Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De Vitrinebaan van Sebas - De kriebels!!!

Gestart door Sebas donderdag 08 september 2011, 17:19:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Citaat van: dani op zondag 15 januari 2012, 23:03:27
mooi voorbereid, Sebas.

Je wet wat ze zeggen:   "een goede voorbereiding is al het halve werk !"   Eens je al de stukjes klaar hebt, zal het makkelijk monteren worden.
Volgens mij heb je met M12 gaten voldoende speling op je gaten voor M10 draadeinden hoor.  Ik had ze met  M11 geboord en zelfs dat ging nog behoorlijk.

Succes met de verder bouw van de spiraal, het wordt een  fijne aanwinst voor je baan zo te zien

Dankje!

Een goede voorbereiding dat scheelt ontzettend veel. De testbaan heeft me veel geleerd! Maar ook alle topics en tips hier van het forum doen soms net even een kwartje vallen. Een absolute meerwaarde van het forum!  :thumbup: :thumbup: Deze spiraal wordt de basis van mijn baan. En vast een goede :)

Dan verder met de spiraal. Ik heb wat m10draad op 50cm gezaagd. En op de basisplaat de gaten geboord.



En het m10 draad geplaatst en vervolgens de spiraalplaten.



Het begint zowaar ergens op te lijken nu  :P



En toen waren de moeren van mijn testbaan op en moet ik morgen maar eens even naar de winkel wat halen. Het gaat snel nu ineens :)

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
nu gaan we  "een gang vooruit schieten" zoals ze hier bij ons in de streek zeggen.

Voro je het weet heb je een mooie spiraal en kan je weer verder.


GAAN met die banaan
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Het gaat zeker snel nu. Ziet er mooi en degelijk uit! :thumbup:
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Citaat van: dani op maandag 16 januari 2012, 20:43:51
nu gaan we  "een gang vooruit schieten" zoals ze hier bij ons in de streek zeggen.

Voro je het weet heb je een mooie spiraal en kan je weer verder.


GAAN met die banaan

Dankje voor je leuke reactie :) Gaan gaat zeker nu! Wel een oplichters zeg die gamma winkels.. 5 (ja VIJF) euro voor vier m10 moeren 8o 8o 8o Dat dacht ik dus even niet..

Gelukkig hebben we nog een leuk ijzerwarenwinkeltje in de buurt. Daar zijn ze gewoon netjes 0,14 per moer!

Citaat van: Rutger op maandag 16 januari 2012, 21:42:26
Het gaat zeker snel nu. Ziet er mooi en degelijk uit! :thumbup:
Dankje! Net de moeren gehaald dus ik na nu even de spiraal afmaken! :)

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
je had waarschijnlijk speciale moeren  gekozen, roestvrij of zo iets ?

Of misschien had je net het laatste pakje GOUDEN moeren in de hand ?
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Citaat van: dani op dinsdag 17 januari 2012, 16:30:42
je had waarschijnlijk speciale moeren  gekozen, roestvrij of zo iets ?

Of misschien had je net het laatste pakje GOUDEN moeren in de hand ?


Nee echt het waren echt gewone moeren.. Daarbij hadden ze ook geen grotere pakjes dan 4 stuks.. Misschien hingen de pakjes verkeerd.. Maar dan nog. De karwei ging nog tot 10 stuks. Ook bijde karwei waren ze nog steeds veel duurder dan die 14 cent per stuk. Maar goed ik weet nu waar ik ze in het vervolg ga halen :p

Ik wil deze foto's  even met jullie delen! Het ziet er prachtig uit deze spiraal! Het wordt wel een zware module hoor. De rails/bekabeling moet er nog in.






Vanavond ga ik het goed op maat instellen en wie weet een begin maken met Module 0: De voeding, aansturing, booster. Etc. De Stuurmodule zegmaar :)
Even wat rails neerleggen misschien ook nog :)

Groet Sebas


Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
mooi werk , inderdaad. hoedje af !
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Hoi Sebas,

Dat ziet er al goed uit hoor  :thumbup: :thumbup:
Succes met de rails en het aansluiten ervan.

Dat het aardig wat weegt geloof ik direct.
Hout is al zwaar en dan al dat montagemateriaal maakt het zeker niet lichter >:-D

Groeten Niels
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Hoi Sebas,

jouw spiraal zier er toppie uit :thumbup:

Denk nu al goed na over waar je blokken gaat maken, achteraf wordt dit een beetje lastig ;)

Groetjes, John
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
vraagje, Sebas....  hoe ga je je sporen bevestigen op je spiraal ? komen die op kurkbedding te liggen met dubbelzijdig kleefband of ga je die lijmen of schroeven ?

Ik heb onlangs zelf ondervonden dat eens de piraal gemonteerd is, je de met geen schroevendraaier meer tussen kan,; dus ik heb mijn 2de "winding" terug moeten los maken, sporen van eerste winding vast maken en dan de tweede er weer op.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Citaat van: Sebas op dinsdag 17 januari 2012, 16:51:17
...Vanavond ga ik het goed op maat instellen en wie weet...
Even wat rails neerleggen misschien ook nog...

Ziet er mooi uit.
Maar ik neem aan dat je de delen er eerts nog weer vanaf haalt voordat je de rails erop kan doen? anders lijkt het mij een behoorlijk gepruts om de rails goed uitgelijnd te krijgen... 8o
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Citaat van: dani op dinsdag 17 januari 2012, 17:00:31
mooi werk , inderdaad. hoedje af !

Dankje!
Citaat van: neesse op dinsdag 17 januari 2012, 17:19:48
Hoi Sebas,

Dat ziet er al goed uit hoor  :thumbup: :thumbup:
Succes met de rails en het aansluiten ervan.

Dat het aardig wat weegt geloof ik direct.
Hout is al zwaar en dan al dat montagemateriaal maakt het zeker niet lichter >:-D

Groeten Niels

Dankje! Het gaat heerlijk! :)
Citaat van: Tilly op dinsdag 17 januari 2012, 20:25:47
Hoi Sebas,

jouw spiraal zier er toppie uit :thumbup:

Denk nu al goed na over waar je blokken gaat maken, achteraf wordt dit een beetje lastig ;)

Groetjes, John

:) Dankje! En dit is wel een goede tip! Er komen ook wissels in de spiraal. Dus het wordt zeker verstandig daar goed over na te denken. Plus dat deze spiraal op bijna alle niveaus in en uitgangen krijgt, die op dit moment nog niet vast liggen. Ik moet er nog even goed over denken.

Citaat van: dani op dinsdag 17 januari 2012, 20:33:56
vraagje, Sebas....  hoe ga je je sporen bevestigen op je spiraal ? komen die op kurkbedding te liggen met dubbelzijdig kleefband of ga je die lijmen of schroeven ?

Ik heb onlangs zelf ondervonden dat eens de piraal gemonteerd is, je de met geen schroevendraaier meer tussen kan,; dus ik heb mijn 2de "winding" terug moeten los maken, sporen van eerste winding vast maken en dan de tweede er weer op.

Ik denk dat het het makkelijkst is om wat hete lijm te gebruiken. Zodat de sporen in ieder geval gefixeerd zijn. Het afhalen van de platen is nogal een karwei. Want ik moet eerst de gehele spiraal laten zakken in deze constructie voordat ik er weer platen af kan halen, en dan was het nogal wat geduw en getrek om de platen erin te krijgen. Niet omdat de m10 draden klemmen. Maar omdat zowel de kubus als de platen 100 bij 100 cm zijn en er dus schuin in moeten.

Citaat van: ernstcramer op dinsdag 17 januari 2012, 21:01:05
Citaat van: Sebas op dinsdag 17 januari 2012, 16:51:17
...Vanavond ga ik het goed op maat instellen en wie weet...
Even wat rails neerleggen misschien ook nog...

Ziet er mooi uit.
Maar ik neem aan dat je de delen er eerts nog weer vanaf haalt voordat je de rails erop kan doen? anders lijkt het mij een behoorlijk gepruts om de rails goed uitgelijnd te krijgen... 8o

Ook dankjewel :)

Gelukkig vind ik gepruts heerlijk ;) Maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik denk dat het wel gaat lukken. Ik moet het nog wel ervaren inderdaad. Maar met mijn testbaan ging het gelukkig prima. Hoe het in deze spiraal precies gaat worden weet ik nog niet. Maar het erafhalen van de platen is een dusdanig lastig klusje dat ik deze er beter op kan laten zitten. Met een meetlat moet het uitlijnen wel lukken denk ik. En ik bevestig de rails denk ik vast met wat hete lijm.
Aan isolatie heb ik eigenlijk niet gedacht maar uit mijn testbaan bleek dat ik niet hard kan gaan rijden, wat ik ook niet mooi vind dus ik denk dat het met de geluidshoeveelheid mee zal vallen. En anders gaat er alsnog isolatie onder.

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Hoi allemaal,

De spiraal is "af" althans het houtwerk. De platen zijn gesteld. Er moet vooral aan de basisplaten nog wat versteviging gemaakt worden. Dit omdat er door de spiraal nogal wat krachten op de onderzijde komen. Een kleine versteviging kan daar al het doorbuigen verhelpen. ook moet er nog een oplossing bedacht worden voor de ongelijkheid bij de plek waar de platen samen komen. Er staat nu een klein houten balkje. Dit zou een optie kunnen zijn. Maar ook aan een kleine metalen versteviging zit ik te denken.




Vervolgens heb ik de rails geplaatst. Dat past gelukkig allemaal precies. en ook met een trein erop gaat het prima.


Het balkje wat er staat, staat overigens compleet in de weg om het opstelstation te bereiken. Maar dit kan verholpen worden gelukkig. Kwa afstand moet het precies gaan passen met de spriraal erboven.


In de spiraal komen wissels die het mogelijk moeten maken om van de daalspiraal naar klimspiraal te komen. Waarom dit moet zal later duidelijk worden maar het heeft ermee te maken dat ik de showsporen in alle richtingen bereidbaar wil maken. Hoe dit in zijn werk zal gaan moet ik binnenkort maar eens goed gaan uitpluizen want hierbij komt ook het bepalen van de blokken goed kijken. Ik vermoed dat de blokken halve spiralen worden. Of misschien zelfs kwart spiralen. (3x 24130 bijv.)




Het geheel is overigens bijzonder stevig :) waar ik erg blij mee ben. Alle bekabeling wil ik aan de binnenzijde gaan maken. Of bezetmelding aan de buitenzijde en voeding plus wisselsturing aan de binnenzijde. Ook dat wordt nog even puzzelen maar wel erg leuk om te doen :) Ik heb nu echt ontzettend veel zin in het vervolg :)

Groet Sebas

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Ik zie zo snel de dikte van het hout niet staan.
Maar ik heb wel eens gelezen dat mensen een aluminium u profiel over het hout schoven aan de zijkant.Over het deel met de scheiding van de planken.


Robin
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Het is 8 mm mdf. Maar een u profiel zie ik wel zitten. Dankje voor de tip! Ik ga ernaar op zoek.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
ik heb ook een H profieltje gebruikt in mijn spiraal en ben daar heel tvreden over.   Gewoon de bovenste zijde van de spiraaldelen een millimetertje (dikte van het profiel) even af frezen zodat het alu profiel netjes gelijk ligt met je hout en dan ben je der.  Gegarandeerd succes.

Dan wel een H Profiel ipv een U profiel !   En let  niet op de positie, voor deze foto was het hout nog niet diep genoeg ingefreesd en wat je op de foto bovenaan ziet is eigenlijk de onderkant van de spiraal.  (dsu ze stond nog even op haar kop voor de test)

Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
@ Dani,

Dat is ook een mooie oplossing.
Maar ik dacht aan het u profiel maar dan dwars te plaatsen.
Hoef je niets te frezen.  :D :D Scheelt weer een hoop rotzooi opruimen.

Robin
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Ooh, dit zit er natuurlijk ook mooi tussen :) Maar je moet er natuurlijk wel overheen rijden en dat heb je met een U-profiel aan de zijkanten natuurlijk niet. Wel netjes dit.

groet,
Michiel
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Van het H profiel kan je ook een stuk plat verwijderen daar waar de rails moet komen. net zo stevig, maar geen "hobbel".

2x inzagen, even heen en weer buigen en knak. metaalmoeheid help je een eindje mee.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Ligt gelijk je rails gefixeerd. Leuke bijkomstigheid.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
dat ideetje van het H profiel is niet van mezelf hoor, ik heb het hier ook in iemand anders z'n topic gezien.

En zoals ik al zei, als je het aan de bovenkant netjes "infreest" in het hout, ligt het mooi vlak en hoef je over geen "hobbel" te rijden.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Hoi Sebas,

ik heb ook gebruik gemaakt van een profiel, alleen dan precies in de andere richting:



Door er schroeven in te draaien zet het hout ook nog wat uit en klemt het profiel mooi om het hout.
Het scheelt een hoop frezen en werkt minstens zo goed.

groet,
Thomas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Hoi Sebas,


knap dat je ook een klimspiraal bouwt, ziet er al goed uit !!!

Houden zo !  ;)


Groet
Caponordtraveller- Steven
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Ik zal gaan voor de zijkand verbinding door de u goot zoals bij Thomas.
Bij de andere voorbeeld vind ik persoonlijk dat er een bobel kniekje bijft staat en dus niet strak.
Maar ieder heeft zijn eigen ding.

Zelf heb ik met alluminium stripen de zijkand aan elkaar gemaakt bij de tweede spiraal.
Wat je ook kan doe maar dat vraagt alleen wat arbeid is een extra draadeind dus begin en eind.

Mvg bas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Wat een tips allemaal!! Dankje voor de reacties!

Citaat van: dani op woensdag 18 januari 2012, 18:54:30
ik heb ook een H profieltje gebruikt in mijn spiraal en ben daar heel tvreden over.   Gewoon de bovenste zijde van de spiraaldelen een(dikte van het profiel) even af frezen zodat het alu profiel netjes gelijk ligt met je hout en dan ben je der.  Gegarandeerd succes.

Dan wel een H Profiel ipv een U profiel !   En let  niet op de positie, voor deze foto was het hout nog niet diep genoeg ingefreesd en wat je op de foto bovenaan ziet is eigenlijk de onderkant van de spiraal.  (dsu ze stond nog even op haar kop voor de test)

hoi Dani

Dit is wel de stevigste optie denk ik! Maar vergt ook iets meer werk.
Citaat van: linuxer op woensdag 18 januari 2012, 19:49:53
Van het H profiel kan je ook een stuk plat verwijderen daar waar de rails moet komen. net zo stevig, maar geen "hobbel".

2x inzagen, even heen en weer buigen en knak. metaalmoeheid help je een eindje mee.

Citaat van: Hero op woensdag 18 januari 2012, 22:05:59
Ligt gelijk je rails gefixeerd. Leuke bijkomstigheid.
Hoi Peter en Robin

Dat is ook een goede optie, zeker dat de rails dan gefixeerd ligt zie ik wel zitten. Ik denk dat ik voor deze optie ga. Want je kan hiermee meteen de rails goed uitlijnen.

Citaat van: ThomasTrain op donderdag 19 januari 2012, 12:33:46
Hoi Sebas,

ik heb ook gebruik gemaakt van een profiel, alleen dan precies in de andere richting:

<foto>

Door er schroeven in te draaien zet het hout ook nog wat uit en klemt het profiel mooi om het hout.
Het scheelt een hoop frezen en werkt minstens zo goed.

groet,
Thomas

Hoi Thomas,

Dit was wat ik in eerste instantie een beetje in gedachten had. Ik ben alleen een beetje bang dat mijn mdf in de loop der tijd wat krom gaat trekken hierdoor. Ook omdat er nogal wat kracht bij komt kijken om de delen naar elkaar toe te trekken. Maar in je foto ziet het er wel goed uit! Het uitzetten van het mdf is inderdaad een mooie bijkomstigheid!
Citaat van: caponordtraveller op donderdag 19 januari 2012, 12:44:15
Hoi Sebas,


knap dat je ook een klimspiraal bouwt, ziet er al goed uit !!!

Houden zo !  ;)


Groet
Caponordtraveller- Steven

Dankje! Het gaat me gelukkig goed af! :)

Citaat van: Alpen Bassie op donderdag 19 januari 2012, 17:39:59
Ik zal gaan voor de zijkand verbinding door de u goot zoals bij Thomas.
Bij de andere voorbeeld vind ik persoonlijk dat er een bobel kniekje bijft staat en dus niet strak.
Maar ieder heeft zijn eigen ding.

Mvg bas

Ik begrijp wat je bedoeld met het knikje. Het knikje is weg te halen denk ik door de manier die Peter voorstelt. Ik ga het gewoon ervaren.

CiteerZelf heb ik met alluminium stripen de zijkand aan elkaar gemaakt bij de tweede spiraal.
Wat je ook kan doe maar dat vraagt alleen wat arbeid is een extra draadeind dus begin en eind.

Dat past in mijn spiraal net niet. De laatste twee centimeter heb ik er van de spiraal af moeten zagen. Hierdoor kom ik net in de rijruimte van de treinen terecht als ik op het andere deel een draadeind moet maken. Dit is overigens wel een probleem want als ik straks later uit deze module wil klimmen naar een volgende spiraal dan moet ik minstens twee centimeter in mijn kubus uitzagen. Ik hoop dat hij zijn stevigheid dan behoud. Maar dat is nog niet aan de orde en we zien wel of dat gaat lukken  :P

Dan heb ik de spiraal even op mijn booster aangesloten en een klein rijtestje gedaan met de locs. Alles rijdt soepel. Het enige wat je ziet gebeuren op het laatste deel van dit filmpje is dat de loc vastloopt op de pukos. Dit komt door het sneeuwschuivertje voorop. Als deze iets zakt dan loopt hij net op de wissel aan. Dit kan verholpen worden door te kijken of de wissel wel netjes in lijn ligt met de andere. Hierna reed ook deze omgebouwde trixloc soepel over de wissel



En nog een foto van de hoogte die over is. Wie weet ver in de toekomst kan er zelfs nog met de pantograven op gereden worden.
:)


Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
love it when a plan comes together ;-)
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Leuk om het in bedrijf te zien. Je bent echt een stuk verder als ik nu met je railspiraal... 8) :D

Wordt ff hard werken voor mij om je weer in te halen... :o)
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Citaat van: dani op vrijdag 20 januari 2012, 16:22:51
love it when a plan comes together ;-)

Dat is heeeeeeeeeerlijk ja! Zo weer even lekker verder! :)

Citaat van: ernstcramer op vrijdag 20 januari 2012, 16:51:26
Leuk om het in bedrijf te zien. Je bent echt een stuk verder als ik nu met je railspiraal... 8) :D

Wordt ff hard werken voor mij om je weer in te halen... :o)

Nou een stuk verder.. Er moet nog een hoop gebeuren hoor!! Je spiraal is daarbij een stuk groter dus heb je ook meer werk ;) Wel een mooie ook trouwens :)


Wat ik bij de spiraal allemaal moet doen:

  • Bedenken blokken
  • In en uitrijpunten vastleggen
  • Aanleggen Blokken
  • Bekabeling bezetmelding aanbrengen
  • Wisselbekabeling
  • Railstroombekabeling
  • Vastleggen rails
  • Plek maken voor de wisseldecodersmodules en bezetmeldmodules


En vast nog wel meer kleine dingen.

Eerst wil ik mijn stuurmodule (0) Gaan maken waarop de pc, booster(s), trafo,s en dergelijke bevestigd worden.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Complimenten voor je spiraal Sebas  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Het is een hele construktie geworden zo, maar de loc rijd mooi zijn rondjes en daar gaat het om.

Succes met de bekabeling.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 21 januari 2012, 17:02:46
Complimenten voor je spiraal Sebas  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Het is een hele construktie geworden zo, maar de loc rijd mooi zijn rondjes en daar gaat het om.

Succes met de bekabeling.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Dankje!

Hier nog een foto met wat meer materieel :)



Ik zit toch wel een beetje te stoeien en te piekeren. En dan gaat het om het indelen van de blokken. Dit is iets wat vrij lastig gaat worden. Het idee van een showspoor kan ik misschien wat verder uitweiden aan de hand van dit plaatje. de groene sporen kunnen dan zichtbaar worden. Ook hierbij is het doel een soort van module die max 10 cm uitsteekt te maken. Deze module kan dan, als ik hem af heb. Gewisseld kunnen worden. Maar hoe ik dit moet gaan aanpakken.... afijn hier een plan.



De groene sporen zijn hier zichtbaar in de module. De showsporen kunnen van twee zijden bereden worden. Misschien moet ik het mezelf niet meteen te moeilijk maken... En bijvoorbeeld met 1 showspoor te beginnen. Ja. Dat is wel een idee :) Niet meteen een dubbele. Zoiets??



Grappig is het als je al schrijvende hier je eigen beeld ineens goed kan bijstellen. Omdat je het anders bekijkt ineens :). Dit maakt het wel veel makkelijker om te beginnen. Want het groene deel wordt het zichtbare showspoor. De oranje stukken worden de verbindingsrails tussen de modules. Ik zie dit wel als haalbaar voorlopig :) Dan moet er nog een keerlaag, en een schaduwstation komen.

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Een kleine virtuele update:

Dit is voorlopig mijn plan voor een keerspoor. Daar mijn schaduwstation een niveau lager ligt zal dit het keerspoor moeten zijn. Zodat de treinen de laatste driekwart spiraal achteruit naar beneden in het schaduwstation kunnen begeven..



Mijn vrees wordt toch wel dat het een massale ontspoor partij wordt... Ach als het niet werkt kan ik mijn schaduwstation wel aanpassen. :)

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Lijkt me ingewikkeld en inderdaad niet handig zoals je zelf ook al constateert.  8o
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Citaat van: Golfer op vrijdag 27 januari 2012, 15:47:35
Lijkt me ingewikkeld en inderdaad niet handig zoals je zelf ook al constateerd.  8o

Ik ga het maar eens als een teststuk neerleggen denk ik. En dan veel treinen laten rijden. Want dit zou wel een de meest compacte oplossing zijn. Mocht daaruit blijken dat dit niet werkt dan moet ik het anders gaan doen.
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Origineel idee een 3 wegwissel als Y wissel in te zetten. :thumbup:
Nooit aan gedacht dat dit natuurlijk ook kan.

Robin
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Een korte update..

Ook hier.... slaat de crisis toe.. De bouw van mijn vitrine baan staat daarom stil.  :( En zal tot er weer meer werk is ook wel even stil blijven staan. Jammer maar helaas. Dus tot nader order dan maar... Wie weet over een paar maanden.

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Sterkte Sebas!
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Knap werk zo n klimspiraal maken zeg.

Tony
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 17 februari 2012, 21:10:16
Sterkte Sebas!
Dankje!  Ik heb voorlopig mijn zinnen gezet om ook de oude m-rails die ik heb in mijn baan te gaan gebruiken. Geen idee hoe nog. Maar dan kan ik zonder grote inspanningen toch er wat van gaan maken.
Citaat van: blauweengel op maandag 05 maart 2012, 21:38:35
Knap werk zo n klimspiraal maken zeg.

Tony
Dankje! Hij is wel erg stevig geworden en daar ben ik blij mee.

Groet Sebas
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Bouw module 1: De spiraal
Prachtige spiraal..mijn complimenten  :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Hans :)
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Testbaan gemaakt.
Citaat van: Hansje op woensdag 14 maart 2012, 13:49:30
Prachtige spiraal..mijn complimenten  :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Hans :)

Dankjewel!

Omdat ik nu even niet aan mijn vitrine baan verder kan. Maar nog wel een hoop te proberen heb in koploper. Ik moet daarin nog een hoop leren. En ik nog enkele locs ombouwen moet naar lopi4, heb ik een dubbelsporige testbaan neergelegd. De baan wordt nog voorzien van bezetmelding en drie wisselaandrijvingen. Daar moet ik het mee doen voorlopig. Hij ziet er nu als volgt uit. De klimspiraal is even omgetoverd tot keerlus ;) Ook een klein rangeerterrein is aangelegd.





Er is nog wat finetuning nodig in de instellingen van de locs. Want het kan altijd nog beter. En er zijn nog twee ombouw projecten te gaan. De lopidecoders wissel ik intussen maar uit tussen de locs. Want dan hoef ik in ieder geval niet stil te zitten...

Groet Sebas :)
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Testbaan gemaakt
Zo de testbaan is voorzien van bezetmelding en wisselaandrijving. En het blijft wonderlijk dat die treinen nu zelf lijken te kiezen wat ze doen. Het is heerlijk achteroverleunen en kijken :)



De Ae6/6 is inmiddels omgesoldeerd en geprogrammeerd voor de zwitserse lichtwissel. Een leuk gezicht!
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Testbaan gemaakt (video)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:De Vitrinebaan van Sebas - Testbaan gemaakt (video)
Hoi Bas,

helemaal top, niets mooier als het gaat rijden zoals jij het bedacht /gebouwd hebt.
Veel plezier met dit gebeuren, heb het zelf nog steeds als het goed rijd :D

Gr, Jan
Re: De Vitrinebaan van Sebas - (Voorlopig) einde
Nou het is niet leuk om dit te schrijven. Maar ik zet de bouw van mijn baan op een lager en veel lager pitje. Die waakvlam gaat niet uit maar door ruimte en andere onzekerheden moet het nu gewoon even wachten.

Door ruimtegebrek zet ik mijn klimspiraal ook te koop in het verkoophoekje. Mocht er interesse zijn dan hoor ik dat graag. Hij is echt heel degelijk.

Ik wil iedereen die mij heel veel geleerd heeft bedanken want zonder dit forum was alles wat er in dit topic verteld is niet gelukt. Ook iedereen die in de andere topics gewoon schrijft over zijn project/baan daar kan je heel veel info uit halen. Dus ontzettend veel dank daarvoor.

Het forum zal ik blijven bezoeken want er zijn wel ideeën die blijven opborrelen. Zo is bijvoorbeeld een diorama wel mogelijk, maar zo zijn er nog volop andere ideeen. We gaan het wel zien.

Groet Sebas
Re: De Vitrinebaan van Sebas - (Voorlopig) einde
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: De Vitrinebaan van Sebas - (Voorlopig) einde
Tjonge Sebas, dat is geen leuk bericht.
Ik hoop dat er een andere gelegenheid komt dat je er mee verder kan.
Ik heb genoten van je verhaal over de railspiraal, helemaal omdat ik er zelf ook mee bezig ben.

Maar ik herken het wel dat er soms gewoon even minder gelegenheid is om een baan te werken. Zoals je het schrijft is het niet alleen tijdgebrek... 8o :?
ik hoop dat je het je goed gaat en wens je dat ook toe. Met hopelijk gauw weer mogelijkheden om je plezier in deze hobby weer uit te kunnen leven op een baan...

:thumbup:
Re: De Vitrinebaan van Sebas - De kriebels!!!
Hallo allemaal,

Kennen jullie dat? Dat je na jaren van geen tijd/geld/energie ineens die kriebels weer terugkrijgen. Nou ik heb ze weer haha. Helaas heb ik geen ruimte voor een baan. En slokt mijn studie geld en tijd op, maar ik wil ergens toch wel iets gaan bouwen. Hoe en wat weet ik nog niet. Maar misschien een showspoortje. ik denk dat ik ergens maar eens een plannetje hiervoor ga maken.

groet sebas
Re: De Vitrinebaan van Sebas - De kriebels!!!
Hoi Sebas,

Wat dacht je van een module :?:
Zie hier.

Gr.
René
Re: De Vitrinebaan van Sebas - De kriebels!!!
Lokkie, ik heb dat eens even doorgelezen. Het klinkt wel aantrekkelijk. Maar op dit moment gaat dat teveel tijd kosten vermoed ik ;) Wie weet in de toekomst! Het is wel een erg leuk idee. Misschien kan ik als ik toch iets bouw, wel rekening houden met dit project. Dan kan ik het op een later moment alsnog integreren.  :thumbup:
Re: De Vitrinebaan van Sebas - De kriebels!!!
:thumbup:

Gr.
René