Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Het complete verslag

Gestart door Rutger vrijdag 14 januari 2011, 22:04:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Dit wordt vast een heel fraaie verbetering ten opzichte van het eerste testdak van schuurpapier.

Kom je nog wel aan je studie toe, met de werkzaamheden aan deze loods en je baan???

Groet,
Ronald
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Zeker wel; daarom gaat het ook zo ontzettend langzaam. >:-D

Deze week zal ik waarschijnlijk geen tijd hebben voor het project. Donderdag heb ik m'n Proeve van Bekwaamheid dus het is een spannend weekje... ;)

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Ach, als die Proeve van Bekwaamheid net zo verloopt als de bouw van deze loods ben ik niet bang voor het resultaat.
Succes in ieder geval met het examen én de loods.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Citaat van: Rutger op maandag 19 december 2011, 16:13:39
Donderdag heb ik m'n Proeve van Bekwaamheid dus het is een spannend weekje... ;)

Kunnen we je feliciteren?
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
@bob : jaja, haal de felicitaties maar uit de kast, samen met de slingers en de champagne, het is nu MENEER Rutger :-)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Thanks! Ja, het is allemaal gelukt. Ik ben nu echt Treindienstleider. :D

De komende 2 weken ben ik vrij (niet meer gehad sinds april), dus als het goed is kan ik dan eindelijk weer eens verder met de loods.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Gefeliciteerd Rutger! Echt heel erg gaaf voor je! :thumbup: Doe je specifiek een bepaalde regio/gebied? Want we zullen elkaar hoogstwaarschijnlijk wel eens treffen "ik" als stipje op je beeldscherm als zijnde "stoomtrein SSN" en jij als "de l*l" die lichtelijk geirriteerd wordt opgebeld door "onze" meester op de stoomlocomotief. ;)

"Laat maar lopen, laat maar lopen, g*d**** waarom gaat dat sein niet op groen, zitten ze te kaarten daar in Utrecht? Hier de machinist van de stoomtrein, treintje 38100D van Arnhem naar Rotterdam Centraal, graag een hoog groen naar Utrecht spoor 15, dank u!" Rood - geel knipper - groen. Open die regulateur! Blaf! Blaf! Blaf! Scheppie links, scheppie rechts, scheppie onder de deur. Pomp erin. Blaf! Blaf! Blaf!

O:-D


Groet,
Vincent
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
:mrgreen:
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Gefeliciteerd Trdl Rutger.

Enne, in welke regio inderdaad?
Regio Roosendaal kan je af en toe eens een gekke nederbelg treffen aan de draad, dat ben ik dan maar. :-)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Gefeliciteerd Rutger.
Goed gedaan.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groetjes Dennis
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Gefeliciteerd Rutger  :thumbup:

Ook in ben benieuwd welke regio (Eindhoven??) Dan kunnen we mekaar wel eens aan de lijn krijgen.
Succes met het verder bouwen deze weken, ik blijf met diepe respect hier naar kijken  :D

Raymond.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Rutger,

Gefeliciteerd! Dat de treintjes op tijd mogen rijden :)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Bedankt voor alle felicitaties. Na ruim 8 maanden ga ik de post Arnhem verruilen voor de post Utrecht (Ik werd in Arnhem voor Utrecht opgeleid), dus mensen in Nijmegen en omgeving kunnen opgelucht adem halen; die werkplek zal ik voorlopig niet meer hebben. :P

Mijn eerste werkplek in Utrecht zal Woerden/Gouda worden. Wat daar precies allemaal bij hoort weet ik nog niet; daar kom ik begin januari wel achter. :D

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Van harte gefeliciteerd Rutger! Het is echt super om het werk te doen wat je leuk vind en waar voor je opgeleid bent! Heel veel succes en plezier!
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Gefeliciteerd Rutger. Geniet van je vrije dagen en veel succes in Utrecht.

Groet,

Ronald
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Citaat van: Rutger op donderdag 22 december 2011, 22:57:38
Thanks! Ja, het is allemaal gelukt. Ik ben nu echt Treindienstleider. :D

Van harte gefeliciteerd!  :D
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Dan gaan we mekaar zeker nog spreken, heb standplaats utrecht.
Veel succes en plezier straks met woerden en omgeving.

Raymond.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Gefeliciteerd!

Wat ik wel merkwaardig vind is je verhuizing van Didam naar Den Bosch, in samenhang met je werk bedoel ik. Didam en Arnhem snap ik, maar Den Bosch en Utrecht? Ik had verwacht dat Den Bosch je volgende werkplek zou worden. Of verwar ik je nu met iemand anders?
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
De verwarring snap ik wel. Ik werd in Arnhem opgeleid voor de post Utrecht, omdat het wegens onderbezetting niet mogelijk was de opleiding in Utrecht zelf te volgen. Utrecht is vanuit Den Bosch prima te bereizen. Den Bosch zelf heeft geen eigen post meer, dat wordt gedaan vanuit Eindhoven.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Hoi Rutger.
Misschien wat laat maar alsnog gefeliciteerd met het resultaat van jouw "proeve van bekwaamheid"! B)
Nu ook het dak dicht van jouw prachtige project en binnenkort (? :)) van een kleurtje voorzien, voor jou zeker een geweldig einde van 2011.

Alvast een geweldig gezellige jaarwisseling en tot ziens in 2012.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
AlbertJan en alle anderen uiteraard ook alvast een mooie jaarwisseling! :)

Vandaag ben ik eindelijk weer eens met de loods bezig geweest. Als eerste heb ik wat gaten in het dak gemaakt. :D
Dit verdient wat uitleg denk ik: Het plakken van de stukjes krant was niet overal 100% netjes gelukt. Omdat, in tegenstelling tot papier maché, de stukjes papier erg stijf worden van de hars, waren er wat stukjes omhoog gaan staan. Deze bobbels zouden het uiteindelijke dak niet erg mooi maken natuurlijk. Ik heb dus alle losse hoekjes en bobbels weggesneden en intussen ben ik alles ook weer dicht aan het maken. De onderste rand krijgt het straks qua spanningen het hardst te verduren, dus die krijgt een extra laagje.

Vanavond zal ik wat foto's plaatsen van de voortgang!

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Foto's: Kap koepeldak dicht
Het zit je niet mee met het dak :sad:. Succes met de "restauratie" ervan.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Nieuwe foto's: Kap beter maken
Vanmiddag ben ik dus met een mesje de hele kap langs gegaan en heb ik alles wat niet goed zat weggesneden. Gelukkig viel de schade wel mee.



Er zijn maar twee gaten ontstaan; alle andere uitsteeksels waren een 2e of 3e laag. Dit is het grootste gat:



Inmiddels is het gat weer gedicht en ben ik ook al een heel eind met het verstevigen van de onderste rand. Ik heb eerst rondom een rode lijn getrokken, zodat ik kan zien waar ik al geweest ben. :D



Ik heb hier weken tegenop gezien, maar eigenlijk valt het best mee. Als alle nieuwe stukjes er op zitten, kan ik de kap eindelijk in tweeën snijden en er af halen. Spannend...

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Nieuwe foto's: Kap beter maken
Hallo Rutger,

Je pakt het grondig aan, je bent zeer kritisch op je zelf, veel succes met de restauratie.

Gr.
Piwie.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Nieuwe foto's: Kap beter maken
Het schiet lekker op nu. Dit is al weer de 3e bewerking. Zoals inmiddels wel bekend kan ik maar een klein stuk per keer doen omdat de hars redelijk snel hard wordt.



In de tussentijd ben ik ook weer met het andere dak bezig:



Deze plastic onderplaten gaan bij het lage dak de vorm er in houden.


Het voelt goed weer eens voortgang te boeken met de loods!

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Nieuwe foto's: Kap beter maken
Voor het eerst dat ik hier reageer, maar wat een geweldig project. Ik heb zelf de ronde loods in Chambery van buiten gezien. Imposante bouwwerken, die aardig wat mooier zijn de locloodsen van nu. Ik blijf dit volgen.

Gr Dewey
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Nieuwe foto's: Kap beter maken
Zo. De extra laag zit er op, dus nu is het even afwachten tot alles goed is uitgehard.



Vanavond het mes er in...? 8o
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Nieuwe foto's: Kap beter maken

Maar wacht! Niet eerst dakbedekking?

En wat wat ging je daar nu uiteindelijk voor gebruiken?
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Nieuwe foto's: Kap beter maken
Hoi Hajo,

Binnenkort zal ik je foto's eens plaatsen. Anders blijft dat veel te lang liggen.

De kap gaat eerst in tweeën en dan ga ik 'm zwart spuiten. Daarna ga ik er stroken van schuurpapier op plakken; mogelijk passen de stroken die ik daar voor de gastendag voor heb geknipt er direct mooi op.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Nieuwe foto's: Kap beter maken
Ik ben benieuwd hoe het gaat worden die dakbedekking en of het nu wel goed blijft zitten en niet bol gaat staan of dat je duidelijk de naden gaat zien.
Zelf zou ik zwarte "parkeerplaats"-folie nemen van Busch, maar gezien wat je allemaal al voor elkaar hebt gekregen ga ik er van uit dat het dak ook wel goed uit komt te zien!
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Nieuwe foto's: Kap beter maken
Dat folie ken ik. Het is erg mooi, maar heeft twee grote nadelen:
- Je ziet ieder hobbeltje er door heen (en zo strak is het dak nu nog niet).
- Na een paar jaar valt het helemaal uit elkaar.

Ik doe dus nog lekker eigenwijs een poging met fijn schuurpapier. :P >:-D

Groetjes,

Rutger

P.S. Spannende foto's zijn onderweg...
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Nieuwe foto's: Kap beter maken
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Nieuwe foto's: Kap beter maken
Citaat van: Rutger op donderdag 29 december 2011, 22:24:01
...P.S. Spannende foto's zijn onderweg...

volgens mij ben ik niet de enige die dat met spanning afwachten... 8o 8o
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Loshalen kap... ;-)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Loshalen kap... ;-)
Nou daar komen ze:

Om te beginnen heb ik tegenover elkaar twee snedes gemaakt om de kap in twee delen te splitsen. Het mes geeft aan waar zo'n snede zit.



En toen werd het lastig. De kap zat beter vast aan de onderlaag van plakband dan ik dacht... Met wat roerstokjes heb ik het voorzichtig losgeduwd. Stukje voor stukje...



Na 20 minuten prutsen was er dan eindelijk één helft los. Het moest echt heel voorzichtig gebeuren, want de dakconstructie er onder is natuurlijk nog steeds best fragiel.



De losse helft is mooi vormvast. Het lijkt dus allemaal te lukken. :)



Weer 20 minuten later is ook de 2e helft er af. Nu is het tijd om voorzichtig het plakband te verwijderen.



De constructie van de koepel is eindelijk weer te zien.



De twee helften sluiten mooi aan.



Morgen ga ik de kappen spuiten en dan kan het grote plakfestijn beginnen. Het zal nog wel flink wat passen en meten worden, maar ik kan nu wel weer verder. Eindelijk!

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Loshalen kap... ;-)
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Loshalen kap... ;-)
Citaat van: Rutger op donderdag 29 december 2011, 23:33:09
...Morgen ga ik de kappen spuiten en dan kan het grote plakfestijn beginnen. Het zal nog wel flink wat passen en meten worden, maar ik kan nu wel weer verder. Eindelijk!...

Top!  :thumbup: Dat ziet er al veelbelovend uit. En wat een klus om het zo te krijgen. Maar het resultaat is er dan ook naar! Succes met de plakkerij morgen  O:-D
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Loshalen kap... ;-)
Pfieuw, dat zal een hele opluchting voor je zijn dat het goed gelukt is. Dat is eigenlijk wel een felicitatie waard.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Loshalen kap... ;-)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Loshalen kap... ;-)
Dank je! En inderdaad, het is een hele opluchting dat het gelukt is. ;)
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Nieuwe foto's: Kap beter maken
Citaat van: Rutger op donderdag 29 december 2011, 18:26:03
Hoi Hajo,

Binnenkort zal ik je foto's eens plaatsen. Anders blijft dat veel te lang liggen.

De kap gaat eerst in tweeën en dan ga ik 'm zwart spuiten. Daarna ga ik er stroken van schuurpapier op plakken; mogelijk passen de stroken die ik daar voor de gastendag voor heb geknipt er direct mooi op.

Als ik het goed begrijp wordt het schuurpapier het dak?
Waarom verf je het dak niet zwart, en in de natte verf vogelzand strooien en als dit opgedroogd is alles mooi zwart spuiten?
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Loshalen kap... ;-)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Loshalen kap... ;-)
Het dak, zoals ik dat nu heb losgehaald, is niet bedoeld om direct als buitenkant te gebruiken. Daar ik het veel te grof voor. Het is ook nooit de bedoeling geweest, het enige wat die kap moet doen is een basis bieden om het schuurpapier op te kunnen plakken. Zonder vormvaste ondergrond gaat dit namelijk alle kanten op staan (zoals te zien is op de foto's van de gastendag).
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Loshalen kap... ;-)
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Loshalen kap... ;-)
Het gaat weer de goede kant op  :thumbup:

Groetjes Dennis.
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Koepeldak spuiten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Koepeldak spuiten
Vandaag heb ik de kap van het koepeldak zwart gespoten. Dan valt het minder op als er onverhoopt iets niet 100% aansluit.

Eerst de binnenkant:



De buitenkant is nu nog erg krantig...



Dit is geen doorgezaagd LP-singeltje! :P



De zwarte kap zit op z'n plek. Nu nog bekleden.



Voor ik het vergeet: iedereen alvast een geweldige jaarwisseling toegewenst!

Groetjes,

Rutger
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Koepeldak spuiten
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Koepeldak spuiten
Nu nog schuurpapier erop.

Groetjes Dennis
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Koepeldak spuiten
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Koepeldak spuiten
Rutger, je kunt met zeer fijn ballastmateriaal het dak bestrooien. Moet wel superfijn zijn. Zo maakt je een mooi oppervlak wat goed meeloopt met de rondingen van het dak.

Later nog met de airbrush op kleur brengen en verouderen.

Groet, Ronald
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Koepeldak spuiten
Ik sluit me aan bij ROnald.... maar met 1 extra opmerking :  je zei zelf dat het dak niet helemaal "gladjes" is afgewerkt, dus ik zou er heel voorzichtig een aantal laagjes "spuitplamuur" op aanbrengen zodat eventuele oneffenheden worden weggewerkt en je kan schuren.  Daarna een laagje  donkere verf er op aan brengen (kwasten, met dikke verf) en daar fijn ballast in strooien, om vervolgens af te wrken met de zwarte spuitbus (of grijze).

Maar ik denk dat je met je schuurpapier ook wel snor gaat zitten.
Mijn vorige ervaring met "opkrullend" schuurpapier is inmiddels anders aangepakt.  In de   "Action"  verkopen ze dubbelzijdig kleefband voor tapijt.  Dat heet  " dubbelzijdig tissue tape" en is heel dun  (niet van dat mousse achtig spul) maar plakt geweldig goed.  Ik heb er mijn "weerspannig" schuurpapier zonder problemen muurvast mee op spaanplaat kunnen plakken.   Een rolletje van 10m bij 12mm (lengtexbreedte) kost nog geen halve euro !
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Koepeldak spuiten
De complimentjes van 2011 zijn nog niet helemaal op, dus: Ziet er super uit!!! :thumbup:
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Koepeldak spuiten
Als het ballast niet fijn genoeg is kan je dat nog altijd door een koffiemaler halen :)


groeten Dylan
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Koepeldak spuiten
Erg mooi project wat ik als industrieel ontwerper en spoorwegliefhebber grote bewondering voor heb! keep up the good work!
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Koepeldak spuiten
Rutger,

Ik zou ook gaan voor fijn balast materiaal. Daarna airbrushen!
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Koepeldak spuiten
Ik zou geen ballast gebruiken, dat lijkt me veel te grof.
Kun je beter zand of zo gebruiken.

Romar
Re:Ronde locloods Pankow-Heinersdorf - Koepeldak spuiten
Ja, schelpenzand bijvoorbeeld (verkrijgbaar in een dierenwinkel).