Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

BR50 wordt uit de baan geduwd

Gestart door AlbertG vrijdag 24 februari 2012, 17:07:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR50 wordt uit de baan geduwd
Op de beurs in Houten een mooie BR50 met tender gescoord, maar helaas wordt hij uit de baan geduwd, zowel in een bocht als bij het passeren van een gebogen wissel.
Ik heb hem ook achteruit laten rijden, maar dan loopt de tender vast op een wissel terwijl dat wissel gewoon op rechtdoor ligt.

Kan ik hier iets aan doen om dit op te lossen?

Groeten,
Albert.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Moeilijk om hier op zo een advies te geven , probeer eens een filmpje te maken om e.e.a. te laten zien.
liefst langzaam rijdend,Kan diverse mogelijke oorzaken hebben zoals wielen(kwarteren) drrijfstangen en sleper bij de tender.

Gr, Jan
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Ok. Zal kijken of ik dat in beeld kan brengen. De lok blijft ook hangen op de rechte wissels.

Albert.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Hallo Albert,

het kan diverse oorzaken hebben helaas, een aantal mogelijke oorzaken.

Oorzaken vanuit rails.

Te scherpe bochten gebruikt (industriebogen)
Rails ligt niet vlak.
Railverbindingen staan open. (dichtknijpen met tang)

Oorzaken vanuit loc:

Bedrading tussen loc en tender is te stug of kan niet vrij bewegen. Probeer de speling tussen loc en tender.
Koppeling tussen loc en tender kan niet vrij bewegen. Idem.
Wielafstand staat verkeerd, dit komt juist tot uiting op wissels. Malletje gebruiken om wielen op juiste afstand te zetten. Zoals Rowi Fortmann.
DB50 heeft vermoedelijk een scharnierinrichting in het draaistel van de 5 grote assen. Controleren of dit vrij beweegt. Evt. kap van de loc verwijderen.
Wieldruk op voorloopas staat verkeerd. (Veerbeugel verbogen)
Drijfstangen verbogen, wielen kunnen hierdoor niet vrij opzij bewegen.
Antislipband verdwenen/ hangt los om drijfas.
Wielen verdraaid ten opzichte van elkaar. Het drijfwerk loopt hierdoor vast de loc loopt tevens op rechte stukken ongregelmatig.  Zie ook opmerking Jan (44er)

Probeer eerst oorzaken uit te sluiten.

succes,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Omdat hij bij achteruit vast loopt op een wissel verdenk ik de sleper. Mogelijk is de veer verbogen. Alle mogelijke problemen met kwartieren gebeuren iedere omwenteling, en daar lijkt dit niet op...
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Ik probeer er achter te komen welke serie van Märklin dit is geweest. De motor zit in de tender. De sleper zit onder de loc. De loc is dus vrij licht. Ik ben er naast gaan liggen (ik heb een vloerbaan) en de tender en de lok 'wringen' door de bocht. Ik gebruik door de hele baan dezelfde bogen (R1), maar er zijn maar 2 plaatsen waar de lok echt ontspoort. Als de lok niet ontspoort, dan ontspoort de tender.
Ik heb de voorloopas er afgehaald maar dat maakt niets uit. Ik heb de sleper er afgehad, het draadje dat er aan gesoldeerd zit wat verbogen en weer gemonteerd. De lok gaat nu wel goed over de wissels
Op het rechte stuk loop de loc eigenlijk perfect.
Filmpje volgt nog.
Groeten,
Albert.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Citaat van: agre30 op vrijdag 24 februari 2012, 21:40:02

Ik probeer er achter te komen welke serie van Märklin dit is geweest. De motor zit in de tender.


Dat is vast een Roco BR50 in 3rail.

http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/roco_br50_kab/br50_roco_kabinentender.html

Gr, Ben.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Wat me opvalt is dat de lok alleen in een bocht naar links ontspoort, zelfs in een R2 bocht. Soms ontspoort hij ook op een wissel. Ik vermoed dat de lok door de sleper omhoog geduwd wordt. Er zit een draadje aan de sleper gesoldeerd en daar zit nogal een dikke druppel tin op. Dat ga ik eerst maar eens veranderen.
Naast de sleper zit een heel klein staafje in de bodem van de lok dat op en neer kan bewegen. Iemand enig idee waar dat voor dient?
Albert.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Albert,

Plaats even merk / cat.nummer of een fotootje dan kunnen we je verder helpen.

Gr, Ben.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Even een paar foto's. Bedrijfsnummer is 50 008, maar ik zie nergens een merknaam. Gezien de opbouw van de loc moet het haast wel de Roco zijn zoals hierboven aangegeven.
Op de derde foto de sleper met het bewuste palletje in de bodem van de loc tussen de middelste wielen. Er zit tin op dit palletje, dan heb ik er afgehaald. Ik heb het rode draadje losgemaakt en aan de onderkant van de sleper weer vastgesoldeerd. De loc ontspoorde daarna nog steeds. Ik heb toen de sleper er nog een keer afgehaald en nog wat tin van het palletje gevijld. Helaas wil de loc na montage van de sleper niet meer rijden. Ik hoor een zoemend geluid (kortsluiting?)

Alle hulp is welkom. Filmpje van de ontsporing lukt nu niet meer omdat de loc niet meer rijdt.  :-(
Op de laatste foto de motor in de tender nadat ik het gewicht heb verwijderd.
Albert.

Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Ik zie "Fleischmann" merkopdruk op tenderbodem.
Op dat verende piefje zat een contactschoteltje en was bedoeld voor het bedienen van schakelrails.


Edi nobody: "verende piefje enz. toegevoegd.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
aaarrrggghhhh! en die blauwe PTC die over de Fleischmann rondmotor is aangesloten duid op een heeeeele antieke Märklin C81 decoder......

Aangezien het terugmeld contact van Flm toch al is afgeknipt, zou ik het er maar helemaal uithalen, als je het pinnetje naar binnen drukt, zie je een borgveertje zitten (wel ff de kap van de lok halen..). Als je dat weghaalt is het hele ding weg. Heb je toch niks aan bij 3 rail.

Je kan met het verplaatsen van de rode draad inderdaad ergens sluiting hebben veroorzaakt, bv tegen dat pinnetje....

Walter
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Dat het een Fleischman is, had ik nog niet gezien.  ;)
Nu probeer ik het frame open te krijgen om dat palletje te verwijderen, maar dat lukt me niet. Aan de voorkant ligt het kunststof deel los van het metalen deel, maar ik zie niet hoe de achterkant vastzit en ik wil het liever niet stukmaken. Wie weet hoe ik dit open krijg?

Bij Fleischman wel een tekening gevonden: http://www.fleischmann.de/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/4174.pdf
maar die vermeldt niet hoe het onderstel in elkaar zit.

Groeten,
Albert.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Even over het ontsporen:
De wielafstand kan te groot zijn waardoor de lok niet fatsoenlijk op M*rails rijdt en liefst ontspoort op wissels.
M* afstand tussen de wielflenzen is 14 mm
Bij 2-railmerken is die afstand 14,3 mm.

Wielen moeten dichter bij elkaar gezet worden.
Daarna kan het nog allemaal niet lekker lopen omdat de wielen ook een andere vorm hebben .....
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Hoi Huub,
Ik denk ook dat de oorzaak in de afstand tussen de wielen zit. Het gekke is wel dat de loc alle bochten naar rechts redelijk goed neemt, en in de bocht naar links ontspoort. Ook rechtsaf op een wissel gaat wel goed.
Ik heb de drijfstangen grotendeels gedemonteerd en ga morgen met een schuifmaat de wielen op de juiste afstand zetten.
Er was geen sprake van kortsluiting, maar van een 'zwaar' punt in het stangenstelsel waardoor de loc niet vooruit of achteruit kon. Dat heb ik opgelost en de loc rijd als een zonnetje op de rechte stukken. Het mag dan 'oud' zijn, maar de motor is muisstil.

Morgen verder.
Albert.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
De lok welke je op de foto?s ziet is een omgebouwde 2-railer.
De 3-rail uitvoering heeft o.a. een ander type motor (50 4179) in de tender liggen met de elektronische omschakelaar in het ketelhuis.
Zoals Huub al aangeeft is bij de 2-railuitvoering ook de afstand tussen de wielen net iets te groot.

Mvg,
Peter
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
O.K. succes er mee.

Ik hoop maar dat je je niet bekocht voelt ?
Ik bedoel een 2-raillok, omgebouwd naar 3-rail op een niet zo geweldige manier?
Als dat niet gemeld is door de verkoper vind ik het op z'n minst een randgeval, om maar niet te zeggen bedrog.
Nou zijn fleischmann echt geen goedkope prullen, maar ze zijn niet geschikt voor 3-rail zonder de correcte wielen.

grv Huub

Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Ik voel me zeker wel bekocht, maar goed, ik heb er weer van geleerd. Het is net als op marktplaats, je weet pas wat je gekocht hebt als je het thuis hebt. En ik weet nu hoe de loc in elkaar steekt.  ;)
Ik heb de aftand tussen de wielflenzen gemeten en die is minder dan 14 mm. Alleen bij de tender is de afstand 14,3 mm.
Er bestaat vast wel speciaal gereedschap om de wielen van de assen te halen en te monteren. maar waar kan ik dat kopen?

Groeten,
Albert.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Hey,

iemand op dit forum (ben zijn naam even kwijt  :D) heeft een poos geleden hier persjes voor gemaakt, die door heel nederland verkocht zijn. (en belgië). Misschien woont er iemand bij je in de buurt, die zo´n ding heeft? Dan is het een fluitje van een cent.

je kunt anders ook de asjes naar mij opsturen, dan zet ik ze even voor je op 14mm.

Roy
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Citaat van: agre30 op zondag 26 februari 2012, 11:16:12

Ik voel me zeker wel bekocht, maar goed, ik heb er weer van geleerd.


Ik kan je verder niet helpen maar weet dat er op beurzen etc. altijd testbaantjes zijn om gekocht 2e hands spul uit te proberen. Bij problemen kun je dan nog terug naar de verkoper.

Succes met het opknappen, het is het wel waard en ik denk dat het wel gaat lukken. :)

Gr, Ben.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Albert,

Kweet nie waar je woont maar als het jou niet te ver is naar H'sum ben je welkom en help ik je verder de grond in >:-D :D
Nee geintje dus, maar ik heb zo,n gevalletje van een naamloos iemand :P 8o gekocht destijds,
Stuur een PB als je geholpen wilt wil worden door mij,

Gr, Jan
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Blausee-Mitholz
gast

Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Lijkt mij dat de boogstraal is gewoon te scherp voor het model.

Mvg, Johan
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Hallo,

lijkt mij inderdaad dat de loc uit de rails klimt, de wielflens loopt klem en drukt de loc omhoog. Dit zou te maken moeten hebben met de wielafstand, als je de loc over een wissel duwt moet je voelen dat hij ergens tegen op loopt, en dus opgetild wordt. De wielen moeten dus op juiste breedte gezet worden omdat ze te wijd staan.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Heeft dit model een scharnierpunt in het frame zitten, en zo ja, beweegt dit ook soepel?

Trouwens, met die wielpersjes kun je de locwielen niet dichter bij elkaar zetten, alleen die van de tender. Maar de locwielen zou je evt ook kunnen doen met een goede lijmklem, of in de bankschroef met goede beschermingen (blokjes hout)

ROy
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Blausee-Mitholz
gast

Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Als je de wielen dichter bij elkaar brengt wordt de axiale speling van de assen nog minder waardoor hij nog moeilijker de boog door komt.  Tussenmaat moet gewoon 14 mm zijn.
Is m.i.z. het paard achter de wagen spannen.

Mvg, Johan
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Albert gaat mij opzoeken met zn lok, gaat goed komen
Ja die was het , Rowi wielpers :D
Gr, Jan
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Zou de lok tender afstand niet te klein zijn?dit mede  omdat hij met zijn achterste wielen wel in de rails blijft staan.  het gehele model lijkt te kantelen. PS mooi model desalniettemin. op een proef baantje rijd het vaak toch anders als op de thuisbaan.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
André (Märklinfan)
gast

Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Hoi Albert,

Op de foto is ook te zien dat de bedrading tussen lok en tender, en met name de bruine draad, aan de korte kant zijn. Die bruine draad kan wel eens de grootste boosdoener zijn. Verplaats de bedrading van de zijkant naar het midden, het is gelijk ook een optische verbetering.

Met een vriendelijke groet, André.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Dat van die bedrading zou wel eens kunnen kloppen. Dat kan dan meteen verklaren waarom de lok wel rechtsaf door een bocht wil, maar niet linksaf. Ik heb het drijfwerk van de lok gedemonteerd en ik ga volgende week bij Jan (44er) langs en dan nemen we de lok onder handen. Ik hoop er van te leren hoe ik dat in het vervolg zelf kan herstellen.

Allen bedankt voor de tips en het meedenken. Zodra ik bij Jan geweest ben laat ik weten wat er aan de hand was.

Groeten,
Albert.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Uitgaande vanuit de foto's lijkt het mij eerder dat de oorzaak in het starre frame ligt.
Doordat deze niet scharnierend is uitgevoerd, en de assen onvoldoende zijdelingse speling hebben, wordt het voorste drijfwiel gewoon uit de rail gedrukt.
Probeer maar eens of je alle vijf de aandrijfassen tegelijkertijd, in de boog, tussen de rail kan krijgen.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Blausee-Mitholz
gast

Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Ad jij draait het net om, met post #22 zeg ik het zelfde maar dan anders om  :)

Mvg, Johan
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Hoi,

- Frame kan misschien niet voldoende in ketel bewegen. Deze dient voldoende te kunnen knikken.
- Is kap orgineel geplaatst? Rijd eens zonder kap.
- Als dit goed gaat kijken of bedrading soepel kan bewegen. en bewegingen niet begrensd.
- Kijk of tandkuilen allen schoon zijn. Vuil met naald/speld verwijderen.
- Verder zien je wielen er niet goed uit. Wielen staan onderling niet juist gekwartierd.
Begin met wiel bij motor, en ga zo steeds verder.
Oja, verwijder eerst motor ed, voordat je de assen weer juist zet, je kan dan veel beter controleren, of alles wrijvingsloos draait.
En als je hem netjes door alle bochten kan duwen, plaats dan motor.

Gr. Marcel
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Hoi Johan, dan delen we dezelfde visie. ;)

Marcel, deze lok heeft geen knikkend of scharnierend frame en daar wringt nu net de schoen (of de wielflens).
Het is een Fleischmann Br 50 en de daar zit de motor in de tender. 8) :warning:
Ik ben bang dat je dit topic niet goed gelezen hebt.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
De minimum boogstraal voor deze lok is Fleischmann R3 (~480mm). Dat betekent dat de lok niet kan rijden op Marklin C-rail R1 en R2.

Gr, Ben.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Citaat van: loc1200 op vrijdag 02 maart 2012, 02:16:17
- Frame kan misschien niet voldoende in ketel bewegen. Deze dient voldoende te kunnen knikken.
Ketel ligt vast op het frame, dus knikken ?.

Citeer- Is kap orgineel geplaatst? Rijd eens zonder kap.
Met of zonder kap maakt niets uit.

CiteerEn als je hem netjes door alle bochten kan duwen, plaats dan motor.
Zoals Ad terecht opmerkte, de motor zit in de tender. Motor heeft op het vaste tenderframe verder geen enkele involoed.

Citaat van: Kappa op vrijdag 02 maart 2012, 09:00:44
Marcel, deze lok heeft geen knikkend of scharnierend frame en daar wringt nu net de schoen (of de wielflens).
Dit klopt inderdaad. De lok heeft een gelede koppeling en is geleed op de derde as van de lok. Hierdoor is er zeer weinig bewgegingsruimte.

De tender heeft geen draaistellen. De wielen moet vrij kunnen bewegen anders wordt de lok ook uit de rails gedrukt.
De lok heeft verder geen verstelbare maar een verende koppeling tussen lok en tender.


Mvg,
Peter
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Ben wel geen fotograaf.

Gelede koppeling


Motor van de 3-rail uitvoering



Mvg,
Peter
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Mijn fout,

Ik ging er van uit dat het Märklin was, en had het hele topic niet gelezen.

Maar ik zou zeggen: Gewoon verkopen, en Märklin kopen. :-)

Gr. Marcel
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Ik had een visitekaartje van de verkoper gekregen maar dat was ergens tussen andere spullen terechtgekomen. Gelukkig heb ik dit teruggevonden en via de email contact opgenomen met de Duitse leverancier. Ik heb de loc vandaag in Houten omgeruild voor een Märklin BR44 en die rijdt als een zonnetje over de baan.

Iedereen bedankt voor de hulp, vooral Jan voor zijn inspanningen om de loc goed af te stellen.

Groeten,
Albert.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Goed opgelost. :)

Heb je 50 zien rijden afgelopen week bij Jan. Mooie lok maar niet voor krappe bogen.

Gr, Ben.
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:BR50 wordt uit de baan geduwd
Albert ,

Graag gedaan en veel rijplezier met je Br44 die wel door een R1 bocht kan rijden :D
Nette oplossing van de handelaar in Houten. :thumbup:

Gr, Jan