Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Alternatief Wasbenzine?

Gestart door Artologic woensdag 22 februari 2012, 20:53:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Alternatief Wasbenzine?
Lid sinds: 2007

offline
Alternatief Wasbenzine?
Hallo Iedereen,

Ik wou vandaag wat motoren reinigen (gelijkstroomtype dat niet open valt te maken), maar de wasbenzine bleek op te zijn. Nu heb ik een hele zooi winkels afgelopen, maar blijkbaar is dat nergens meer te krijgen? Heeft er iemand een alternatief voor wasbenzine?

Mvg Kristof
Re:Alternatief Wasbenzine?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alternatief Wasbenzine?
Wasbenzine is hier in Alkmaar gewoon bij de Albert Heyn en Deen te verkrijgen.
Karwei, Gamma en Praxis hebben dat volgens mij ook wel.

Dirk-Jan
Re:Alternatief Wasbenzine?
Ja, maar Belgie is iets anders.

teunis
Re:Alternatief Wasbenzine?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alternatief Wasbenzine?
 8o Sorry, daar weet ik niet zo goed de weg.

>:-D( Lekker geregeld, overal vuurwerk te koop, maar een flessie wasbenzine, ho maaar) :mrgreen:

Dirk-Jan
Re:Alternatief Wasbenzine?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Alternatief Wasbenzine?
Citaat van: teunistreinen op woensdag 22 februari 2012, 20:59:09
probeer eens aceton
Als je alle verf en kunststof delen wilt aantasten is aceton een goed alternatief.
Zonder gekheid, wacht gewoon even en haal ergens anders een fles wasbenzine, kijk eens bij de Action.
Re:Alternatief Wasbenzine?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Alternatief Wasbenzine?
Remreiniger werkt ook uitstekent. Ontvet, maakt schoon, tast geen rubber en kunststof aan. Verkrijgbaar bij de automateriaal winkels.

Gr.  Charlie

Re:Alternatief Wasbenzine?
Lid sinds: 2010

offline
Re:Alternatief Wasbenzine?
PAS OP met remreiniger.
De variant die ik op mijn werk gebruik tast namelijk als een gek alles aan.
Die ontvet zo goed dat alles begint te piepen en vast loopt als je het niet smeert.
Plastic hard uit en breekt spontaan.
Lijkt me dus zeer ongeschikt.

Zoek gewoon een fles wasbenzine en gebruik anders iets wat niet agressief is Alcohol, spiritus  oid.

Robin
Re:Alternatief Wasbenzine?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Alternatief Wasbenzine?
Ik zou maar uitkijken met spiritus !
Dat spul lost de 'opdruksels' op  8o ervaring  :?

Re:Alternatief Wasbenzine?
als je in België wasbenzine nodig hebt, ga gewoon even langs bij Brico...  daar hebben ze dat
Re:Alternatief Wasbenzine?
AnalogDriver
gast

Re:Alternatief Wasbenzine?
Citaat van: Artologic op woensdag 22 februari 2012, 20:53:46
Hallo Iedereen,

Ik wou vandaag wat motoren reinigen (gelijkstroomtype dat niet open valt te maken), maar de wasbenzine bleek op te zijn. Nu heb ik een hele zooi winkels afgelopen, maar blijkbaar is dat nergens meer te krijgen? Heeft er iemand een alternatief voor wasbenzine?

Mvg Kristof

Wat vertel je nu? Is de benzine op in België?  :D


Alternatief voor wasbenzine? Niet echt naar mijn mening. Remmenreiniger OK, is wel agressief spul, alleen gebruiken op kale metalen delen, is namelijk ook goede verfafbeit.


Wasbenzine is hier in Nederland te koop bij automatrialen handel en ruimschroots bij alle bouwmarkten (Hornbach, Praxi, Gamma hier). Drogisterijen vroeger misschien wel, nu niet meer denk ik.
Re:Alternatief Wasbenzine?
ik denk dat hier een paar mensen verward zijn en remmenreiniger door elkaar halen met remolie...
Inderdaad remolie is heel agressief en vreet door verf en sommige soorten plastic heen, remmenreiniger is minder agressief  , maar toch kan het flink wat schade aanrichten.
Re:Alternatief Wasbenzine?
Aanstekerbenzine. :thumbup:
Re:Alternatief Wasbenzine?
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alternatief Wasbenzine?
Wow wat een hoop reacties! Ik ga een dezer dagen dan eens op zoek naar de lokale knoei-het-zelf winkel! En anders heb ik zo te zien keuze zat in alternatieven :-)

Bedankt iedereen!
Re:Alternatief Wasbenzine?
Hoi,

Gelijkstroom motoren welke niet open te maken zijn zeer waarschijnlijk onderhoudsvrij.
Wat is de reden om deze te reinigen? loopt deze slecht?

Groet decock
Re:Alternatief Wasbenzine?
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alternatief Wasbenzine?
Het zijn schaal n motoren, helaas niet onderhoudsvrij, maar ook niet echt iets om open te maken door hun constructie.
Re:Alternatief Wasbenzine?
Pas wel op met de koolborstels als je wasbenzine enzo gaat gebruiken worden ze erg zacht. Met een beetje geluk kan je ze eruit halen, maar vaak zijn het wegwerp motoren.....
Re:Alternatief Wasbenzine?
Lid sinds: 2007

offline
Re:Alternatief Wasbenzine?
Hey Wasmi,

Koolborstels kunnen bij de klassieke schaal n locjes van fleischmann er gelukkig uit (en zijn ook te vervangen), dus da s wel een pluspunt!
Re:Alternatief Wasbenzine?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Alternatief Wasbenzine?
Hoi,

Terpetine (verf verdunning middel) zou ook nog een oplossing zijn.

Ik gebruik beiden.

Gr. Marcel
Re:Alternatief Wasbenzine?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Alternatief Wasbenzine?
Terpetine is toch wat vettig?
Wasbenzine is veel schraler.

Dirk-Jan
Re:Alternatief Wasbenzine?
ik gebruik zelf altijd contact spray is bij een gemiddelde automaterialen zaak of elektronica zaak wel te krijgen maakt prima schoon en tast de elektronica etc niet aan
Re:Alternatief Wasbenzine?
Lid sinds: 2011

GTW 2/6 Thurbo (CH)

offline
Re:Alternatief Wasbenzine?
Kristof,
Kijk eens op volgende link. Daar maken ze n-spoor motoren schoon met gedemineraliseerd water, ook om koolborstels te laten inlopen;

http://www.nproject.org/nl/modelspoor/elektromotor-met-koolborstels-goed-laten-inlopen-nat.html

Succes