Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wielpersjes - seriefabricage.

Gestart door AnalogDriver dinsdag 29 september 2009, 20:40:59

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Wielpersjes - seriefabricage.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wielpersjes - seriefabricage.
pppppppppppppppppppppffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

Bij het opruimen van mijn werkplaats, kwam ik nog onderdelen tegen van de befaamde wielpersjes. Ik heb nog wat onderdelen bijbesteld, en zo heb ik nog 5 sets kunnen samenstellen. 1 is er al verkocht, dus er blijven er 4 over. Wie nog interesse heeft, stuur een pb. Dit zullen echt de laatste zijn!!!!

Roy
Re:Wielpersjes - seriefabricage.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Wielpersjes - seriefabricage.
Zo heb ik het kortseluituingsprobleempje bij bochtwissels opgelost:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33010.msg607371#msg607371

Succes!


Citaat van: huub op maandag 08 februari 2010, 21:05:35
>>>>>>
Ik heb de maat tussen de wielen vande beruchte lok nogmaals nagemeten: 13,6 mm  :shock:
Dit zorgt op sommige meegebogen C-rail-wissels voor een kortsluiting, maar dus niet bij alle exemplaren van het zelfde type wissel; de afwijking zit dus net tegen de grens wel/niet.
Het linker voorwiel (in de rijrichting gezien en komende uit de buitenlus) loopt soms net tegen deze puko aan:



Bij een meegebogen M-rail-wissel gaat het wel goed omdat de puko's gewoon maar een 'puntje' zijn en geen 'streepje' - als je begrijpt wat ik bedoel.
Bij mijn k-rail-slanke wissels verwacht ik ook dit probleem (maar niet bij de standaard wissels).
Ik heb geen meegebogen k-rail wissels.

Kortom: ik meen hier nu toch een incompatibiliteit gevonden te hebben tussen oud en nieuw M*spul  :lol:
De behoorlijk grote afwijking van de M* eigen norm zit in de wielen van de oude lok omdat die niet op 14mm flensafstand staan.

Wie heeft een idee om het probleem op te lossen ?

grv Huub

Re:Wielpersjes - seriefabricage.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Wielpersjes - seriefabricage.
Welk probleem willem? Dit topic gaat over de wielpersjes, die ik 2 jaar geleden gemaakt heb voor veel forumleden.

Roy
Re:Wielpersjes - seriefabricage.

Ik gebruik de wielpersjes nog regelatig om bijvoorbeeld de dure spaakwieolen van nietMä wagons op de juiste afstand te zetten zodat ze ook op M-rails goed lopen.

Zeker voor de M-rails rijders is deze tool een must-have als je ook niet-Märklin wagons wil laten rijden.
Dus grijp je kans voor een van die laatste exemplaren!
Re: Wielpersjes - seriefabricage.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Wielpersjes - seriefabricage.
Simpele vraag,

Welke maat geld voor de C-rails?

Last van een piko ac -as die kortsluiting maakt op een meegebogen wissel. Wiel stond op 14.1 mm, gezet op 14.2 mm net zoals de andere assen. Probleem opgelost.

Maar nu lees ik hier en daar dat voor AC ~14,0 mm geld?
Re: Wielpersjes - seriefabricage.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Wielpersjes - seriefabricage.
Hallo Wijbe,

de juiste maat is 13,8 tot 14 mm. Onder de 13,8 mm. vallen de wagons tussen de railstaven, boven de 14 mm. heb je voornamelijk problemen op wissels met ontsporen. Mijn Fortmann Tool staat op 13,8 voor Marklin banen, en 14,3 mm. voor 2 rail Ho banen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Wielpersjes - seriefabricage.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Wielpersjes - seriefabricage.
Hallo Walter,

Hmmm, het stomme is dus met die Piko Containerwagons dat de ac-assen van Piko op 14.2 mm staan. Daaronder maken ze kortsluiting op een meegebogen wissel.... Of die puco moet helemaal scheef zitten.