je mooie uiteenzetting en duidelijke plaatjes en filmpjes.
Bedankt.

Mvg: Alex
Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain : Nieuwe aanwinsten!
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain : Nieuwe aanwinsten!
Endelijk weer eens een update, al heb ik dan niet veel meer gedaan dan kopen.....  :D

@ Alex : Ik heb lang zitten dubben wat ik zou doen. Ik had echter 1 eis... Mijn beide MS2's moesten blijven functioneren voor de meiden.... Dan wordt het aanbod gelijk een stuk minder.... Tevens wilde ik de optie CS2 open houden, dus koploper viel helaas af.
Ik was volgens mij 1 van de eerste op het forum met dit concept, en ik heb al diverse mensen aangestoken.
Op het moment ben ik zover dat ik de CS2 (voorlopig) absoluut niet meer wil, ik kan alles wat ik wil met mijn setje....
Wat mijn woonplaats betreft..... We hebben hier een Carnavalsliedje .... Want er gaat niks boven Berrege.... Lekker Chauvinistisch :D . De kazerne is niet meer, kippetjes wel, in alle soorten en maten..... Oh ja 3rail & treintjes....
Ik probeer wat mensen lekker te maken voor mijn systeem zodat we ideeen en problemen uit kunnen wisselen

Nog ff een update van mijn aankopen van 12 december jongstleden...
Een extra startset, compleet met alles erop en eraan

De MS2 heb ik cadeau gedaan aan mijn nichtje... Heeft ze een eigen MS2... De gleissbox met adapter en een van mijn eigen MS2's gebruik ik nu als test & programmeerspoortje :D

Hiervoor ook de 2 extra buffers aangeschaft.
Verder nog 2 aardige locjes omdat ze redelijk van prijs waren en ik toch een beetje moet kunnen testen
Een BR 81 005 Stoomlocje en een DGH 500 rangeerlocje in een aardige kleur... beide uit startsets...

Ook nog 24 stuks M8 draadeind van 1 mtr en 200 moeren (Bedankt Albert Jan!!)... Alvast voor Marinushoven  :D

We kunnen nu weer aan de slag met routes etc.... Nu nog sparen voor een aantal wagonnetjes.... Is nu nog wat karig....
De bodem van de schatkist is weer bereikt, en met de Carnaval voor de deur wordt het nog ff sparen....
Heb echter nog iets liggen wat verkocht moet worden.... Dit komt later ... :D
Nog ff een totaaloverzicht van mijn huidige verzameling locs.... Begint al een beetje te lijken toch?


Ook een aantal mensen ontmoet op de M&G.... Ik hoop tot eind februari!!
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Hoi Leo,

Net je draadje eens even doorgenomen en leuk om te lezen dat I-train met de ms zo goed werkt. Ik heb zlef de CS2 en loop ook met het idee om met I-train te gaan werken.
Leuk vooruitzicht om een ruimte te hebben met een lengte van 6 meter wat misschien ooit een treinenkamer kan worden.
Ik blijf je draadje met belangstelling volgen.

Groeten uit Roosendaal en vast een plezierige carnaval.

Ronald
Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain : Toch maar Fleischmann = ??
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain : Toch maar Fleischmann = ??
Hoi,
Hier weer een idiote update.... Hoezo idioot zul je vragen....
Ik heb nog iets op de beurs gekocht in houten, maar moest eerst moed verzamelen om het op het 3rail forum te plaatsen  :D
Het betrof nl. een Fleischmann Trafo (Jawel, voor ouderwets analoog gelijkstroom :P)
Mijn broer had zijn zolder opgeruimt om zijn modelbaan weer uit de motteballen te halen (Marklin M rails) en kwam dit tegen:
(zonder trafo)...

Ja, wat moet je daar nou mee....., jeugdsentiment.... Al heb ik er nooit mee gereden
Setje is helemaal compleet, en is alleen erg vuil (heeft 25 jaar op zolder gelegen)
4 gebogen wissel, 3 rechte wissels, een hoop gewone rails en wat kleinspul.

Nu wel weer helemaal compleet, met een leuk klein lokje (priegel!!)


Ik denk dat het marktplaats gaat worden.... Kijken wat het opbrengt als het schoongemaakt is.
Of heeft iemand nog andere leuke tips??
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Je kan een dioramatje maken bijvoorbeeld in een glazen salon tafel zodat je tijdens het koffie drinken je trein ziet rijden in de tafel

Mvg Danny
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Onze baan (Marinushoven) met CC-Schnitte en Itrain
 :D :D :D Dat had ik ook al voorgesteld aan mijn vrouw..... Die keek niet echt vrolijk toen ik dat vroeg  :-( :-( :-(
De kids echter waren dolenthausiast  :P :P :P Maar ja, ik ben op m'n zoldertje de baas en mijn vrouw ...... :D
Marinushoven - Routes testen met Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Marinushoven - Routes testen met Itrain
Even een korte update....

@ Ronald : Leuk, iemand in de buurt.... Heb al contact gelegd met Ton. Zie dat je lid bent van de modelspoorclub in Roosendaal. Hebben jullie ook een open dag??

Ben volop aan het testen met Itrain..... Helaas wil het rijden met 3 of meer locs niet zo denderend lukken....
Had last van weigerende wissels  :(  Nu toch de kogel door de kerk gejaagd.... Alle aandrijvingen aanpassen, ook de 74491!
Dus 3 avonden aan het uitwisselen geweest (heb nog een paar spares) en ze zijn allemaal doorgesoldeerd en lipje eraf  :D
Jammer dat het noodzakelijk is, heb echter al een paar ongelukken gehad, gelukkig niet met dodelijke afloop. :P

Wel wat gevonden dat er toch nog wat foutjes zaten in mijn routes.... Misschien vanavond maar weer eens proberen.

Ook staat het opnieuw inregelen van een van mijn nieuwe locs nog op het programma.... Blijft slecht rijden (vooral optrekken en afremmen) bij lage snelheden. Mijn MS2 geeft aan MM2 decoder.... Dit is volgens mij 14 stappen.... Waarom staan er dan toch nog een paar gelijk.... 14 is al zo weinig  :-(
Als het zo doorgaat sloop ik er die KL.. M* decoder uit en gaat er een ESU Soundpilot in..... Loc zit echter nog in de garantie... Wel zonde.... Of heeft iemand nog  :thumbup: :thumbup:

Ben ondertussen ook al weer bezig met mijn nieuwe baan.... Het begin enorm te kriebelen om dat wat er nu ligt af te breken en te starten met mijn schaduwstation..... Eerst maar eens de balans opmaken : Wat heb ik nodig aan materiaal.....

Krijg ook steeds meer vragen betreffende CC-Schnitte, Gleissbox & Itrain.... LEUK!!! Vragen blijven sturen, ik zal ze proberen zo goed mogelijk te beantwoorden.... Is er misschien behoefte aan een handleiding voor "Dummies"????

Hoop binnenkort ook weer een filmpje te kunnen posten.... Dit is echter afhankelijk van de presaties van mijn routes....
Re: Marinushoven Update - Routes testen met Itrain
Ja zeker is er behoefte aan een Dummy handleiding   :o) En ik ben de eerste die hem wil gebruiken/reviewen :-)
( ik zie echt door de bomen het bos niet meer ) Heb me ook al aangemeld bij HobbyInPraktijk voor een cursus, maar al wat voorkennis zal wel fijn zijn.

Zelf ben ik in bezit van MS2 ... en verder nog blanco ...  mijn doel is een baan te maken die met de hand te besturen is en automatisch.
Mijn kleine conducteur is 3 jaar ( echt waar) en rijd al zeer goed, maar wat veiligheids instellingen via pc zal wel fijn zijn ( bezette baanvlakken ,en aan de hand daarvan omleiden via andere baanvlakken, etc. Ben nu al blij dat je in de MS2 de snelheid van de loks kunt beperken..  dat scheelt al een hoop ellende.

Mvg Marco  ( & Joey)
Re: Marinushoven Update - Routes testen met Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Routes testen met Itrain
Hoi Marco en Joey,

Ik zal eens kijken of ik op korte termijn iets in elkaar kan knutselen...
Merk dat er wat betreft automatiseren en MS2 toch een hoop vragen zijn.

Ik had dezelfde insteek, mijn beide dochters (9 en 10) willen ook handmatig kunnen rijden mbv de Mobile Station (die had ik al)
Ik wilde echter ook automatisch kunnen rijden via de PC. Middels deze eisen ben ik tot mijn huidige  opstelling gekomen, voor een redelijke prijs. Er is van alles mogelijk, mijn methode is er slechts 1 van de velen....
In mijn gehele topic staat al behoorlijk wat informatie, misschien iets teveel van het goede voor een starter.... Alhoewel ik dat ook was toen ik met dit topic begon  :D Ik ben niet alwetend, leer elke dag en moet nog heeeel veeeel leren.... :P

Zodra ik wat meer heb zal ik het hier melden....
Re: Marinushoven Update - Routes testen met Itrain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Marinushoven Update - Routes testen met Itrain
Hoi Leo,

Heb zojuist dit topic helemaal gelezen. Ik ben ook bezig om na 16 jaar weer een start te maken met deze geweldige hobby. Ik las met veel enthousiastme over het cc-schnitte systeem. Ik ben nog aan het dubben met welk systeem ik mijn baan wil gaan bedienen, maar dit gaat zeker een goede optie worden. Ik blijf dit topic dan ook op de voet volgen.

Btw. Leuk hoe jij je voortgang brengt op dit geweldige forum.

Gr. Barry
Re: Marinushoven Update - Routes testen met Itrain
Graag een dummy-handleiding, Leo! Ik snap er ook nog helemaal niks van (ondanks het doorlezen van vele topics) en het lijkt erop dat iedereen hier al weet wat Itrain, CC-Schnitte en Gleisboxen "doen" terwijl ik er nog geen idee van heb. Maar dan durf je geen vragen te stellen... behalve als iemand aanbiedt om een beginner wegwijs te maken op dit gebied! :-) Dus nogmaals: heel graag! (Hier in de VS kan ik ook zo moeilijk een cursus in NL gaan volgen... ;-) )
Re: Marinushoven Update - Routes testen met Itrain
Ik volg je ook.
Wat voor centrale gebruik je nou precies en wat kost dat dan.
Ik kan dit vinden maar snap het niet zo.
http://www.can-digital-bahn.com/modul.php?system=sys5&modul=12

De MS 2 is dat nu de digitaal centrale?
De gleisbox is nodig om de MS en de cc-Schnitte te koppelen
Cc-Schnitte is dat de interface naar de pc?
Om te rijden heb je dan meer niet nodig of denk ik nu te simpel?
Re: Marinushoven Update - Routes testen met Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Marinushoven Update - Routes testen met Itrain
Bedankt voor de leuke reacties!!! Wordt zeer gewaardeerd.
Die handleiding komt er wel, maar kan nog wel ff duren.... Tevens wordt die handleiding geboren uit noodzaak  :P
Ik heb geen tijd meer om zelf achter mijn baan te kruipen.... Ik hoop eigenlijk ook dat Joost (Joosje16) mij hierbij wilt helpen.  :P We hebben dezelfde opzet (en dezelfde problemen).... Ik leer zelf ook nog steeds bij, en bij mij werkt het ook nog niet feiloos.... Zie diverse topics op het forum  :-(

Het systeem is erg simpel....
De basis is een startset MS2. Dit bestaat uit :

Adapter
Gleisbox (60113, het grijze kastje)
Mobile Station 2 (60653)

Hiermee kun je rijden en ook wissels aansturen. Dit kunnen M* decoders zijn of elke andere willekeurige wisseldecoder.
Ik gebruik wisseldecoders van Rosoft... (hiervoor heb je wel een normale analoge trafo nodig)
Tot zover niets ongewoons, je rijdt al digitaal, alleen nog niet via de PC.

Nu het "speciale":

De CC schnitte is een adapter (niet meer niet minder). De gleissbox en de MS2 praten met elkaar (via die 10polige stekker) via een industrieel protocol wat CAN Bus heet. Thorsten Mumm (de maker van de CC-Schnitte) heeft deze adapter ontwikkeld.
Hoe werkt dit :
De CC-schnitte kan mbv een speciaal kabeltje verbonden worden met de gleissbox.
De CC-schnitte kan op zijn beurt weer verbonden worden met een USB poort op de PC.
Itrain installeren en "klaar"...... :D

Op de website van Thorsten staan heel veel printen en modules. Het enige wat je echt nodig hebt is het startset CC-Schnitte. Deze heb je in 2 uitvoeringen :
- Simpel (alleen een CC-schnitte en kabeltje) (?139,- excl. verzendkosten)
- Wat uitgebreider : (Een startpunt, adapter, kabeltje en CC-schnitte).
Dit is handiger voor eventuele uitbreidingen later. (?179,- excl. verzendkosten)

Je kunt je hele systeem opbouwen met Can modules van Thorsten. Dit is echter niet niet goedkoop!!! Ik gebruik (voorlopig) dus ook alleen de CC-schnitte.

Bezetmelders is een geheel apart circuit en staat volledig los van de Mobile station, gleissbox en wisselaandrijvingen!!

Als je hiermee wilt starten heb ik nog wat tips....
- Begin met een klein baantje!!! Zie dit topic en mijn webspace voor een voorbeeld. Ovaal met uitwijkspoor en rangeerspoor is meer dan genoegd!!!
- Lees eerst de Itrain handleiding helemaal goed door. Deze is echt heel duidelijk (ik snap het ook en kon aan niemand iets vragen!!!
- Begin eerst met alleen de CC-schnitte, gleissbox en itrain in een licentie zonder bezetmelders. Zie dit eerst eens aan de praat te krijgen
- Daarna eens gaan kijken naar bezetmelders....

Succes!!!