Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Koplicht Rivarossi MDDM knippert

Gestart door RRvdBeek vrijdag 02 maart 2012, 18:04:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koplicht Rivarossi MDDM knippert
Al geruime tijd rijdt op mijn baan een MDDM van Rivarossi. Het is een bekend verschijnsel , maar de koplichten flikkeren nogal. Ergens las ik dat een diode of een condensator tussen het lampje en de voeding dit probleem kan oplossen. Kan iemand mij meer vertellen (en dan graag ook de toe te passen waarde)?
Ik rij M-Digital met Koploper en K-rails.

Bij voorbaat dank,

René
Re:Koplicht Rivarossi MDDM knippert
LED setje inbouwen ?
Re:Koplicht Rivarossi MDDM knippert
Is dat makkelijker dan?
Re:Koplicht Rivarossi MDDM knippert
Gaat dat om het mDDM motorrijtuig of om het stuurstandrijtuig? Voor het stuurstandrijtuig bestaat een led setje dat je zonder al te veel problemen kunt inbouwen. Heb je gelijk sluitverlichting. Maar dat gaat het knipperen niet oplossen. Dat zal wel worden veroorzaakt door de stroomafname.
Re:Koplicht Rivarossi MDDM knippert
Hallo Henk,

Stuurstandrijtuig of motorrijtuig? Het is een vierdelig treinstel waarvan het voorste deel het motorrijtuig is. Ook als het stil staat met de verlichting aan, zie je de frontverlichting flikkeren. Het is een voor Marklin omgebouwd gelijkstroomstel van Rivarossi. Wellicht dat dat enig licht op de zaak werpt?

dank voor je antwoord,

René
Re:Koplicht Rivarossi MDDM knippert
Knipperen of een beetje bibberen?
Als het meer bibberen is, dan zou je zeggen dat de lampjes tussen de functieuitgang van de decoder en massa zijn geschakeld en niet tussen functieuitgang en de voeding op de decoder zelf. Dan krijg je bij het Motorolaprotocol dat gebibber. Het zou wel gek zijn, omdat het motorrijtuig een zogenaamde nem stekker heeft waarin de decoder zit gestoken. Die stekker zorgt er normaal voor dat de voeding op de decoder wordt gebruikt via de zogenaamde blauwe draad.
Om dat te kunnen zien moet je hem open maken.
Re:Koplicht Rivarossi MDDM knippert
Henk,

Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben. Het is inderdaad meer bibberen dan knipperen.
Ik ga ernaar kijken.

bedankt,

René