Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

DELTA of TAMS ? neen : doorsparen voor ESU

Gestart door dani zondag 05 februari 2012, 20:06:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DELTA of TAMS ? neen : doorsparen voor ESU
Een hele snelle vraag....

Loon het de moeite om DELTA decoders uit de loks te slopen en TAMS  wisselstroom in de plaats te solderen ?


Een paar dingen die ik hier al gelezen heb (mijn interpretatie dan):
- Delta loks lopen als een natte ouwe krant
- TAMS decodertjes zijn weggegooid geld

Anderzijds zie ik er tegen op om nu  (budget beperkt wegens baan bouw en eigenlijk al te veel nieuwe loks en spul gekocht de laatste maanden)  mijn bestaande Delta's  te gaan ombouwen met permanent magneet en LokPilot decoders.  Dit kost al gauw 40 euro per loko en een simpel TAMS decodertje  (LD-W-32) vereist geen ingreep aan de motor zelf en kost 16 euro...


Toch is het volgens combinatie van hogere uitspraken beter om voorlopig gewoon NIKS te doen, effe met oude natte kranten te rijden en dan mettertijd de "correcte" ombouw te doen.


Jullie mening graag aub ???

Dani
Re:DELTA of TAMS
Lid sinds: 2007

offline
Re:DELTA of TAMS
Ikzelf zou ook wachten ;)

Of gewoon stuk per stuk om de zoveel tijd eens een lok geheel ombouwen ;)

Ikzelf rijdt met een delta decoder in een lok en daar heb je mbt lastregeling/snelheidsregeling en seinregeling (afremmodules) niet veel aan :(

Dennis
Re:DELTA of TAMS
Lid sinds: 2010

offline
Re:DELTA of TAMS
Stuk per stuk, als je echt een goedkope locdecoder wil, kan nog altijd een Hornby nemen ofzo. Kosten? 13-14 euro + magneet.
Maar deze rijden wel niet als een lokpilot en hebben 4 functies.

groeten Dylan
Re:DELTA of TAMS
Lid sinds: 2007

offline
Re:DELTA of TAMS
Hornby is ook niet Marklin compatible neem ik aan?

Afgezien dan van het feit dat je met een CS ook dcc aan kunt sturen...

Dennis
Re:DELTA of TAMS
Lid sinds: 2010

offline
Re:DELTA of TAMS
Neen maar werkt wel met DCC...


groeten Dylan
Re:DELTA of TAMS
Lid sinds: 2008

offline
Re:DELTA of TAMS
Advies: NIET DOEN !
Kan je later alsnog een fatsoenlijke decoder+magneet aanschaffen.
Re:DELTA of TAMS
dani
gast

Re:DELTA of TAMS
dus tot nu toe zijn de stemmen kwasie unaniem :  gewoon de natte delta krant houden en niet investeren in Tams, maar gewoon  door de zure appel bijten en wat langer wachten om dan toch volledig om te bouwen met een LoPi of zo.   Dat zal het dan ook worden.   Even door sparen voor wat permanent magneten en Lopi's

Dat vermoedde ik eigenlijk al wel, vandaar dat ik toch even de meningen wou toetsen.

Bedankt voor de reakties, mannen.

Dani
Re:DELTA of TAMS
Leon
gast

Re:DELTA of TAMS
Met de ldw32 heb ik geen ervaring.

ik heb hier een 4 tal loks uitgerust met de ldg-32 i.c.m. een hamo magneet.
ik ben zeer tevreden over het resultaat. het programmeren vereist alleen wat geduld.

Gr. Leon
Re:DELTA of TAMS
Lid sinds: 2010

offline
Re:DELTA of TAMS
Citaat van: Leon op maandag 06 februari 2012, 18:52:25
Met de ldw32 heb ik geen ervaring.

ik heb hier een 4 tal loks uitgerust met de ldg-32 i.c.m. een hamo magneet.
ik ben zeer tevreden over het resultaat. het programmeren vereist alleen wat geduld.

Gr. Leon

Ik heb een LD-G-34 (zwaardere versie dan LD-G-32) eens getest maar het ding bevalt me totaal niet... Heb er dan meteen maar een ESU erin gezet.


groeten Dylan
Re:DELTA of TAMS
Lid sinds: 2008

offline
Re:DELTA of TAMS
Citaat van: Leon op maandag 06 februari 2012, 18:52:25
Met de ldw32 heb ik geen ervaring.

ik heb hier een 4 tal loks uitgerust met de ldg-32 i.c.m. een hamo magneet.
ik ben zeer tevreden over het resultaat. het programmeren vereist alleen wat geduld.

Gr. Leon

Is het misschien zo dat je verwachtingspatroon niet al te hoog staat ingesteld ?
Als je gaat proberen een oude Delta-lok op te knappen dan is bijna alles beter......
Ik heb dat zelf ook gehad met Lenz decoders, maar als ik die nu vergelijk met een Lopi dan ben ik met de Lenz echt niet meer tevreden.



Re:DELTA of TAMS
Leon
gast

Re:DELTA of TAMS
Ik heb geen ervaring met de esu. Wel met de marklin hoogvermogen decoder, de oude met potmeters. Ik moet toegeven, programmeren van de cvs gaat wat moeizaam bij Tams, als dit eenmaal goed staat doet m.i. de Tams niet onder voor de marklin decoder.

Kan ik concluderen dat de esu vele malen beter is? In welk opzicht?
Re:DELTA of TAMS
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:DELTA of TAMS
als belangrijkste rijgedrag, en nog duizende factoren. Probeer es eentje om te bouwen met een ESU. Je staat versteld ;)
Re:DELTA of TAMS
dani
gast

Re:DELTA of TAMS
dus is de conclusie voor mij dus bevestigd : wachten , nog even sparen, en dan permanentmagneetjes, vijfpolige hoogvermogenmotor en LoPi der in.   
Dat wordt nog even krantjes-rijden ;-)
Re:DELTA of TAMS
Lid sinds: 2008

offline
Re:DELTA of TAMS
Bouw er dan eens eentje om met het bestaande anker en eentje met een 5-polig anker.
Ik zelf zie nauwelijks verschil en wat ik zie is niet in het voordeel van de 5-polige  :?
Re:DELTA of TAMS
dani
gast

Re:DELTA of TAMS
bedankt allemaal voor jullie bijdragen, en insteek .

Het is beslist : ik ga niet voor de TAMS, ik ga verder sparen voor permanentmagneten en ESU'tjes.

Groetjens en een "dikke merci" zoals ze hier zeggen.

Dani
Re:DELTA of TAMS
Lid sinds: 2010

offline
Re:DELTA of TAMS
Citaat van: dani op woensdag 08 februari 2012, 16:30:48
bedankt allemaal voor jullie bijdragen, en insteek .

Het is beslist : ik ga niet voor de TAMS, ik ga verder sparen voor permanentmagneten en ESU'tjes.

Groetjens en een "dikke merci" zoals ze hier zeggen.

Dani


Wat je ook kan doen is een paar NEM stekkers inbouwen en bijvoorbeeld 2 ESU Lokpilot erbij kopen en dan eens verwisselen, en af en toe koop je er een decoder erbij.


groeten Dylan
Re:DELTA of TAMS ? neen : doorsparen voor ESU
Ik hou het bij M* decoders icm met de ombouwsets naar 5**. Heb nu paar locs omgebouwd met de 60760 en deze bevallen mij prima. Toegegeven, veel functies hebben ze niet maar ze kosten ook niet veel. En, ik vind de rij eigenschappen prima. Als het moet kruipen ze over de baan en de optrek/afrem vertraging is prima in te stellen via de MS2. Dit is met de CV's aanpassen voor een LoPi wel anders. Maar iedereen maakt zijn eigen keuze toch?

Gr, Hans
Re:DELTA of TAMS ? neen : doorsparen voor ESU
Als je een programeerbare lok uit de database neemt en wijzigt het adres en enkel de lokpilot dan zal die worden geprogrameerd... Ook de optrek en afremvertraging kun je zo doen.


groeten Dylan
Re:DELTA of TAMS ? neen : doorsparen voor ESU
wat is eigenlijk het probleem met die TAMS decoders als ik vragen mag??

gr
Re:DELTA of TAMS ? neen : doorsparen voor ESU
Er is geen enkel probleem met de TAMS of Delta, ze doen het allemaal. De een wat beter dan de andere. De rij eigenschappen van de ESU wordt over het algemeen als beste gezien, maar dat wil niet zeggen dat de andere oplossingen niet voldoen. Dat zul je zelf moeten ondervinden. Ik ben erg tevreden over ESU en de permanent magneet. Maar goedkoop is het niet. Maar bouw eens een treintje om met een goedkope decoder en kijk of je dat bevalt. Bevalt het je, dan is de keuze duidelijk. Zo niet, dan gebruik je de volgende keer een duurdere.
Re:DELTA of TAMS ? neen : doorsparen voor ESU
Let ook even op dat je kortsluitvaste decoders neemt .......

Ik heb problemen gehad met een Motorpost, kortsluiting door de kool van de borstels, die in het motorhuis neer slaat.
Mijn Lopi heeft het overleefd, maar een niet-kortsluitvaste decoder gaat direct kapot.
Re:DELTA of TAMS ? neen : doorsparen voor ESU
Citaat van: huub op donderdag 09 februari 2012, 16:21:44
Let ook even op dat je kortsluitvaste decoders neemt .......

Ik heb problemen gehad met een Motorpost, kortsluiting door de kool van de borstels, die in het motorhuis neer slaat.
Mijn Lopi heeft het overleefd, maar een niet-kortsluitvaste decoder gaat direct kapot.


...zoals een Tams decoder, want die heeft die beveiliging niet (althans het type dat ik gebruik).

MAARRRR ik heb die gefrituurde decoder naar Tams opgestuurd met uitleg erbij (kortsluiting vanwege anker dat kapot is gedraaid) en de vraag of het te repareren was, en ik kreeg geheel gratis onder coulance een gloedje nieuwe!
Kijk, da's nou weer erg goed van Tams. :thumbup:

Trouwens, mijn duit in het zakkie (ook al heb je je keus al gemaakt Dani):
Toen ik net met digitaal begon heb ik een stuk of 10 LD-W's van Tams gekocht en ingebouwd. Die heb ik later ALLEMAAL weer uitgebouwd en verkocht, en in plaats daarvan permanentmagneten en LD-G's (euh ja ook Tams) gekocht. Rijdt stukken beter en stiller. Hoewel ik nu erover zit te denken om al die LD-G's te gaan verkopen en te vervangen door... ESU LoPi's... :D

Groetjes,
Kiezel :)
Re:DELTA of TAMS ? neen : doorsparen voor ESU
Alle duitjes in het zakje worden gelezen, overwogen en zeker gewaardeerd, Kiezel.  (en ook de anderen die nog gereageerd hebben)

Voorlopig ga ik nog niet ombouwen, dus.  Maar  ALS ik er aan begin, en het moet dan toch met permanent magneten gebeuren, dan ga ik gelijk voor LoPi  decoders gaan.