Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Zelf riet maken van een kwast

Gestart door C-Brian zaterdag 12 mei 2012, 18:34:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelf riet maken van een kwast
Hallo

Ik wil graag zelf riet maken van een kwast, en heb alles hier al liggen.
Nu heb ik een tijdje terug een topic gezien waarin dit uitvoerig was beschreven, helaas weet ik de naam van het forumlid niet meer (of misschien was het IJsengel?), ik weet wel dat er een spiegel bij was gebruikt.

Herkent iemand welk bericht ik bedoel en heeft diegene daar ook een linkje van?
Re:Zelf riet maken van een kwast
uuh... ja heb al proberen te zoeken maar nog niks gevonden..

Mark
Re:Zelf riet maken van een kwast
weet het draadje zo ook niet meer, maar wel hoe het gedaan werd.

dikke laag lijm of kunsthars, kwast erin zetten en laten drogen
vervolgens kwastharen op lengte afknippen en zie daar je riet in een bedje van lijm.

rinse and repeat tot de kwast op is
Re:Zelf riet maken van een kwast
Afknippen dus, oke.
En weet je ook hoelang het moet drogen? Ben ik in 1 keer ready :)
Re:Zelf riet maken van een kwast
als het droog is :)

ps, als je houtlijm gebruikt, dan kan het handig zijn om het op een stukje plexiglas te doen. hier kun je vrij eenvoudig de houtlijm weer van los krijgen en dan blijft je rietpol heel.

oftewel, zorg dat je een ondergrond gebruikt waar je spullen niet op hechten. anders kun je opnieuw beginnen.

Andere optis kan zijn om de kwast meteen in de kunsthars te zetten ( als je dit als water gebruikt ) als je het water maakt. dan hoef ben je in 1 keer klaar.
Re:Zelf riet maken van een kwast
Hoi

Daarvoor is de spiegel, daar hecht het zich ook niet aan, maar weet iemand hoelang het duurt voordat houtlijm droog is?
En als ik de kwast erin zet, moet het wel ergens op steunen, anders valt 'ie om :P
Re:Zelf riet maken van een kwast
uurtje schat ik zo
Re:Zelf riet maken van een kwast
straks maar uitproberen dan :)
Re:Zelf riet maken van een kwast
he hoi, leuk om te lezen dat iemand mij een keer nadoet (ik zit namelijk vanalles en nog wat na te maken van anderen hier op het forum.)  De houtlijm moet wel 24 uur drogen hoor voor je hem lostrekt, Daarna nog eens een 6 uurtjes drogen en dan pas knippen! Maar dan heb je inderdaad een flinke portie riet. De eerste keer(als de haren het langst zijn) "hing"bij mij de kwast aan een touwtje met zijn haren mooi in de houtlijm. Later als de haren korter zijn blijft ie wel staan, veeeeeel succes! Groet Arend.
(Als je op mijn baan in aanbouw kijkt kun je de foto's ook nog even bekijken, pagina 6)
Re:Zelf riet maken van een kwast
Hallo

De kwast staat nu in de houtlijm, op de spiegel :) en heb ook een zeer slecht prima ophangsysteem :P







Maar ik jouw bericht staat bovenin dat je de rietkraag moet afknippen, en hier heb je het over er af trekken. Wat moet ik doen als de lijm droog is?
Re:Zelf riet maken van een kwast
Na 24 uur is de lijm rondom droog, dan kun je voorzichtig buigend de kwast van de spiegel trekken. Je zult zien dat binnenin de lijm nog niet droog is. Laat deze ook drogen. Daarna kun je het riet afknippen ! Groet Arend.
Re:Zelf riet maken van een kwast
Oh, dus de plas lijm blijft aan de onderkant van de kwast zitten, en vervolgens kan je dan verschillende lengtes knippen?
Re:Zelf riet maken van een kwast
... en mocht je nog twijfelen, het draadje waar je dit onlangs heb gezien, was waarchijnlijk dat van Arend  (Firstborneagle) zelf ;-)
Re:Zelf riet maken van een kwast
Dat is wel duidelijk Wijbe :-)
Re:Zelf riet maken van een kwast
Wijbe .?
Re:Zelf riet maken van een kwast
Whoops, zat nog met een ander topic in m'n hoofd :P Sorry :D
Re:Zelf riet maken van een kwast
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:Zelf riet maken van een kwast
Citaat van: C-Brian op zondag 13 mei 2012, 09:48:59
Oh, dus de plas lijm blijft aan de onderkant van de kwast zitten, en vervolgens kan je dan verschillende lengtes knippen?

Brian met een schaar wel ja.
Re:Zelf riet maken van een kwast
Citaat van: F.J.S. op zondag 13 mei 2012, 13:28:31
Citaat van: C-Brian op zondag 13 mei 2012, 09:48:59
Oh, dus de plas lijm blijft aan de onderkant van de kwast zitten, en vervolgens kan je dan verschillende lengtes knippen?

Brian met een schaar wel ja.

Haha, de zin is nogal ongelukkig verwoord.
Nu wachten tot vanavond, en aan de slag :)
Re:Zelf riet maken van een kwast
Zo, de kwast is los van de spiegel, en zo ziet de onderkant eruit:
Re:Zelf riet maken van een kwast
En nu met kwast en al naar de kapper, misschien kunnen die er een mooie rietkraag van knippen  :D
Re:Zelf riet maken van een kwast
Haha :P

Eerst moet 'ie nog 6 uurtjes drogen..
Re:Zelf riet maken van een kwast
Nou, de kwast is droog, maar op welke lengte moet ik het afknippen?
Re:Zelf riet maken van een kwast
Knippen gaat wel goed denk ik, heb een scherpe schaar en de kwast is best zacht
Re:Zelf riet maken van een kwast
lengte van mijn riet varieerd tussen de 6 en 12 mm. Kwestie van persoonlijk voorkeur en waar je het gaat gebruiken( persoonlijk vind ik 8 a 10 mm het mooist)
Als je nog hele korte haartjes aan je kwast hebt dan kun je die er het best afsnijden, maar lange haren laten zich het best knippen.
Re:Zelf riet maken van een kwast
oke, eerst een laagje van 12 mm knippen nu dan :)
Re:Zelf riet maken van een kwast
Resultaat:





Zeg maar wat je er van vind :)
Re:Zelf riet maken van een kwast
Prachtig! En die witte kleur van de lijm zal nog helder worden (je kunt het er ook afknippen maar daar zou ik nog een dag mee wachten. Gefeliciteerd met het resultaat. Groet Arend.
Re:Zelf riet maken van een kwast
Bedankt Arend!
Re:Zelf riet maken van een kwast
Dat is goed gelukt, op deze manier kun je ook wel een mooi korenveld maken volgens mij, misschien zou je ook van te voren de kwast in een groene beits kunnen dopen en dit eertst laten drogen, dan krijg je een mooie groene rietkraag.
Re:Zelf riet maken van een kwast
Bedankt voor de tips Jan
Re:Zelf riet maken van een kwast
Re:Zelf riet maken van een kwast
Mark, ik weet niet waarom je die link plaatst, maar degene die dat riet heeft geplaatst heeft mij geholpen, en de link zelf ook al doorgestuurd
Re:Zelf riet maken van een kwast
ow hihi ik had het je nog beloofd!! Ik was eerste berichtje!
Kijk maar!!

Mark :D
Re:Zelf riet maken van een kwast
Haha, nog bedankt dan Mark :P
Re:Zelf riet maken van een kwast
Niks te danken :D
Re:Zelf riet maken van een kwast
Omdat de kwaliteit van m'n ipod camera nogal slecht is, heb ik wat close-ups gemaakt.
Weten jullie misschien hoe je zorgt dat als je op een foto klikt er in een nieuw tabblad een vergroting komt?
Foto's aanklikken voor vergroting





Re: Zelf riet maken van een kwast
Hey,

Wat een mooi resultaat!!
Ga ook maar eens doen als ik zo ver ben!


Mark :D
Re: Zelf riet maken van een kwast
Hallo C-Brian, ga je nog meer riet maken? Want verven doe je nu toch niet meer met die kwast ! Kun je hem net zo goed "op" maken. Zorg wel dat de haartjes even lang afgeknipt zijn, want dan zullen de 2e en 3e keer meer haartjes in de lijm hechten. Veel knutsel plezier, groet Arend.
Re: Zelf riet maken van een kwast
Hoi Arend, voorlopig even niet, komt binnenkort een nieuwe lok binnen dus daar ben ik wel even zoet mee :) en bedankt voor de tip van het afknippen